Apple USB Ethernet Adapter MC704ZM/A Review

supersnathan94 16 april 2017, laatste update op 16 april 2017, 222 views

Apple USB Ethernet Adapter MC704ZM/A

Prima product met acceptabele snelheid. Prijs is wat aan de hoge kant voor BaseT-10/100. Werkt direct out of the box met een mac.

Pluspunten

• Licht
  • Snel
  • Kabel is redelijk lang

Minpunten

• Duur

Introductie

Toen ik in 2015 een nieuwe Macbook kocht wist ik dat ik geen ethernet poort zou hebben. Dat is voor mij ook nooit echt een gemis geweest daar ik alles al draadloos deed via mijn Airport Time Capsule 3TB. met de nieuwe MBP kon ik dus lekker genieten van 802.11ac snelheden en dus mijn volledige netwerk gebruiken zoals dat was ingericht.

1 keer in het jaar ga ik er echter mee naar een lanparty en dan mis je zo'n poortje wel hoor. Moest ik steeds m'n eigen router meenemen. Het verschil in ping is exact 0, maar het verschil in stabiliteit is wel degelijk merkbaar.

Om nu dan maar even een goed beeld van dit ding te geven heb ik er een aantal getest. Ze zijn allemaal 2e hands verkregen via een veiling hier op tweakers en dus zijn ze niet nieuw (beetje alcohol en een doekje doen wonderen though).

Presentatie en Prestatie

Om te beginnen hebben we 5 van deze apparaatjes (USB, 100 mbit/s) en 1 thunderbolt versie (1gbit/s). Het verschil tussen die twee zie je direct en merk je ook gelijk in snelheid. De thunderbolt versie is namelijk wel gigabit ethernet en daarmee kan ik dus de volledige bandbreedte gebruiken die Ziggo mij aanbied.

Het verschil tussen de thunderbolt versie (onder) en USB2.0 versie (boven) is aan het uiterlijk al direct te zien.
Het eerste wat ik gedaan heb om de werkzaamheid te testen is uiteraard een speedtest. De resultaten die ik kreeg waren vrij redelijk en binnen de verwachting:

Keurig rond de 94mbit/s download en om en nabij 14 mbit/s up. De overhead is dus wel aanwezig, maar met minder dan 7% (uitgaande van 100mbit) alleszins behoorlijk voor een adapter als dit.

Omdat ik dus 5 van deze adapters op exact hetzelfde systeem onder exact dezelfde omstandigheden kon testen heb ik een mooi beeld gekregen van de stabiliteit van deze dongles. Ik kan hier heel wijs statistiek tegenaan gaan gooien om te zien of deze afwijkingen enigszins reŽel zijn, maar ik denk dat we allemaal zo ook wel kunnen zien dat de resultaten goed genoeg zijn. De kabeltjes doen hun werk prima en ik verwacht er dan ook nog wel een tijd plezier van te kunnen hebben,

Ze zijn makkelijk schoon te houden, maar de witte behuizing krast wel snel. Dit zijn we echter gewent van hoogglans witte producten en dit is dan ook helemaal geen ramp, want het is gewoon een gebruiksvoorwerp, wat ergens in een laptoptas slingert.

In vergelijking met de Thunderbolt Gigabit adapter lopen ze wel achter, maar voor USB2.0 (dit model is van 2011, een revisie van de versie gelanceerd met de macbook air in 2008) zijn ze acceptabel.

Heb jij ook een Apple USB Ethernet Adapter MC704ZM/A?