Corsair HX450W Review

Ghost Dog 26 mei 2010, laatste update op 26 mei 2010, 4.130 views

Corsair HX450W

Pluspunten

• modulair
  • 80-Plus Bronze certificatie
  • stil
  • redelijk geprijsd
  • mooie afwerking
  • goede kortsluitingsbeveiliging

Minpunten

• korte handleiding

Prestaties en stabiliteit Score: 5
Aansluitingen Score: 5
Uitrusting Score: 5
Feedback is welkom!
Wie heeft er nog suggesties voor verbeteringen/aanvullingen?

Omdat ik me meer en meer begon te ergeren aan de geluidsproductie van mijn oude Fortron 400W voeding, ben ik op zoek gegaan naar een nieuwe.
Mijn eisen waren:
- minstens 400 Watt (maar eigenlijk ook niet meer dan 500 Watt, want dat heb ik gewoon niet nodig, en budget voor een zwaarder maar zuiniger model had ik eenvoudigweg niet. Mijn set-up - waaronder 1 grafische kaart en 2/3 harde schijven - zal verder toch niet zo snel veranderen, en mijn stroomverbruik dus ook niet.)
- maximaal ¤70
- stil
- 80-Plus-gecertificeerd
- modulair

Het lijstje dat je dan overhoudt is niet erg groot, en omdat de (modulaire) voedingen van Corsair goed uit reviews kwamen (en deze), dacht ik met de HX450 wel een veilige keus te maken.
In deze review zal ik toelichten waarom ik vind dat ik een goede keus heb gemaakt.

First contact
Het eerste dat ik natuurlijk zag toen de voeding eenmaal bezorgd was, was de doos, en die beviel meteen al. Deze is stijlvol matzwart met blauwe accenten, wat je ook terugziet op de voeding zelf.
Op de linkerzijkant van de doos staat de gebruikelijke technische informatie over hoeveel Ampère elke lijn kan trekken, op de achterkant foto's van de connectors met daaronder geschreven wat voor connector het is en hoeveel er geleverd worden, en op de onderkant de verplichte marketing. ;)
Ook al is de verpakking verder natuurlijk niet relevant voor de voeding zelf, vind ik het toch een mooie binnenkomer voor Corsair.

Na het openen van de doos lacht de gebruiksaanwijzing mij toe:
Foto
Deze is behoorlijk summier.
Per taal is er eerst een bladzijde waarop je gefeliciteerd wordt met je aanschaf (Corsair, bedankt! :P); hierna volgt een pagina met alle redenen waarom deze voeding zo geweldig is, als in:
The Corsair HX620W/HX520W/HX450W power supply is the most versatile and robust power supply available in the market today. Utilizing superior triple +12V power rails (dit is niet correct voor de HX450W, want deze heeft er maar één) and a whisper quiet double ball-bearing 120mm fan, the HX620W/HX520W/HX450W is ready for tomorrow's most power hungry components.
Dan volgt nog een pagina met 3 tabellen (voor elk model één) met de geleverde Ampéres per lijn; daarna een pagina met de 'Core Features' en de 'Package Contents', wederom generiek geschreven voor de 3 eerdergenoemde modellen, en een tabel met de connectors en hoeveel je er krijgt; en als laatste is er de pagina met de installatiehandleiding.
Zonder voorkennis is het waarschijnlijk wel te doen, maar de installatiehandleiding kan beter, ook al denk ik dat het grootste deel van de kopers (waaronder ikzelf) hier geen moeite mee heeft, omdat de doelgroep van modulaire voedingen over het algemeen wel over de nodige voorkennis beschikt.

Foto

In de doos vind ik verder:
  • Een handleiding
  • De voeding zelf uiteraard, verpakt in plastic en gelegen in dempend schuimplastic
  • Een stekkerkabel (175 cm)
  • Een zipbag met tie-wraps
  • Een zipbag met 4 schroefjes om de voeding op zijn plaats te schroeven
  • Een zak met alle modulaire platte kabels, waaronder (ik heb de lengtes zelf gemeten met de rolmaat, want ik kan ze niet vinden bij Corsair):
  • 2 kabels met elk 1 6+2 pins PCI-express-connector (60 cm lang)
  • 2 kabels met elk 3 S-ATA connectors (40 cm tot de eerste connector, 15 cm tussen elke connector)
  • 2 kabels met elk 4 4-pins peripheral-connectors en 1 floppy-connector (wederom 40 cm tot de eerste connector en 15 cm tussen elke connector - de floppy-connector zit op het einde)
De inhoud van de de zak met modulaire kabels:
Foto

De modulaire kabels zijn eenvoudig aan de voeding aan te sluiten, en klikken zich vast zodat je ze niet per ongeluk lostrekt als je aan je kabels aan het klooien bent.
Corsair heeft er ook aandacht aan besteed dat je niet per ongeluk de PCI-e in de peripheralconnector op de voeding kan steken, zodat je je grafische kaart hierdoor niet kan frituren. De PCI-e connector op de voeding meet namelijk 6x2 contactpunten, waar de peripheralconnectors alle 5 platte 5x1 contacten hebben.

Uitrusting en afwerking
Het sobere, matdonkergrijze ontwerp met de blauwe accenten is lekker basic en niet te springerig (zoals sommige Enermax voedingen :+), en ziet er in mijn ogen erg stijlvol uit. Deze zou mijns inziens in een kast met een raampje niet uit de toon vallen.
De behuizing voelt erg degelijk en stevig, en is goed afgewerkt zonder scherpe randen. De vaste kabels hebben een kous, die van begin tot eind de kabels omsluit. Volgens Corsair heeft de 120 mm ventilator double ball-bearing lagers en is hij temperatuurgereguleerd, dus zou hij zijn werk stil moeten doen.

De installatie
Als eerste moet de oude voeding er natuurlijk uit. Dit is een kwestie van alle connectors losmaken, en de voeding losschroeven. Nu kan het echte werk (nou ja, eigenlijk is het zo gepiept ;)) beginnen.

Als eerste gaat natuurlijk de voeding zelf erin. Hiervoor hoef ik alleen maar de voeding op zijn plek te houden en de 4 schroefjes erin te draaien.
Dan gaan de enige twee vaste kabels, de 20+4-pins moederbordkabel en de 4+4-pins CPU-kabel, in hun connectors op het moederbord.
Dit is zo gebeurd, waardoor ik nu toe ben aan het zo goed mogelijk wegwerken van deze 2 kabels. Ze zijn vrij stug door hun dikte en de kousen eromheen, maar het lukt me ze tussen de kast en mijn CD/DVD-brander te schuiven, zodat ze uit de weg van de luchtstroom zitten.
Dan zijn de modulaire kabels aan de beurt.
Eerst gaat de S-ATA-kabel erin. Ik moet de kabel even goed draaien zodat de kabel bij mijn harde schijven mooi recht loopt, en hem inpluggen in beide schijven, maar dan is dat ook klaar.
Nu de PCI-e-kabel. Die's een makkie, waardoor alleen de peripheral-connector voor mijn CD/DVD-brander overblijft. Ook deze zit er zo in.
Dan nog even de modulaire kabels wegwerken in de 'loze ruimte' tussen mijn voeding en brander (zie foto), en klaar is de spreekwoordelijke Kees!

Voor (met de oude voeding dus):

En na:

Prestaties en stabiliteit
Dan wordt het tijd om de PC aan te doen. Blijkbaar komt het power-good-signaal (hiermee laat de voeding aan het moederbord weten dat alles in orde is) op tijd voor mijn moederbord, want mijn computer gaat netjes aan. Alles werkt prima, en ook als ik mijn hele systeem min of meer volledig belast door een tijdje GTA IV te spelen blijft alles lekker stabiel.

De specs volgens Corsair:
Foto
Te zien is onder andere dat de voeding één grote 12Volt-lijn heeft die tot 396 Watt levert, waar de meeste fabrikanten voedingen produceren met tot wel 4 12Volt-lijnen. Ik vind één grote lijn een voordeel, want zo hoef je je bijvoorbeeld geen zorgen te maken of je grafische kaart wel genoeg vermogen van de lijn kan trekken, of toch niet beter op een andere lijn kan worden aangesloten.
Ook de +3.3V en +5V lijnen kunnen nog een aardig vermogen trekken. Per lijn kunnen ze 20A hebben, en bij elkaar 130W. Je kan je dus helemaal uitleven met harde schijven, en ook je moederbord krijgt lekker veel prik.

Voltages en stabiliteit volgens de multimeter:
Om wat exacter dan de sensors op mijn moederbord te meten wat de geleverde voltages zijn ga ik met de multimeter aan de slag.
Met deze aangesloten op de 12V-lijn van een peripheralkabel krijg ik waarden van 12,26V tot 12,46V, wat netjes binnen de ATX-specificaties (tot 5% afwijking is toegestaan op de 12Volt-lijn, dus +11,40 V tot +12,60 V) valt.
Ook de 5V-lijn geeft prima voltages, van 5,06V tot 5,11V, en ook dat is netjes binnen de ATX-specs (de 5V-lijn mag +4.75 V tot +5.25 V geven).
De voeding heeft dus een maximale afwijking van 3,83% op de 12V-lijn en maximaal 2,2% op de 5V-lijn, waar 5% is toegestaan. Prima in orde dus. :)

Ook heb ik gemerkt dat de voeding een prima kortsluitingsbeveiliging heeft, want een keer toen ik mijn multimeter wilde loskoppelen kwamen beide pootjes daarvan tegen elkaar aan, wat een brandlucht opleverde, en wat rook van de pootjes. |:( De pc schakelde binnen een seconde uit.
Ik was bang dat mijn grafische kaart het had begeven door de stroomstoot over de 12V-lijn (daar zat de multimeter nog half aan vast), maar nadat ik eerst had geverifiëerd dat de rest nog werkte door zonder grafische kaart op te starten, werkte hij gewoon nog nadat ik hem weer had ingeplugd.
Hulde! _/-\o_

Geluids- en warmteproductie
Vergeleken met mijn oude voeding is het een verademing. Mijn computer is met de HX450W een stuk stiller, en ik hoor de voeding niet langer boven de rest uit. Ook 'up close and personal', met het zijpaneel eraf en mijn oor bijna tegen de behuizing komt de voeding niet boven de Nexus Real Silent 120mm op 12V eronder uit.
Ik kan niet zeggen hoeveel geluid de voeding precies maakt, want een decibelmeter heb ik niet, maar ik schat het op minder dan 30dB(A). Ik merk wel dat de voeding meer geluid gaat maken als ik mijn pc een tijd stress door te gamen of OCCT te draaien. Dit komt waarschijnlijk voor een groot deel door mijn behuizing, want de voeding is bovenin gemonteerd en zuigt dus de warme lucht van mijn systeem naar binnen om zichzelf te koelen. Ik denk dat het een stuk zal schelen wanneer je de voeding onderin monteert en deze direct de lucht van buiten kan aanzuigen.
Ik erger me niet aan het geluid onder belasting, want als ik aan het gamen ben heb ik mijn speakers toch hard staan, en als mijn pc niet zo zwaar wordt belast blijft de HX450W gewoon stil.
Wat betreft de temperatuur van mijn kast merk ik geen verschil. Alles blijft lekker koel, met idle temperaturen van rond de 23-38 graden.

Update 26-05-2010:
Ondertussen heb ik een Lancool Dragon Lord PC-K62, waar de voeding onderin gemonteerd zit en zijn eigen frisse lucht van onderen aanzuigt. De geluidsproductie wordt hierdoor inderdaad een stuk minder. Pas als ik een tijdje de OCCT PSU draai (dus Linpack en Furmark tegelijk) gaat de fan in de voeding hoorbaar harder draaien, anders blijft het heerlijk stil, zelfs met OCCT CPU of GPU.

De voeding in zijn nieuwe huisje:

Kabeltjes:
Foto

Ik heb hem bij Komplett gekocht voor ¤65, plus ¤7,95 voor de bezorging, wat ik een nette prijs vind voor een voeding van dergelijke kwaliteit.

Voor wie het nog niet doorhad: ik ben erg blij met deze voeding. De Corsair HX450W maakt, mede dankzij zijn hoge efficiëntie, waardoor de fan minder werk hoeft te verzetten, weinig geluid, en door de modulaire bekabeling is hij erg makkelijk te installeren en blijft je systeem netjes en de luchtstroom goed. Ook werkt hij stabiel, en is hij uitstekend beveiligd tegen 'ongelukjes'.
Daarbij ziet de HX450W er in mijn ogen ook nog erg stijlvol uit.

Al met al:
Voor iedereen die een modulaire voeding zoekt met 80-Plus (Brons zelfs 8-)) certificatie met een vermogen van 450 Watt, en niet té veel geld uit wil geven, kan ik de Corsair HX450W warm aanbevelen, want in mijn ogen is deze zijn geld dubbel en dwars waard. :)
Jammer genoeg is de HX450W momenteel End of Life, en niet meer te koop. :'(

Toevoeging: Ik heb een Duitse review van de HX450W gevonden, die erg positief is, waardoor de voeding van hen dan ook de PC-Experience Technology Gold Award krijgt.

Heb jij ook een Corsair HX450W?

Mooie review. Toch een paar kleine dingetjes. :Y)

minstens 400 Watt (maar eigenlijk ook niet meer dan 500 Watt, want dat heb ik niet nodig, en we moeten ook een beetje aan moeder natuur denken.
Volgens mij klopt jouw gedachte gang niet helemaal, dus misschien even uitleggen?
Een voeding trekt namelijk uit het stopcontact wat nodig is, dus als je een 600 Watt voeding nam met een 80+ Gold certificaat was je zuiniger (in stroomverbruik) geweest. ;)

2. Het uitlezen van de voltages met een programma als Speedfan heeft vrij weinig nut want de kans is groter dat die iets verkeerd uitleest dan dat die alle voltages goed uitleest. Meten doe je met een multimeter. ;)

3. Veel mensen vinden het handig om de kabellengte te weten aangezien bij sommige kasten de draden achter het mobo langs kunnen maar dan moeten ze wel lang genoeg zijn natuurlijk.

kan ik de Corsair HX450W warm aanbevelen
Helemaal mee eens, naar mijn mening de beste voeding in zijn klasse, helaas is die volgens mij EOL omdat die zo goed als niet meer te krijgen is, al heb ik nergens een bericht gezien dat Corsair bezig was met nieuwe modellen in deze klasse.
Mooie review. Toch een paar kleine dingetjes.
Dank je! :)
Een 80+ Gold zal inderdaad zuiniger zijn, maar zover strekte mijn budget helaas niet. :'(
Meer dan 500 Watt had ik gewoon niet nodig, en een klein deel is misschien ook een beetje een gevoel van zekerheid, dat de voeding sowieso niet meer dan 450 Watt (500/0.82) uit het stopcontact kan trekken ;)
Meten doe je met een multimeter.
Die heb ik helaas niet. :/ Dus dan was Speedfan voor mij 'the next best thing' ;)
Mijn ouders hebben er wel één (van de ALDI, dat dan weer wel 8)7), misschien dat ik die een keertje leen.

puntje 3 ga ik achteraan! :)
helaas is die volgens mij EOL omdat die zo goed als niet meer te krijgen is
Dat idee kreeg ik ook. Toen ik 'm bestelde was hij nog bij 6 winkels te krijgen, maar ondertussen alleen nog bij Miscoop. :'(
Hopelijk komen er binnenkort nieuwe modellen uit :)

Edit:
Puntjes verwerkt :)

[Reactie gewijzigd door Ghost Dog op 8 december 2009 01:17]

Hangen je HD's met tyraps vast?

Voor de rest nette revieuw

[Reactie gewijzigd door Baseboy op 7 december 2009 16:37]

Nee, mijn HD's heb ik opgehangen in nylon elastiek.
Is een stuk stiller dan de standaard montage, en dat voor €1,60 voor 2 meter.
Ik kan het iedereen aanraden. :)
LOL, ik dacht de enige te zijn.... 1,60 per meter? Ik trek het gewoon uit de muur hier op het werk.
Ok op verzoek v/d ts komt hieronder kritiek :P

Voor en NA plaatje zou ik toch onder elkaar doen om het vergelijk gemakkelijker te kunnen maken.

Het stabiliteits/voltage kopje is nog een beetje rommelig vind ik, kan beter geschreven.

Geen 4 plaatjes onder elkaar maar probeer het meer in de tekst te verwerken, of onderin.

Trouwes het minpunt van je voedingskabel is niet echt te doen, anders wordt deze veel te breed, je wilt geen kabel die net zo breed is als de 24p connector (althans ik niet :) ).
Da's ook weer waar :P PATA is ook zo breed, en is toch idd wel irritant 8)7
Wat betreft de rest: ik ga aan de slag! 8-)

[Reactie gewijzigd door Ghost Dog op 8 december 2009 01:41]

Mooi ding, ik heb zelf de HX520W en ben er ook erg over te spreken ;). Mooi reviewtje :).
Danku :) Ben er ook nog steeds erg tevreden over, maar dat had je vast al door ;)
Wel zonde van je grijze kast; heb je zo'n mooie matzwarte voeding en dan stop je hem in zo'n standaard metalen kast...

Maar even offtopic: zeer goede en vooral uitgebreide review.
Die kast moet ik nog gaan vervangen, maar daar had ik nog geen geld voor. :'(
Ik wil hem binnenkort vervangen door een CM 690 II Advanced.
Nou wil ik niet vervelend doen, maar niet één van de foto's is scherp! Hou je handen eens stil of zorg voor wat meer licht ;)
Ik zou zeggen, kom eens met mijn telefoon foto's maken die wel scherp zijn :Y)
Nette review :)
Heb zelf ook de HX520 en ben er meer dan tevreden over.
In vele reviews worden de psu,s van Corsair warm aanbevolen en de volgende psu van mij wordt een HX750 of HX850.
Heb je wat meer info over die nylon elastiek? Zit dat goed vast en kun je dan je pc nog verplaatsen? ;)
Het werkt prima :)
Simpelweg het elastiek heen en weer vlechten door je 5,25" bays, en daar je HD's in hangen. De HD's hangen behoorlijk vast, zeker vast genoeg om de kast te versjouwen 8-)
En je kan het sowieso proberen, want zoals ik al zei kost het maar een paar euries :)
In een review van Wiethoofd is wat meer info te vinden, en natuurlijk in het stille topic (zoek op elastiek). :*)
Succes!

[Reactie gewijzigd door Ghost Dog op 8 december 2009 15:23]

kijk, das een echte tweaker ;)
Als iemand nog tips heeft om deze review te verbeteren zijn die natuurlijk welkom :)
Ik kon namelijk niet echt meer bedenken wat er nog bij zou moeten :?

[Reactie gewijzigd door Ghost Dog op 7 december 2009 18:23]