Specificaties Tower, 1 interne + 9 externe bays - Bekijk alle specificaties

Cooler Master Centurion 590 Review

Wiethoofd 23 september 2008, laatste update op 30 augustus 2009, 16.416 views

Cooler Master Centurion 590

Pluspunten

• Design
  • Ruimte voor veel grote fans
  • Ruim interieur
  • Mesh voorkant
  • Ruimte voor 9x 5,25" device

Minpunten

• Geen anti-slip voeten
  • Tool-free design
  • Krasgevoelig

Wat is het
Een zwarte, stijlvolle, ruime miditower van Cooler Master met ruimte voor veel en grote ventilatoren.

Cooler Master logo

Reden van aanschaf
Na dit artikel op Hardware.info gelezen te hebben, was ik verkocht en kon ik niet wachten tot maart. De kast is kleiner dan de CM 690 en heeft niet de zilveren rand die de 690 wel heeft en ik niet mooi vind. En de mogelijkheid om negen devices in je 5,25" bays te stoppen sprak me wel aan.
Kortom, deze features liegen er niet om:
1. Accommodates up to eight 120 mm fans for efficient cooling
2. Removable HDD rack provides for easy assembly
3. A fully meshed front panel provides superior airflow and maximum cooling performance
4. Tool-free user-friendliness for quick maintenance and upgrade
5. The roomy interior allows for dual or triple graphics card setups

Specificaties
Hier zijn de specificaties en afmetingen van de kast.
KleurZwart
Afmetingen440mm (H) x 206mm (B) x 510mm (D)
Gewicht8,5 kilo (leeggewicht)
MaterialenSECC, Aluminium, plastic
FormfactormATX en ATX
5,25" bays9 extern met 1x 5,25" naar 3,5"
3,5" bays1x extern, 4x intern met 4-in-3 Device Module
Uitbreidingssloten7
Ventilatoren2x 120mm meegeleverd, ruimte voor 5x 140mm en 1x 120mm
I/O paneel2x USB 2.0, IEEE 1394, 1x Audio, 1x MIC (HD/AC '97 Audio)
VoedingNiet standaard meegeleverd

Kast van linksvoor gezienKast van de linker zijkant gezienKast van vorenKast van linksboven gezienKast van links achter met zijpaneel open
Productafbeeldingen van de Cooler Master Centurion 590

En dit is niet alles, waar er staat dat er 5x 140mm ventilatoren in passen kunnen ook 120mm, 92mm en 80mm ventilatoren gemonteerd worden. Er kan een maximum van 8 ventilatoren in, hiervoor moeten dan wel 2 extra 4-in-3 Device Modules aangeschaft worden, zodat je in totaal 12 harde schijven kan monteren en 8 ventilatoren hebt om de boel te koelen. Deze 8 is exclusief de 80mm die aan de achterkant van het moederbord, tussen de mainboardtray en de rechter kastwand, gemonteerd kan worden.Dit moet wel een 15mm dunne fan zijn, anders kan je rechter zijpaneel niet dicht.

Featureset
Je krijg de kast in een wit-paarse doos. Hier haal je de kast in piepschuim en een half doorzichtige plasticzak uit. In de kast vind je een handleiding en een zak met tie-wraps en schroefjes. In de kast zelf vind je achterin een zwarte 120 x 120 x 25mm 1200rpm fan, voorin, op de 4-in-3 Device Module, vinden we een doorzichtige 1200rpm fan met blauwe leds wanneer deze aan staat.

Bouwkwaliteit en afwerking
De kast voelt zeer solide aan en is volledig van metaal op het tool-free design en een deel van de voorkant na. De zijkanten kunnen, door de grote schroeven aan de achterkant los te draaien, makkelijk verwijderd worden. De zijpanelen kunnen wat slap aanvoelen maar eenmaal in de kast heb je daar geen last meer van.

Inmiddels heeft een vriend van me dezelfde kast gehaald en bij hem is net als bij mij de verf op de kast redelijk dun. Bij hem zie je de verfspatten/druppeltjes op de panelen zitten. Ook zit de verf iets op de binnenkant van de panelen, deze zitten dan wel aan de binnenkant van de kast uit het zicht, maar het had tijdens het spuiten ook afgeplakt kunnen worden voor een netter resultaat.

Inbouwmogelijkheden
De inbouwmogelijkheden zijn zeer goed. Je hebt ruimte om negen 5,25" drives te installeren en nog genoeg ruimte over te houden voor een Tri-SLI setup of Quad Crossfire. Er past een ATX moederbord in dus er is genoeg ruimte voor een mATX, mocht je van kast gaan veranderen.

Gebruikte onderdelen
De onderdelen die ik tot nog toe in de Cooler Master Centurion 590 gebruikt heb.
OnderdeelMerk + Type
MoederbordAsus M3A (ATX)
ProcessorAMD Athlon 64 X2 4800+ (AM2)
VoedingZalman ZM500-HP
Grafische kaartAsus 8800GT 512MB PCI-E
KoelblokkenThermalright Ultra-120 eXtreme
Thermalright HR-03 GT
Harde schijvenC: Samsung Spinpoint S166 (160GB)
D: Maxtor DiamondMax 10 (250GB)
E: Samsung Spinpoint F1 HD753LJ (750GB)
Optische driveF: Asus DRW-1814BL
GeluidskaartCreative X-Fi Extreme Gamer
Ventilatoren (etc.)Zalman ZM-MFC1 Plus (5.25", Zwart)
2x Nexus Real Silent D12SL-12 BW 120mm
2x Yate Loon D14SL–12 140mm
2x Scythe Ultra Kaze DFS123812L-1000 120mm
SilenX IXP-52-14 Ixtrema Pro Fan 80*15mm

Bovenstaande is mijn oude setup die m'n broertje inmiddels deels heeft overgenomen. Hieronder m'n nieuwe inhoud die niet alleen sneller maar ook groter is qua afmetingen.
OnderdeelMerk + Type
MoederbordAsus Striker II Formula (ATX)
ProcessorIntel E2180 2,0GHz @ 3,2GHz (S775)
VoedingZalman ZM500-HP
Grafische kaartenAsus 8800GT 512MB PCI-E
Gainward Bliss 8800GT 512MB PCI-E
KoelblokkenThermalright Ultra-120 eXtreme
2x Thermalright HR-03 GT
Harde schijvenC: Samsung Spinpoint S166 (160GB)
D: Maxtor DiamondMax 10 (250GB)
E: Samsung Spinpoint F1 HD753LJ (750GB)
G: Western Digital Raptor (36GB)
Optische driveF: Asus DRW-1814BL
GeluidskaartCreative X-Fi Extreme Gamer
Ventilatoren (etc.)Zalman ZM-MFC1 Plus (5.25", Zwart)
Scythe Ultra Kaze DFS123812L-2000 120mm
2x Yate Loon D14SL–12 140mm
2x Scythe Ultra Kaze DFS123812L-1000 120mm

Het inbouwen
Om de onderdelen in te kunnen bouwen moeten eerst de schroeven aan de achterkant van de zijpanelen verwijderd worden, vervolgens kan je deze er af schuiven en kan je beginnen. Omdat ik van kast veranderde moest ik mijn oude kast er ook bij hebben en daar alle onderdelen uitschroeven alvorens ik ze in de Cooler Master kon bevestigen.

De Cooler Master Centrurion 590 maakt gebruik van het 'Tool-free Design', zo zijn de enige onderdelen die je echt vast moet schroeven de voeding, het moederbord, de eventuele ventilatoren en de (harde schijven in de) HD-bracket (de 4-in-3 Device Module).

Ik ben begonnen met het er af schroeven van de ventilator van de HD-bracket, de meegeleverde 1000rpm blauwe ledfan heb ik vervangen door een Nexus 120mm. Vervolgens heb ik de harde schijven, in de volgorde zoals ik ze in Deze Computer heb staan, er in geschroefd.

Hierna moest het moederbord. Eerst moeten de stand-off schroeven, waar het moederbord op geschroefd wordt, op de goede plaatsen gemonteerd worden. Een ATX moederbord heeft maar 6 schroeven nodig dus die zijn snel geplaatst.

Standaard wordt er geen I/O-plaatje meegeleverd en dus zal je de bij het moederbord meegeleverde plaatje moeten gebruiken. De plaatsing hiervan is zeer makkelijk en je moederbord kan er vervolgens zo ingeschroefd worden. Mocht je ventilatoren boven in de kast willen plaatsen en heb je een niet standaard processorkoeling, dan raad ik aan deze te plaatsten voordat je het moederbord vast schroeft.

Omdat er geen voeding meegeleverd wordt zal je deze zelf moeten aanschaffen en plaatsen. Aangeraden wordt om de voeding met de voedingsventilator naar de bodem gericht te plaatsen, hier bevinden zich gaten om koude lucht onder de kast aan te zuigen.

Denk er ook om bij het inbouwen dat je geen scherpe dingen over de gelakte kant van de kast trekt, deze is namelijk nogal krasgevoelig en zie je dus heel snel in een lichte omgeving.

Tool-free design
Als het moederbord en de voeding geplaatst zijn moeten de dvd-speler, fancontroller en floppydrive nog geïnstalleerd worden.

Om een device in de 5,25" bay te installeren moet je het tool-free design gebruiken. Dit is een plastic plaatje met een schuif waar metalen pinnen uitkomen en in de schroefgaten gaan als je de schuif naar 'Lock' verplaatst. Deze schuif moet van 'Lock' af en omhoog gekanteld worden als je een 5,25" device wil installeren.

De floppy schroef je vast in de 5,25" to 3,25" converter en schuif je in de kast waar je hem wilt hebben. Vervolgens kantel je het Tool-free design plaatje terug en druk je schuif naar 'Lock' waardoor je 5,25" device is geïnstalleerd.

Aan de achterkant bij de PCI(-E) insteeksloten zit ook een variant van het Tool-free design om de insteekkaarten vast te maken. Het clipje indrukken en naar de achterkant van de kast draaien, het afdichtende plaatje weghalen, de insteekkaart in je moederbord drukken en het clipje van de achterkan weer naar binnen draaien en je PCI-insteekkaart zit vast.

Mocht je een zware singleslots insteekkaart hebben dan kan het zijn dat deze iets naar beneden zakt door zijn gewicht, het kan verder geen kwaad maar het is een detail wat voor verbetering vatbaar is. Mijn 8800GT, met een Thermalright HR-03 GT er op, zakt iets naar beneden.

4-in-3 Device Module en Tool-free design Tool-free design achterin bij insteekkaarten
Links aan de voorkant het Tool-free design, rechts aan de achterkant van de kast

Ventilatoren en kabelmanagement
Omdat het een grote kast is kan je er ook veel ventilatoren in kwijt. Standaard zit er een 120mm ventilator achterin de kast, deze is te vervangen door een 140mm grote ventilator. Ook boven in de kast kan je twee maal een 140mm ventilator kwijt, evenals in de linker zijkant.

Omdat ik een opwaartste luchtstroom wil hebben, heb ik bovenin twee maal een Yate Loon D14SL–12 140mm met Sharkoon Rubber bolts vast gemaakt en de ventilatoren op m'n processorkoeling naar boven laten blazen.

Als alles in de kast zit is het verder nog een kwestie van de kabels goed aansluiten, en eventueel wegwerken door ze naar de rechterkant van de kast door de gleuf naast het moederbord te trekken en daar eventueel vast te maken met een tie-wrapje.

Stilte
Omdat ik van een stille computer houd tijdens het gamen, muziek luisteren, film kijken, en als hij 's nachts nog aan staat te downloaden heb ik met behulp van dit topic op GoT vele handige tips gevonden om een stille computer te creëren.

Omdat de kast standaard geen rubberen voeten heeft, maar gewoon op de hard-plastic voetstukjes staat heb ik uit een 6mm dikke rubber mat cirkels afgetekend die precies in de standaard voetjes passen. Deze heb ik hierin vastgeplakt met dubbelzijdig tape en de tafel trilt minder met de kast mee en hij glijdt niet meer zo makkelijk weg.

Vervolgens begon ik me te irriteren aan het resoneren van mijn E-schijf omdat de rubberen gedeelten in de 4-in-3 Device Module niet helemaal 100% werk deden. Toen ben ik met nylon elastieken aan het rijgen geslagen en hierin elke harde schijf gedraaid. Die 'herrie' ook weer opgelost.

En toen kwam het meest lastige klusje. Omdat de harde schijven stil waren, er een stille voeding in zit en de processorkoeler een groot blok aluminium is hoorde ik het blazen van de ventilatoren. Zachter zetten met de fancontroller werkte niet omdat dan de temperatuur teveel steeg en om de honingraraatstructuur, waardoor de turbulentie van de ventilatoren veroorzaakt werd, weg te knippen vond ik zonde. Stillere ventilatoren met toch een grote luchtverplaatsing op lagere toerentallen en natuurlijk zo groot mogelijk waar dat kan.

Na alle ventilatoren binnen gekregen te hebben, heb ik bij de Karwei 1 m² noppenschuim gehaald. Dit heb onderin, bovenin, aan de achterkant en de zijkanten geplakt/gelegd/geklemt. Ook heb ik nu de harde schijven anders in de nylon elastieken gehangen, ze zitten nu met elk een bay ruimte er onder.

De hard schijven in nylon elastiek opgehangen
De harde schijven opgehangen met 1 bay tussenruimte

Nu is mijn kast heel goed geluidsisolerend en heb ik een stille computer met veel fans en toch lage temperaturen. Dit was eigenlijk het plan met mijn vorige kast, maar die had niet genoeg ruimte voor de geluidsisolatie, de 8800GT, de koelblokken en heel veel ventilatoren. Wel heb ik in verband met de geluidsisolatie mijn voeding om moeten draaien. Nu zuigt deze, in plaats van onder de kast, in de kast de lucht aan en blaast dit naar buiten.

De binnenkant van de kast met alles er in
Het totaalplaatje met de geluidsisolatie en koeling

De prijs voor deze kast is goed te noemen. Ik heb er ¤64,19 inclusief ¤11,75 verzendkosten aan uitgegeven bij Max ICT. Dinsdag rond de middag besteld en woensdag halverwege de middag stond de kast op de stoep.

Het verdere kostenplaatje voor de ventilatoren en geluidsisolatie is als volgt:
Scythe Ultra Kaze 1000: ¤9,65 (2x)
Yate Loon 140mm: ¤8,25 (2x)
Nexus Real Silent 120mm: ¤6,50 (2x)
Geluidsisolatie Karwei 1 m²: ¤9,95

Een zeer aan te raden kast. Ruimte voor veel (grote) ventilatoren, de luchtstroom valt goed te regelen. Veel ruimte intern, er zou een GTX 280 Tri-SLI setup in passen. Mijn Thermalright Ultra-120 eXtreme heeft nog minstens een centimeter ruimte met de kastwand. En niet te vergeten dat je negen 5,25" devices kan installeren (als je geen harde schijven gebruikt ;)).

Er wordt geen voeding meegeleverd en één 4-in-3 Device Module voor de harde schijven. Mocht je dus meer dan 4 harde schijven hebben, dan ben je genoodzaakt verloopstukken of een extra 4-in-3 Device Module aan te schaffen. En er is genoeg ruimte om je geluidsisolatie kwijt te kunnen als je geen herriebak naast je wilt hebben staan mocht je er last van hebben. De kast voelt zeer solide aan maar is redelijk krasgevoelig, maar het strakke design maakt een hele hoop goed. Ook de prijs valt reuze mee als je ziet wat je er in kwijt kunt.

Bijschrift bij foto's
Ik heb 4 afbeeldingen bijgevoegd:
1. Kast linker zij/voor aanzicht
2. Half achteraanzicht om ventilatorruimte te laten zien
3. Oude kast indeling met geluidsisolatie
4. Nieuwe kast indeling met geluidsisolatie

Kijk hier op mijn domein naar meer foto's van de Centurion 590.

Changelog
- 14 april 2008: Gedeelte 'Prijs' toegevoegd en nog een paar zinnen nav de reacties.
140mm Yate Loon aan de pricewatch toegevoegd en de koppeling in de review veranderd.

- 24 september 2008: Nieuwe hardware in de review gezet, nieuwe foto van setup toegevoegd. Spellingscontrole, afbeeldingen onder specs toegevoegd. Overtollige enters verwijderd, opmaak tabellen gefixt. Bouwkwaliteit en afwerking bijgewerkt.

Gebruikte bronnen:
Google
Tweakers.net
Cooler Master site
Aankondiging op Hardware.info
Cooler Master Centurion 590 product site
Officiele aankondiging op de Cooler Master site

Heb jij ook een Cooler Master Centurion 590?

Prachtige review, je hebt er veel tijd in gestoken.

Ik heb een vraag: Merk je in de praktijk echt verschil qua geluidsproductie/vibratie/etc nu je die noppenschuim erin hebt gelegd? Ik wil dit misschien ook overwegen, maar een aantal reviews hebben van die 'professionele' kitjes gebruikt en het koste hun uren tijd om die fatsoenlijk in de kast aan te brengen. Bovendien leverde het ze niks op qua vermindering van de geluidsproductie...

Ik hoor graag jou bevindingen hier op :)
ik merk zeer veel verschil in stilte, dit komt ook door de nieuwe ventilatoren.

De noppenschuim heb ik expres zo goedkoop mogelijk gehaald (9,95 per m² in 2 stroken van 1m*0,5m bij de karwei) en niet zo'n 'professioneel' setje waar je een kapitaal aan uitgeeft en niet eens perfect in je kast past.

Ik ben zeer actief in het Stille PC topic (inmiddels deel V) waar je mij ook meer kan vragen over het stiller maken van je PC.

De tijd van het aanbrengen kan ik op een uur of 2 rekenen omdat ik ook m'n kast tegelijk weer heb ingebouwd en de ventilatoren vooraan opgehangen heb in nylon en extra nylon elastieken voor m'n harde schijven heb gespannen. Alleen het isolatiemateriaal op maat knippen met een schaar duurde het langst ;) vergeleken bij het plaatsen/klemmen. (alleen isolatiemateriaal plaatsen ongeveer 20 minuten excl op maat knippen)

En mijn harde schijven heb ik in die nylon elastieken hangen, en dat scheelt al een hele boel.

Mocht je meer vragen hebben, stuur een DM of reageer in: [Geluid] Het stille PC topic deel V
Kan de andere zijkant van de kast eigenlijk ook los? Of kan je net als bij sommige andere kasten maar van 1 kant de 5.25" apparaten vastschroeven?
het staat niet heel duidelijk in de review maar wel half beschreven:
Ze kunnen beide er af.
ook kan je aan de rechterkant achter de mobo tray een 15mm dikke fan plaatsen:
Deze 8 is exclusief de 80mm die aan de achterkant van het moederbord, tussen de mainboardtray en de rechter kastwand, gemonteerd kan worden. Dit moet wel een 15mm dunne fan zijn
En de 5,25" devices hoef je niet vast te schroeven, je schuift ze in de kast en dan zet je de linkerkant vast mbv het 'Tool-free design' (mocht je korte 5,25" devices hebben, zoals een fancontroller, dan zal je die wel aan de andere kant vast moeten (kunnen) schroeven)
Tnx, het gaat mij om het vastschroeven van HD-silencers namelijk.
Interessant, dat ontwerp met die elastieken. Ik wil dat ook gaan doen met deze kast en 9 hdd's (fileserver). Maar die wil ik wel de nodige koeling geven. Daarom wil ik aan de voorkant 3 x 120mm intake fans plaatsen die over de hdd's heen blazen. Maar de vraag is hoe ik die fans dan zou moeten bevestigen. Normaal gesproken zitten de fans vast aan de 4in3, maar die laat ik juist weg i.v.m. de elastieken. Wat zijn dan nog de mogelijkheden om de intake fans aan de voorkant te bevestigen?
De fans zijn eveneens met elastieken op te hangen door deze aan de zijkanten van de voorkant vast te maken. Eventueel te klemmen tussen iets vlak voor de harde schijven mochten elastieken niet werken.
Een echte hele mooi en vooral duidelijke review met veel extra info en goede foto's Mijn complimenten en wat sterren. ;)
Hey Guido,

Het plaatje zit inmiddels wel weer stevig vast.
Ik wil graag ook even mijn gedachten kwijt.
- Goede airflow.
- Prima bevestiging van PCI-(Express) sloten en 21/4 inch bays.
- Kast breder (van voren gezien) dan strikt nodig.
- Kast dieper (van voren gezien) dan nodig, de afstand tussen mobo en bays is aan de grote kant.
- Kleur van de binnen-, onder- en achterkant past niet met de buitenkant. Ik vind dat deze ook zwart hadden moeten zijn.
- Platen deuken constant in en uit. Niet allemaal maar vooral de bovenkant en het linkerpaneel (gezien van voren) deuken erg makkelijk in en uit.
- Gaaf dat je zo lucht door de voorkant heen kan zuigen.
- Goede frontpanel.

Ik ben wel erg kritisch op de kast, maar hij is zeker niet slecht. Ik denk dat ik gewoon gevoelig ben voor de grote van de kast, het stoort me erg dat een kast groter is dan hij had hoeven zijn zeg maar ;p

Ik ga binnenkort nog een mooie matverf kopen en dan spuit ik de grijze platen ook zwart. Aan die buigende stukken metaal kan ik verder weinig doen. Misschien is het tijd dat ik het gewoon netjes afwerk, hem onder mijn bureau zet en er dan gewoon van ga genieten ;-)

Groet,

Marcus
Een tipje misschien voor de mensen die de blauwe leds (power, hdd) te vel vinden.
Ik heb er een stuk zwart isolatie tape overheen geplakt. Dit dempt het licht van de LEDs met zo'n 75%. Dus nog wel te zien, maar geen overvloed aan licht. Ik vind ze persoonlijk veels te vel.
Wederom een zeer nette review!! :)
Heb ook al een tijdje deze kast op t oog. Zijn er dingen die je bij deze kast liever anders had gezien? Of mis je nog iets?

Opmaak gerelateerde dingen die me opvielen:
- is het "tie-wrap" of "tiewrap"? Je gebruikt ze beide :P
- "aanstaat" moeten volgens mij 2 aparte woorden zijn

Overigens zou ik zweren dat je review vanmiddag ook al (even) online stond..?

[Reactie gewijzigd door Scipionyx op 9 april 2008 20:57]

dankje voor je compliment, wat ik anders had willen zien is het tool-free design, dat werkt niet als je een klein dingetje zoals een fancontroller hebt en die vast moet zetten, dan moet je schroeven. Ook had de laklaag wel iets dikker/steviger gekund ivm krasgevoeligheid

en met de opmaak, het is tie-wrap (zal ik nog even verbeteren dus). Aan staat moet het idd zijn.

En het klopt dat hij vanmiddag al even online stond, ik zou de 3e foto er bij uploaden, en toen gaf tweakers een fout omdat hij 305kb was (waar hij 300kb mag zijn) en haalde hij automatisch het vinkje voor 'previewmodus' weg, en daar kwam ik een half uur later achter.

{update}
en foutjes bijgewerkt

[Reactie gewijzigd door Wiethoofd op 9 april 2008 21:03]

Dit is netter dan net , je kan zo een baantje nemen als revieuwer . Erg handig voor mensen die een kast zoeken en deze als optie hebben.
Waarom zit de voeding op de laatste foto ondersteboven?

In je tekst schrijf je dat er aangeraden wordt om de voeding met de opening naar onder in te bouwen, maar daar wijk je vanaf?
Goed dat je dat ziet!

Zoals je ziet heb ik geluidsisolatie geplaatst, en als ik hem dan zou plaatsen zoals aangeraden wordt, dan kan hij geen lucht aanzuigen om af te koelen.
Ook zou ik dan een deel uit de geluidsisolatie moeten snijden wat weer ten koste gaat van de geluidisolatie.

Nu zit/ligt hij op de geluidsiolatie en zuigt hij eventuele warme lucht uit de kast waardoor de voeding zelf ook stil blijft, wat weer een genot voor het oor is ;)
En nu koelt hij meteen de X-Fi chip van mijn geluidskaart wat weer leeftijdsverlengend is.