DrayTek Vigor 130 Review

Keypunchie 5 april 2017, laatste update op 13 april 2017, 198 views

DrayTek Vigor 130

Lekker basic apparaat (1 WAN & 1 LAN-poort), dat echter verrassend veelzijdig is qua features. Kan, onder bepaalde voorwaarden, prima de door een provider geleverde modem vervangen.

Pluspunten

• Veel configuratieopties via web-interface
  • Up-to-date Firmware (per Feb 2017)
  • Stabiel
  • Support voor VDSL vectoring
  • CLI beschikbaar
  • Ondersteuning voor IPv6-tunnels

Minpunten

• Bij configureren veel reboots
  • Interface soms wat onduidelijk

Beheerbaarheid Score: 4
Een jaar of wat geleden was ik mijn Experiabox zat. Hij was instabiel, zo nu en dan vloog de WiFi zomaar aan en daarnaast was hij zo dichtgetimmerd dat er nauwelijks wat mee te tweaken viel.

De Vigor kon ik gebruiken omdat hij de VLAN-tag van KPN kan filteren. Op deze manier is de verbinding alleen bruikbaar voor doorgifte van internet en kan er geen gebruik meer worden gemaakt van internettelefonie of IP-televisie. (Deze zitten op andere VLANs)

Ik gebruik hem in combinatie met een Apple Time Capsule, die op zich ook erg feature-rijk is. In mijn setup fungeert de TC als DHCP-server en access point, terwijl de Draytek als modem, router en firewall fungeert.

Het is ook mogelijk om "PPPoE Pass-through" aan te vinken en dan de Time Capsule als PPPoE client te laten fungeren. Het publieke IP komt dan uit op de TC en deze doet dan ook NAT/routing. Dit kan bvb. handig zijn voor features als Back-to-my-Mac. Een nadeeltje vind ik wel, dat vervolgens de modeminterface onbereikbaar wordt. Immers, de TC pakt het lokale adres over.

Leuke feature is dat er regelmatig firmware-updates uitkomen en dat deze speciaal voor Nederland ook VDSL Vectoring ondersteunen. In de praktijk heb ik een goede en stabiele verbinding van zo'n 34-38 Mbps, die dicht tegen de theoretische maximumsnelheid (40 Mbps) van mijn lijn aanzit.

De webinterface van de Draytek is redelijk toegankelijk, hoewel sommige features wel wat Google-fu of trial-and-error nodig hebben. Er valt voor zo'n simpel apparaat nog behoorlijk veel te configureren en je kunt bijvoorbeeld ook naar een syslog-server wegschrijven. Het opstellen van firewall-regels is wat bewerkelijk, maar werkt goed. Het is ook mogelijk om alles via een cli (telnet of ssh) te doen.

Hij ondersteunde vrij makkelijk IPv6 tunnel, hoewel ik bij dat soort akties wel tegen een kleine frustratie oploop. Zelfs wijzigingen waarvoor het niet nodig lijkt leiden vaak tot een reboot van het apparaat en weer opnieuw intrainen van de verbinding.

Een ander klein minpuntje vind ik dat geen manier gevonden heb om de telnet- en http-interfaces uit te zetten en alleen ssh en https open te laten. Dit geldt voor de LAN-kant. Beheer vanaf WAN-zijde kan je wel uitzetten.

Al met al ben ik erg tevreden met de Draytek.

Noot: Recensie op basis van firmwareversie 3.8.1
[edit 13-4-2017]
Stukje toegevoegd over PPPoE Pass-through.

Heb jij ook een DrayTek Vigor 130?