Specificaties 5GHz WiFi + router, 4x 1Gbps switch - Bekijk alle specificaties

DrayTek Vigor 2130n Review

Kevinp 5 december 2009, 19.775 views

DrayTek Vigor 2130n

Pluspunten

• IPv6
  • Snelste router Wan-> Lan tot nu toe
  • Makkelijke duidelijke webinterface
  • Goede quickstart wizzard
  • 2x USB voor mass storage, printers
  • Veel features om de bandbreedte netjes te verdelen

Minpunten

• Geen dual band
  • Foutmelding in webinterface(mogelijk opgelost met firmware)

Beheerbaarheid Score: 5
WLAN-bereik Score: 4
Sinds een paar dagen een draytek 2130n in gebruik. En ook meteen maar eens flink gedownload, immers moet het beestje toch op de proef worden gesteld.

uiterlijk
De router wordt geleverd in het apple wit, blinkend wit plastic en een luxe uitstraling, daardoor zitten de aansluitingen wat diep in het plastic wat voor iemand met grote vingers misschien voor problemen kan zorgen bij het verwijderen van de netwerk aansluitingen.

installatie:
In combinatie met een ziggo alles in één extra abbo (50 mbit regio) en een ubee modem (welke ik al een van de weinige zonder problemen heb draaien) was binnen een minuut of 10 gedaan. Wel moest ik het modem rebooten om een IP adres te krijgen. Al met al makkelijk en snel aan de gang.

Daarna inloggen op 192.168.1.1 en de quickstart en het werkt.

De lan <-> lan heb ik niet getest dus daar kan ik niet over oordelen.

Daarnaast zit er ook een boekje bij in het Nederlands met welke instellingen er voor welke provider gemaakt moeten worden, erg makkelijk voor de leek.

Wan <-> lan:
de snelheid wordt nauwelijks beinvloed, helaas kan ik niet de maximale snelheid testen van de poort, maar de 50 mbit verbinding houd hij zonder enig probleem in stand. Volgens specificaties haalt hij 800 mbit wan<-> lan. Dus dat zit voorlopig wel goed.

P2P
Van vele goedkope routers een minpunt is P2P de verbindingen halen de router vaak onderuit of hij wordt traag.Ik heb daarom een groot aantal bestanden in Emule geladen en ben deze gaan downloaden waarbij ik de verbindingen standaard van mijn 2200e had staan. Dit was geen probleem, daarna ben ik langzaam het aantal verbindingen gaan opschroeven, en een instellingsaantal van 900 in emule en 800 en uTorrent leverde geen problemen op, ook niet voor het overige verkeer. Wat waarschijnlijk komt omdat de QoS Control List het normale internetverkeer voorrang geeft.

Download
Om de downloadsnelheid te testen en de stabiliteit heb ik via een vaste lijn op de router en het modem een bestand van bbnet (van 1 gb gedownload). De resultaten waren nagenoeg gelijk. Een stabiele download van 4.0 MB/sec. gedurende de hele download
Features:
Nog niet echt veel mee gedaan, alleen naar de QoS gekeken en wat poorten open gezet om via p2p snel te kunnen downloaden (waar ook UPnP voor gebruikt kan worden).
Daarbij komen nog duidelijke DHCP tools (om een mac adres op een ip vast te zetten)
IPv6, dus voorlopig zal deze router wel mee moeten kunnen.
En nog een hele lijst, waar ik niet zoveel mee heb gedaan.
De mogelijkheid om via usb en 3g een backupverbinding in te stellen.

Wifi
De Wifi verbinding is makkelijk en snel in te stellen. Ook het bereik lijkt goed te zijn. Al was het geen weer om met een laptop naar buiten te lopen. De router staat op zolder en in de huiskamer is het signaal zeker sterk en stabiel genoeg om te kunnen internetten en eventueel te kunnen downloaden.

Het instellen van een encryptie wordt helaas niet verplicht gesteld.

2x Usb
Nog niet gebruikt maar deze poorten zouden gebruikt moeten kunnen worden voor inbellen (3g) printers en opslag, een mooie toevoeging.

Webinterface
Deze is duidelijk en goed, al zijn sommige opties wat lastig te vinden. Ook komt er soms een foutmelding dat data niet geladen kan worden (irritant), dit laatste zal wel met firmware worden opgelost.
Verder is er erg veel informatie beschikbaar over wat er wordt verzonden en door wie. Een goede interface die met wat tweaking bijna perfect kan worden.

Vaak wacht ik even met de aanschaf van dergelijke hardware omdat er vaak wat bugs in zitten. Gelukkig heb ik die nog niet gevonden, en is de router nu 1d 05:26:37 online zonder problemen.
Al met al een goede koop voor iedereen die de volledige snelheid van internet op meerder pc's wil benutten, of voor degene die samenwoont met iemand die veel download en zelf wil gamen. Een van de beste (semi) consumenten routers waar vele fabrikanten nog een puntje aan kunnen zuigen.

Heb jij ook een DrayTek Vigor 2130n?

Ik heb zelf een Draytek Vigor 2710N net aangeschaft. Wat een topding. Net zoals jij ook zegt de snelheid is gewoon stabiel, draadloos perfect, snelheid van doorvoer van wijzigingen in het modem. Ook met downloads etc gaat allemaal super. Ik heb deze aangeschaft vanwege Vlan en multi SSID en dat gaat als een speer. Je kan ook per SSID de download/upload snelheid aanpassen. Er zijn zoveel features. Dit mag met recht onder de betere small business modems worden aangeprezen. Al heb je dan een 2130N of wat welke ik heb dit is tenminste de betere apparatuur.

Ik had eerst een Fritzbox 7270 en toen een Speedtouch 546 icm Linksys WRV200 vanwege mijn 20mb lijn maar dat was gewoon slecht in vergelijking met deze Draytek. Ik heb bewust niet gekozen voor een V versie (voip) omdat dit meer dan voldoende is.

Ik kreeg alleen foutmelding met mijn 1e ipadres toewijzing om in het modem te komen maar omdat je ook een 2e kan aanmaken log ik standaard in op de 2e en dat gaat goed. Deze verschilt net 1 cijfers van mijn HP switch dus dan is de oplossing perfect.

[Reactie gewijzigd door itsalex op 6 december 2009 02:21]

Heb de 2130N nu 1 maand.
ja er is wel een bugje maar dan boven de 65Mb.

Heb een 120Mb abbo van UPC deze werkt perfekt gewoon 14MB per seconden downloaden... (10 volle floppys per second jaja)

Als je per IP adres de bandwith wilt instellen kun je dat niet hoger als 65000 zetten.
Wel vreemd voor een modem die 800Mb kan versturen.
In het bandwith management kun je boven aan eerst de default waarde instellen voor IP adressen die niet geknepen worden dat zou in mijn geval 10000 up en 120000 down moeten zijn maar helaas de 120000 kun je niet invoeren max 65000.
Het staat ook onderaan de pagina vermeld maar dit is wel duidelijk een stukje cut en passed uit een voorloper van de 2130 die gewoon niet voorbij de 65Mb kon komen.

Betreft het bereik.
Dit is bij mij perfect had hem eerst in de gang kast staan maar nu op zolder. De langste afstand is 2 verdiepingen met beton plaat. de ontvangst is 89% op dit moment zit beneden verweg. Boven is het 100%

Verder is de ondersteuning van een externe usb disk matig. Deze mag maar max500Mb zijn en moet je FAT formateren, daar had ik liever wat beters gezien een film streamen boven de 2Mb grote gaat niet.

De fouten genoemd in de web interface komen volgens mij door de auto uitlog functie. Als je in mijn geval veel ip adressen in het bandwith management wilt invullen moet je tussen tijds op invoeren/enter drukken anders ben je alles kwijt als je aan het einde invoer drukt dan is het modem al uitgelogd. Remedie auto uitlog uitzetten.

Zitten met een aantal samen op het modem, gamen (wow) gaat prima (latency <100ms)terwijl er andere aan het dloaden zijn gewoon QOS instellen en hoppa.

[Reactie gewijzigd door YumYum|IA op 5 januari 2010 11:52]

Draadloos bereik van deze router is bedroevend.
Als ik 1 verdieping hoger ben als de router heb ik geen bereik meer op mijn mobiel.
Leg ik de mobiel op de grond maakt hij contact met de router (dan is hij ong, 80cm verwijderd) 1,5 meter redt hij niet meer.

Mijn oude Belkin had daar totaal geen last van.

Op dezelfde verdieping is het bereik gewoon goed, internetradio logt sneller in dan bij de oude situatie.
Zou het niet zo kunnen zijn dat je last heb van storing op het kanaal? Elke router kan als het goed is zijn draadloze netwerk op verschillende frequenties broadcasten. Dus misschien moet je je router eens op een ander kanaal instellen.
Dat is opvallend, want het bereik van de 2130 is veel beter dan dan mijn vorige 2900.

De router staat beneden in de woonkamer en ik heb op zolder een draadloze printer staan. De ontvangst is perfect.

Wel inderdaad even spelen met de kanalen, dus niet met alle buren tegelijk op kanaal 6. In de GUI kun je met 1 druk op de knop zien welke accesspoints binnen het bereik zitten en welke kanalen nog vrij (of midner druk) zijn.
Het versturen van een "magic packet" heb ik inderdaad in deze router niet kunnen vinden. In de draytek 2800 is daar een speciale optie voor. Maar zoals einreb73 al zegt: er wordt aan gewerkt.

Ikzelf heb meer problemen met de configuratie van het apparaat. Heb in het begin vaak de fabrieksinstellingen moeten terugzetten. De webinterface weigert om op een andere poort dan 80 te draaien. Als er nog geen wan-ip is toegewezen en poort 80 is doorgestuurd dan is de router niet meer via de webinterface te benaderen. Poort 80 wordt immers doorgestuurd. Nu draait het ongeveer zoals ik wil, dus ik kom er niet meer aan! Tot slot klopt de snmp data over het netwerkgebruik niet. Internet delen doet het apparaatje verder voortreffelijk.

Zelf vind ik de ajax-webinterface niet lekker werken. Maar dat is meer persoonlijk dan specifiek voor dit apparaat.
Ja dat rood hadden ze beter gewoon blauw kunnen laten nogal schreeuwerig
Ik ben inmiddels over naar 1.5.0.1 maar helaas lijkt de SNMP data nog steeds niet te kloppen :(
Is er toevallig iemand die met dit ding z'n xbox live verbinding instand houd zonder dat hij lag heeft
ik heb momenteel een Dlink dgl4300 die na 3jaar trouwe dienst kapot is gegaan tijdens mijn verhuizing en ik ben nu opzoek naar weer een dikke vette router
en heb wel oren naar de vigor maar wil weten hoe hij het met de xbox doet
thanx in advance
Ik heb al jaren een draytek 2990G en deze werkt perfect zonder lag met Xbox live.

Deze nieuwe 2130n zal ongetwijfelt vele malen sneller zijn,
WOL heb ik even zo opgelost: maar via de interface is wel zo makkelijk.

Bind ip to Mac
UDP port 9 open

[Reactie gewijzigd door Tranzy op 4 januari 2010 12:15]

niet om vervelend te doen maar 4MB/s is echt langzaam hoor :/

Ik haal bijna nagenoeg altijd 5,3MB/s
Wat ik niet helemaal uit de specs kan halen is of deze ook geschikt is voor ADSL(2).
Kom het nergens tegen, misschien ook wel omdat die er juist niet geschikt voor is :+

Kan iemand mij vertellen of ik dit modem ook voor een ADSL(2) verbinding kan gebruiken.
@ Martijn085

Het is een router geen modem, je kunt natuurlijk de routerfunctie perfect gebruiken als je al een modem hebt of je bestaande router in bridge zetten ...
Erg interessant, ik heb nog een draytek 2900G, die al jaren hier probleemloos draait.l Draytek is echt een zeer betrouwbaar merk. Ik had daarvoor een 2200E en ook die draaide probleeloos.

Ik gebruik dynamisch DNS bij no-ip.com en deze wordt bijvoorbeeld niet door Linksys ondersteund. Wel de andere grote dynamisch DNS providers als dyndns.com. Deze 2130n lijkt een mooi opvolger, ook omdat Ziggo inmiddels boven de WAN bandbreedte van de 2900 uitkomt.

op draytek.com kun je overigens naar de sepcifieke webinterface voor alle modellen, zodat je precies alle instellingen kunt bekijken.