Specificaties Tower, 1 interne bays - Bekijk alle specificaties

Cooler Master CM 690 Review

Jeroenneman 5 december 2009, laatste update op 5 december 2009, 879 views

Cooler Master CM 690

Pluspunten

• Koeling
  • Ruimte
  • Looks

Minpunten

• Geluid
  • Kleine afwerkingsfoutjes
  • Zwaar

Toen ik een nieuwe PC ging bouwen, heb ik zeer lang getwijfeld over de kast. Zou het een strakke P182 worden, of misschien toch zo'n sleek NXZT Lexa kastje?
Echt tientallen behuizingen heb ik bekeken, voordat ik de CM690 kocht.

Door goede reviews, de lage prijs, de enorme hoeveelheid fans die geplaatst kunnen worden en de looks is het toch de 690 geworden.
De koeling is voor mij zeker goed, de Core i7 920 wordt idle niet warmer dan 33 graden en stressed (OCCT) ong 65 graden. En dat is met de stock cooler!
Nadeel is wel dat de kast heel erg open is, waardoor je de verscheidene fans en componenten goed hoort. Voor mij zelf niet zo geweldig storend, maar als je stilte wilt, koop dan vooral geen Cm690.

Qua looks en afwerking vind ik de prijs/kwaliteit verhouding super. Mooie strakkke led fan voor, met een lekker fel blauwe led als aan-indicator. De rest van de case is natuurlijk puur smaakgebonden, maar ook mijn vrienden vinden de kast er erg lekker uitzien. Toch zijn er wel minpunten, zo zitten er kleine kieren tussen de zijpanelen en het bovenpaneel en zijn de meegeleverde fans een beetje luidruchtig.

Installatie ging erg makkelijk, zelfs al was het mijn eerste build. Het enige wat irriteerde waren de kabelrouting klemmetjes, die vond mn moederbord niet zo leuk. Maar dat was een kwestie van draaien en de prullenbak in. Daarna ging alles erg logisch, GPU kan goed vastgezet worden, en de harde schijven zitten in mooie uitschijfbare trays. Het enige wat echt niet ging was de default fans verbinden met het moederbord, daar waren de kabeltjes toch ECHT te kort voor.

Al met al een erg goede case, als je kunt leven met een beetje geluid en kleine kiertjes.

Trouwens, de foto's van specs en afbeeldingen kloppen niet, bij mij zitten de usb en geluid connectors toch echt boven op de kast.

• Core i7 920
  • Gigabyte EX58 UD4P
  • GTX 260 van ASUS
  • Cooler Master M620

Heb jij ook een Cooler Master CM 690?

Als je de fan in het zijpaneel verwisselt voor een stillere fan met rubbers ertussen scheelt dat al behoorlijk. Ikzelf ga voor Kerst een paar S flex fans kopen met een leuke fancontroller.
Heb jij er ook zo'n last van dat 1 van die platen er zo lastig afgaat?
Ik erger me er dood aan, elke keer dat ik mn kast openmaak is het: Ohja, hamer nodig... |:(
En zelf heb ik alle fans bijna op fancontrollers gezet zodat ie nu vrij stil is. :)
Hmm, het voorpaneel wel, maar de zijpanelen komen er gewoon makkelijk af (Geen hamer nodig gehad in ieder geval ;)
Zelf ook deze kast in bezit gehad maar ik was er niet echt enthousiast over, vooral vanwege de harddiskbrackets. Nadeel ervan vond ik dat de hele kast mee resoneerde door die brackets en je er verder niks aan kon veranderen.

Qua fans vond ik het wel mee vallen en vond ik ze wel vrij stil maar overigens is het niet altijd gezegd dat een open kast een betere airflow heeft. Het kan namelijk zijn dat net door de open kast te weinig onderdruk ontstaat, en je dus geen goede afzuiging van de lucht krijgt.
Heb dit apparaat dus ook naast me staan, maar of de openheid nou een nadeel is voor de geluidsproductie? Ik kan mijn AMD Phenom II 125 watt passief koelen (niet 100% stressed, maar voor een heel eind). Hier kun je over discussieren maar ik zie het als een voordeel.
ik heb zelf de nvidia edition maar krijg volgende week mijn nieuwe kast binenn( p183) omdat ik mij stoor aan het geluid, ik hoor het geluid van mijn fans gewoon te hard dus ik ga nu voor een gesloten case

alhoewel het met een open kast wel een beter airflow is natuurlijk

en ruimte??? ikzelf vind het nogal krapjes en mochten de gaten beneden voor de kabels wel wat groter zijn

anyway mooie review

alhoewel het met een open kast wel een beter airflow is natuurlijk

anyway mooie review
wat dacht je van verwisselen van casefans ;)? noctua fans zijn veel stiller dan die CM fans
Misschien waren een paar plaatjes van de kast wel handig geweest.