Sennheiser HD 25-1 II (Zwart) Review

redniels 4 december 2009, laatste update op 7 december 2009, 8.968 views

Sennheiser HD 25-1 II (Zwart)

Pluspunten

• briljante bouwkwaliteit
  • briljante weergave van ieder toonbereik ver onder en boven wat je kan horen
  • belachelijk hoog maximaal te produceren DBs zonder vervorming
  • ieder onderdeel is vervangbaar

Minpunten

• duur!
  • tijd om die < 256 kbpsjes de deur uit te doen

The Legend staat op de doos, en oh ja dat maakt hij waar.

Eerst een verschrikkelijke miskoop gedaan met Sennheiser In ear dingen: verschrikkelijk geluid, verschrikkelijke pasvorm: zonde van de 60 euro.. Ik heb daar ook een tijdje geleden reviewtje over geschreven. mijn eindconclusie was daar dat ik op zoek ging naar een echte koptelefoon, misschien wel een skullcandy omdat ik daar een paar goede reviews over had gelezen. vervolgens meldde een medetweaker in een van de comments dat een skullcandy verschrikkelijk spul was. en inderdaad, ik heb er een aantal beluisterd en dat is allemaal poppespul met of blikkerig geluid of veel en veel te veel bas.

Een bevriende DJ had mij de in ear dingen aangeraden. Toen ik hem duidelijk maakte dat ik ze verschrikkelijk vond zei hij: "dan laat ik je mijn "werk" koptelefoon horen, als je die ook slecht vind, dan ben je gek of gewoon doof"

en zijn "werk" koptelefoon was een HD-25 (geen II) die hij al +10 jaar had. de HD-25 is nl geheel modulair: alles is te vervangen en alles is los verkrijgbaar!
na 4 seconden luisteren was het voor mij al duidelijk: Hebben! wat ie ook kost!

een HD-25 (II) is een koptelefoon die je heel snel duidelijk maakt dat 192 kbps MP3tjes niet voldoende zijn: hier hoor je duidelijk het verschil tussen 192,256 en 320 Kbps.. het is ook een onverwoestbare koptelefoon: van het koord tot de pads: alles is van een profi (DJ) kwaliteit, en kan heel wat misbruik hebben. Het toonbereik en maximum aantal geproduceerde db's gaat ver over (en onder) alles wat verstandig is. maar voor specs kan ik je beter naar de Sennheiser site verwijzen. geloof wat ze zeggen: het is waar. ;)

Dit is de enige koptelefoon die ik ooit heb gehoord die "smack my bitch up" van the prodigy op een onverstandig geluidsniveau ZONDER vervorming weergeeft!
Nu is the Prodigy niet het enige wat ik beluister, da's meer een soort lakmoes test ;)
Van rock tot dire straits naar Adelé naar radiohead naar kean naar Coldplay naar U2 en hier en daar wat klassieks: alles is vlijm en vlijmscherp in ieder toonbereik.
Lage kbps MP3's worden zonder medelijden afgemaakt: alles op 320 Kbps zetten is de enige oplossing :)

dit is absoluut de beste koptelefoon die ik ooit heb gehad, of ooit heb gehoord. zijn geld dubbel en dwars waard. behalve bij DJ's is de HD-25 populair bij iedereen die professioneel met geluid werkt.

Dat is niet voor niets.

Heb jij ook een Sennheiser HD 25-1 II (Zwart)?

@Esxca, heb je enig idee waar je het over hebt? De HD25(-1/II) is juist gemaakt voor DJ'ing. Jouw comment is eerder ongeloofwaardig..

Absoluut een heerlijke hoofdtelefoon en ik kan me erg goed vinden in deze review.

Tip : Als je echt alles uit de HD25 wil halen, ga eens op zoek naar velour pads en een koperen kabel er voor (HD650 kabel bijvoorbeeld). Je zult verbaast zijn wat die kabel alleen al met het geluid doet.
De orginele kabel is namelijk van staaldraad. Dat is hartstikke stevig, maar lang niet zo top voor de geluidskwaliteit.
http://www.mveducation.com/assets/products/1771_l.jpg zoiets?

nee sorry moet je nog steeds teleur stellen, dj oordoppen moeten mogelijkheid hebben om hem verticaal te draaien aan 1 kant iedergeval, daarnaast moeten ze 100% pot dicht zijn want anders hoor je nog niet wat je doet maar ja Sam jij bent vast een profesionele DJ die er veel meer verstand van heeft

naar mijn mening en dat kwam niet voor in de revieuw? dus ga er van uit dat ze dat niet kunnen

als ik DJ koptelefoon hoor dan denk ik aan merken als Denon Shure en Technics
van die grote lompe apperaten die veelste lekker zitten. de hd25 worden wel gebruikt voor dj's die achter de pc werken of thuis mixen. maar dan vind ik het niet echt een DJ koptelefoon.

maar geluids kwaliteit zoals ik al zei is prima. maar als je voor je werk dj bent geef je iets meer uit

ps. hoor net van maat die gebruikt ze thuis ook voor djen. omdat het blijkbaar beter zit voor thuis.
dus mischien wel geschikt, maar hij noemt er wel bij dat in de club dit zeker geen optie is "helaas"zegt hij er ook bij want het is een briljant ding

[Reactie gewijzigd door Esxca op 5 december 2009 14:40]

niet gehinderd door enige kennis reageer je toch?
ik heb de HD25 ook, ben geen DJ maar wel professioneel bezig met geluid, de HD25 wordt gebruikt door allerlei audio technici, van cameramensen tot post-production. De wegdraaibare kant van de HD25 werkt ideaal en zorgt dat zelfs met 1 pad weg de koptelefoon toch goed blijft zitten.

Natuurlijk betaal je stevig voor een goede koptelefoon, maar de HD is zn geld gewoon waard. Overigens is het onzin dat een andere kabel invloed heeft op het geluid, net als dat koperen slabs onder je transformator in de top-hifi apparatuur geen invloed heeft.
Bedankt dat je met m'n voornaam aanspreekt, dat maakt het allemaal zo veel persoonlijker.

Als je nou ook maar even de tijd had genomen om je in het product te verdiepen, had je gezien dat de HD25 wel degelijk een earcup kan wegdraaien.
Waarschijnlijk niet zoals jij het bedoeltd (denk aan de V700 van Sony), maar het kan wel degelijk. En dan met één earcup tegen je hoor, verkrampt je hoofd op je schouwder drukken om zo de koptelefoon nog tegen je hoor te houden.. Dat is zeker hoe jij het wil doen.
Daarnaast zijn deze pot dicht, dempen ze meer dan de Sony's, alle Technics en alle Denons. Ja, ik spreek uit ervaring.

Mensen die deze niet aanraden voor DJ'ing doen dat meestal omdat er niet zo'n BOEMBOEM bass in zit die boven de woofers van de club uitkomt. Die zelfde mensen missen meestal ook een flink stuk frequenties van wat ze nog kunnen horen.

Je hebt echt geen idee waar je het over hebt he.. Alleen maar hear-say.
ja hear say ja rofl.

en ik luister absoluut geen boom boom muziek ^^
maar geef niet hoor jou aan namens zijn vast ook van horen zeggen

leuk dat je zo enthousiast bent over je koptelefoontje, ik werk zelf ook met sennheiser, maar in dat geval is de revieuw gewoon slecht en niet uitgebreid genoeg om te zeggen dat ze hier wel geschikt voor zijn.

bedankt voor je opbouwende critiek sammie

[Reactie gewijzigd door Esxca op 5 december 2009 14:41]

Je werkt met Sennheiser.. Duidelijker kan het niet 8)7
Ik zeg ook niet dat je boem boem muziek luisterd, of wel? Ik heb het over de bass van de HD25.
Ik ben er enthousiast over ja, en dat mag ook wel. Daar zijn volgens mij best een aantal mensen het wel mee eens. Dit is gewoon een erg fijne hoofdtelefoon. Voor zowel DJ'ing als recreationeel muziek luisteren. De enige noemswaardige upgrade boven deze is de HDJ2000, en die kost toch net even wat meer.

En gebruik eens eigen argumenten. Oh nee wacht, je hebt er zelf totaal geen ervaring mee! Je moet wel andermans argumenten en meningen er in slepen! Oh noes! Blaat volgende keer niet zo veel onzin in een discussie als je niets behalve onzin toe te voegen hebt.

Veel plezier met andere mensen na praten Fabianneke ;(

Ik laat het hier ook bij, discussiëren met iemand die er totaal geen ervaring mee heeft is echt.. nutteloos. Jij hebt blijkbaar nog steeds het idee dat we het hebben over een vergeten neefje van de HD650..

[Reactie gewijzigd door Bonthouse op 5 december 2009 15:04]

Sorry, ik kan het gewoon niet laten hier even op te reageren..

Ik heb de review gelezen. Jij komt met iets dat volkomen onwaar is, dus reageer ik daar op, zijnde iets GOEDS voor de lezer, even een bewijs dat hij/zij wel kijkt naar iets interessants en zometeen niet bedrogen uitkomt. Handig dat je dat nu dan eventjes uit je eerste comment hebt gehaald om verdere verhalen te voorkomen.

Daarbij geef ik nog wat tips om deze hoofdtelefoon (geen DJ oordoppen dus) nog net eventjes iets beter en comfortabeler te maken.

Jij vat dat op als een persoonlijke aanval en gaat vervolgens vervelend doen en nog meer dingen vertellen waarvan weinig waar is. Daarnaast speel je op de man en heb je niets meer te vertellen over de hoofdtelefoon.

Ik denk dat je met trollen of interessant doen eerder jezelf bedoeld.
verder zijn dit inderdaad prima koptelefoons maar voor gewoon het beluisteren van muziek om uren te genieten zou ik open modellen aanraden, dit is beter voor je oren en zorgt ervoor dat er geen druk verschillen op je trommelvliezen komen zodat je geen oorpijn krijgt.

[Reactie gewijzigd door Esxca op 5 december 2009 14:41]

Ik heb m zelf ook, maar als ik achter de PC zit doet het na een half uur al pijn aan me oren.
Hij drukt er zeg maar te hard op.

Ik gebruik 'm ook echt alleen voor het DJ'en...
:) gelukkig zijn meer mensen het met me eens..

ik hoor wel vaker dat mensen 'm "te strak" vinden. Ik zelf heb daar geen last van, en daar iedere review (dus ook deze) zo subjectief als de pest is (het is de reviewers zijn/haar mening, tenslotte) vond ik het niet belangrijk om te melden.
(als je echt pijn aan je oren/hoofd wilt voelen dan raad ik je de in ear dingen aan ;) )

Ik vond het wel belangrijk om deze review te schrijven, want ik denk dat meer mensen zoals ik (verwend door high end hifi spul) op zoek zijn naar een (enigzins) draagbare koptelefoon die niet ruk klinkt of echt pijn doet.

tegenwoordig (oei, ik word oud) is het uiterlijk het belangrijkst, lijkt alles voor max 3 jaar gebouwd te worden en is het niet belangrijk of het ook goed klinkt: OK is het nieuwe goed en hifi is iets van vroeger.

Ik ben niet professioneel met geluid bezig dus ik heb ook geen mogelijkheden om de specs te testen op waarheid. Ik kan alleen herhalen wat ik in de review schrijf: er is geen enkele koptelefoon die ik ooit heb gehoord die zo zuiver is als deze. punt!!
Ik Gebruik hem sinds 1996 voor mijn werk, enige wat er vervangen moest worden is kabeltje 1x en kussens.

Er zijn 2 versies van de HD-25 de 600 ohm en de 70 ohm.

De 600 is voor radio, studio geluids techniek etc gebruik,
de 70 ohm versie voor het dj gebeuren etc.. (lager frequentiebereik).

Dit is wat je uitgeeft aan een koptelefoon als je gaat dj'en ... er weinig koptelefoons die beter zijn voor dj werk.
Wie zegt dat deze HP niet geschikt is voor het betere clubwerk is gek!
DJ's als: Quintino, Afrojack, Lucien Foort, Richie Hawtin, Ricardo Villalobos gebruiken hem allemaal ;)

En dan noem ik er nog maar een paar, denk dat dit naast de DJ Pro 2000 de meest gebruikte HP is :)

[Reactie gewijzigd door Dubbel Fristie op 5 december 2009 14:00]

Ik gebruik deze hoofdtelefoons ook op mn werk, 70ohm versies. Geweldig geluid..
Heb er nu een waarvan letterlijk bijna alles vervangen kan worden (gelukkig kan dit ook echt) maar op een hoofdtelefoon van 145 euro is 30 euro reparatiekosten niks. Heel tof van sennheiser dat je alle onderdelen los kunt kopen :)

Een kanttekening wel bij de bouwkwaliteit, die scherpe randjes aan het plastic zijn een beetje jammer.
Is deze koptelefoon ook geschikt om aan te sluiten op een mp3-speler en mee rond te zeulen?
Absoluut! Klinkt lekker, is niet te groot, 1,2m onbreekbaar snoer, isoleert goed:)
Geweldige hoofdtelefoon!

[Reactie gewijzigd door Brunniepoo op 3 januari 2011 21:51]

BAX:
HD 25 SP II: middelgrote gesloten ENG hoofdtelefoon - 85 Ohm - 2 meter stalen kabel
HD 25 II: middelgrote gesloten ENG hoofdtelefoon - 70 Ohm - 2 meter stalen kabel
HD 25-1 II: middelgrote gesloten ENG hoofdtelefoon - 70 Ohm - 1,5 meter kabel.
HD 25-1 II basic edition: middelgrote gesloten ENG hoofdtelefoon - 70 Ohm -1,5 meter kabel - zonder accessoires
HD 25-C II: middelgrote gesloten ENG hoofdtelefoon - 70 Ohm - 3 meter gekrulde kabel.
HD 25-13 II: middelgrote gesloten ENG hoofdtelefoon - 600 Ohm - 3 meter stalen kabel