Specificaties Niet gestabiliseerd met een filtermaat van 77mm - Bekijk alle specificaties

Canon EF 24-70mm f/2.8L USM Review

imqqmi 4 december 2009, 1.933 views

Canon EF 24-70mm f/2.8L USM

Pluspunten

• Optimaal gebruik van de zonnekap
  • Snelle en stille auto focus
  • Solide constructie

Minpunten

• Zwaar, a.k.a. the brick
  • Soms is CA lastig te corrigeren

AF-snelheid Score: 4
Lens flare Score: 3
Vignettering Score: 4
Chrom. abberratie Score: 3
Vervorming Score: 4
Scherpte (stopped) Score: 5
Scherpte (open) Score: 4
Handling Score: 4
Deze lens heb ik aangeschaft voor mijn 40D voor de gevallen waar het schieten met twee primes op twee bodies (sigma 30mm f/1.4 en canon 85mm f/1.8) niet praktisch is. Ik schiet nogal eens dans voorstellingen waarbij het switchen van wijd naar tele vaak snel moet want anders mis je sommige shots.

Voor de rest gebruik ik deze lens als ik met een body portretten wil schieten. De 24-70mm is een ideale lengte voor portretten op een crop body als de 40D, geen vervorming van het menselijk figuur.

De lens is snel zowel in focusen als de diafragma voor snelle sluiter tijden. Ik vind het persoonlijk een groot voordeel dat de lens kort is als het beeld is ingezoomd en vice versa. Dat betekend dat de zonnekap optimaal wordt benut en altijd de juiste hoeveelheid afscherming bied op alle lengtes. Dit komt contrast en kleur ten goede. Als nadeel kun je stellen dat de lens hierdoor vrij complex is en zal wat lastig te corrigeren chromatische aberaties produceren. Ook flare is wat hoger dan bijvoorbeeld een sigma 18-50mm f/2.8 lens.

De lens is behoorlijk zwaar, ongeveer 1 kg. Aangezien ik gewend ben met een 100-400L te schieten (1.5kg) viel het mij alleszins mee om 4 uur durende shoots te doen. Als je niets gewend bent zul je wel een aantal dagen last van je spieren hebben, maar het went snel genoeg.

Wijd open diafragma is goed bruikbaar, de scherpte loopt op tot ongeveer f/5.6 en neemt na f/14 geleidelijk af. De hoeken zijn ook redelijk scherp op een crop body.

De kleuren en contrast liggen vrij dicht bij de 85mm f/1.8 lens, wat betekend dat foto's weinig nabewerking vereisen, wat behoorlijk wat tijd kan schelen bij grote series foto's.

Prijs is redelijk voor deze lens. Het is een 'workhorse' lens die gewoon 'werkt', ook in moeilijke omstandigheden. Deze lens verdient zichzelf makkelijk terug.

Heb jij ook een Canon EF 24-70mm f/2.8L USM?

De hoeken zijn "redelijk" scherp schrijf je.

Ik zou willen zeggen erg scherp. Zeker op een gecropte sensor. Op mijn 5D heb ik ook geen klagen over de hoeken. Ik moet daarbij opmerken dat ik de volle opening bijna nooit gebruik.

Blijft wel dat het en zware lens is, zeker wanneer jij 4 uur achter elkaar met dat ding in de handen loopt. Je hebt wel iets aan de stabiliserende werking van het eigen gewicht van deze lens. Maar als ik nu weer voor de keus zou staan, nu er ook een hele mooie 24-105 L IS lens is weet ik het zo net nog niet.

Ik heb de 24-105 ook een keer mogen testen en was ook hier onder de indruk van het IS systeem.

CA is voor mij geen punt, dit is niet/nauwelijks terug te vinden in print. Misschien op 100% op het beeldscherm, maar in afdrukken niet.

Veel plezier met dit stuk gereedschap, ik denk niet dat je in dit bereik ooit weer iets anders/beters koopt.
bedankt voor de review!

Wat zou het beste goedkope alternatief zijn voor deze lens? of is dat er niet?
Er is een Sigma variant van, maar deze krijgt veel matige reviews op gebied van contrast en flare, front/backfocus en luidruchtige focusmotor.
Scherpte is wel ok, maar er is ook nog zoiets als slimme investering (bouwkwaliteit, en de verdere nadelen die ik noemde wil je ook liever niet).