Specificaties 23,5" @ 1920x1080 (VA, 1ms) - Bekijk alle specificaties

Samsung C24FG70 Zwart Review

Lambo LP670 SV 27 maart 2017, 1.910 views

Samsung C24FG70 Zwart

Neem je genoegen met een Full HD resolutie en is je budget toereikend? Dan heeft Samsung met de C24FG70 een erg sterke kandidaat in handen die je niet kan negeren. Een tipje van de sluier: 144Hz, no nonsense design, goede kijkhoeken, snelle reacties, ...

Pluspunten

• Heerlijk snel en rustig beeld
  • Geen schreeuwerig gamer’s design
  • Instelmogelijkheden voet
  • Snel switchen tussen scherm presets
  • Kijkhoeken
  • Motion blur reduction technology

Minpunten

• Resolutie mocht hoger
  • Geen DVI-D aansluiting
  • Niet geschikt voor compacte bureau's

Inleiding:
Via onderstaande acties https://be.hardware.info/...ans-op-een-nieuwe-monitor heb ik de kans gekregen om, samen met 20-tal andere geďnteresseerden, de nieuwste Samsung gaming monitor uit te testen.

Ik wil Hardware.Info & Samsung dan ook hartelijk bedanken voor de onvergetelijke ervaring.

Verder stond er natuurlijk nog een rondleiding op de planning op het nieuwe hoofdkwartier, onder leiding van David van Dantzig, en kon er gezellig nagebabbeld worden onder het genot van een hapje.

Opzet en testsysteem:
Specificaties zijn leuk om op café over op te scheppen maar wat heb je er echt aan in de praktijk? Aan ons de opdracht om uit te vinden. Na een introductie van Samsung mochten we in 2 groepen aan de slag met de game Overwatch op 5 systemen met bovenstaand scherm en 5 systemen met 'normale' 60 Hz curved gaming panelen van Samsung.

(Links de 144Hz panelen, rechts de 60Hz exemplaren - Samsung LC24F390)

Om te zorgen voor goede FPS waren er enkele systemen van MSI (de Aegis) voorzien van een I7-6700K in combinatie met een GTX 1080 en 16GB. Dit betekend uiteraard wel dat FreeSync niet gebruikt kon worden, maar er werden wel steeds 144 beelden op het scherm getoond tijdens het spelen.

Specificaties:
We kregen de mogelijkheid om de C24FG70 van Samsung aan de tand te voelen. HWI heeft dit al eerder uitgebreid en vakkundig gedaan en deelde toen een Ultimate award. De review "Samsungs gaming monitor comeback" vind je hier terug (aanrader!): https://be.hardware.info/...onitor-comeback-conclusie

Een overzicht van de belangrijkste specificaties vind je hieronder:
  • 144Hz - spreekt voor zich
  • VA (vertical alignment) - zorgt voor goede kijkhoeken (178°), een hoog contrast - 3,000:1 en prima zwartwaarden
  • 1920*1080 resolutie
  • 1ms response time
  • FreeSync (met als range 70-144Hz)
  • Quantom Dots (voor een kleurbereik van 125% sRGB)
  • 1800r kromming
  • Motion blur reduction technology (Het beeld wordt hierbij in 4 opgesplitst voor een beter resultaat)
  • Alle specificaties: https://be.hardware.info/...icaties-en-testresultaten
Samsung presenteerde zelf ook nog een overzicht van de specificaties:

Ervaring:
Wat vind ik van het scherm? Eerst en vooral voelde het wel lekker. Het verschil tussen 144Hz en 60Hz is niet onoverkomelijk maar is er toch wel duidelijk. In het algemeen krijg je een rustiger beeld dat er zichtbaar vlotter uitziet wanneer je meekijkt over iemand zijn schouders. Als je zelf achter scherm plaatsneemt voel je daadwerkelijk dat de response op je input vlotter en nauwkeuriger wordt verwerkt en dat voelt prettig. Je merkt dit bijvoorbeeld tijdens het richten van je wapen op een bewegende vijand. Je zal nog steeds je best moeten doen, maar het voelt gewoon natuurlijker en wat gemakkelijker aan. Ook bij het snel ronddraaien van de camera, op en neer springen en wilde acties ziet het er allemaal veel soepeler uit.

Het verschil is misschien niet zo groot als een YouTube-filmpje dat je op 30 FPS of 60 FPS afspeelt, maar het is wel duidelijk waarneembaar. Tijdens een blinde test zou je het juiste scherm er zo uithalen met 2 vingers in de neus.
Je went er al snel aan en dat is ook duidelijk bij de omschakeling naar de 60Hz gaming monitor van Samsung. De kleuren en dergelijke zijn allemaal in orde, het design ziet er netjes uit, prima kijkhoeken en instelbaar, maar zo vlot als een 144Hz scherm wordt het niet en dat mis je direct. Bij wilde acties zijn er af en toe zichtbare artefacten (tearing) in het scherm en het voelt allemaal wat stroever aan, ook al blijft de FPS counter constant op 60 hangen en zien de beelden er prima uit.

Terug naar de C24FG70. Wat is het toch een mooi scherm! Geniet even met me mee.

De bezels zijn lekker dun en het is gewoon een no-nonsense design zonder al te veel schreeuwerige gaming hints (rode accenten, logo's, etc) die je wel eens vaker terug ziet bij de concurrenten in de Predator en ROG lijn. Alleen daarvoor al hulde!

Het enige visuele extraatje is een soort van ambilight, genaamd Arena Lightning. Onder in het scherm zit een ledje ingebouwd dat je kan in- of uitschakelen, kan laten knipperen in een vast ritme of kan laten knipperen op basis van de geluidsintensiteit. Op zich schijnt het niet te fel en ik ervoer het alvast niet als storend.

De voet van het scherm vind ik persoonlijk mooi ontworpen en vooral functioneel. Je kan het scherm gemakkelijk hoger/lager instellen of de hoek van het scherm aanpassen. Die stapel papier onder je vorige monitor kan dus eindelijk in de printer gestoken worden waarvoor het bedoeld is ;) Verder is er ook kabelgeleiding voorzien.

(Maximale hoogte welke zeker voldoende is)

(Minimale hoogte)

Aansluitingen:
Aan de achterkant van het scherm bevinden zich volgende aansluitingen:
  • 2x HDMI 2.0
  • 3.5mm
  • DisplayPort 1.4
Een DVI-D aansluiting zit er dus niet op, wat toch wel jammer is.

Instellingen:
Om de beeldscherminstellingen erbij te halen wordt er gebruik gemaakt van een joystick die aan de achterkant van het scherm zit. Deze is gemakkelijk te bereiken en de bediening wijst zichzelf uit.

Het onscreen menu bevat de gebruikelijke instellingen, met als special dat er ‘quick fact boxes’ zichtbaar zijn bovenin waar de huidige instellingen worden getoond. Zo zie je in 1 opslag welke waarden actief zijn van de belangrijkste instellingen.

Het enige dat wel visueel zichtbaar is aan de voorkant van het scherm zijn drie kleine rondjes. Hiermee kan je snel switchen tussen custom presets van je scherm, zonder in de menu te moeten duiken en waarden aan te passen.

Een voorbeeld van een preset is de FPS mode die er standaard in zit. Ik zou ze alleen niet al te vaak aan zetten omdat het zwart op deze manier minder zwart is. Het idee erachter is natuurlijk om sneller de vijand te kunnen spotten op je scherm, maar het zorgt er in mijn ogen voor dat het allemaal wat fletser en minder contrastrijk oogt. Gelukkig is het ook uit te schakelen dus baat het niet, schaadt het niet.

Zoals jullie natuurlijk al is opgevallen heeft een scherm een kromming maar deze is niet extreem.

De straal bedraagt 1800mm, vandaar de aanduiding 1800r. Hoe ervaar je dit in de praktijk? Na een tijdje gamen heb je eigenlijk niet meer door dat je naar een curved scherm zit te kijken. Op 24' 16:9 vind ik het persoonlijk niet direct een enorme meerwaarde hebben maar het is ook niet storend zolang je aan het gamen bent.

Ik heb ook even op de desktop rondgeneusd en wanneer je dan niet recht voor het scherm zit, valt het wel op dat kaders van vensters niet recht zijn. Er is dan duidelijk een mate van vertekening waarneembaar. Wanneer je er wel goed voorzit valt het allemaal wel mee. Zoek je een 24' scherm voor officegebruik zou ik eerlijk gezegd voor een niet gebogen scherm gaan.

In de testruimte stond trouwens nog een ander scherm opgesteld waarop de laatste Need For Speed kon gespeeld worden. Dit grote 21:9 scherm had best een aardige kromming maar juist door het grote breedbeeld kwam dit wel tot zijn recht. Je werd echt in de game gezogen, voor zolang die werkte. ;)

Prestaties:
Terug naar de C24FG70.

Doordat het een scherm is van het type VA zijn de kijkhoeken wel erg goed (Samsung adverteert met 178°). Het was geen enkel probleem om enkele gamers schuin vanop afstand te volgen zonder last te krijgen van een flets scherm.

Andere specificaties zoals FreeSync kan ik weinig over vertellen aangezien we een Nvidia GPU in het systeem hadden zitten welke die dit niet ondersteund. Wel is het jammer dat de minimale range 70 FPS is maar hier valt wel mee te leven. Gamers die dit scherm aanschaffen doen dit natuurlijk om de volle 144Hz te benutten en aangezien het een 1080p scherm is, zal het niet veel voorkomen dat de FPS onder de 70 zakken gezien de doelgroep die naar alle waarschijnlijkheid een stevige GPU gebruikt.

Hetzelfde geld voor de kleuren. Samsung maakt gebruikt van Quatom Dots waardoor ze 125% van het sRGB spectrum kunnen weergeven. Het ontbreken van meetapparatuur en tijd zorgen ervoor dat er weinig echt concreets over te vertellen valt. Daarvoor dien je uit te wijken naar de review van HWI waar het allemaal keurig staat. Naar mijn gevoel waren de kleuren zeker niet flets en met de FPS mode uit waren ook de zwartwaarden goed. Echter valt dit moeilijk te beoordelen omdat Overwatch nu niet direct bekend staat om zijn realistische kleuren.

Conslusie & Aanbeveling:
Samsung heeft met de C24FG70 een erg mooi scherm op de markt gezet gericht op de gamer. Los van het scherm is 144Hz een verademing. In het begin was ik hier misschien wel wat sceptisch tegenover, maar dit is als sneeuw voor de zon verdwenen. Eens dat je hebt kunnen proeven van 144Hz wil je eigenlijk niet meer terug.

De grootste nadelen van de C24FG70 mogen wel duidelijk zijn: dat is de serieuze prijs en de relatief beperkte resolutie. Samsung wil graag ¤ 360 - 400 voor dit scherm zien van jou. Er is ook eenzelfde variant met een 27' scherm en idem resolutie die vanaf 500 euro verkrijgbaar is. Mogelijks zetten ze hiermee toch net wat te hoog in, gezien de concurrentie al vanaf ¤ 220 begint voor een 144Hz TN-paneel.

Los van de prijs is er natuurlijk ook nog de resolutie. Anno 2017 is 1920*1080 wel erg standaard en zitten de meeste nieuwe mobieltjes zelfs al een trede hoger. Er is voor dezelfde prijs al een scherm van AOC (wel TN) met een 2560*1440 resolutie en er is reeds een aankondiging gedaan van een 4K 144Hz scherm (voor als je VEGA in CF gaat draaien? ;)) Zeker voor de 27' variant is 1080p toch wel wat laag. Wie nu in de markt is voor een nieuwe gaming monitor wil graag toch ook een sprong maken qua resolutie aangezien dit mee de kwaliteit van het beeld bepaald.

Verder heeft deze monitor eigenlijk alles wat ik maar te wensen heb. Voldoende aansluitingen, een mooi design, gemakkelijk en voldoende verstelbaar, snel kunnen switchen tussen presets, FreeSync ondersteuning, goede kijkhoeken, snelle reacties en een heerlijk rustig ogend beeld tijdens het gamen.

Neem je genoegen met een Full HD resolutie en is je budget toereikend? Dan heeft Samsung met de C24FG70 een erg sterke kandidaat in handen die je niet kan negeren. Ze hebben de lat hoog gelegd en de basis is dan ook helemaal top om een vervolg serie mee uit te bouwen met bijvoorbeeld een hogere resolutie. Van een entree gesproken!

Bonus: Enkele foto's van het hoofdkantoor van HWI & Tweakers

Het benchhok van Tweakers

De fameuze filmstudio van HWI - WIP getuige de grote schermen die klaarstaan ;)

Enkele laptops om te reviewen

De nieuwe testopstelling voor fans te reviewen. Een zelfgebouwde case waar het steeds 35°C is.

Apparatuur voor voedings mee te testen

En tot slot het uitzicht van hun nieuwe kantoor

Heb jij ook een Samsung C24FG70 Zwart?

Zeer gave review :) + 3
Nice, mooie review, Lambo LP670 SV!
Dikke +3 hiervoor. _O_
Goede review, al ben ik zelf klaar met monitoren van Samsung. Sinds de dood van mijn 27" WVA binnen 9 maand heb ik de hoop opgegeven. Dit was de tweede al binnen 1 jaar.

Vind de prijs erg hoog voor een 1080ptje al is de MS wel erg goed te noemen. Bedankt voor de review en een +je

[Reactie gewijzigd door Macboe op 30 maart 2017 09:27]

Leuke review maar wat ik zelf heb ervaren als tijdelijke gebruiker van deze monitor is dat die op papier wel 144 Hz is maar bij lange na niet hetzelfde aan''voelt'' als een TN 144 Hz paneel.

Ik had me Acer 144 Hz 24 inch monitor verkocht en deze gekocht. Paar dagen uitgeprobeerd maar zag toch duidelijk tearing/blur wat ik daarvoor niet zag. Heb de monitor toch maar ingeruild met een 27 inch 144 Hz iiyama model.

Als je het aanmij vraagt kan op dit moment VA/IPS 120>Hz gewoon niet hebben en zie je het verschil vooralsnog met TN.
Waarom klagen over 1080p als het een 23.5 scherm is?