Samsung S24H850 Zwart

Specificaties 23,8" • 2560x1440 (Quad HD) • 60Hz • PLS • 4ms - Bekijk alle specificaties

Samsung S24H850 Zwart Review

Lambo LP670 SVTestpanel 11 april 2018, laatste update op 17 april 2018, 1.256 views Testpanel

Samsung S24H850 Zwart

Samsung heeft een degelijke monitor gemaakt voor de businessmarkt. Op zich een prima kleurrijk panel met prima kijkhoeken en een relatief hoge maar werkbare resolutie. Jammer van de lage refresh rate. Het design is verder lekker strak gehouden.

Pluspunten

• Dunne bezels
  • Hoog en bruikbaar DPI
  • Net design

Minpunten

• Plastiek voet voelt goedkoop aan
  • Kabellengte adapter
  • Maar 60Hz
  • Ingangen verticaal geplaatst.

Ik kreeg vanuit Tweakers.net de vraag of ik zin had om een monitor van Samsung uit de Businesslijn te reviewen in het kader van het Testpanel. Na het snel checken van de specs (een 24' of 27' 1440p 60Hz PLS scherm) heb ik me kandidaat gesteld. Even later kreeg ik al respons dat ik geselecteerd was en de dag erna kreeg ik reeds een pakketje _/-\o_

Voor de duidelijkheid. Ik mag het scherm niet houden maar krijg als beloning een goodiebag van Samsung. Deze review is geschreven op basis van 2 weken testen.

Qua unboxing is het weinig spannend gezien het een review exemplaar is. Wel is alles lekker compleet. Je krijgt een HDMI, USB-C en Displayport kabel meegeleverd. Ook een adapter wordt uiteraard meegeleverd, alhoewel deze niet erg lang is (maar 1.75m). Je zal dus in de buurt van een stopcontact moeten gaan zitten.

Featureset
Om te beginnen met de belangrijkste specificaties
  • Resolutie: 2560*1440
  • Panel: PLS
  • Groote: 24'
  • Refreshate: ??-60Hz
  • AMD Freesync
  • Prijs: 315-350€
  • 98% sRGB
  • Kantel en draaibaar scherm
  • Voet in de hoogte verstelbaar
  • 18W 0% helderheid
  • 34W 100% helderheid
Qua Connecties is er het volgende beschikbaar:
  • HIDMI
  • Displayport
  • USB-C (Thunderbolt)
  • 3x USB (2.0)
  • 3.5mm jack

Echter is er ook nog een extra Displayport die dient als Output. Later hierover meer.
Jammer is wel dat de connectors verticaal zijn gemonteerd. Hierdoor is het onmogelijk om je HDMI of Displaykabel netjes weg te werken en zal hij al snel onder het scherm steken.

Een VGA of D-DVI aansluiting ontbreekt, alhoewel de 2de de resolutie wel aan zou kunnen. Een echt issue lijkt me dit niet te zijn.

Let verder op bij het willen aansluiten van het scherm via USB-C. Je kan dit alleen maar doen als de laptop dit ook ondersteund. Dit zie je aan het logo naast de poort (bliksem symbooltje). Mijn laptop ondersteund dit bijvoorbeeld niet dus kon ik het scherm niet aansturen via USB-C (linkse poort).

Design
Toch niet onbelangrijk voor een scherm is het design. Zeker aangezien dit scherm bedoeld is voor de zakelijke markt volgens Samsung. Gaming fratsen en een uitbundig design ga je dus gelukkig niet terugvinden.

De voet ziet eruit als geborsteld staal maar is feitelijk gemaakt van plastiek en is vrij licht. Als je er op klopt hoor je ook wel een goedkoop geluid en valt de chique look een beetje door de mand.

Vervolgens volgt er een vrij rechte en stevige constructie waarin je het scherm bij het monteren in vast klikt. Dit ziet er degelijk uit en is ook functioneel. Je kan het scherm makkelijk in de hoogte verstellen. Zo kan je het scherm maximaal 20cm boven het bureau plaatsten. De stapel afdrukpapier kan je dus eindelijk eens gebruiken waarvoor ze dienen en zijn niet meer nodig om een goede ergonomie te bekomen.

Verder is het mogelijk het scherm te kantelen en te draaien. 90° graden behoord tot de mogelijkheden mocht je dit willen.

Wat Samsung goed heeft gedaan is het ontwerp van de bezels. Onderin is er een bredere balk (gelijkaardig aan bv. de HP Z23n) maar de randen links, rechts en boven zijn lekker dun en geven het een verfijnde look en zorgen ook wel voor een wow effect.

(de niet weggewerkte kabels zijn hier goed zichtbaar overigens)

De rand is erg smal op het eerste zicht, maar een deel van het scherm is eigenlijk ook bezel doordat het gewoon zwart is, zoals te zien op de foto. Er bevindt zich een kleine kier tussen de rand van het scherm en de rest van de bezel.

In vergelijking met Samsung's gamingmonitor zijn de bezels dus een stukje dunner geworden.

Gaan we nog wat verder terug in de tijd wordt het verschil nog groter. De LG 22' met glossy dikke bezels (LG IPS224V - 2012)

De achterkant heeft zelfs de nodige aandacht gekregen. Deze is voorzien van ribbeltjes.

Verder bevinden zich ook weer de inmiddels voor Samsung standaard besturing's joystick. Eens hieraan gewend, werkt dit wel prettig qua bediening.

Kleurweergave
Samsung heeft hier een 'normaal' PLS paneel gemonteerd. Hier bedoel ik mee dat er geen features inzitten zoals de Quantom Dots welke Samsung wel toepast in hun gaming reeks zoals bij de C24FG70.

Op zich zijn de kleuren echter prima, misschien iets te blauw, maar dit valt ook in te stellen natuurlijk naar voorkeur. (Menu => Colors)

Kijkhoeken zijn ook volgens de verwachting van een PLS paneel. Dit betekend gelijkwaardig aan IPS en uiteraard superieur aan een TN scherm. Juist als je boven het scherm hangt, komt er precies wel een zwarte schaduw over het hele scherm. Dit is echter een situatie waarin je je niet zo snel zal bevinden vermoed ik. ;)

Pixeldefecten ben ik overigens niet tegenkomen, maar ik verwacht ergens ook wel dat men dit van te voren checkt bij een reviewexemplaar dus of het representatief is weet ik niet.

Wat de kleuren, contrast en helderheid, ghosting, reactietijden, ... verder betreft zijn dit enorm subjectieve zaken welke ik niet kan meten gezien je hier professioneel materiaal voor nodig hebt. Hardware.info heeft dit echter wel gedaan en de resultaten zijn dan ook vrij raadpleegbaar op onderstaande URL: https://be.hardware.info/...s24h850qfu/testresultaten

Resolutie
Niet onbelangrijk is de resolutie uiteraard. Zowel het 27" als 24' model zijn voorzien van voldoende pixels. Namelijk 2560*1440 pixels. Mocht je nog een oude laptop hebben met een 1366*768 resolutie, ga je nu maal 4 qua pixels.

Is dit werkbaar op 100% schaling op 24'? Ik zeg volmondig ja. Echter is wel een voorwaarde dat je normale ogen hebt. Niet iedereen in huis hier vond de kleinere lettertjes makkelijk om te lezen, maar dan kan je uiteraard kiezen voor 125% schaling.

Onderstaand een foto van het scherm met alleen de verkenner open om een beeld te geven van de werkruimte die je krijgt.

Excels openen zorgt nu voor veel minder scrollen. In Word krijg je standaard 3 pagina's naast elkaar te zien. 2 browsers naast elkaar gaat probleemloos en gaat je nog steeds veel witruimte opleveren :P

Wat ook een wereld van verschil is de weergave van je foto's. De extra pixels worden gretig gebruikt om het detail in je foto's sterk te verhogen en geeft zodoende veel scherpere plaatjes op 24'. Het is moeilijk vast te leggen met de camera maar in het echt duidelijk zichtbaar.

(Onder 15,6' 1080p, boven 24' 1440p)

Google Photo's: 2 maal dezelfde view weergegeven. Niet alleen vallen de slechte kijkhoeken van het laptop paneel op (schermpje stond ook wel redelijk schuin), ook is de beperkte werkruimte van een Full HD scherm duidelijk in vergelijking met een Quad HD scherm..

In mijn ogen is de hogere resolutie dan ook de voornaamste reden om te kiezen voor dit scherm.

AMD Freesync
Samsung heeft wat mij betreft punten laten liggen door de beperkte refresh rate van het scherm. Volgens de specs op tweakers gaat hij tot 60Hz, en meer kan ik in windows ook niet selecteren. De minimale frequentie is mij onbekend en heb ik aan Samsung gevraagd. Een antwoord is mij echter nog niet ter oren gekomen.

Er is echter wel een variant die tot 75Hz gaat (min 48Hz), namelijk de Samsung S24H850QFU, dus met 3 extra letters achteraan.

Echter had er van mij gerust een 120Hz of 144Hz paneel gebruikt mogen worden. De rust dat de hoge refresh rate geeft, is in mijn ogen veel waard. Het scrollen door documenten/websites terwijl de tekst leesbaar en scherp blijft. Eens je eraan gewend raakt mis je het al gauw. Des te jammer dat Samsung hier niet voor heeft gekozen (al snap ik dat de meeste zakelijke laptops geen Freesync ondersteunen helaas..).

Daisy Chain
Driving multiple displays from a single displayport output is precies wat Daisy Chain doet op de Samsung. Het komt er op neer dat de Displayport 1.2 eigenlijk meerdere streams bevat, waarvan de Samsung de stream doorgeeft naar een extra monitor via een uitgaande Displayport.

Het resultaat na aansluiten is dat er maar 1 kabel vertrekt vanuit de bron (desktop/laptop) maar je toch 2 extra schermen kan aansturen. Vervolgens kan je de inhoud dupliceren om bv. een presentatie te laten zien of een andere persoon makkelijk te laten volgen.

Easy Setting Box
Met behulp van wat software die je van de website kan downloaden (http://www.samsung.com/be...ness-flat-ls27h850qfuxen/) is het mogelijk de schermen verder op te delen.

Verder komt er in de meeste applicaties rechtsboven een extra icoontje bij waarmee je dit scherm direct naar een 'compartiment' van keuze kan sturen. Dit werkt op zich wel goed maar is wel niet voor alle applicaties beschikbaar. Voor Spotify kon ik deze optie bijvoorbeeld al niet ontdekken.

Dan natuurlijk een van de belangrijkste punten. De prijs. Deze schommelt tussen de €315 en €350 en dat is eerlijk gezegd niet niets.

Filteren op dezelfde resolutie en grootte exclusief de TN panelen laat zien dat alleen HP met hun EliteDisplays meer kost. Het goedkoopste alternatief met min of meer dezelfde specs is de Medion Akoya P55840 die vanaf €219 al te verkrijgen is.

Een populair model is de de Dell Ultrasharp U2518D. Deze is gemiddeld gezien net iets goedkoper. Concurreren op prijs doet de Samsung dus niet echt.

Samsung heeft met de S24H850 een degelijke monitor in de markt gezet die tot nu toe onderbelicht is gebleven. Afgaande op de reviews (tot op heden 0) en een beschikbaarheid sinds 11 juli 2017 is het tot nu toe geen groot succes gebleken.

Toch is er niet echt iets mis met het scherm. De resolutie vind ik zelf heerlijk werken op 24', het PLS paneel stelt niet teleur, er valt voldoende in te stellen qua ergonomie, het design is erg netjes met het gebruikte materiaal en de dunne bezels. Verder is het mooi dat het scherm via USB-C valt aan te sturen inclusief stroom. Juist de gemiddelde prijs van €350 en de maximale refreshrate van 60Hz zijn de grootste tegenvallers.

Of het scherm iets voor jou is hangt af van het gebruikersdoel dat je voor ogen hebt. Als gamingmonitor wordt hij niet in de markt gezet en daarvoor zou ik het ook niet gaan gebruiken. Als kantoorscherm voor mee te werken valt er eigenlijk weinig op aan te merken en zou ik als werknemer erg tevreden zijn van een dergelijk scherm (als de baas betaald ;) )

Als er nog vragen of opmerkingen zijn hoor ik het graag!

Heb jij ook een Samsung S24H850 Zwart?

Mooie review! Was jouw exemplaar goed horizontaal uitgelijnd? De linkerkant van die van mij is een halve centimeter hoger dan de rechterkant.
Dankjewel. Ik kan het niet meer checken want de monitor is ondertussen al even terug naar Samsung.
Naar mijn gevoel is me niets opgevallen qua uitlijning.

Deze foto kan je checken: https://ic.tweakimg.net/i...inal/1F5Z6833EVoVQQG.jpeg
Daar lijkt hij links wel iets lager te liggen? (De zwarte lijn verdwijnt)
Ja, mijn vraag is misschien een beetje laat :) toch bedankt! Ik twijfel een beetje of ik mijn exemplaar terug zal sturen vanwege die halve centimeter, dus vandaar. Bedoel je niet rechts wat lager btw? :P

[Reactie gewijzigd door Jasper11227 op 13 september 2018 16:34]