Seagate Desktop External Drive 1TB Zwart Review

Kid Jansen 18 oktober 2010, laatste update op 18 oktober 2010, 4.924 views

Seagate Desktop External Drive 1TB Zwart

Pluspunten

• Geluidsproductie
  • Prestaties (voor een USB 2.0 schijf)

Minpunten

• Featureset (alleen USB 2.0)
  • Warmteproductie

updates & plans (laatste update 18-10-2010):
• originele review (4-12-2009)
• update benchmarks (8-8-2010)
• update benchmarks (17-10-2010)
• afbeeldingen overgezet van ImageShack naar Tweakers.net fotoalbum (17-10-2010)
• update prijsonderdeel (18-10-2010)

Algemene indruk

Ik heb deze schijf 27 juli 2009 gekocht bij de Mediamarkt voor ¤85, de schijf was toen in de aanbieding, en op dat moment één van de goedkoopste 1TB schijven.

Reden van aanschaf is dat ik de hele CD collectie van m'n oom aan het rippen ben, want hij wil die graag op een harde schijf hebben.

Algemene indruk is goed, geen klachten, maar niet zeer goed, vanwege de matige featureset en de redelijke warmte productie.

Prestaties

Oorspronkelijk had ik deze schijf getest met m'n ASUS A6JC-Q088H laptop (Intel Core T2300E, 2GB DDR2, Nvidia Geforce 7330 Go) met HD Tune 2.55 en HD Tach 3.0.4.0.

Hd Tune 2.55 (slider fast-accurate helemaal naar accurate):

HD Tach 3.0.4.0 longbench:

(klik op de afbeelding voor een grotere versie)

Update benchmarks 8-8-2010 en 17-10-2010

Ik heb de schijf ook even getest met m'n nieuwe vaste PC (i7 930, 6GB DDR3, ATI FirePro v4800) met Windows 7 Professional x64, aangesloten op een USB 3.0 poort. HD Tach werkt niet onder Windows 7, dus in plaats daarvan heb ik naast HD Tune Pro 4.60 ook een benchmark gedraaid met Crystal Disk Mark 3.0 x64, de resultaten daarvan staan hieronder in de afbeeldingen.

Crystal Diskmark 3.0 x64:

HD Tune Pro 4.60:

Aan deze resultaten valt duidelijk af te zien dat de beperkende factor hier de USB 2.0 standaard is. Deze schijf is overigens wel sneller dan de Western Digital My Book Home 750GB die ik ook eerder al op m'n laptop had getest en vandaag ook op m'n nieuwe PC had getest. De WD MyBook haalt in HD Tune via USB 35,8MB/s gemiddeld en deze schijf 37,2MB/s, dat is toch een dikke 4% sneller. Als de WD MyBook via Firewire wordt aangesloten is die schijf wel sneller dan deze Seagate met 38,6MB/s (3,5%). Ook in Crystal Disk Mark is de Seagate in vrijwel alle gevallen sneller dan de WD MyBook.

In vergelijking met de prestaties wanneer deze schijf aangesloten is op m'n laptop is hij een stuk sneller wanneer hij aangesloten is op m'n nieuwe PC, met 37,2MB/s tegen 31,5MB/s (ruim 18% sneller).

Featureset

Alleen een USB 2.0 Hi Speed poort, gewoon heel erg basic dus, maar goed genoeg voor de meeste dingen.

De schijf die er in zit is overigens een Seagate ST31000528AS, dat is een Barracuda 7200.12, met een SATA2 aansluiting en 32MB cache.

(klik op de afbeelding voor een grotere versie)

Stabiliteit & betrouwbaarheid

Geen klachten, maar ik heb de schijf dan ook nog niet zo veel gebruikt. Volgens Crystal Disk Info 3.9.0 maar 13 uur in totaal (zie afbeelding hierboven), maar dat betwijfel ik.

Compatibiliteit

Ik heb de schijf getest met m'n ASUS A6JC-Q088H laptop uit oktober 2006 met Windows XP SP3 (helemaal up to date) en met m'n nieuwe PC met Windows 7 Professional x64. Daarmee werkt alles goed, neem aan dat het met andere hardware en besturingssystemen ook zo is. Op de verpakking staat Designed for Windows XP, Works with Windows Vista, over Mac compatibiliteit wordt niet gesproken.

Mobiliteit

De afmetingen van de behuizing zijn: 207x126x40mm (LxBxH), massa is ongeveer 1kg. De inhoud is daarmee iets kleiner dan van de Western Digital My Book Home 750GB waar ik ook recentelijk een review voor heb geschreven: ca. 1,0L t.o.v. 1,2L, ook de massa is iets lager, 1,0kg t.o.v. 1,2kg. De behuizing is ook iets steviger, alleen wel een stuk gevoeliger voor krassen aan de voor- en bovenkant. Ook dit model is eigenlijk niet bedoeld om mee te nemen, maar gewoon om ergens neer te zetten. Hij neemt hierbij overigens meer ruimte in dan de Western Digital My Book Home 750GB, omdat de WD staand wordt neergezet als een boek en deze schijf liggend, de footprint is daardoor ongeveer 260 vierkante centimeter t.o.v. 70 vierkante centimeter voor de WD schijf. Je kan er ook niet echt iets bovenop zetten, dit omdat het waarschijnlijk het oppervlak zou beschadigen, en omdat de schijf dan bijna helemaal geen warmte meer kwijt kan. Omdat deze schijf echter niet voor mobiel gebruik bedoelt is laat ik de beoordeling hiervan niet in m'n eindoordeel meetellen.

Aangezien de schijf een losse voeding heeft, is het noodzakelijk om in de buurt van een stopcontact te zitten, de lengte van het snoer is ongeveer anderhalve meter.

Geluidsproductie

Op een afstand van zo'n 30cm is de schijf tijdens het schrijven nog steeds maar licht hoorbaar, zeker niet storend.

Warmteproductie

Na een uur gebruiken: eerst 6GB naar de schijf schrijven (moest er nog op komen), daarna 2x HD Tune gedraaid, eerste keer default instellingen, daarna had ik instellingen op meest nauwkeurig gezet (fast-accurate slider helemaal naar accurate), en daarna nog een keer HD Tach long bench, had de schijf een temperatuur bereikt van 39 graden.

Prijs (update 18-10-2010)

Op het moment van aankoop één van de goedkoopste 1TB schijven, erg goed dus. Vandaag de dag is de prijs niet echt concurrerend meer. Vergeleken met andere 1TB schijven is de prijs niet slecht. Maar je hebt nu wel al voor onder de ¤100 een 2TB en voor ¤75 een 1.5TB externe harde schijf.

Heb jij ook een Seagate Desktop External Drive 1TB Zwart?

Even alle afbeeldingen netjes in de tekst verwerkt (stonden nog een aantal als bijlage) en meteen ook even overgezet naar m'n Tweakers.net fotoalbum. Ik heb nu met ImageShack al redelijk vaak gehad dat er afbeeldingen ineens niet meer werkte en enige manier om dat op te lossen was dan de afbeelding opnieuw uploaden. Verder is het Tweakers.net fotoalbum ook een heel stuk sneller, wat vooral wel handig is bij m'n reviews met veel grotere afbeeldingen in de Lightbox, zoals bij m'n review van de HP EliteBook 8540p het geval is.

Ook heb ik een aantal benchmarks even opnieuw gedraaid, namelijk de HD Tune benchmarks met m'n nieuwe vaste PC (i7 930, 6GB DDR3, ATI FirePro v4800). Dat was eerst slechts één enkele HD Tune 2.55 leesbenchmark, maar die heb ik nu vervangen door alle relevante benchmarks van HD Tune Pro 4.60.

Door de toevoeging van die benchmarks kan je een stuk beter de invloed van blocksize zien op de lees- en schrijfsnelheid met de File Benchmark en ook krijg je een veel nauwkeuriger beeld van de toegangstijden met de Random Access test.
Lukt het om vanaf deze schijf full hd films af te spelen en gaat hij niet haperen bij hd films met hoge bitrate? Ik wil deze schijf gebruiken naast mijn HTPC om films af te spelen.
Dit gaat prima, blu-ray rips van 11GB worden prima afgespeeld met VLC.
Matig product, Seagate is de strijd aan het verliezen tegenover WD en Samsung.
Hier al 6 seagate's stuk de laatse jaren, WD blijken wel robuust draaien al een hele lange tijd als een zonnetje.
USB 2 heeft nu wel afgedaan, to slow for the feature.
Dit is een prima schijf, niks mis mee. Dat Samsung het heel goed doet met onder andere de HD103SJ zal ik niet ontkennen, maar ook WD hoor ik de laatste tijd niet veel meer van. Ik zou niet weten waarom Seagate nu meer van WD aan het verliezen is dan eerst.

USB 2.0 is inderdaad echt een antieke verbindingsstandaard. Alle nieuwe externe harde schijven zouden naar mijn mening eSATA en/of USB 3.0 moeten krijgen.
Product is "has been", en als Seagate niet goed zijn best doet ook.
Werk aan de winkel dus.
Dat is ook niet echt een verrassing, aangezien ik deze schijf 15 maanden geleden gekocht heb. Alle 1 TB externe harde schijven zijn verleden tijd, je moet nu vooral naar 1.5 TB en 2TB kijken.

Verder snap ik niet wat iedereen toch zo tegen Seagate heeft.

Oren openhouden voor WD, ze zijn heel actief bezig, en goed ook :O
Ik heb ook een aantal WD schijven die het al eeuwen goed doen, maar ook met Seagate heb ik nooit slechte ervaringen gehad.

Seagate is ook zeker actief bezig: http://tweakers.net/archi...1-1999&dateEnd=23-08-2010
Seagate hinkt achterop, en heeft veel RMA's (zelf helaas ondervonden), en de service was traaaaaaaaaaag :z