Intel Postville X25-M SSDSA2MH080G2C1 80GB Review

Devil777 12 januari 2010, laatste update op 13 januari 2010, 2.410 views

Intel Postville X25-M SSDSA2MH080G2C1 80GB

Pluspunten

• Voelt ongeveer 3 keer zo snel aan als gewone schijf
  • Klein formaat
  • Laag verbruik
  • Geluidsloos (moederbord maakt soms wel geluid)
  • Als je spaart, kun je het wel van je zakgeld betalen

Minpunten

• Enorm slechte prijs/opslag verhouding
  • Kinderziektes (release slechte firmware)
  • Slechte schrijfprestaties bij grote bestanden t.o.v. klassieke schijven

Aankoop
Ik gebruikte eerst een RAID0 opstelling van twee 750GB schijven. Zo'n opstelling is eigenlijk onbruikbaar voor dataopslag vanwege de foutgevoeligheid, maar het ging me om de snelheid, en dat waren de snelste betaalbare schijven toen.

Toen deze schijf uitkwam, en ik de reviews las was ik natuurlijk meteen enthousiast. Een snelle toegangstijd (essentieel voor een snel systeem), goede prestaties bij grote bestanden. Ook heb ik toen mijn oude opstelling gebenchmarked, waaruit bleek dat die precies even goed presteerde als een losse schijf :Y)

Bij de schijf kocht ik een bracket van 6 euro, opdat de schijf in een normale 3,5" bay zou passen. Dit bleek helaas niet zo te zijn, de schroefgaten zitten op de verkeerde plek. Vrij stom dus. Geen idee wie zoiets zou ontwerpen.

Installatie
Bij aankomst natuurlijk direct geinstalleerd, op een MSI bord. Na een aantal dagen weigerde het bord op te starten. Dit moederbord werd eerder al geplaagd door allerlei problemen, onder andere willekeurige vastlopers, en "doorgebrande" geluidspoorten. Daarna heb ik een Asus bord aangeschaft, die het natuurlijk perfect doet.

Ontwerp
In tegenstelling tot een normale schijf is er bij deze SSD geen elektronica zichtbaar aan de buitenkant. Alles zit netjes verwerkt in een geborsteld-aluminium behuizing.

Prestaties
Als je een normale 7200rpm hardeschijf gewend bent, of lager, is dit een behoorlijke cultuurschok. Windows start op in 20 seconden(BIOS heeft 15 seconden nodig om te op te starten), en programma's laden vrijwel direct. Bij bepaalde computerspellen krijg je informatie over het volgende level tijdens het laden, die info is nu onleesbaar.
Vreemd genoeg heeft de hoge snelheid ook nadelen. Zoals aan de volgende benchmarks te zien is, is het enige minpunt van deze SSD de schrijfsnelheid tijdens het wegschrijven van grote bestanden. Dit is vooral te merken als je de computer is de slaapstand zet. Het hele werkgeheugen wordt dan namelijk op de schijf weggeschreven.
De Intel SSD
De schijf van een EeePC
De WD3000 300GB IDE schijf
Samsung Spinpoint F3 HD103SJ
Samsung EcoGreen F2 EG HD154UI

Praktijk
Bij een reguliere schijf heb je niet zo snel een ruimtegebrek, de meest populaire normale schijf is 1TB groot. Omdat voor veel mensen de 160GB variant van deze schijf net een brug te ver is, is het te adviseren om een normale schijf naast deze SSD te gebruiken. Je zet dan alle minder gebruikte spellen en programma' s op die schijf. In mijn geval heb ik alleen de SSD in mijn computer, en heb ik een NAS van 3TB voor al mijn data. Op het screenshot is mijn huidige verbruik te zien. Windows 7, Fallout 3 (geen uitbreidingen), Office 2007 zijn geinstalleerd.
Een vreemd verschijnsel is een soort hoge pieptoon die onstaat tijdens I/O acties, dat zal wel uit het moederbord afkomstig zijn. En als je 40 bent hoor je het toch niet.

Betrouwbaarheid
Tot nu toe heb ik nog geen problemen gehad. Er zijn geen drivers/firmware upgrades nodig voor normaal gebruik. Wel is de SSD slecht in het nieuws gekomen nadat er een firmware update werd gelanceerd die de SSD onbetrouwbaar maakte. Die is natuurlijk snel ingetrokken, maar zoiets moet niet weer gebeuren. Ik schat dat deze SSD langer meegaat dan een naaldje dat heen en weer gaat, maar het is altijd een goed idee om (online)backups te maken van belangrijke data. Je computer kan ten slotte ook gestolen worden.

Door de slechte prijs/opslag verhouding is deze SSD alleen geschikt voor mensen hem puur voor prestatie gebruiken. Verder zijn die prestaties zo hoog, dat ¤200 best goed besteed is. Verder ben ik toch best blij dat ik voor een 80GB SSD gegaan ben, 40GB zou voor mij zeker te weinig zijn geweest. Na de installatie van Windows en Office, zit je al bijna aan de 40GB

Heb jij ook een Intel Postville X25-M SSDSA2MH080G2C1 80GB?

Ik zie dat er in de pricewatch ook een 40GB versie uitegekomen is. Voor Windows 7 is dat duidelijk te weinig. Als je alleen word installeert hou je net wat ruimte over.
Kun je dit eens onderbouwen? Ik draai nu Win7 64 bit met Office 2007 Enterprise (waarvan Word, Access, Outlook en Powerpoint geinstalleerd) plus Visual Studio 2008 en ik hou nog meer dan 5 GB over. En dan staan er nog andere programmas èn een pagefile van 2 GB op ook. Dus ik snap je stelling even niet.
Ik bedoelde met word ook eigenlijk heel Office 2007... dat heb ik nu veranderd. Maar je zou er dan niet nog een ander groot programma/spel bij kunnen installeren. Natuurlijk kun je tientallen kleine programma's installeren
Wacht tot binnen een jaartje ;)
De pagefile heb ik er zelf afgehaald. Met 8 GB geheugen heb ik het niet echt nodig. Daarbij komt dat je schijf minder vaak aangesproken hoeft te worden. Ongeveer de helft minder vaak, en dus langer meegaat.

Ik heb overigens ook de 40Gb versie.
Ik draai op mijn laptop ook Win 7 64bit, en dat is mij ook opgevallen: Hoe snel dat die install groeit... Ik heb er ook Office 2k7 en een hoop andere software op staan en je zit idd zo aan 30-40GB.

Ik heb die 40GB schijf trouwens eens opgezocht en die levert volgens de PW-info minder prestaties in verhouding tot de bovengenoemde 80GB schijf.

Wat zou meer van belang zijn? de I/O prestaties of de schrijf snelheid? Want als je deze laatste pakt (opgave in PW) van de 40GB schijf (170/35 MB/s lees/schrijf) en vergelijkt met wat opgegeven wordt voor de 80GB versie (250/70 MB/s lees/schrijf, wat redelijk in de buurt komt van de hierboven geplaatste testresultaten) en dat weer vergelijkt met de andere schijven die hierboven getest zijn, vraag ik me af hoeveel sneller de 40GB variant zou zijn. De schrijf prestaties zouden liggen rond die van de Eeepc-schijf en een 300GB-IDE schijf!? Of heb ik het nou helemaal verkeerd?
Laten we realistisch zijn, een 40GB SSD ga je alleen gebruiken voor je windows install, en juist voor je OS blaast zo'n SSD elke andere schijf van de kaart. Voor grote files (films, ISOs, etc) zal het minder zijn, maar aan de andere kant zit er vaak ook een trage conventionele HDD in een laptop.

Ik wil graag de Intel 40GB SSD als Windows schijf, maar wacht even reviews af. Het is niet een X25-M maar een X25-V; ik weet niet hoeveel verschil dat maakt. Overigens is mindere prestatie wel logisch, de 80GB presteert ook minder dan de 160GB postville. Ik denk dat de 40GB ook wel minder kanalen zal gebruiken.

Ik hoop dat Tweakers snel de X250V 40GB gaan reviewen!!

[edit] om nog even terug te komen op je vraag. Ja de SSDs halen ongeveer de aangegeven write speeds, en die zullen bij de 40GB SSD dus lager zijn, maar kijk wel even naar hoe een SSD presteert bij 4k read/writes vergeleken met conventionele schijven! En juist die kleine read/writes doe je vaak met je OS.

[Reactie gewijzigd door twiFight op 13 januari 2010 10:18]

Ik draai windows 7, compleet microsoft office en een paar games, en heb 11 van de 30Gb van mijn OCZ Vertex over.

30Gb is echt genoeg als je een snelle pc/laptop wil. Ik sla geen films/muziek/data op op die SSD