Dell Thunderbolt Dock TB16 with 240W AC Adapter

Dell Thunderbolt Dock TB16 with 240W AC Adapter Review

Flaker 26 maart 2017, laatste update op 30 september 2017, 1.069 views Product gekocht

Dell Thunderbolt Dock TB16 with 240W AC Adapter

Een 200% verbetering t.o.v. de Dell TB15 die in 2016 op de markt is gekomen. Het dock is zeker stabieler/betrouwbaarder geworden, hoewel mijn beeldsignaal nog steeds zomaar zonder waarschuwing voor 1 - 2 seconden kan wegvallen. Update september 2017: geen verbetering na firmware updates - negatief koopadvies

Pluspunten

• Een kabel voor stroom, video, USB, netwerk
  • Netwerk en USB stabiel

Minpunten

• Video niet stabiel en valt af en toe weg
  • USB dongle voor toetsenbord niet altijd herkend
  • Docking kabel zit aan verkeerde kant
  • Hoorbare ventilator

Voorgeschiedenis: de TB15

Het TB15 dock dat vorig jaar (2016) uit is gekomen was een drama. Internet breed klaagden gebruikers van een zeer onstabiel dock, met wegvallend netwerk, USB en video. In de tussentijd deed Dell of er niets aan de hand was - gaf gebruikers die klaagden hun geld terug (mij ook) - en na half jaar op de markt geweest te zijn werd de TB15 uit de Dell store gehaald. Tot op de dag van vandaag is er geen recall geweest en kun je (ook nu nog) de TB15 bij diverse Webshops kopen. Schandalig dat Dell hier zijn verantwoordelijkheid niet neemt.

Een nieuw Dock: de TB16

Hoewel diverse gebruikers melden dat het TB15 dock een koelingsprobleem had, heeft Dell dit nooit bevestigd. Dan nu: de TB16: met koelingssleuven en een ventilator. Voordeel is dus dat het dock niet meer overhit kan raken - nadeel is wel een hoorbare ventilator die na ca. 1 minuut begint te blazen. Hangt van de persoon af of je het hinderlijk vindt of niet - ikzelf merk het gelukkig na een tijdje niet meer.

Stabiel Ethernet en USB...

Het goede nieuws is dat USB en Ethernet nu stabiel zijn. Ik heb in de 2 maanden gebruik nog geen last van wegvallende signalen gehad. Wel: de USB-dongle voor mijn Logitech toetsenbord wordt soms niet herkend. Door deze uit- en weer in te pluggen lukt het dan wel. Geen halszaak, maar wel irritant.

...maar onstabiel beeld

De eerste twee weken gebruik: nul problemen, ook het beeldscherm niet. Laat nu net mijn 14-dagen retourrecht verlopen zijn: begint het beeldscherm sporadisch voor 1 - 2 seconden weg te vallen. Soms is dit 4x per dag, maar ook komt voor dat het scherm een paar keer per minuut even een seconde weg is - net als ik de laptop net heb aangezet. Hitte kan dus niet een oorzaak zijn. Bij het direct aansluiten van de HDMI kabel aan de laptop: nul problemen.

Overige opmerkingen

De Thunderbolt kabel zit aan de linkerkant aan het TB16 Dock vast. Mijn Thunderbolt poort op mijn XPS15 zit ook aan de linkerkant. Dat sluit dus niet lekker aan - de kabel moet dus voor / over het dock heenlopen als je het dock naast je laptop wilt zetten - het was handig geweest als er een optie was geweest de kabel links of rechts aan het dock vast te maken.

Aan- of afrader?

Ik zit er nu aan vast - de 14 dagen retourtermijn is afgelopen en ik heb geen zin in discussies met Dell of de leverancier of de beeldproblemen verholpen kunnen worden. Ik hoop maar op een toekomstige firmware/driver upgrade waarmee het dan ineens miraculeus loopt. Het dock is zeker een verbetering t.o.v. de vorige poging - maar gezien de beroerde service van Dell, het totaal ontbreken van eerlijkheid en transparantie zou ik niet aanraden hier ruim 300 Euro voor uit te trekken. Dan toch maar 2 of 3 kabeltjes aansluiten met 100% garantie dat het werkt.

Heb jij ook een Dell Thunderbolt Dock TB16 with 240W AC Adapter?

Met welk besturingssysteem heb je dit getest?
Windows 10 professional