Dell Thunderbolt Dock TB15 met 240W AC Adapter Review

Flaker 30 april 2016, laatste update op 30 april 2016, 3.094 views

Dell Thunderbolt Dock TB15 met 240W AC Adapter

De belofte is mooi: een kabel waarmee je XPS13 of XPS15 laptop van stroom wordt voorzien en waarmee je uitgebreid randappraraatuur (schermen, internet, toetsenbord) kunt aansluiten. De praktijk is een drama. Alle aanslutingingen vallen regelmatig weg waarmee dit geen bruikbaar product is. Blijf weg, blijf weg, blijf weg!

Pluspunten

• Mooie belofte - plug & play
  • Een kabel voor stroom, video, USB
  • Fantastisch - als het werkt

Minpunten

• USB en Ethernet poorten vallen uit
  • Video is niet stabiel en valt regelmatig weg
  • Dock zelf start wispelturig op - soms geen 'aan' lampje
  • Opnieuw inpluggen geeft wisselend succes
  • Docking kabel zit vast aan station
  • Plug & Pray

Nu was ik al geen fan van Dell - lees mijn ervaringen omtrent de levering van mijn XPS 15 - maar mijn laatste ervaring doet echt de deur dicht.

Toen de XPS 15 (9550) uitkwam was het TB15 dock beloofd, waarmee je de laptop met 1 kabel aan het docking station kunt vastmaken, en daardoor ook stroom kunt krijgen. De eerste berichten die in de fora opdoken over de TB15 waren echter niet mals: een zeer storingsgevoelig apparaat waarbij video, USB en ethernetverbinding regelmatig wegviel (wat alleen met een reboot of aan/uitzetten verholpen kon worden).

In april werden echter nieuwe drivers voor Thunderbolt, USB en Audio door Dell geleverd en begonnen er berichten te komen van gebruikers dat het nu wel werkte. Dus met vol goede moed een TB15 aangeschaft.

Eerst dus keurig alle drivers geinstalleerd. Al snel bleek dat het videosignaal naar de monitor mooi stabiel was - geen sprake van uitval zoals mensen in fora rapporteerden. Wel viel steeds de USB weg, waardoor mijn ingeplugde muis en toetsenbord onbruikbaar worden. Dan moet je dus of de dongle in de laptop prikken, of de laptop openklappen en daar verder tikken. Maar ja, dan gaat ook dat scherm aan en heb je weer andere scherminstellingen.

Op het uitvallen is geen peil te trekken. De ene keer draait het een hele dag goed, de volgende keer is na 3 seconden na opstarten het USB (en ethernet) signaal weg. Na 2 dagen begon ook het beeldscherm sporadisch uit te vallen. Soms voor 2 seconden, maar soms ook blijvend - met een aantal keer de docking kabel te verwijderen en terug te stoppen kon dit soms (en soms ook niet) verholpen worden.

Ik heb ook nog geprobeerd de nieuwse drivers rechtstreeks van de fabrikant (b.v. Realtek) te halen. Daar stonden versies van de drivers die maanden jonger (van april 2016) waren dan de in maart geleverde Dell drivers (die toch een intern versienummer uit 2015 hadden). Helaas, geen succes.

Bottom line is dat ik na een week aanklooien er klaar mee ben. Gelukkig heeft leverancier Afuture hier begrip voor en mag ik het apparaat terugsturen. Ik heb minimaal 16 uur gestoken in het werkend krijgen van deze dock - inclusief het miniteus volgen van verschillende installatiehandleidingen (o.a. op Dell site) maar dit mocht niet baten (let op dat na elke driver installatie er een volledige herstart beschreven staat - dat leek daarna voor een dag goed te gaan - totdat de uitval weer begon).

Ik plug liever 3 kabels in en geniet dan van een stabiele ervaring dan dit gesodemieter. Voor deze prijs (vanaf ¤360) is dit een grof schandaal. Ik ben ook niet de enige. Blijf erbij weg - of zorg in elk geval dat je retourzendopties hebt (als consument bij Internetaankopen in elk geval binnen 14 dagen). Nooit meer een Dell voor mij.

Heb jij ook een Dell Thunderbolt Dock TB15 met 240W AC Adapter?

Ik heb de Dell Precision 5510 in bestelling staan (broertje van de XPS15). Ik wil graag het Dell UP2715K (5K) scherm hierop aansluiten. Daarom ben ik ook geïnteresseerd in het Thunderbolt 3 dock. Op papier klinkt het geweldig. Slechts één kabel naar de dock en dan meteen al mijn verbindingen in orde (inclusief de 2xDP die de UP2715K nodig heeft) en nog voeding ook.

Het is bijna crimineel om een dergelijk product te (blijven) leveren. Dell moet zelf onderhand ook wel weten dat deze dock een ramp is. Als zakelijke klant heb je geen recht op 14-dagen retour, dus dan krijg je soms een enorm getouwtrek. Het is vreemd dat na een paar maand er nog steeds geen officiële reactie van Dell is.

Ik belde als zakelijke klant met Dell (dan wordt je doorgezet naar Central Point) en ook daar waarschuwden ze mij voor deze dock. Liever verkopen ze hem niet, vanwege alle issues die er mee zijn. Om toch een 2xDP aan te kunnen sluiten werd mij de StarTech.com TB33DP2 aangeraden. Helaas kun je hier alleen je monitor mee aansluiten en is het geen compleet dock.
Ik heb ook de 5510 icm de TB15. Wat bij mij de oplossing was is het gebruiken van de standaard drivers van Windows 10 voor de dock, in plaats van die van Asmedia en de ethernetkabel aansluiten via een USB-C -> Ethernet-converter ipv rechtstreeks in de dock.
Het enige probleem nu nog is dat de Displayport-aansluiting uitvalt na een paar uur vanwege oververhitting (ook wel te vinden her en der op internet)
Hier ook een berg aan klachten te lezen: link
Er zou wel aan een oplossing gewerkt worden volgens een v/d posters:
*Answer from Dell: *
Dell Thunderbolt Dock - TB15 on Temporary Engineering Hold
Key details Failure Symptom: Dell Thunderbolt Dock loses connection or connects intermittently.
Suspected Root Cause: Interference between system WiFi signal and the Thunderbolt controller crystal on the Dell Thunderbolt Dock.
Containment: ODM will hold all Dell Thunderbolt Dock orders. All inventory in regional hubs will be re-worked.
Resolution: Shielding is being added to the Thunderbolt controller crystal on the dock to prevent connection loss.
Systems Impacted: XPS 13, XPS 15, Precision 5510 (when workstation has direct contact with the Dell Thunderbolt Dock).
Customer Impact: Customers experiencing this issue should contact Dell tech support.
Recovery date: Date to lift the Engineering hold is TBD. Re-work schedule is under review with engineering.

Whow - dank voor het delen hiervan. Ga ik in de gaten houden. Goed in elk geval bevestiging te hebben dat het een hardware issue is.
Update 26-05: op mijn oproep op het Dell forum aan eigenaren van de TB15 om te kijken of met uitgeschakelde WiFi de problemen verholpen zijn (zou je verwachten met bovenstaande diagnose) moet ik helaas melden dat minimaal 4 eigenaars geen enkel verschil zien: connectie breekt nog steeds willekeurig...

[Reactie gewijzigd door Flaker op 26 mei 2016 23:14]

dell support begrijpt er iig niets van, Service tag, PPID's niet te vinden in het systeem.

Kleine reply op je review, kabel is wel los te halen. Plastic flapje onder de stekker, daar zitten 2 schroeven. (klein detail, wordt niet eens in de quickguide vermeld).
Ja, de TB15 is nu compleet uit de Dell stores verdwenen (zowel USA als NL). Gekke is, dat andere verkopers het dock gewoon nog aanbieden. Er lopen nu verschillende geruchten door elkaar: het Dock zou een technisch mankement hebben, dat eerst verholpen moet worden. Dan is het erg vreemd dat Dell dit Dock niet algeheel terugroept. Ik lees ook reacties van uitval van video-signaal, in het bijzonder bij het aansluiten van meer schermen. Lijkt op een overhittingsprobleem, want als de TB15 opengeschroefd is, doet dit probleem zich niet voor...
Het andere is, dat het een driver issue is die eind juni verholpen zou moeten zijn. Ik zie dat per 7 juli inderdaad nieuwe drivers beschikbaar zijn gekomen - ik heb echter nog geen duidelijke berichten van gebruikers gezien om te bevestigen dat het nu wel loopt.
Dus voordat ik het weer probeer: wil ik er zeker van zijn dat ik een versie van de TB15 koop die NA juni 2016 is geproduceerd (als er dan al hardware problemen waren, mag je aannemen dat die gefixt zijn) en dat er minimaal 5 gebruikers zijn die bevestigen dat het nu als een zonnetje loopt...
Dit kan ik bevestigen, ik draai op HDMI en een DP naar DVI of HDMI convertor
Op zijn kant gezet en een frisse dag, gaat alles prima. Is het wat warmen op kantoor of ik leg het dock plat, dan valt mijn beeld weg (detectie blijft) of beeld gaat flikkeren aan/uit/aan/uit etc. etc.
Gisteren heeft Dell stilletjes de TB16 aangekondigd: http://www.dell.com/support/article/us/en/4/SLN301105. Nog geen informatie over prijs en wanneer deze uitgeleverd wordt.