Specificaties Bedrade muis met USB aansluiting en 5.000dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Fnatic Gear Clutch Review

melek-taus 23 maart 2017, laatste update op 23 maart 2017, 249 views

Fnatic Gear Clutch

De Clutch krijgt als slogan "time to carry" en met een muis als dit zou een goede speler het team inderdaad naar de overwinning kunnen dragen. Fnatic Gear heeft duidelijk een perfect reagerende en prettig te gebruiken muis uitgebracht wat duidelijk laat zien dat ze weten wat ze doen.

Pluspunten

• Perfecte uitgevoerde optische ADNS 3310 sensor
  • Perfect geplaatste grote duim knoppen
  • Mooi maar toch simpel design
  • Hoge kwalitiet en prettig materiaal
  • Software is simpel en makkelijk te gebruiken
  • Ligt erg prettig in de hand
  • RGB verlicht scrolwiel
  • Coating is vlek en slijt vast.

Minpunten

• Mis een groot verlicht Fnatic logo
  • Duimknoppen rammelen bij het schudden
  • Aardig prijzig

Review: Fnatic Gear Clutch G1

Specificaties
Verpakking
Uiterlijk
Software
Verlichting
Gebruik

================================================================================

Inleiding:

Als het op gaming apparatuur aankomt volg ik een aantal fabrikanten om zo op de hoogte te zijn van de nieuwste producten. Fnatic Gear is een fabrikant welke ik al sinds hun oprichting volg. Dit ook omdat ik de eSports afdeling van Fnatic volg en met name dan hun CSGO toernooien.
De oorsprong van Fnatic Gear heb ik in een eerdere review al beschreven en voor wie het interessant vindt kan dit in de review van de Fnatic Gear Flick terug lezen.

Fnatic Gear heeft nog maar een paar producten op de markt uitgebracht en onlangs hebben zij een nieuwe muis aan hun assortiment toegevoegd. Het betreft de Fnatic Gear Clutch wat in tegenstelling tot de Flick een muis die alleen voor rechtshandigen is bedoelt.
Over de Flick was ik destijds nog geen jaar geleden trouwens, al erg positief en zo ben ik dan ook erg benieuwd naar de Clutch.

Enige tijd geleden heb ik dus een mooi wit doosje in ontvangst genomen en ook Robby was erg benieuwd naar de inhoud.

In deze review beoordeel ik de Clutch G1 zo objectief mogelijk met gebruik van veel foto's. Wel betreft het hier een gebruikers review, dus puur een beoordeling van mijn ervaring met dit product en dus geen technische testen en dergelijke aangezien dit niet iets is wat ik zelf interessant vind aan reviews. Mijn bedoeling is een review te schrijven met puur alleen de ervaringen van een veel eisende gebruiker met natuurlijk de bijbehorende gebruikers testen en foto’s.

Specificaties:

Hieronder volgen de specificaties zoals deze op de website van Fnatic Gear te vinden zijn.

Fnatic Gear Clutch G1 product pagina

Aangezien de Clutch G1 een muis is welke ook daadwerkelijk door Fnatic wordt gebruik, mag je aannemen dat de specificaties goed zitten. Fnatic Gear heeft het in dit geval veilig gespeeld door gebruik te maken van een PMW 3310 optische sensor. Het betreft dezelfde sensor als er gebruikt is in de Flick en deze is ook al enige tijd op de markt. Het betreft dus geen recente sensor, maar een waarvan de prestaties bekend zijn en welke veelal in de eSports scene wordt toegepast. De PMW 3310 heeft zijn kracht al bewezen en Fnatic Gear heeft dan ook een goede keuze gemaakt met een erg betrouwbare sensor zoals dit.
Persoonlijk had ik graag de nieuwere PMW 3360 willen zien, maar ik begrijp dat dit door licenties en dergelijke nog erg lastig kan zijn. Ook zal er weinig verschil tussen beide sensoren zitten al heeft de PMW 3360 wel iets betere specificaties echter de PMW 3310 wordt nog steeds gezien als een perfect presterende sensor. Het zegt natuurlijk ook genoeg dat er nog steeds fabrikanten zijn dit deze sensor toepassen.

De PMW 3310 staat dus zoals al gezegd bekend om zijn betrouwbaarheid en uiterst goede reputatie. De sensor heeft geen acceleratie en ook is erg geen predictie aanwezig waardoor de sensor jouw bewegingen 1 op 1 kan verwerken.
Met een maximale DPI waarde van 5000 doet Fnatic Gear niet mee met de bekende DPI race die bepaalde fabrikanten houden.
De polling rate is aanpasbaar tot 1000 Hz op 1m/s en de sensor kan tot 30g aan acceleratie registeren met een snelheid van maximaal 130 IPS. Hierdoor zal de muis elke beweging zonder enige moeite registreren ongeacht hoe snel of hoe langzaam je de muis beweegt. Dit soort snelheden zijn natuurlijk erg belangrijk als een CSGO of LOL speler nauwkeurig of ineens heel snel moet kunnen reageren.

Door het gebruik van een Holtek HT68FB560 processor en 256 kb aan intern geheugen kunnen er 3 profielen op de muis worden opgeslagen. Dit zorgt ervoor dat je ongeacht of de software is ge´nstalleerd altijd gebruik kunt maken van je eigen instellingen. Ook heeft dit als voordeel dat je computer niet eerst de software moet uitlezen om bepaalde wijzigingen te hanteren. Doordat alles op de muis zelf wordt opgeslagen kan de interne processor dit alles zelf verwerken, wat doorgaans sneller zal zijn.

De Clutch G1 heeft een ergonomische vorm en is voorzien van een soort rubberen soft touch coating. Er zijn 7 geheel aanpasbare knoppen aanwezig en het scrolwiel is voorzien van RGB verlichting.
Net als op de Flick heeft de Clutch G1 ook de zogeheten “DRAG REDUCTION CORD” wat inhoud dat de USB kabel niet sleept over de ondergrond. Dit komt doordat de USB kabel is verhoogd.

Met een formaat van 43 mm hoog bij 68 mm breed en 130 mm lang is de Clutch G1 vrij algemeen gebouwd. Het gewicht van 118 gram valt mij wel tegen vooral als ik dit vergelijk met de 90 gram van de Flick.

Op de vorm na bevat de Clutch dezelfde specificaties als de Flick wat geen nadeel is. Zelf zeg ik ook altijd dat je een winnend team niet moet veranderen. In dit geval heeft Fnatic Gear de Flick gepakt en hier een ander jasje omheen gestoken, wellicht om een ander publiek aan te trekken of omdat een ergonomische vorm zoals dit toch veel werd gevraagd door de spelers.
Zelf had ik graag iets geheel vernieuwend gezien, echter kan ik de keuze van Fnatic Gear wel begrijpen, vooral als we bedenken dat zij nog geen jaar geleden de markt hebben betreden.

Verpakking:

Zoals bij de meeste gaming muizen is de verpakking voorzien van een grote afbeelding van de muis zelf. De verpakking is verder geheel wit en bevat geen elementen behalve de naam van het product.

Op de lange zijkanten van de verpakking zien we de zijkanten van de muis. Dit is best handig voor het geval je eerst wilt zien hoe de muis eruit ziet. De foto van de muis lijkt qua formaat 1 op 1 te zijn.

De achterkant van de verpakking bevat een lijst met alle specificaties.

Al we de verpakking openen zien we de muis liggen in een dikke laag schuim. De schuim houdt de muis goed op zijn plek en ook de bovenkant bevat een laag schuim.
In de doos vinden we natuurlijk de muis, maar ook een handleiding en een velletje met extra muis voetjes.

Veel op de verpakking aan te merken heb ik niet. Graag zou ik de muis wel iets beter verpakt willen zien aangezien de USB kabel in wezen de muis tijdens transport kan beschadigen. Veel fabrikanten zorgen ervoor dat juist een plastic zakje omheen zit.

Uiterlijk:

In eerste instantie lijkt de Clutch aardig simpel, maar dat komt dan ook doordat de muis puur gericht is op de eSports scene. Hier wordt er puur gekeken naar rauwe prestaties zonder teveel poespas en daar sluit het uiterlijk van de Clutch goed op aan.

Het gebruikte materiaal heeft een soort van mat rubberen coating en de extra knoppen zijn glanzend uitgevoerd wat een toch wel mooi effect geeft.

De rechter en linker muisknoppen zijn voorzien van duidelijke inkepingen waardoor je vingers makkelijker op de knoppen kunnen rusten.

De specificaties zijn vergelijkbaar met de Fnatic Flick, maar de buitenkant is duidelijk anders. Het betreft hier een ergonomische muis alleen bedoelt voor rechtshandigen. Dit is dan ook duidelijk te zien aan de inkeping voor de duim en kleine uitsparring voor je pink.

Alleen aan de zijkanten bevat de muis het Fnatic Gear logo en de naam van de muis. Verder zien we nergens logo’s of andere emblemen. Wat ook opvalt is de zogeheten “DRAG REDUCTION CORD” wat te herkenning is aan de verhoogde USB aansluiting. Op de foto kan je zien dat de USB kabel niet recht op de muis staat, maar naar boven is gebogen waardoor de kabel niet direct over de muismat sleept.

De duimzijde bevat precies boven de rustplek voor je duim twee aardig grote knoppen welke zo te zien aardig makkelijk te bereiken zijn. Ook zien we duidelijk dat de muis voorzien is van een aardig bolle rug wat ervoor moet zorgen dat je palm prettiger op de muis kan rusten bij langere game sessies.

Vanaf de bovenkant is het al helemaal duidelijk dat de muis asymmetrisch en ergonomisch is. Wel moet ik hierbij zeggen dat Fnatic niet over de top is gegaan met de ergonomische vormen. De vorm en inkepingen voor duim en pink zijn subtiel gehouden zodat dit voor elke hand wel aardig prettig zou aanvoelen.

Het scrolwiel heeft een simpel lijkend profiel wat voor een betere grip zou moeten zorgen. Doordat het profiel simpel is gehouden zal hier minder snel smeer en stof in achter blijven. Vlak boven het scrolwiel zien we twee ronde knoppen die standaard zijn ingesteld om te verwisselen van DPI waarde. De knoppen lijken aardig simpel te benaderen zijn.

De achterkant bevat helemaal geen logo’s of dergelijke. Als je goed kijkt tussen de rand aan de linkerkant van de muis zie je wel drie lampjes welke aanduiden van welk profiel er gebruik wordt gemaakt.

De onderzijde bevat zoals te verwachten drie grote muis voetjes en in het midden de sensor. Zelf . Veel muizen zijn voorzien van vier kleine voetjes al zou het verschil nauwelijks waarneembaar zijn ben ik een voorstander van zo min mogelijk maar zo groot mogelijke muis voetjes aangezien dit volgens mij prettiger zou glijden en minder weerstand zou geven.

De gebruikte USB kabel is voorzien van zwart gevlochten materiaal en is erg stug waardoor deze goed op zijn plek blijft liggen en ook nog een beetje te vormen is. Of het gevlochten materiaal beter is dan een rubberen USB kabel durf ik niet te zeggen. Beide hebben zo zijn voordelen en nadelen, een ding weet ik wel en dat is dat een gevlochten USB kabel er stukken netter uitziet.

De USB connector zelf is voorzien van een gouden laag wat volgens sommigen voor een betere verbinding zou moeten zorgen aangezien dit minder snel zou corroderen. Ik wil niet zeggen dat dit onzin is echter de kans dat het gaat corroderen is minimaal en de USB connectie wordt natuurlijk gemaakt door het binnenwerk en niet het omhulsel. In dit geval ziet het er leuk uit en baat het niet dan schaadt het natuurlijk ook niet.

Als je mijn reviews weleens hebt gelezen hecht ik wel enige waarde aan gamerbling zoals oplichtende logo's en dergelijke. Vooral als Fnatic CSGO volger had ik graag een oplichtend Fnatic logo op de muis willen zien echter ik begrijp waarom Fnatic Gear dit niet toevoegt. Elke extra element zorgt voor meer materiaal kosten en gewicht. De doelgroep van Fnatic Gear zijn de gamers die puur rauwe prestaties willen en dus een zo kaal mogelijke muis zoeken.
Ondanks het gemis van een oplichtend Fnatic logo vind ik de muis er toch erg goed uitzien en heb ik ook niets aan te merken op de vormgeving en het uiterlijk in het algemeen. Fnatic Gear heeft met de Clutch een erg nette ergonomische muis op de markt gebracht.

Software:

De Clutch kan natuurlijk zonder enige software te installeren worden gebruikt. Na het aansluiten zal Windows de USB driver installeren waarna de muis zonder problemen in de door Fntic Gear vooraf ingesteld configuratie te gebruiken is.

Om de knoppen, DPI waarden en dergelijke van de Clutch zelf in te kunnen stellen heeft Fnatic Gear een software pakket op hun website geplaatst. De software kan via de onderstaande website worden gedownload.

Na het installeren van de software \is het duidelijk dat het pakket over het algemeen hetzelfde eruit ziet als die van de Flick G1 en het enige verschil is dat deze download bedoelt is voor de Clutch. Het is ook wel logisch dat de software ongeveer hetzelfde is aangezien de muizen vrijwel dezelfde functies bevatten en als je al goede software hebt waarom zou je dit veel gaan aanpassen.

Aangezien de software vrijwel gelijk is aan die van de Flick G1 zal ik hier niet uitgebreid op in gaan, maar zal ik dit kort toelichten. Wil je toch meer informatie over de software en functies zou je de volgende link kunnen openen welke linkt naar het software gedeelde in mijn review van de Flick G1

Na het installeren van de Clutch software kom je in de hoofdpagina (Basic Settings) van het geselecteerde profiel. Zoals je kan zien kan je hier wat basis instellingen wijzigen.

Om de knoppen andere functies toe te wijzen ga je naar het tweede tabblad (Button Assignments). Hierin kan je onder andere elke knop voorzien van een andere functie. Zo zou je letter van het toetsenbord kunnen toewijzen, maar ook kan je Windows en multimedia functies aan de knoppen toewijzen. Denk hier bijvoorbeeld aan kopiŰren en plakken.
Het enige verschil in dit overzicht met de Flick G1 is dat de Clutch een extra knop bovenop heeft.

Het derde tabblad (Color Settings) spreekt natuurlijk voor zich en is bedoelt om de verlichting van het scrolwiel aan te passen.

Het laatste tabblad (Macro Manager) is bedoelt om macro's mee te maken. Zo kan je bijvoorbeeld meerde knoppen of functies op een enkele klik instellen.

Net als met de software van de Flick G1 werkt de software van de Clutch vloeiend en snel. Elke aanpassing werd direct doorgezet zonder dat je hier op hoefde te wachten. De software ziet er erg overzichtelijk uit waardoor zelfs een leek hier goed mee uit de voeten kan. Je hoeft niet te zoeken naar functies alles is duidelijk in een oogopslag te vinden.

Ik heb inmiddels al enige ervaring met dit soort software en er zijn meer dan genoeg muisfabrikanten die hier een voorbeeld aan kunnen nemen. Fnatic Gear is een erg jong bedrijf, maar door hun ervaring in de eSports scene hebben ze toch erg goede producten en software ontwikkeld. Het is duidelijk dat de kwaliteits- eisen voor hun software net zo hoog is als voor de producten zelf.

Verlichting:

Net als bij de Flick G1 heeft Fnatic Gear de Clutch alleen voorzien van een RGB verlichting scrolwiel. Hiermee heeft Fnatic gear geprobeerd de verlichting subtiel, maar toch effectief te houden. Door de kleuren of het effect per profiel aan te passen kan je namelijk alleen al aan hand van de verlichting zien van welk profiel je op dat moment gebruik maakt. De verlichting is verder gelijk aan die van de Flick G1 waardoor ik hier niet teveel op in zal gaan.

Allereerst volgen hier enkele afbeeldingen van een aantal beschikbare kleuren. Houdt hierbij rekening met het feit dat het erg lastig is om RGB verlichting te fotograferen waardoor kleuren niet toch hun recht hoeven te komen.

Hieronder nog een afbeelding van de wit waarde van de verlichting. Bij veel muizen is wit geen echt wit, maar heeft dit een blauwe gloed. Bij de Clutch is dit niet het geval en wit is dan ook echt wit. Wit heb ik in dit geval ingesteld door dit als kleur te selecteren en vervolgens de saturatie zo laag mogelijk in te stellen met een zo hoog mogelijke helderheid.

Ook in de beschikbare kleur overgangen/ effecten heeft Fnatic Gear geen wijzigingen toegebracht. De beschikbare opties zijn gelijk aan die van de Flick G1 en zou je de onderstaande filmpjes vergelijken met die in de review van de Flick G1 zal je weinig tot geen verschil zien.

De verlichting in het scrolwiel geeft de Clutch net dat beetje gamerbling wat het nodig heeft. De verlichting overheerst niet en is ook niet te vel, maar gewoon mooi en duidelijk aanwezig. Bij veel muizen overheerst de verlichting juist en valt dit teveel in de ooghoeken op, zowel bij de Flick G1 als ook bij de Clutch is dit niet het geval. Ik maak dan momenteel op de Clutch ook gebruik van een effect welke steeds in andere kleuren overspringt.

Gebruik:

Toen ik de Clutch in handen kreeg moest ik allereerst wennen aan de vorm. Ik maak voornamelijk gebruik van kleinere en minder ergonomisch vormgegeven muizen waardoor dit even wennen was. Toch heb ik de Clutch nu al enkele maanden in gebruik en kan ik alleen zeggen dat deze erg prettig in mijn hand ligt. De vorm is normaal gesproken niet heel ideaal voor palm gebruikers, dit komt door de hoogte van de muis, maar hier heb ik geen last van.
De rechterkant heeft een inkeping voor je pink en ook een bolling waar in mijn geval mijn pink en hand goed op kan rusten. Ik heb meerdere reviews gelezen over deze muis en niet iedereen was zo positief over de rechterkant, maar ik heb hier geen last van en mijn hand kan dan ook erg relaxed op de muis rusten.

De inkeping aan de linkerkant voor je duim is perfect en ik kan dan ook zonder enige problemen de duimknoppen bereiken en geheel indrukken.

Natuurlijk ligt het per hand verschillend of de muis goed en prettig te gebruiken is echter naar mijn mening is de Clutch goed voor elke greep.

De softtouch coating op de Clutch is naar wat ik kan zien gelijk aan die van de Flick G1 en voelt erg prettig aan zonder dat dit een plakkerig idee geeft. Vaak is dit soort softtouch coating een beetje rubberachtig of plakkerig aan de vingers echter Fnatic Gear heeft een erg goede keuze gemaakt in de gebruikte coating. Het voelt erg zacht aan en behoudt toch zijn grip, hier kan ik alleen maar met lof over spreken.

De Clutch voelt verder erg stevig en solide aan op na het feit dat duimknoppen rammelen als je de muis schudt. Het is niet zo dat deze los zitten, maar waarschijnlijk zit hier enige speling op. Verder zijn er scherpe randjes of andere oneffenheden aanwezig en voelt het materiaal goed en duurzaam aan.

Alle knoppen kan ik zonder enige problemen benaderen en hiervoor hoef ik mijn hand ook niet te verzetten. In het heetst van de strijd kan ik dus elke knop nog benaderen terwijl flink aan het bewegen ben. De knoppen maken verder ook niet teveel lawaai, in ieder geval niet meer dan je zou verwachten. De duimknoppen zijn wel iets luider dan de normale muisknoppen, maar dat komt dan ook door het verschil in de gebruikte switch. Elke knop reageert direct en is ook erg prettig om in te drukken. Je hoeft vrijwel geen kracht te zetten bij het indrukken hiervan alleen de DPI (bovenste) knoppen zijn iets zwaarder, maar dat is waarschijnlijk bedoelt zodat je hier niet per ongeluk op drukt.
Bij het snel indrukken van de normale muisknoppen voelen de switches een beetje los aan, maar dat is geen probleem en heeft ook geen invloed op het gebruik. Waarschijnlijk is de switch erg zacht om in te drukken of is de afstand erg laag.
Het gebruik van het scrolwiel is verder ook prettig, je voelt elke stap duidelijk en dit maakt verder ook geen luid geluid. Het scrolwiel is verder ook erg prettig in gebruik en maakt niet overbodig veel geluid en is gewoon erg prettig in gebruik.
Hieronder volgt een filmpje waarin ik de Clutch gebruik zodat je kan zien dat ik elke knop zonder problemen kan benaderen en kan indrukken en zodat je een idee krijgt van het geluid dat deze maken.

Aangezien de Clutch zoveel lijkt als op de Flick G1 wilde ik ik deze review anders aanpakken. Waarbij ik voorheen de muis gelijk ging beoordelen heb ik de Clutch eerst een aantal maanden gebruikt voor ik aan de review begon. Ik krijg namelijk vaker de vraag hoe het zit met slijtage van de coating en of er inmiddels andere problemen zijn opgedoken. Je kan immers nooit als je begint aan een review als je deze net binnen hebt ervaren of er problemen ontstaan na verloop van tijd. Hierbij moet ik wel zeggen dat als ik na verloop van tijd problemen zou ervaren met de producten de ik heb gereviewed dat ik dit wel in de review zou vermelden.
In dit geval heb ik de Clutch dus al enkele maanden in gebruik en ben hiermee ook niet heel voorzichtig omgegaan. Waarbij ik er normaal gesproken op let dat ik niet met vettige of smerige handen ga gamen heb ik dit bij de Clutch bewust niet gedaan. Of ik nou chips of zoute patat met de handen at, zonder mijn handen af te vegen ben ik gerust gaan gamen. Puur om erachter te komen of de coating op een of andere manier zou gaan slijten of gaan vlekken. Natuurlijk heb ik de muis eerst met een droge doek voorzichtig afgenomen aangezien hele vette vingers altijd sporen achterlaten. Waar mij het om ging was of dit in de coating ging zitten en deze dus zou gaan slijten.
De foto's van de Clutch in het begin van de review zijn gemaakt toen ik de Clutch net in handen had en de foto's hieronder zijn enkele maanden later. Zoals je echter op de onderstaande foto's ziet is dit niet het geval. De coating bevat geen enkel spoor van slijtage en ook zijn er totaal geen vlekken aanwezig.

Ik kan in dit geval dus met een gerust hart zeggen dat de coating van de Clutch slijt en vlek vast is. Verder ben ik ook totaal geen andere problemen tegen gekomen en reageert de sensor perfect. Alle knoppen werken nog zoals bij dag 1 en ook is het scrolwiel nog net zo stroef als deze was. De kwaliteit van de gebruikte materialen is dus duidelijk hoog en hier valt niets op aan te merken.

Net als de Flick G1 is de Clutch voorzien van de welbekende PWM 3310 optische sensor. De implementatie van de sensor is gelijk aan die van de Flick G1 en in gebruik heb ik alleen een verschil gemerkt in de vormgeving van de muis zelf. Elke beweging die ik maak of het nou snel of langzaam is wordt direct herkend en nauwkeurig gevolgd. Ik gebruik muizen op een DPI waarde van rond de 800 en hierbij ben ik geen enkele problemen tegen gekomen. Natuurlijk heb ik ook andere waardes getest en ik kon geen verschil merken tussen de Clutch en Flick G1. Beide muizen presteren dus gelijk en hierom ga ik niet teveel in op de sensor. Ik zal hieronder natuurlijk nog wel wat plaatjes toevoegen van hoe ik de muis heb getest in MS Paint echter zal ik dit niet verder toelichten. Vergelijk de plaatjes maar met die van mijn Flick G1 review en je zult zien dat de prestaties van de sensor gelijk zijn. Er is geen jitter aanwezig tenzij we op een erg hoge DPI waarde uitkomen maar ook daarbij valt de jitter mee en reageert de sensor nog steeds soepel zonder enige vertraging.

Bij de Flick G1 werd gesproken over een probleem door de lift off disctance (LOD) van de sensor. De muis zou namelijk als je deze lichtelijk optilde bewegingen gaan interpreteren waardoor je cursor zou verspringen bij het neerzetten. Ik til zelf mijn muizen veel op omdat ik weinig ruimte op mijn bureau heb en een aardig lage DPI van 800 gebruik. Zelf heb ik dit soort problemen nooit ondervonden met de Flick G1, maar ook merk ik hier niets van met de Clutch. Wellicht dat dit en batch of firmware probleem is geweest, maar ik heb hier nooit last van gehad.

Het enige wat ik wel jammer vind aan de Clutch is het gewicht aangezien 118 gram toch nogal verschil is met vergelijkende muizen bedoelt voor de eSports scene. Daarentegen went het gewicht aardig snel, maar het is natuurlijk wel een persoonlijke kwestie of je hier mee overweg kan en als de Clutch te zwaar is kan je ook voor de Flick G1 gaan.

Conclusie:

Fnatic Gear heeft met de Clutch zijn tweede muis op de markt gezet en laat voor mijn idee duidelijk een stempel achter met de woorden wij zijn hier om te blijven en geven je de keuze.
De Clutch heeft net als de Flick G1 een vrijwel perfect presterende sensor en het gebruikte materiaal is overduidelijk van erg hoge kwaliteit. Door de ergonomische vorm kunnen linkshandige helaas geen gebruik maken van de muis, maar voor rechtshandigen zou het mooie uitkomst zijn als je een hogere rug prettig vindt. De knoppen voelen perfect aan en reageren ook direct. De Clutch biedt rauwe prestaties is een eSports jasje en valt niet teveel op met overbodig verlichte logo's wat ik zelf jammer vind, maar wat in de sSports screne erg gewaardeerd wordt.
Met een hoger gewicht en groter formaat als de Flick G1 heeft Fnatic Gear met de Clutch nu twee verschillende type muizen die gelijk aan elkaar presteren. Voor elk wat wils dus en gezien de prestaties van de Clutch doet deze zijn slogan eer aan: It's time to carry en een goede muis kan hiervoor zorgen.

Graag zou ik willen zien dat Fnatic Gear een muis op de markt zou brengen die rond de 90 gram weegt, met een mooi verlicht Fnatic logo. Dan zou ik helemaal verkocht zijn, maar tot die tijd zal de Clutch een mooi plekje op mijn bureau hebben.

plaats deze banner onder je eigen reviewtweakers - nomineer voor review van de maand

Top

Kijk gerust ook bij mijn andere reviews, ik vind het namelijk erg leuk om deze te schijven maar reacties lezen vind ik net zo leuk.

User reviews Melek-Taus

Heb jij ook een Fnatic Gear Clutch?

Zeer gave review wederom :) dikke +3