Intel Postville X25-M SSDSA2MH160G2R5 160GB Review

friggler 2 december 2009, laatste update op 2 december 2009, 2.350 views

Intel Postville X25-M SSDSA2MH160G2R5 160GB

Pluspunten

• Snel
  • Stil

Minpunten

• Hoge prijs

Na lang wikken en wegen heb ik dan toch het besluit genomen om van mijn Maxtor STM3500320A (500GB) schijf naar een 160GB Intel X25-M Postville met 3,5" adapter te gaan. Tevens ben ik meteen maar over gestapt van Windows XP naar Windows 7...Wat een verademing!

Om maar weer (net als de andere reviews die ik geschreven heb) te beginnen met:

De doos
De Intel X25-M (met de 3,5" adapter dus) komt in een klein doosje van 14,5cm lang x 11,5cm breed en 4,5cm hoog. Hierin zit uiteraard de SSD, de adapter, een boekje met verschillende talen waarin staat hoe het moet worden ge´nstalleerd en een cd met daarop een uitgebreidere handleiding en de garantie richtlijnen. Ook zitten hier 5 schroeven bij die de SSD aan de adapter vast kunnen maken (4+1 reserve schroef) en 5 schroeven om de adapter aan de pc behuizing vast te maken. Ook hier weer 4+1 reserve schroef.

Zodra de SSD uit de doos gehaald is kom ik op het volgende punt:

De SSD
De Intel X25-M Postville is een 2,5" formaat die erg stevig aanvoelt. Helaas ben ik vergeten om hier een foto van te nemen.

Zodra de SSD op de adapter is geschroefd is deze klaar om in de kast gemonteerd te worden, wat net zo gaat als bij een normale harde schijf. Nadat dit is gedaan was het tijd om Windows te installeren.
Helaas ging dit de eerste keer niet helemaal zoals gepland, want hij gaf na de installatie een blauw scherm met daarop de melding dat er een bestand het probleem veroorzaakte. Maar dat zal eerder komen doordat mijn videokaart (ATI Radeon 4870 512MB) niet helemaal goed is.
Na dit gebeuren het nogmaals geprobeerd en toen ging de installatie van Windows wel goed.

Het gebruik van de SSD
Zodra je de SSD gaat gebruiken lijkt het net alsof je oude schijf uit het stenen tijdperk komt. Ook al was mijn oude Maxtor al best snel (zoals je hieronder in de afbeeldingen kunt zien) overtreft de SSD al mijn verwachtingen. Windows 7 start in no-time op en uiteraard hoor je de SSD totaal niet.

En dan hieronder de snelheden die met de SSD gehaald worden:

Zijn er dan ook negatieve punten? Buiten de prijs is er niets dat ik kan bedenken dat als negatief beoordeelt kan worden.

Wat mij betreft is het dus een absolute aanrader.

Heb jij ook een Intel Postville X25-M SSDSA2MH160G2R5 160GB?

hoe is je pc nu ? alround bedoel ik.
ik heb een c2d 6600 2,4ghz en ik koop zo een nieuwe pc met i7 860 en 160gb ssd maar twijfel of ik de oude nu upgrade als tweede pc met ssd 80gb en een snellere proc of dat een ssd de bottleneck weg haald. alle games ga ik op de nieuwe pc doen en bewerkingen en op de oude dan zakelijk gebeuren. ik heb het gevoel dat de bottleneck vandaag de dag echt in de hdd zit en niet meer in de proc. beide wel over op windows 7 natuurlijk.
Mijn pc is gewoon veel sneller dan voorheen. Nu kan ik het natuurlijk niet helemaal vergelijken, omdat ik voorheen een XP installatie had van zo'n 6 maanden oud (lees: vervuiling) en dit een schone installatie is.
6 maanden valt toch wel mee? Ik heb met een XP install van begin 2003 gedaan op mijn spelletjescomputer, tot de bootdisk er halverwege dit jaar mee ophield. Die install heeft vele upgrades overleeft, zonder ooit echt in te kakken (de limiet van 16Mibyte voor het Windows register daargelaten, da's wel heel erg knullig van Microsoft).
dus huidige pc upgraden met windows 7 en ssd 80gb disk geeft hem voor kantoor weer enkele jaren. vraag me af hoeveel winst er in zit als ik de proc vervang en ga van dualcore c2d6600 2.4ghz naar quadcore 2.88 Q9550
Vergeet niet de nieuwe firmware te installeren, dan blijven de prestaties ook over langere periode goed met TRIM en daarnaast gaat de write performance omhoog.
Is de nieuwe firmware dan al als veilig beschouwd? Ik kan me herinneren dat er iets was met de vorige versie van de firmware waardoor heel je schijf ineens zonder data kwam te zitten.

[Reactie gewijzigd door friggler op 2 december 2009 22:57]

De nieuwe (HD) variant is veilig. En als je echt op safe wilt spelen ze je gewoon system portection voor de C schijf uit.

Ik gebruik die protection sowieso niet.
Heb je de retail versie? Waarom heb je daarvoor gekozen?
Inderdaad heb ik de retail versie, waarom?
Goedkoopste prijs (incl. verzending) SSDSA2MH160G2C1 (OEM versie) €385,50
Goedkoopste prijs (incl. verzending) SSDSA2MH160G2R5 (Retail versie) €366,87

Volgens mij waren er behalve de adapter geen verschillen tussen beide versies, dus vandaar voor de retail versie gekozen.