Specificaties Basispakket met 32GB interne opslag - Bekijk alle specificaties

Nintendo Switch Zwart Review

batumulia 1 april 2017, laatste update op 27 juni 2017, 1.435 views

Nintendo Switch Zwart (Product gekocht)

De Nintendo Switch is een leuke console om mee te spelen die vooral een voordeel geniet van draagbaarheid. Hoewel de afwerking iets beter had gemogen is deze console een leuke toevoeging aan het arsenaal van consoles die al uit zijn.

Pluspunten

• Draagbaarheid
  • Keuze uit accesoires
  • Speelduur

Minpunten

• Bijgeleverde accesoires had beter getest kunnen worden
  • Nog steeds niet altijd 1080p/60 anno 2017

Randapparatuur Score: 4
Spelaanbod Score: 3
Multiplayer Score: 4
Multimedia Score: 4

De Nintendo Switch. Ik heb al jaren geen console meer gehad van Nintendo. De Wii was de laatste (in 2008) en de WiiU vond ik niet vernieuwend genoeg. In oktober 2016 werd toen de Nintendo Switch aangekondigd (Trailer hier te zien). Hoewel ik in eerste instantie heel enthousiast was over het hele concept, verdween dat gevoel hoe langer ik na ging denken en kritischer ging kijken naar de aankondigingstrailer. Dat kwam mede omdat ik hoopte dat er veel power in zou zitten, ik bedoel, Skyrim zou er zelfs op moeten kunnen draaien(!). Totdat je dan rationeel na gaat denken en bedenkt dat Skyrim ondertussen 5,5 jaar oud is.

Naarmate de release van de Switch naderde kwamen toch de nostalgische gevoelens naar boven en nadat de eerste reviews uitkwamen draaide bij mij de Nintendo-engine op volle toeren.

Na eventjes te hebben gewacht totdat hij hier in Hongarije ook op voorraad was en een mooie deal gevonden te hebben (129.990 forint voor de Switch + TloZ:BotW + 1, 2, Switch, omgerekend zo’n 415 euro, jeej belachelijke belasting hierzo) toch eindelijk de Switch aangeschaft.

Of het een vergissing was om de Switch te kopen? Dat lees je hieronder.

De specificaties van de Switch zijn als volgt, volgens de officiŽle website:
SizeApproximately 4 inches high, 9.4 inches long, and 0.55 inches deep (with Joy-Con attached)
*The depth from the tip of the analog sticks to the tip of the ZL/ZR buttons is 1.12 inches
WeightApproximately .66 lbs
(Approximately .88 lbs when Joy-Con controllers are attached)
ScreenMulti-touch capacitive touch screen / 6.2-inch LCD Screen / 1280 x 720
CPU/GPUNVIDIA Custom Tegra processor (Naar het schijnt dus een normale Tegra X1 210 processor)
Storage32 GB of internal storage, a portion of which is reserved for use by the system. Users can easily expand storage space using microSDHC or microSDXC cards up to 2TB (sold separately).
NetworkingNintendo Switch can be connected to the Internet via a wireless (IEEE 802.11 a/b/g/n/ac) and Bluetooth 4.1
(In TV mode, Nintendo Switch can be connected by using a wired LAN adapter - sold separately)
Video outputUp to 1080p via HDMI in TV mode
Up to 720p via built-in screen in tabletop mode and handheld mode
Audio outputCompatible with 5.1ch Linear PCM output
Output via HDMI connector in TV mode
SpeakersStereo
ButtonsPower button / Volume button
Headphone/mic jack3.5mm audio jack
Game card slotNintendo Switch game cards
microSD card slotCompatible with microSD/microSDHC/microSDXC memory cards
*Once the microSDXC card is inserted, a system update will be necessary. An Internet connection is required to perform this system update.
SensorAccelerometer, gyroscope, and brightness sensor
Operating environment41-95 degrees F / 20-80% humidity
Internal batteryLithium-ion battery/4310mAh
Battery lifeApproximately 2.5 - 6.5 hours
*The battery life will depend on the games you play. For instance, the battery will last approximately 3 hours for The Legend of Zelda: Breath of the Wild.
Charging timeApproximately 3 hours
*When charging while the hardware is in sleep mode

De bijgeleverde dockingstation en Joycon controllers hebben beide hun eigen specificaties welke op de website van Nintendo gelezen kunnen worden: klikkerdeklik.

De Nintendo Switch komt in een mooie, stevige doos. Als we de doos openen vinden we een tray met daarin de console en twee Joy-Con controllers. Wanneer we de tray optillen vinden we daaronder een dockingstation, wrist-straps en kabels.

Een lijst van wat er in de doos zit:
  • 1x Switch console
  • 2x Joy-Con controllers
  • 2x Joy-Con wrist-straps
  • 1x Joy-Con controller houder
  • 1x Switch dockingstation
  • 1x Switch stroomadapter
  • 1x HDMI-kabel

Naast de Switch zelf heb ik er zelf de volgende accesoires bij gekocht:

Een screenprotector van amFilm, deze is op dit moment nog niet binnen maar daar zal ik foto's van plaatsen wanneer deze binnen is.
Een 128GB SD kaartje van Samsung. Ook deze is op het moment nog niet binnen.

Ik heb bij de aanschaf van de console zowel 'The Legend of Zelda: Breath of the Wild' en '1, 2, Switch' gekocht. Omdat dit geen game review is beschrijf ik hier alleen mijn algemene ervaringen van het spelen van games op de Switch.

De games worden aan de bovenkant van de Switch in de console gestop door middel van kaartje. De gaat gemakkelijk en de game wordt gelijk herkend door de console.

De systeem software is snel. Bij het aanzetten van de Switch werd gelijk een systeemupdate voorgesteld. Deze was binnen 2 minuten geinstalleerd en de Switch was na het herstarten binnen 10 seconden weer klaar voor gebruik.

In de praktijk is het spelen met de Switch voor mij een hele gewenning. Ik speel voornamelijk alleen maar PC games met een Xbox 360 controller. Hoewel de Switch redelijk lekker in de hand ligt voelt het toch anders. Waar ik met de Nintendo 3DSXL snel last kreeg van mijn handen, heb ik dat met de nieuwste console niet.

Spelen met de Joy-Cons in de houder leek mij aanvankelijk heel raar, maar is in de praktijk fijner dan het er uit ziet.

Qua accuduur, ik haal met Zelda ongeveer 2,5/3 uur op een volle accu met de helderheid van het scherm op ~80%.
Hoewel ik zelf geen powerbank gebruik op de Switch is er wel bekend dat ze gebruikt kunnen worden om de speelduur van je Switch te verlengen wanneer je onderweg bent (vooral handig op lange vluchten). De Anker lijkt daarvoor een populaire keuze te zijn.

Het scherm zelf tovert prachtige kleuren naar boven maar is vrijwel niet geschikt om buiten gebruikt te worden vanwege de spiegeling.

Een (naar mijn mening) leuke feature is het maken van screenshots door middel van een knop de linker Joy-Con controller. Deze worden op de console opgeslagen en kunnen naderhand op een SD kaartje gezet worden. Gezien mijn SD kaartje nog niet binnen is kan ik helaas geen screenshots van de interface tonen op dit moment. Deze zullen later toegevoegd worden.

De console in en uit de console halen is gemakkelijk en de Switch schakelt snel tussen TV en handheld modus. Het dockingstation is voorzien van USB-aansluiting, HDMI-aansluiting en stroom.

Tot slot over de kickstand van de Switch, deze is vrij slapjes en zal ongetwijfeld zo gemaakt zijn by design. Ik kan er niet veel meer over zeggen dan dat ze die wat steviger hadden kunnen maken en hem op een iets centralere plek hadden kunnen bouwen.

Tot slot de conclusie. Ik heb de Switch nu 48 uur in gebruik gehad en kan concluderen dat spelen op Nintendo’s nieuwste console plezierig is. De console ligt fijn in de hand, waar ik met de 3DSXL al snel kramp kreeg, heb ik dat met de Switch niet. De speelduur is langer dan ik had verwacht, mede omdat de slechte ervaringen op fora tot in den treure worden uitgemeten. De interface werkt snel en soepel. Waar dat bij de WiiU tergend langzaam was, is dat nu verleden tijd. De interne opslag is niet heel groot, ik raad dan ook aan een MicroSD kaartje te kopen omdat de Switch zelf maar 32 GB interne opslagruimte (waarvan maar 26 GB bruikbaar vanwege systeemsoftware en 1000 bytes vs 1024 bytes verhaal) heeft.

Slordigheden zitten hem vooral in de Joy-Con connectie problemen en dockingstation-kras-problemen waar veel mensen last van hebben. Dit zijn dingen die makkelijk verholpen hadden kunnen worden met een iets langere QA tijd en deels zelf te verhelpen door een screen-protector te kopen, echter, komt dat weer bovenop de prijs die je al had betaald voor je Switch.

De Switch is ook in het publiek een eigenaardigheid die veel aandacht ontvangt. Het gebeurt me meermaals als ik met de metro reis dat mensen naast me komen zitten en vragen of “dat de Switch is”. Nintendo lijkt zijn marketing game dus goed te hebben draaien.

Dus om terug te komen op mijn eerdere vraag: “Of het een vergissing was om de Switch te kopen?”, absoluut niet. Wel moeten er snel wat meer AAA games komen (Š lŠ Mario e.d.) om de console interessant te houden voor de langere duur.

Heb jij ook een Nintendo Switch Zwart?

De accuduur 'voelt' bij mij wat langer dan je beschrijft al heb ik er nooit een stopwatch naast gelegd. Misschien ook nog leuk/goed om iets over de bouwkwaliteit toe te voegen. Ik struikel zelf toch wel een beetje over het plastic scherm, en maak me nog wel eens zorgen over de joy-cons. Die hebben, althans bij mij, toch een beetje speling als je er wat aan trekt/duwt, wat er voor zorgt dat ik hem eigenlijk wat minder prettig in handheld modus gebruik. Voor het scherm zijn er inmiddels zat screenprotectors uit gelukkig, en ze staan vrij aardig op de Switch. Op telefoons vind ik ze altijd net niet, vooral omdat ze vaak om knopjes/speaker grills heen moeten (en dus meer 'randjes' hebben), op de Switch heb je daar minder last van.

De grip vind ik overigens wel een uitkomst, best prettig. De support van de grip mis ik wel in de console zelf, maar goed, dan zou hij ook te groot worden.
Wat betreft de bouwkwaliteit kan ik er nog niet veel over zeggen. Ik heb eigenlijk nergens last van behalve de linker controller die ik terug moet sturen. En ik ben eerlijk gezegd geen fan van screenprotectoren maar goed, om het scherm nog een beetje redelijk te houden. Ik ga geen risico lopen krassen op dat scherm te krijgen door het dockingstation.

[Reactie gewijzigd door batumulia op 2 april 2017 00:23]

"Nog steeds geen 1080p/60 anno 2017"

Dit is niet waar voor alle games.
Bijvoorbeeld MK8 Deluxe draait wel daarop, zelfs met 2 local spelers.
Je hebt gelijk! Ik zal hem even aanpassen.
ik heb een vraagje die spellen die ik gekocht heb via de store voor de wii u kan ik die gebruiken voor de switch?
Voor zover ik weet is dat niet mogelijk gezien het twee verschillende consoles zijn zullen games die in hun respectievelijke stores zijn gekocht ook alleen voor die consoles zijn.
dankjewel dan weet ik genoeg ;-)