Specificaties Gestabiliseerd met een filtermaat van 95mm - Bekijk alle specificaties

Nikon AF-S NIKKOR 200-500mm f/5.6E ED VR Review

Torvan 20 maart 2017, 215 views

Nikon AF-S NIKKOR 200-500mm f/5.6E ED VR

De Nikon 200-500 is een goede lens en goedkoop in vergelijk met andere Nikon lenzen met grote brandpunt afstanden. Toch zijn er een aantal punten waarom deze lens van mij geen 5 sterren krijgt.

Pluspunten

• Scherp
  • Focus snelheid
  • Telezoom bereik

Minpunten

• 180 graden slag om van 200 naar 500 mm te gaan
  • Minimum van 200 mm
  • Groot en zwaar

AF-snelheid Score: 4
Lens flare Score: 5
Vignettering Score: 5
Chrom. abberratie Score: 5
Vervorming Score: 5
Scherpte (stopped) Score: 5
Scherpte (open) Score: 5
Handling Score: 3
Tot voor kort gebruikte ik voornamelijk mijn Nikon D90 met een Nikon 18-200 en later 18-300 superzoomlens, voor alle situaties. Maar mijn kinderen worden ouder en de sportvelden groter en de 300 mm voldoet daarom niet meer als het om sport foto's gaat. Daarbij is de 18-300 bij volledig inzoomen zo onscherp, dat het croppen van foto's ook geen bevredigend resultaat oplevert. Daarom ging ik op zoek naar een extra lens met meer lengte en meer scherpte. Daarbij heb ik vooral getwijfeld tussen deze lens en de Nikon 80-400. Vanwege het aanzienlijke prijsverschil en een aantal twijfelachtige reviews van de 80-400, heb ik gekozen voor de 200-500.

In eerste instantie heb ik de 200-500 gebruikt op mijn D90. Wat ik niet wist, is dat de D90 niet in staat is om het diafragma van de lens te bedienen. De lens blijft daarom altijd vol open staan op 5.6. In praktijk was dat echter geen probleem, omdat ik de lens toch alleen voor sport gebruik en daarom graag een sluitertijd van rond de 1/2000 seconde, waarbij je alle lichtsterkte wil die je kan krijgen. Inmiddels heb ik mijn D90 vervangen door een D500 en is de diafragma beperking verdwenen.

Ik ben zeer tevreden met de foto's die ik kan maken met mijn 200-500. De effectieve brandpunt afstand is, door de crop factor van de D500, 300 tot 750 mm en dat is voldoende om over de volle lengte van het sportveld personen beeldvullend te kunnen fotograferen. Ook de focussnelheid is, zeker in combinatie met de D500, zeer goed waardoor dit nooit de belemmerende factor is, voor het schieten van scherpe foto's. Ik schiet altijd zonder statief. Na anderhalf uur voel ik dan mijn armen wel, maar de lens is zeker niet zo zwaar dat het niet te doen is.

Tijdens het maken van sportfoto's loop ik ook tegen beperkingen van deze lens aan. Volledig in of uitzoomen van 200 naar 500 mm vereist een slag van ongeveer 180 graden aan de zoomring. In praktijk betekend dat, dat ik 2 keer moet overpakken om volledig uit te zoomen. En daardoor is het niet mogelijk om een rush over de lengte van het veld in één "burst" te schieten. Een tweede beperking is het zoom bereik aan de onderkant. 200 mm op een DX camera is nog altijd een flinke lengte. Hierdoor komt het regelmatig voor, dat het spel te dicht bij komt en ik noodgedwongen close-ups fotografeer. Uit een kleine analyse van mijn eerdere sportfoto's wist ik dat ik circa 20% van mijn sportfoto's neem met een brandpunt afstand onder de 200 mm. Deze tweede beperking was daarom geen verrassing.

De Nikon 200-500 is een grote en zware lens. Het is een lens die ik alleen mee zal nemen wanneer ik een hele wedstrijd foto's ga schieten of als ik de natuur in ga om beestjes te fotograferen. Bij dat laatste heb ik trouwens nog geen ervaring met deze lens. Door de grote is een holstertas niet bruikbaar en heb je een rugzak nodig. Ik heb vanwege deze lens een Lowepro Flipside 400 AW aangeschaft.

Mijn conclusie: ik vind de Nikon 200-500 als lens voor sportfotografie 4 uit 5 sterren waard. Op de technische aspecten van deze lens heb ik niets aan te merken. De grote slag van de zoomring en de ondergrens van 200 mm zorgen voor praktische minpunten. Professionele sport lenzen zijn voor mij geen bruikbaar alternatief. Ze zijn beter op aspecten waar ik geen verbetering nodig vind en slechter op punten waar ik wel verbetering wil. Mogelijk waren telezoom alternatieven van Tamron of Sigma een betere keus, maar bij die merken maak ik me zorgen over een vlekkeloze samenwerking met de camera en de degelijkheid. Dus de komende jaren ben ik tevreden met mijn 200-500 en wacht ik de opvolger van de 80-400 af.

Heb jij ook een Nikon AF-S NIKKOR 200-500mm f/5.6E ED VR?