Specificaties 24" @ 1920x1200 (WUXGA) (S-PVA, 6ms) - Bekijk alle specificaties

Dell Ultrasharp 2407WFP-HC Zilver, Zwart Review

Pedur 1 december 2009, laatste update op 1 december 2009, 1.560 views

Dell Ultrasharp 2407WFP-HC Zilver, Zwart

Pluspunten

• Contrast
  • Helderheid
  • Kleur opbrengst
  • Connectiviteit
  • PBP + PIP

Minpunten

• Reactietijd + Ghosting
  • CCFLs backlight
  • Niet horizontaal

Monitor in gebruik in combinatie met mijn huidige pc:

- Coolermaster Centurion 5
- C2D E8400
- Gigabyte X38-DQ6
- 4 x 1GB Team Xtreem Dark 800MHZ
- Club3d AMD 4870 512MB
- 2 x 500GB seagate

Deze monitor aangeschaft op 27 augustus 2007 bij Qsix voor 600 euro; een koopje toen. Hiervoor heb ik een LG Flatron L204WT in mijn bezit gehad.
Later hoorde/las ik dat Qsix qua service niet hoog aangeschreven staat. Hier heb ik echter niks van gemerkt aangezien ik de monitor online via een bekende tweedehands site heb besteld en afgehaald heb in Amersfoort.

REDEN VAN AANKOOP:
- Toe aan Full HD
- S-PVA
- Uitgebreide features
- Connectiviteit
- Kijkhoek
- kleur productie
- Flexibele voet

De monitor uit deze review is al 19.625 uur in gebruik.

DE DOOS + UITPAKKEN

De monitor zat verpakt in een saaie bruine doos; wat gewoon is vanuit dell is mijn ervaring. De monitor zelf zat erg goed verpakt met een mooi schuimen "papiertje" over het paneel.

EERSTE INDRUK + MONTAGE

Wat een formaat!!
Overstappen van 20" naar 24" is toch een aardige stap maar het went ook meteen :)
Monteren van de monitor is werkelijk piece of cake; klik en klaar. (zie afbeelding)
De voet schuift met 2 stalen vlakjes in de gleuven bij punt 1.
Daarna het paneel iets naar onder draaien en klik.
Demonteren kan dmv de knop bij punt 5.

De voet is werkelijk een pareltje met als functies draaien, in hoogte verstelbaar en een 90 graden draaibaar scherm. (clockwise) Ook de gleuf is erg handig voor het wegwerken van de bekabeling. Zie afbeelding, punt 9.

Een niet te vergeten minpunt is wel dat de monitor niet helemaal horizontaal staat. Hij nijgt naar rechts te hangen. Dit is echter ook kant waarheen hij draaibaar is.

AANSLUITEN EN GAS

Aansluiten was snel gebeurd; 230 dr aan + DVI. Na inschakelen was het een waar genot. Wat een verschil t.o.v. mijn vorige monitor. Hierover verder op meer.

PRESTATIES

- Connectiviteit
- OSD
- PBP + PIP

Contrast:

Het contrast van deze monitor vind ik zelf uitstekend. Zoals de gemiddelde Nederlander beschik ik niet over apparatuur om dit te testen. Zwart-weergave is natuurlijk niet optimaal. Dit mede doordat de monitor nog gebuikt maakt van de inmiddels al enigszins verouderde CCFLs backlights.

Helderheid:

Uitstekend. Heb de instellingen in de monitor nog altijd op 50 van de 100 staan. Allicht zal door de tijd heen de monitor afnemen in prestaties. Omdat dit geleidelijk aan gaat merk je er als gebruiker niets van.

Reactietijd:

Specificaties zeggen 6ms grey tot grey en 16ms black to white. De echte prestaties van black to white (uit een test) is echter ongv. 12ms. Dit is zichtbaar; vooral tijdens gamen. Moet er wel bij vermelden dat het veel duidelijker zichtbaar is bij cartoon-kleurtjes, denk aan Borderlands maar ook bij oudere GTA spellen. Bij Crysis zie je het veel minder tot niet. Ook bij tekensoftware is het goed zichtbaar bij draaien/bewegen van het model. Voor mij is het echter niet storend.

Kleuropbrengst:

De kleuropbrengst is één van de redenen van aanschaf van deze monitor. Omdat er gebruik gemaakt word van een S-PVA paneel heeft deze monitor een behoorlijk kleurbereik; 92% wide color gamut ofwel 92% van NTSC kleurenstandaard. De kleuren op de monitor zijn erg mooi, egaal en verzadigd.

Connectiviteit:

Dit is ook een reden om deze monitor aan te schaffen. De monitor beschikt namelijk over een flinke verzameling aansluitingen:
- DVI (met HDCP) (2)
- VGA (1)
- S-VIDEO (3)
- COMPOSITE VIDEO (4)
- COMPONENT VIDEO (5)

Op de voorkant van de monitor er gemakkelijk te schakelen tussen 1 van de ingangen. Ook licht het nummertje op van de gekozen input; die staan hierboven, tussen haakjes, achter de soort aansluiting.

OSD

De OSD voor de instellingen is naar mijn mening/ervaring goed ingedeeld. (zie afbeelding) Wel is de bediening even wennen.

PBP + PIP

Ook beschikt deze monitor over een PIP (picture in picture) en PBP, waar dit voor staat weet ik echter niet; wat het doet wel. Hiermee is het mogelijk 2 inputs naast elkaar te bekijken.
Zowel de PIP als de PBP functie zijn beperkt. Het is alleen mogelijk een PC ingang (lees: DVI of VGA) te combineren met één van de andere inputs. Dus DVI + VGA behoort niet tot de mogelijkheden. Dat is wel een klein nadeel. Wel is het mogelijk om het beeld te "swappen". Dus dan word je DVI/VGA een PIP bij 1 van de andere inputs.

PIP:
Bij PIP is het mogelijk het formaat van de PIP-vak aan te passen. Dit kan in 4 formaten; van ongeveer 10x15 cm tot ongeveer 7 x 5 cm. (ga niet de pixels tellen voor exact formaat ;) ) Ook kan je kiezen welke hoek het PIP-vak moet. Hierbij zijn alle hoeken mogelijk.

PBP:
2 inputs naast elkaar. Kijk bij de foto's voor het resultaat. Het rechtse beeld is een Camera die ik op de Composite aan heb gesloten. Zoals zichtbaar past hij het beeld netjes aan qua beeldverhoudingen.

CONCLUSIE:

Geweldige monitor die qua prestaties zeker niet onderdoet voor huidige monitoren. Dit voordeel pakt hij echter uit het gebruikte S-PVA paneel. Voor foto/video bewerkers met een niet al te groot budget is deze monitor (tweedehands) ook een optie die zeker aan te raden is.

Op en aanmerkingen, ofwel feedback, altijd welkom.

ps: Foto 2 is plat ivm met max hoogte eisen van tweakers, sorry voor ongemak.

Edit: Even een gegeven over kleurberijk toegevoegd.
Edit 2: Gebruikersuren bovenin erbij gezet.

Heb jij ook een Dell Ultrasharp 2407WFP-HC Zilver, Zwart?

goede review, waarom iemand je 1 ster heeft gegeven is beyond me...
Ieder zijn mening he
In ieder geval bedankt voor jou waardering :)
Aanvulling: daarnaast is HDMI single link dus tot een resolutie van 1920x1200.

Daarnaast is dit scherm prima aan te sturen door middel van een HDMI naar DVI kabel (of gebruik het adaptertje die standaard bij nieuwe kaarten zit).

Vindt dit ook eigenlijk geen minpunt:

- CCFLs backlight

Toen die monitor uitkwam werd LED backlight nog amper of helemaal niet toegepast.

Verder nette review :)

[Reactie gewijzigd door Jut op 8 december 2009 20:41]

ik heb zelf ook een soort gelijk scherm maar dan de 22inch maar ik vind de buitenkant wat saai :D
zou hier nou een hdmi aansluiting op zitten zou het beeld dan nog mooier zijn als je hem met hdmi kabel aanstuurd?

[Reactie gewijzigd door sebasss2 op 2 december 2009 00:21]

Het signaal van HDMI en DVI is beiden digitaal; er zou geen verschil ik beeldkwaliteit zijn.
Het signaal is zelfs hetzelfde. Het enige verschil is dat HDMI geluid mee kan zenden.