Acer Aspire 9303WSMi Review

Pedur 1 december 2009, laatste update op 1 december 2009, 1.137 views

Acer Aspire 9303WSMi

Pluspunten

• 17' scherm + resolutie
  • 2GB werkgeheugen
  • 200GB HDD
  • Wlan B/G
  • Geforce 7600GS 128MB
  • Gigabit Lan
  • Webcam

Minpunten

• 17' scherm (minder mobiel)
  • inhoud doos
  • Meegeleverde software
  • Accuduur

Ik heb deze laptop nu ruim 2 jaar in mijn bezit.
Heb hem aangeschaft voor 1000 euro; toen een koopje voor een machine met deze specs.

Destijd om de volgende redenen aangeschaft:
- Dual core 1.6Ghz (AMD Turion x2 tl-52)
- 2Gb DDR2 (667 Mhz)
- Geforce 7600GO 128MB eigen geheugen
- 200GB Hdd (langzaam geval met 4200rpm)
- Dual layer dvd-brander.
- Wlan B/G (Must)
- 1.3MP Webcam
- 17" 1440 x 900 (redelijke res.)
- 4 x USB
- Gigabit LAN
- VGA uitgang

Dit lijstje stelt in november 2009 niet veel meer voor maar zomer 2007 was dit een fors machientje.

UIT DE DOOS EN IN DE DOOS

De laptop zat goed verpakt in een stevige doos met schuim aan de zijkanten wat op zijn beurt weer in een grote doos zat. Hier hield het echter een beetje op wat verpakking betreft. De inhoud van de doos viel ook zwaar tegen. Naast een algemene handleiding die bedoelt is voor de hele 9300 serie en in zo'n 20 talen is, was er niets bijgeleverd; zelfs geen recovery CD/DVD of een installatie DVD van windows. Dit soort software moet je dus allemaal downloaden van de zeer langzame site van Acer. De adapter heeft een redelijk lange kabel; onhandig meenemen in tas maar handig met mobiel werken aan AC.

UITERLIJK EN BEDIENING

De laptop zelf is een robuust apparaat moet een fijn toetsenbord en een fijne muis-pad. Ook het openen van de deksel/scherm gaat 'lekker' zwaar en hierin is de bouwkwaliteit ook te voelen en de schanieren zijn nog steeds stroef. Na 2 jaar intensief gebruik (waarvan 99,9% op mijn bureau) werkt in ieder geval het toetsenbord nog helemaal naar behoren. Alleen de linker muis-knop faalt soms (Hardware probleem) Het scherm is een zo'n glare crystal geval. Dit was voor mij wel even wennen. Het geeft een mooier plaatje, dat zeker, maar de reflectie vind ik minder. Ik zit achter mijn pc voor andere dingen als naar mezelf staren. Ook een puntje wat mij tegenvalt is het volgende: er zit een mooie knop op de laptop voor in- en uitschakeling van een bleutooth verbinding/module. Dit stukje hardware ontbreekt echter en bestellen via Acer was mogelijk, na zeer lang zoeken, voor een flinke prijs. Hier heb ik dus van af gezien.

MOBILITEIT EN ACCU

Bij aanschaf van de laptop heb ik vooral gekeken naar specs. Dit was, bleek later, niet heel verstandig. De eerste keer dat ik met dit apparaat in de trein zat hij bijna bij mn medereiziger op schoot. Ook het gewicht is niet aan de mobiele kant (3,5 Kg ongv.) Verder zijn, denk ik, de grafische kaart en het scherm grote energieverbruikers. De accu is nog nooit langer als 70 minuten mee gegaan bij kijken van een film. En bij gewoon werk, denk aan alleen word, gaat de accu nog geen 90 minuten mee. Mijn conclusie in dit review onderdeel is dat deze laptop niet uitermate geschikt is voor mobiel gebruikt.

SOFTWARE

Verder leverd Acer zelf natuurlijk ook software mee. Hier begon echter het 'drama'. Het is allemaal leuk bedoelt maar een continu crashende Mediacenter en muis en Wlan met als oorzaak de Acer drivers is niet bepaald fijn te noemen. Vooral de Wlan (Atheros) en muis waren een drama. Deze drivers heb ik daarom snel geupdate naar een stabiele versie van de site van de fabrikant van de hardware.

NIEUWE INSTALLATIE

Na ongeveer een jaar met de meegeleverde windows gewerkt te hebben begon de laptop aardig moeite te krijgen met vanalles; ook de HDD raakte een beetje vol. Toen heb ik besloten een hele schone installatie te doen op deze laptop. Heb gekozen voor een uitgeklede Windows Vista Ultimate; wel een orriginele produktcode overigens. Uitgekleed houd in ieder geval in dat er enkele drivers ed niet inziiten die je niet nodig heb en de User Account Control (UAC) is uitgeschadeld. Vooral dit laatste was erg fijn; weg met al die meldingen. De installatie liep voorspoedig en de meeste hardware werd herkent en ondersteunt. Ik zeg meeste want de webcam en de scrol (4-weg knop) werd niet ondersteunt. Ook de Wlan ondersteuning vanuit windows was nog niet optimaal dus gewoon even de drivers van fabrikant gebruikt voor zowel muis als Wlan.

Kleine toevoeging:
Heb enige tijd een dual-boot installatie gedraait met Xubuntu maar vanwege te weinig kennis heb ik dit verwijderd. Moet zeggen dat dit SNEL draait op deze machiene en als je je er een beetje in verdiept heb je hier een leuk en vooral snel besturingssysteem aan.

GEBRUIKERSERVARING NIEUWE INSTALLATIE

Na ruim een jaar (17 maanden) gewerkt te hebben met deze installatie werkt de laptop nog beter als uit de doos 29 maanden geleden. Ik draai tegenwoordig zelfs alleen nog maar op energiezuinige mode; dit houd in dat de CPU op slechts 800Mhz zijn werk doet wat op zijn beurt weer zorgt voor weinig warmte ontwikkeling en dus een stille laptop. Eerst dacht ik dat dit tegen ging vallen maar multitasking gaat nog prima (denk aan MSN + Mail + mozilla met 15 tabbladen tegelijk draaien).
Alleen voor het afspelen van films moet ik overschakelen naar normale modus/snelheid, gewoon 1.6GHZ. 720P is nog te doen maar dan echt alleen een mediaspeler met 720P en verder niets. 1080P gaat niet soepel dus dat is, voor mij, gewoon niet.
Ook de Wlan werkt sinds de installatie, ook al moet het signaal door een spouwmuur, een stuk beter.(slaapkamer boven garage :P)

ACCUDUUR NIEUWE INSTALLATIE

Spijtig genoeg nog nooit geprobeerd bedenk ik me nu. (waarom een laptop?? :P)

CONLUSIE

Het beste kan ik deze conlusie in 2 delen doen; het uit de doos verhaal en de nieuwe installatie.

Uit de doos:
Qua uiterlijk ed blijft dit een goede stevige en robuuste laptop die zeker geschikt is voor meenemen. De meegeleverde software en drivers zijn echter een drama. Ook de accuduur is droevig voor mobiel grbuik.

Na nieuwe installatie:
Een geweldige laptop die nog aardig bij de tijd is qua prestaties. Het is zeker aan te raden deze laptop opnieuw te installeren zonder alle Acer software want die brengen de prestaties ver naar beneden is mijn ervaring.
Hou er wel rekening mee dat ik een lichtelijk uitgeklede versie heb geinstalleerd die de prestaties ten goede kwamen.

Heb jij ook een Acer Aspire 9303WSMi?

Bedankt voor je review. De slechte accu is kennelijk een probleem wat met meer acers treft. Mijn aspire 7520G 17 inch deed (nu 18 maanden oud ) in het begin net 1.55 uur op een volle accu en nu nog geen 1.10 uur op energiezuinige stand.
Ik wil niet lullig doen he. Maar heb een acer met een Peynron 7300 @ 2 ghz / 4 GB ddr 3 / 8600GT 256 ddr 3 / 320 GB hdd / 15,4 inch toen voor 830 euro gekocht dus vind de prijs van jou laptop met die hardware Zeeeer duur.
Voor de rest wel een goede revieuw met genoeg informatie zou wel een plaatje bij mogen maar oke

[Reactie gewijzigd door Jeffrey0416 op 1 december 2009 15:18]

Euhm, de latop is van de zomer 2007? Correct me if I'm wrong, maar volgens mij hadden ze toen ook nog geen ddr3 voor laptops O-)

En nette review trouwens!

edit:
Ik heb trouwens een soortgelijke laptop, alleen dan van HP, en inderdaad een 17" laptop in de trein is geen pretje :)

[Reactie gewijzigd door Roelofs-Hengelo op 1 december 2009 19:51]

Dan moet ik toegeven dat ik toen niet goed gezocht heb naar een notebook.
Waarschijnlijk was ik toen nog niet zo'n trouwe bezoeker van de pricewatch hier ;)

Algemeen:
Bedankt voor jullie positieve feedback op mijn review :)
Motiveert me tot maken van meer reviews.
@ Jeffrey0416:

Peynron 7300 @ 2 ghz

Als Peynron op Penryn moet slaan, heb je niet gegrepen wat dat inhoud :-)