Specificaties 40GB 2.5" (SATA-300) @ 170/40MB/s - Bekijk alle specificaties

Kingston SSDNow V-Series SATA2 2.5 40GB Review

wmeester 30 november 2009, laatste update op 30 november 2010, 3.944 views

Kingston SSDNow V-Series SATA2 2.5 40GB

Pluspunten

• prijs
  • snelheid
  • stil

Minpunten

• grootte zou in de toekomst tekort kunnen zijn

Na "Het Grote SSD-topic" te hebben doorgelezen (http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1366409//) gekozen voor de Kingston SSDnow v-series. Deze SSD heeft in tegenstelling tot de andere drives uit deze serie een Intel controller.
Zie ook het nieuwsartikel wat hierover is verschenen: http://tweakers.net/nieuw...leine-betaalbare-ssd.html

SSD bij Alternate besteld en binnen een dag in huis. De levering bij verschillende webshops is lastig, Alternate had hem op voorraad.

SSD wordt geleverd in een klein kartonnen doosje, zit ingepakt in een anti-statisch zakje met rondom schuimplastic. Goed ingepakt dus.
Verder zit er een zeer beknopte handleiding bij. Verder geen bevestigingsmateriaal.

De behuizing is van kunststof, voelt degelijk aan, niet slap of goedkoop plastic-achtig.

Prestaties zijn zeer goed te noemen; ik heb de SSD in een 2,5 jaar oude Haier W59 laptop gestopt en ik kreeg een wow-gevoel toen ik de SSD had geÔnstalleerd.
De laptop heeft een celeron 1,6 ghz processor en 1 gb geheugen. De oude drive was een Hitachi 40 GB 5400 rpm drive. Het opstarten duurde eerst zo'n 90 seconde en het aanmelden ook. Zeker tijdens het aanmelden leek het alsof de laptop "niets" stond te doen. In werkelijkheid werden er dan allerlei toepassingen op de achtergrond geladen. (zoals de virusscanner)
Nadat ik het oude image op de nieuwe SSD had gezet was de opstarttjd en aanmeldtijd aanzienlijk verkort:
Opstarten 45 seconde en aanmelden ook.
Omdat de Windows XP installatie reeds 2,5 jaar oud was deze toch maar vernieuwd. Hierna was de opstarttijd 35 seconde en aanmeldtijd 25 seconde. Wederom een redelijke wow dus.

Ik heb ook een CrystalDiskMark gedraaid, de resultaten spreken boekdelen. De random reads en write's zijn het best gestegen. IK kon er ook voor kiezen om een snelle 7200 rpm 2,5" drive te plaatsen. Deze hebben namelijk een grote sequentiŽle doorvoer snelheid. Aangezien ik de laptop hoofdzakelijk gebruik om te internetten en een briefje te tikken is dat niet nodig. Ik ergerde me het meest aan de lange opstarttijden. Verder is een conventionele HDD nooit zo stil als de SSD. De SSD hoor je namelijk helemaal niet.

De SSD is nu bijna twee weken in mijn bezit en na eenmaal geplaatst te hebben heb ik er verder geen omkijken meer naar gehad. De drive wordt in 1 keer herkend door het BIOS en ook de Windows XP installatie ging vlot; duurde ongeveer een half uur.

In eerste instantie had ik van de oude drive een image gemaakt en dit image teruggezet op de SSD. Dit middels een elcheapo USB to (S)ATA converter. Deze converter herkende de SSD ook moeiteloos.

Voordat ik deze SSD had aangeschaft zat ik rond te kijken naar een nieuwe laptop omdat de huidige wat traag begon te worden. Een nieuwe laptop kost echter al snel 4-500 euro. Nu ik deze SSD geplaatst heb is er geen behoefte meer naar een nieuwe laptop. Hij kan nu rustig weer een jaartje of twee mee. De laptop kostte bij aanschaf 400 euro, omdat ik de drive bij Alternate heb besteld (iets duurder dan de goedkopere webwinkels) was ik 100 euro kwijt. De laptop is dus 20 % meer waard geworden maar voor het gevoel is dat veel meer.

Al met al een redelijk lof-verhaal over deze SSD, er zijn een aantal punten waarop een andere SSD ook zo zou scoren deze drive is echter 1 van de goedkoopste SSD's met een capaciteit van 40 GB. Ik had ook een Intel kunnen plaatsen, deze beginnen echter vanaf 80 GB en kosten het dubbele. Aan 40 GB heb ik genoeg, ik heb een NAS voor foto en film opslag. En op de oude hdd had ik nog 15 GB vrij.

• Haier W59 laptop
  • Windows XP

Heb jij ook een Kingston SSDNow V-Series SATA2 2.5 40GB?

Reviews door de redactie

Heeft deze ook een soort trim functie, dat de perfomance loss naarmate er meer geschreven is tegengaat?
Nee, deze drive ondersteund dat niet. Ik zal dus in de toekomst te maken krijgen met performance vermindering. Misschien dat ik over een paar maanden nogmaals een benchmark draai.
Was aan het zien voor de 64GB variant te kopen, die zou sneller zijn en kost zelfs iets minder per GB
pricewatch: Kingston SSDNow V-Series SATA2 2.5 64GB
Als ik goed heb gelezen heeft alleen de 40GB versie een snelle controller, de andere (64/256GB) hebben andere controllers en dus andere prestaties.
Zover ik weet is (op dit moment) alleen de 40GB een kwalitatief goede ssd.
Maar je kan toch straks gewoon firmware van intel erin gooien met TRIM-ondersteuning? Aangezien Intel zelf ook nog de 40 GB versie zal uitbrengen...
Bedankt voor je review ik heb weer wat nieuws geleerd ;)
Heb jij hem gwn in je kast verstopt of op je kastje gezet?
Ik zie nu dat de SSD met schroeven bevestigt kan worden en ben ook van plan er 1 te halen. Alleen is de prijs wat hoog maar volgens mij wel wat waard :P
Ik heb de SSD in mijn laptop gebouwd. De oude HDD zat in een soort omhulsel. De nieuwe drive kon ik in dat zelfde omhulsel schroeven en vervolgens terug in de laptop plaatsen.

Als je van plan bent de SSD in een "normale" atx kast te schroeven in het verstandig de "kit" te bestellen. Hierin zit een bracket waarmee de drive in een normale 3,5" aansluiting past.
pricewatch: Kingston SSDNow V-Series SATA2 2.5 (Desktop bundle) 40GB

[Reactie gewijzigd door wmeester op 1 december 2009 07:41]

Van de andere kant, wat boeit het als de SSD niet vastgeschroeft is. Als je je kast nooit verplaatst, mag ie best los liggen. Het ding heeft geen bewegende onderdelen, dus het mag best in een weirde houding hangen, of een beetje heen en weer schuiven.
Hej ontzettend leuk om te lezen! Denk dat ik dit ook maar eens ga doen :) bedankt voor de tip!