Specificaties Wheel voor de PC, PlayStation 3, PlayStation 4 - Bekijk alle specificaties

Thrustmaster T300 Ferrari Integral Racing Wheel Alcantara Edition Zwart Review

K-Jay 10 maart 2017, laatste update op 10 maart 2017, 2.643 views

Thrustmaster T300 Ferrari Integral Racing Wheel Alcantara Edition Zwart

De T300 Alcantara is een fijn stuur. Het alcantara ligt lekker in de hand, de pedalen zijn prima en de ffb-effecten zijn goed. De bouwkwaliteit valt, door veelvuldig gebruik van plastic, wat tegen. De funfactor is hoog maar pas op: je sociale leven gaat eronder lijden.

Pluspunten

• Ligt lekker in de hand
  • Niet erg luidruchtig
  • Prima ffb
  • Eenvoudige installatie
  • Conical Brake Mod
  • Funfactor

Minpunten

• Zelfkalibratie maakt lawaai
  • Pedaalplaat verschuift makkelijk
  • Veel plastic
  • Fan blijft aanstaan na afsluiten pc

Gebruikerservaring
Dit wordt geen review met een uitgebreide unboxing, het minutieus oplepelen van alle specificaties of een vergelijk met soortgelijke producten. Dergelijke informatie is makkelijk online te vinden en daar heb ik weinig aan toe te voegen. Ik ga je deelgenoot maken van _mijn_ gebruikerservaring met dit product. En alvast sorry voor de kwaliteit van de foto's.

Wat vooraf ging
Ik speel al een tijd lang racing/driving sims op de PC, met name Assetto Corsa en ETS2 en in mindere mate Project Cars en Dirt Rally. Vrij lang heb ik dat gedaan met een Steam Controller, maar we zijn het er wel over eens dat racen of trucken met een stuurtje veel leuker is.
Met een budget van rond de 300 euro kom je al snel uit op een shortlist met de Logitech G29 en de Thrustmaster T300. De Logitech viel af wegens de gebruikte techniek (helical gears vs. belt-driven) en omdat iedereen die al heeft. Nadeel van de standaard T300 is het simpele pedaalsetje, maar de T300 Alcantara is gebundeld met de betere T3PA pedaalset. Bovendien is de basis van de T300 te combineren met meerdere stuurtjes. De keuze was gemaakt.

Eerste indruk
In de doos vind je alle hardware die de buitenkant belooft plus een boekje met een soort Quick Start Guide. Het stuur maakt een solide indruk, het alcantara, het metalen middenstuk en de metalen flippers geven het een stoer uiterlijk. De wheelbase is helemaal van kunststof en ook de T3PA-pedaalunit is van kunststof, afgezien van de pedal faces. Ook de bureaubevestiging is van plastic. Al met al dus wel erg veel plastic, wat voor mij afbreuk doet aan de kwaliteitsbeleving, zeker als je net ruim 300 euro betaald hebt.

Het stuur in zijn nieuwe habitat

Installatie (hardware)
Eerst moet het stuur aan de wheelbase bevestigd worden. Dat doe je met een grote (plastic...) draaiknop en vervolgens nog met een knullig kruiskopschroefje, dat kennelijk nodig is voor de extra borging.

De stuurbevestiging en het schroefje

De pedaalset hoeft verder niet in elkaar gezet te worden. Indien gewenst kun je achter het rempedaal de Conical Brake Mod installeren m.b.t. de meegeleverde inbussleutel. De pedaalset moet op de wheelbase worden aangesloten met een soort telefoonstekkertje. De wheelbase zelf sluit je aan met 1x usb aan je PC en een stroomkabel naar het stopcontact.
De wheelbase wordt met een klem bevestigd aan je bureau. Als je een race-rig hebt, kun je hem ook vastmaken met bouten. De klem is van plastic en dus durf ik hem niet knijterhard vast te draaien. Wellicht daardoor ging het stuur bij mij aan de wandel tijdens het gebruik, wat ik heb opgelost met een klein latje onder het bureaublad.

Bevestiging van wheelbase aan bureaublad

Installatie (software)
Er is geen cd met drivers meegeleverd. Op zich geen probleem, ware het niet dat op de dag van installatie de support-server van Thrustmaster eruit lag. Uiteindelijk vond ik een oudere versie van de driver ergens anders op internet. De installatie daarvan verliep zonder problemen en het stuur verschijnt correct in het configuratiescherm. Hier kun je de knoppen testen, ffb-instellingen aanpassen en ffb-effecten proberen.

Eerste gebruik
Ik heb het stuur gebruikt in Assetto Corsa, ETS2 en Dirt Rally. In elke game werd het stuur meteen correct herkend. Helaas werken de stuurknoppen niet in Assetto Corsa. Het enige wat ik aan de praat krijg is de claxon en de rembalans. In ETS2 werken alle knoppen overigens prima.
Als het instellen eenmaal is gelukt kunnen we de baan op. Dat is wel even wat anders dan een gamepad! Het alcantara ligt lekker in de hand, je kunt de wagen veel preciezer plaatsen en ook gas en rem zijn veel beter te doseren. Het duurde niet lang en ik zette snellere rondetijden neer dan ooit.

Het stuur
Zoals gezegd wordt de set geleverd met het alcantara Ferraristuur van Thrustmaster. Het alcantara voelt (en ruikt) lekker en het stuur voelt degelijk aan, ondanks enkele plastic onderdelen. Op het stuur zit een zestal knoppen, een D-pad en een draaiknop met twee standen. Alle knoppen zijn goed bereikbaar. Ze doen wel een beetje plastic-achtig aan.

Force feedback
De force feedback effecten zijn mooi en geven veel info door. De effecten zijn sterk genoeg om ervoor te zorgen dat je na een avondje racen je schouders wel voelt. Over de kwaliteit van de effecten durf ik niet echt een oordeel te geven, omdat dit voor het eerst is dat ik met een ffb-stuur rij.

Pedalen
Zoals eerder genoemd wordt dit stuur geleverd met de T3PA pedaalset, die ook los verkrijgbaar is.
De T3PA heeft drie pedalen: koppeling, rem, gas. Ik heb (nog) geen shifter, dus de koppeling gebruik ik niet.
Het gaspedaal laat zich erg makkelijk indrukken en heeft over de hele linie dezelfde weerstand. Hij gaat zo licht dat ik hem nog met mijn kleine teen ingedrukt krijg, maar laat zich verder prima doseren.
Een beetje simracer weet dat de rem veruit het belangrijkste pedaal is. Het rempedaal van de T3PA gaat zwaarder dan het gaspedaal en de koppeling en heeft ook over de hele linie dezelfde weerstand. Om de weerstand progressief te maken, kun je er de meegeleverde Conical Brake mod achter schroeven. Hierdoor moet je meer druk op het pedaal uitoefenen als je harder remt. Ik heb de mod meteen geinstalleerd en moet zeggen dat de rem zich hiermee prima laat doseren. Of het beter of slechter is dan een load cell kan ik niet vertellen.

De Conical Brake mod op zijn plaats

De pedaal-unit is niet erg zwaar en de antislipvoetjes zijn niet erg stroef. Op een laminaatvloer schuif je de pedaalset zo weg als je een beetje remt. Ik heb dat opgelost door de pedalen op een houten plank te bevestigen. De set is daar al op voorbereid.

Een tijd in gebruik
Puntsgewijs een aantal zaken die opvallen nu ik het stuur een tijd in gebruik heb.

Fan
Ik ben inmddels fan van het stuur, maar dat bedoel ik hier niet. In de wheelbase zit een fan die aanslaat als het daarbinnen te warm wordt. Het geluid ervan is niet storend (ik draag een headset en mijn pc blaast bovendien net zo hard) en hij houdt vanzelf weer op. Tenminste, als de pc aan staat. Zet je de pc uit na een intensieve race-sessie terwijl het stuur nog staat uit te hijgen, dan blijft-ie blazen tot je de stroom eraf haalt. Kennelijk is er een seintje vanuit de software nodig om de fan te laten stoppen.

Geluid
Naast de fan maakt het stuur ook geluiden bij het produceren van ffb-effecten. Storend zijn deze geluiden echter niet, zeker niet als je een headset draagt. Het geluid van het kalibreren is echter wel storend, dat is mijn volgende punt.

Kalibreren
Zodra je de pc aanzet gaat het stuur zichzelf kalibreren: hij draait helemaal naar links, vervolgens helemaal naar rechts en dan centreert hij zichzelf. Het draaien gaat vergezeld met een duidelijk gezoem en eindigt met de flinke klap aan het einde van de stuuruitslag. Dus elke keer als je de pc aanzet gaat het twee keer van "zzzzz-klap!-zzzzz-klap!-zzzz". Twee keer? Ja, want als je in Windows bent, gaat-ie voor de zekerheid nog een rondje. Best wel storend.

Bureaustoel op wielen
Een beetje simracer heeft een race-rig gebouwd, maar ik en vele anderen moeten het doen met een bureau-cockpit. Dan loop je dus tegen het probleem aan dat je pedalen en je stoel gaan schuiven. De pedaalset heb ik dus op een houten plaat vastgezet. Mijn bureaustoel is op zijn beurt weer verbonden met de pedaal-plaat middels een spanband. Voordeel van de bureaustoel is de hoogteverstelling: voor een racewagen lekker laag, voor de ETS2-truck gaat-ie in een hogere stand.

Pedaalset en spanband

Ik heb geen spijt van mijn aankoop. De genoemde nadelen zijn overkomelijk en wegen niet op tegen het plezier dat ik beleef aan het werken met dit stuur. Een waarschuwing is wel op zijn plaats: je relatie en/of sociale leven krijgt minder aandacht na het aanschaffen van dit stuur. Ach, wat kan mij dat nou schelen, ik ga nog een rondje.

Heb jij ook een Thrustmaster T300 Ferrari Integral Racing Wheel Alcantara Edition Zwart?

> fyi; dat is bij ieder stuurtje (althans welke hier gebruikt heb, g25, g27, drive force, fanatic) doen dat allemaal
Dat heb ik ook lang gedacht (dat alle stuurtjes dat hebben) maar de SimSteering sturen hebben dat niet. Die kalibreren zich niet als je ze aanzet. http://simsteering.com/products.html
Die spanband is een slim idee!
Ik zat te denken aan wasmachine demperrubbers onder de stoelwielen maar die verkopen ze per 4 en de stoel heeft 5 wielen...
Ik gebruik zelf zon rubber matje van de Blokker, Werkt uitstekend en makkelijk te verwijderen ;) Is alleen neit de mooiste oplossing.
ik heb een tijdje geleden een ander plan bedacht voor na de verhuizing (mits ik ruimte hep) ik ga een wat oudere game-stoel van zijn wielen ontdoen en op een plaat vast zetten met de pedaaltjes op de juiste afstand ook vast op die plaat... de stoel kan nog draaien zodat je gemakkelijk in en/of uitstapt... volgende stap is dan om te kijken naar een shocker om onder de stoel te hangen bovedien kun je dan ook je tafel of body.. aan je setup aanpassen
voor nog betere en mooiere race ervaringen te komen zou ik al zeggen... koop een playseat challenge erbij...

productreview: Playseat Challenge review door speed112

;) :9 :+
De knoppen werken wel in Assetto Corsa, je moet ze alleen voorprogrammeren in het spel zelf. Maar dat is toch niet zo'n groot probleem?
Ik heb sinds een maand ook dit stuur en de pedalen. Ik heb zelf maar direct een Wheel Stand Pro v2 aangeschaft want zo aan het bureau is gewoon k.u.t.. Met de Wheel Stand Pro v2 kun je de set makkelijk opbergen. Ik wil ook wel eens in de woonkamer op de PS4 rijden (helemaal als GT Sport dalijk uit is) en dan is een WSP gewoon vele malen makkelijker. Ik heb nu de uitbreiding besteld want ik heb ook de Thrustmaster shifter besteld en die kan er dan mooi aan vastmaken. Ander voordeel is dat de WSP op heel veel vlakken valt in te stellen. Ik ben 2 meter maar vrienden zijn soms maar 1.60 en dan wil je gewoon een andere afstelling.