Specificaties 2.0-set met een totaal vermogen van 21 Watt RMS - Bekijk alle specificaties

Edifier R1100 Review

Arthur23 5 maart 2017, laatste update op 13 april 2017, 546 views

Edifier R1100

Goede speakers voor gebruik bij een computer of tv. Een mooi gebalanceerd geluid. Perfect voor muziek luisteren. Films en games gaan ook, maar niet de diepste bass uit een subwoofer. En de uiteindelijk vraag; koop ik deze opnieuw als ze gestolen worden? Zeker weten!

Pluspunten

• Geluid
  • Alle kabels meegeleverd
  • 2 aparte ingangen
  • Losse kabel tussen de twee speakers, makkelijk te vervangen/verlengen
  • Stevig gebouwd en antikras en -tril voetjes

Minpunten

• 3,5mm-rca kabel kraakt een beetje als je die beweegt

Mid- en hoogweergave Score: 5
Basweergave Score: 4
Film/gameweergave Score: 4
Muziekweergave Score: 5

Ik ben geen professional in reviews schrijven, sterker nog dit is mijn 1e echt uitgebreide review. Mijn referentie is een Philips koptelefoon(nummer vergeten, +-€60), mijn vorige speakers(een typeloos philips 2.0) en een stereo uit de woonkamer(Harman Kardon). Daarnaast is audio bij uitstek subjectief maar ik heb mijn best gedaan om het zo duidelijk mogelijk te verwoorden.
De speakers zijn getest met:
Muziek via spotify en iTunes/CD.

Inhoud van de verpakking

- 2 speakers, 1 actief en 1 passief
netsnoer 1.6 meter
- Speakerkabel 2.4 meter
- 3,5mm-rca kabel 1.6 meter
- Rca-rca kabel 1.6 meter
- Ontzettend interresante gebruiksaanwijzing in veel talen :)

Specificaties van de site

R1100
TOTAAL UITGANGSVERMOGEN:RMS 21Wx2 (DRC AAN)
SIGNAALRUISVERHOUDING: 85dBA
VERVORMING:≤0.5%
FREQUENTIEBEREIK:65Hz-20KHZ (±6dB)
INGANGSGEVOELIGHEID:PC :700mV±50mV Aux: 550mV ± 50mV
REGELING: Volume, bas en treble regeling
LUIDSPREKER AFMETINGEN:140mmx226mmx197mm (BxHxD)
INGANGSTYPE:RCA – 3.5mm AUX, RCA - RCA
NETTO GEWICHT: Ongeveer 4.2Kg
BRUTO GEWICHT: Ongeveer 5Kg

Unboxing

De speakers zitten los verpakt in plastic, net als de kabels en de gebruiksaanwijzingen. Daarnaast staan de speakers klem in een kartonnen vorm. Hier niets te klagen. De doos is stevig en alles is goed verpakt.

De speakers

De speakers zijn 2 redelijk compacte doosjes. De frontjes zijn gemakkelijk te verwijderen, en je hebt dus eigenlijk twee verschillende looks. Een voordeel voor iemand als ik die van strakke speakers houdt, dus geen irritante LED lampjes en chromen randjes. Hoewel de speakers niet per se lelijk zijn zonder de frontjes, gewoon voor een andere look. De afwerking is ook onder de frontjes goed. https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1CKvZg354ym0kWQ.jpeg

De speakers zijn van MDF gemaakt met een hout structuur fineer. Voor deze prijs is dat ook helemaal niet slecht. Er zijn genoeg alternatieven die het moeten doen met dun goedkoop plastic. Het enige (kleine)puntje van kritiek is dat je in de hoeken de naden van de fineer ziet.
Een Motorola moto G 4g 1st gen om de grootte in te schatten.

Het aansluiten van de speakers gaat erg makkelijk. De meegeleverde speaker-speaker kabel is gemakkelijk in de klemmetjes aan de achterkant te monteren. De connectie met bijvoorbeeld een computer gaat gemakkelijk met de meegeleverde kabel. Alles spreekt eigenlijk voor zich.

Qua bediening zit er -naast de aan/uit schakelaar- een volume knop en bass knop aan de achterkant. Beide draaien soepel en zorgen voor een hoorbaar verschil in geluid sterkte en bass weergave. Vooral de verandering bass weergave is niet altijd even hoorbaar in dit segment speakers. Een bluetooth verbinding zou handig zijn maarja Edifier moet ook nog wat hebben op de duurdere modellen. Daarnaast heeft de R1100 2 inputs, dus je kunt er 1 gebruiken voor een PC en de ander voor een Bluetooth ontvanger.

Het geluid

Toch wel het belangrijkste punt van speakers. En daar stellen deze Edifiers zeker niet teleur!!
Sinds dit een 2.0 set is moet je niet de vloertrillende bass verwachten van een 2.1 set. Maar de bass weergave is zeker aanwezig. Dit komt mede door de relatieve grote 4" drivers en de bassport. Het hoog is zeer helder te noemen. Stemmen in films zijn helder en bij muziek komen alle instrumenten tot zijn recht.
https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1CKvZg28wlWKVgI.jpeg De 13 mm silk dome tweeter en bass poort https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1CKvZg3dwaAJWDM.jpeg De 4' bass/mid driver

Qua volume kunnen ze van zacht tot best wel hard. Als je 's avonds nog wat muziek luistert is dat goed te doen. Met de volumeknop op de speakers en het input volume op het gebruike apparaat kun je ze op lage volumes krijgen. De speakers geven dan nog steeds een heldere hoog en midden weergave. De bass weergave neemt dan wel wat af. Zet je ze iets harder dan komt de bass er ook weer bij. Deze klinkt erg gecontroleerd en gaat niet compleet overheersen zoals bij de meeste 2.1 concurrenten uit deze prijscategorie. Het midden is misschien iets minder aanwezig maar zeker niet storend. In vergelijking met de Logitech Z533 (in de winkel) vond ik daar een groter 'gat' in het midden echter wel met meer bass door de subwoofer.

Zelf gebruik ik deze speakers voornamelijk in een kamer van 13 m2/ +-30 m3. Deze ruimte kunnen de speakers gemakkelijk vullen. In een zeker 2x zo grote kamer komen de speakers ook nog tot hun recht, maar misschien is het bij grotere ruimtes verstandig om richting de R1700BT te gaan. Daarnaast denk ik dat deze speakers niet echt geschikt zijn om een groot feest mee te geven met dance e.d. muziek maar meer voor muziek luisteren op lagere volumes en films kijken.
Bij het luisteren naar artiesten als BB King, Joe Bonamassa, Eric Clapton, Kensington, Di-Rect, Eagles, Racoon en Blof komt de muziek echt helemaal uit de verf. Maar ook nummers van Armin van Buuren klinken niet slecht, maar daar zou een subwoofer wel wat kunnen toevoegen. Bij nummers met klassiek gitaar, van Tommy Emmanuel, is veel detail te horen en klinken de speakers natuurlijk. Ik als gitarist ben dan erg tevreden over het geluid van het mooiste instrument dat er is ;) En als we het toch over gitaren hebben, de basgitaar in Guilty van Racoon is duidelijk te horen.

Deze Edifier R1100 zijn een indrukwekkend paar speakers, zeker als je de prijs er ook nog eens in meeneemt. Zonder alles in het segment beluistert te hebben durf ik wel aan om te zeggen dat deze in de top van het segment staan. Zie ook de Excellent beoordeling van hardware.info en de 5 sterren beoordeling van niemand minder dan review koning Foritain.

Dus kortom als je veel muziek luistert en wat minder games speelt moeten deze speakers op jouw lijstje staan om te proberen. Wil je een iets mooiere afwerking en een afstandsbediening dan moet je voor de R1280T gaan (qua geluid hetzelfde).

Als er nog vragen zijn stel ze gerust in de reacties. En tips voor reviews zijn uiteraard ook welkom.

Update na +-1.5 maand in bezit
Een kleine update over het geluid en gebruik.
Qua geluid is het er beter op geworden. De speakers hebben nu meer uren gemaakt en zijn veel meer losgespeeld. Het midden heeft voor mijn gevoel meer detail gekregen. Ook de bass heeft er voor mijn gevoel iets bij gekregen. Het geheel is nu meer in balans(bass, mid, high).
Bij de bediening is het zaak dat je de speakers niet te ver weg zet, ivm met de knoppen op de achterkant. Op een bureau is het niet echt een probleem. Zeker omdat het volume zeer goed te regelen is met de output volume van je pc/telefoon. Met de volumeknop op een kwart kun je van 's avonds luisteren tot een best stevig volume gaan. (icm met een iMac mid 2008, met mijn telefoon of laptop moet de knop op nog 35%)Dan heb je eigenlijk de knoppen op de rechter speaker niet eens nodig, aan/uit daargelaten.
En als laatste bouwkwaliteit. Hier is nog niets gebeurd in negatieve zin. Na enkele keren verplaatsen binnenshuis is er nergens schade ontstaan en voor mijn gevoel zal dat ook niet snel gebeuren.

Heb jij ook een Edifier R1100?