Specificaties 42,51" @ 3840x2160 (Ultra-HD) (IPS, 8ms) - Bekijk alle specificaties

Dell P4317Q Zilver Review

_ferry_ 3 maart 2017, laatste update op 13 maart 2017, 721 views

Dell P4317Q Zilver

Bijzondere "monitor" aangezien het formaatje "TV" is, met Ultra-HD resolutie en diverse aansluitingen. Nuttig voor het weergeven van statistieken en monitoring. Voor op je bureau waarschijnlijk te groot. Let op de verschillende aansluitingen, 2x HDMI, 1x mDP, 1x DP, 1x VGA.

Pluspunten

• Enorm oppervlak+resolutie
  • Oogt degelijk en betrouwbaar
  • Functionaliteit qua inputs, rs232, bediening

Minpunten

• verlichting langs uiterste rand wijkt af
  • Keuze voor 1x mDP en 1x DP mijns inziens wat onlogisch

Recent hebben we op onze afdeling 2 van deze schermen aangeschaft om systeem monitoring op weer te geven. Ik zag dat er nog geen enkele review van was. Dus toch maar even een beknopt de ervaringen delen!

Het zijn natuurlijk flinke schermen, en het idee om deze aan te schaffen is dat er 4 aparte inputs op getoond kunnen worden.

Echter.... Er zit handige software bij waarin je je monitor in vlakken kunt indelen. Zodra je een venster versleept zie je een kader verschijnen en past de software je venster netjes aan zodat hij past in dat kader. Daardoor kun je prima een PC met 1x HDMI/DP/mDP aansluiten, en als het ware virtuele werkbladen maken.
Er zijn diverse presets, waarbij een 2x2 weergave natuurlijk het meest voor de hand liggend is.
De nood om hem met 4 kabels aan te sluiten en zodoende 4 "beeldschermen" te hebben in Windows viel daardoor dus weg.

Daardoor kwam bij ons ook 2 vragen op:
- Heb je dan nog wel een scherm zoals deze nodig?
- En konden we niet gewoon een (goekopere) Ultra-HD TV of monitor pakken en dezelfde software gebruiken?

Antwoord op vraag 1: Nee, tenzij je echt 4 aparte bronnen (meerdere fysieke bronnen) naast elkaar op 1 scherm wilt tonen.
Antwoord op vraag 2: Ja. MIts er vergelijkbare kwalitatieve schermen zijn waarbij je ook nog de juiste software hebt om het scherm op te splitsen.

Echter denk ik dat je met dit scherm een goed product in handen hebt om bovenstaande taken uit te voeren.
Daarnaast is dit een scherm wat je waarschijnlijk prima 24/7 aan kunt hebben staan, met lager energieverbruik dan een normale TV, maar ook minder toeters en bellen zoals tuners of SmartTV functionaliteit, waardoor je direct beeld hebt en geen gedoe met ingangsselectie of opstartvertraging.

Er zijn een aantal goedkopere monitoren met vergelijkbare formaten en Ultra-HD resolutie. Wellicht kun je daarin ook met de juiste software net zo goed uit de voeten als met deze Dell. Echter zie ik dit als een goed scherm voor de zakelijke omgeving. Waarbij alles gewoon degelijk is en je je geen zorgen hoeft te maken om bijvoorbeeld aansluitingen die naar achteren zijn gericht of issues met beeldkwaliteit.

Beeldkwaliteit is in ieder geval prima in kantooromgeving.
Langs de randen zie je wel een apart soort reflectie. dit kan wat hinderlijk zijn als je er dicht op zit. Je kijkt dan als het ware tussen het TFT paneel en de backlight door, waardoor de rand donkerder aandoet en je de reflectie van de bezel ziet.

Omdat het wat lastig te beschrijven is, hierbij 2 afbeeldingen, waarbij je ziet dat bij een schuin aanzicht de uiterste rand niet goed zichtbaar is. En stukjes van de snelkoppelingen niet meer zichtbaar zijn:

Kijkhoeken zijn dik in orde, en er treed weinig/geen verkleuring op (logisch voor IPS). IPS glow heb ik niet goed kunnen vaststellen, maar het leek mee te vallen.
Verder kun je via de knoppen snel van kleurtemperatuur wisselen. Zo kun je makkelijk een wat warmere kleur instellen als je bijvoorbeeld in de avonduren achter het scherm zit.
Als je hem ver dimt qua brightness, wat je misschien wilt als je in het donker dicht op zo'n groot scherm zit, kon ik wel de PWM dimming van de backlight waarnemen. Nu heb ik daar al gauw last van (plasma, TL-licht, en DLP beamers zie ik ook flikkeren), maar wel iets om even bij stil te staan als je van plan bent in een donker hol te gaan zitten met dit scherm op lage brightness voor je neus ;)

Ook geluid is best netjes voor een monitor, op wat hogere volumes resoneert het wat in de behuizing, maar het is verder wel helder en zeker bruikbaar.

Al met al, een bijzondere eerste ervaring voor mij om zo'n scherm als monitor te gebruiken. Uiteraard even wat 4K video's op Youtube bekeken, en een spelletje opgestart met de volle resolutie. Al was dat met slechts 5FPS niet te spelen ;)
Inmiddels tonen we er divers statistieken en grafieken op en gebruiken we hem waarvoor hij bedoeld is ;)

Heb jij ook een Dell P4317Q Zilver?

Bedankt voor deze review. Ik ben van plan om m'n oude LP3065 eens te upgraden. Wil wel naar 4K, maar niet op 27", want dan ga ik in beelscherm formaat een stuk naar beneden. Maar veel is er niet te vinden vanaf 32". Deze leek me wel interessant, hoewel die wel serieus groot is.

Maar als ik dat zo lees over de PWM dimming die zorgt dat 't scherm knippert, dan heb ik wel 't idee dat ik deze moet laten gaan (ik kan daar serieus echt niet tegen).
Dat is wel alleen op lage intensiteit, zo rond de 20%, niet echt een waarde die je snel gebruikt in een verlichtte kamer. Als je dan met je ogen over het scherm "scant" valt het op. (hier op kantoor staat hij op 75%, geen probleem dus) Het effect is veel minder dan mijn Plasma TV, maar wel iets wat mij voor het eerst opviel bij een LCD.
Misschien komt het ook wel doordat het scherm zo groot is, bij mijn Dell 24" schermen zie ik dat effect in ieder geval niet als ik ze op 20% zet.

[Reactie gewijzigd door _ferry_ op 3 maart 2017 12:12]

Ik zou 'm zelf in de woonkamer neerzetten (daar staat m'n PC) en die is meestal wel redelijk goed verlicht. 20% is idd wel vrij laag (hoewel ik de LG 4K waar ik nu achter zit ook op slechts 25% heb staan).

In elk geval goed om te weten, mocht ik een nieuw schermpje gaan halen (en het wordt een van deze) dat ik dat gelijk goed test.
Verlichting langs uiterste rand wijkt af? Kun je daar wat meer over zeggen? Het lijkt een schoonheidsfoutje van Dell bij zo'n naar ik meen, top model monitor. Zit zelf sterk te twijfelen, wil upgraden naar een hogere resolutie dan mijn 27" 1920x1080 ProLite G2773HS en lager dan 27" wil ik sowieso niet gaan.
Deze Dell is 1 van mijn opties.
Ik heb 2 plaatjes toegevoegd, ik denk dat dat beter uitlegt dan dat ik het met tekst kan doen :P