Logitech Wireless Desktop MK710 (Azerty BE) Review

Twixie 2 maart 2017, laatste update op 2 maart 2017, 499 views

Logitech Wireless Desktop MK710 (Azerty BE)

SetPoint software is een must... maar werkt niet in combinatie met KVM switch.

Pluspunten

• Stil toetsenbord

Minpunten

• Muis onbruikbaar met KVM switch

Niet zozeer een review dan wel wat informatie die nuttig kan zijn voor toekomstige kopers.

Ik had de set in de eerste instantie gekocht voor het toetsenbord. Ik was eerst van plan voor de MK520 te gaan, maar dat toetsenbord bleek toch behoorlijk luidruchtig te zijn. Het toetsenbord van de MK710 is op dat vlak al een pak beter, al kan het nog niet tippen aan mijn bedrade K740.

Omdat mijn M310 echter ook al stilaan begon te verslijten besliste ik dus van een K+M combo te kopen ipv keyboard alleen. Overigens is het toetsenbord van de MK710 niet los te koop. De muis daarentegen blijkt model M705 te zijn.

Mijn K740+M310 combo heeft altijd perfect gewerkt met mijn ATEN CS682 KVM switch. Gelukkig is dat ook het geval voor het keyboard van de MK710. Helaas kan niet hetzelfde gezegd worden van de muis van de MK710 (de M705). Wat me direct opviel is hoe onnauwkeurig de tracking is. Draai wat cirkeltjes met je pols, en je zag zo de cursor naar rechts driften. Maak op-en-neer-bewegingen en af en toe zag je de cursor een sprongetje maken.

Een tweede probleem is de SetPoint software. Die blijkt ervoor te zorgen dat met gebruik met de KVM switch muis en toetsenbord niet meer werken nadat je terug switcht naar de PC met SetPoint. Zelfs de computer rebooten helpt niet. Je moet uiteindelijk de Unifying Receiver (de wireless dongle van K+M) uittrekken en terug inpluggen.

Uiteindelijk dan eens de muis op de laptop van mijn vrouw geprobeerd. Ook daar bleek de tracking zeer pover te zijn... totdat ik SetPoint installeerde. Ik merkte onmiddellijk het verschil en ineens reageerde de muis echt zoals het hoort.

Conclusie: de SetPoint software is echt een must om de muis goed te laten functioneren. Het is dan ook vreemd dat de documentatie die bij het toestel zet helemaal geen melding maakt van SetPoint. Die download krijg je maar te zien als je naar de support pagina voor de MK710 surft. Maar helaas zorgt die zelfde software er dus ook voor dat de combo niet bruikbaar is met een KVM switch (of althans niet met de mijne).

EDIT: via firmware update van mijn KVM Switch heb ik het probleem met SetPoint kunnen verhelpen. Echter, de muis blijft verschrikkelijk slecht tracken. Op http://mouseaccuracy.com/ vind je een simpel game om je snelheid met de muis te testen. Ik geraak met de M705 met moeite aan 8 clicks, terwijl ik met de oude M310 het dubbele haal.

Heb jij ook een Logitech Wireless Desktop MK710 (Azerty BE)?