Supermicro X11SSH-LN4F

€ 361,49
Specificaties Socket 1151 • Micro-ATX • Intel C236 chipset - Bekijk alle specificaties

Supermicro X11SSH-LN4F Review

tvwes 27 februari 2017, laatste update op 27 februari 2017, 721 views

Supermicro X11SSH-LN4F

Het is een prima bord waar je lang plezier van zult hebben. Ook bied het meer dan genoeg uitbreidings mogelijkheden. Dat ik 4 sterren geef wil niet zeggen dat het slecht is. Uitstekend zijn maar weinig dingen naar mijn mening.

Pluspunten

• goede layout
  • redelijk zuinig
  • lang support door fabrikant

Minpunten

• slechte documentatie

Layout Score: 4
Ik gebruik dit bord voor een ESXi "all-in-one" oplossing.
Ik heb dit bord gekozen omdat je voor iets van 20euro extra het M.2 slot en 2 extra lan poorten erbij koopt.
De uATX formfactor zorgt voor een goede layout, zowel montage als koeling. Ook heb je nu de mogelijkheid om in de toekomst een 10GBe nic of een GPU of een SAS controller of wat voor moois dan ook er bij te steken. Drie PCIe sloten bieden meer dan genoeg ruimte.
Het M.2 slot zit netjes aan de voorkant waardoor koeling en montage heel goed zijn. Ik las in een andere review dat het jammer is dat het maar 2 lanes heeft en dat is ook jammer maar of je daar in de praktijk last van hebt betwijfel ik. Ik heb er een Intel 600P schijf als datastore in zitten en dat gaat echt snel genoeg.
De 4 lan poorten bieden leuke opties als een nic via VT-d toewijzen aan een specifieke VM, zoals een NAS of media server. Dat scheelt best wat in performance.
Ik heb het bord volledig gevuld met ram en een NVME in het M.2 slot. Dit alles werkt zonder problemen met alleen de P4 stekker van de PSU. Je hebt dus niet direct een EPS stekker nodig. Bij een zwaardere CPU zou ik het wel gewoon doen.
Mijn volledige systeem verbruikt idle (dat zijn 19 VM's en zo'n 15% CPU load en continue disk i/o) zo'n 39Watt. Dat vind ik heel netjes voor zoveel prestaties.
Iemand stelde voor dat ik IPMI moest uitschakelen om stroom te besparen. Ik heb dat gedaan maar dat scheelde ongeveer 1Watt. Doordat IPMI was uitgeschakeld werden de fans niet meer gemanaged en draaiden zodoende op 100%. Niet vreemd maar dan weet iedereen van te voren wat hij kan verwachten met dat jumpertje.

Zie mijn build verslag voor veel meer info.
En zie stroommeting voor meer details aangaande energie verbruik.

Ik gaf als minpunt aan de slechte documentatie. Sommige documentatie is helemaal top, zoals een net block diagram of hoe je een jumpertje moet plaatsen :)
Maar wat alle BIOS settings precies doen blijft grotendeels onbeschreven. Zo kan je instellen in het SATA menu of je een harddisk of een SSD hebt aangesloten. Prachtig, maar wat doet deze functie? Bij de low level settings is het volkomen gissen wat sommige settings betekenen. Nu zal SuperMicro redeneren dat deze borden alleen door qualified engineers mogen worden geconfigureerd en dat het niet een consumenten product is. Maar dat slaat nergens op. Ik heb dit al eerder bij SM aangegeven maar die gaven aan dat ze het best vinden.
Als je al een change log van een BIOS kan achterhalen dan zijn die ook extreem cryptisch. Er is begin 2017 rev 2.0 uitgebracht. Maar de bulk van de changes zeggen echt helemaal niets.

Ondanks deze minpunten ben ik zeer tevreden over dit bord en verwacht er minstens 5 jaar mee te doen.

Heb jij ook een Supermicro X11SSH-LN4F?

Nette review,

En ik kan het ook beamen, Supermicro heeft nogal eens moeite met duidelijke beschrijvingen ;)
Dit is al zo lang als ik me kan herinneren S771, de ene helft van de bios settings heeft netjes een beschrijving waar de andere niets zegt en ook SM of Google gewoonweg geen duidelijkheid bieden.

Je specs zijn ook niet misselijk.

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.