Netgear WNB2100 Review

fasster 25 december 2009, laatste update op 17 november 2015, 6.802 views

Netgear WNB2100

Pluspunten

• goedkoop
  • compleet
  • redelijk snel
  • hardware instalatie gemak
  • met een druk op de knop een beveiligde vebinding
  • router instellen

Minpunten

• driver ondersteuning
  • de speedtouch problemen
  • geen mogelijkheid voor het uitbreiden van antene's
  • status lampje van de usb ontvanger is wat aan de felle kant

Beheerbaarheid Score: 3
WLAN-bereik Score: 5
ik maak een korte review van deze kit:
Ik heb deze router kit aangeschaft om dat ik hiervoor nog steeds met de b/g standaard werkte en dat was gewoon niet snel genoeg. Dus besloot ik eens op het internet te kijken wat er zoal tweedehands werd aangeboden.
de vereisten zijn:
-binnen een budget van 40,- euro passen
-wireless n standaard ondersteunen
-het liefst een kit (router met ontvanger)
-een merk met goede resenties
Ik vond er een die hier vlakbij te koop was, de reden voor hun om hem te verkopen was overigens dat hun deze router kit gekregen had bij een upc abo maar al een eigen netwerk setup hadden.

verpakking:

De verpakking oogt netjes, er staat uiteraard de 300mbs term op die het theoretisch zou moeten halen in de praktijk haal je dit overigens nooit.verder is het een compleet setje, alles zit er in wat je nodig hebt.
-de router
-voetsteun voor de router
-voedings adapter voor de router
-utp kabel van 1 mtr
-de usb ontvanger
-een soort cradle die met meegeleverd klittenband is vast te plakken aan bijvoorbeeld uw pc(v/d usb ontvanger)
-een usb verlengkabel
-driver cd voor de usb ontvanger
-handleiding cd voor de router
-snelle setup handleiding

installatie gemak
Het is vrij recht toe recht aan, router in de reeds ge´nstalleerde modem prikken voeding aansluiten en dat was de router. Voordat je de usb ontvanger aansluit moet je zoals aangegeven in de handleiding de driver cd draaien. Tijdens de installatie word je op een gegeven moment gevraagd of je van de meegeleverde software gebruik wilt maken of de windows zero configuratie. Ik koos voor het laatste omdat ik geen hoge pet op heb van de in het algemeen meegeleverde software.Dan word er gevraagd de usb ontvanger aan te sluiten en zou het moeten werken. Zodra de verbinding tot stand is kun je met de knop op de router met een keer drukken een beveiligde verbinding tot stand brengen.'push n to conect'
Ik vind het instel gemak van de in een browser opende router interface wel lekker makelijk, het is gewoon in het nederlands (instelbaar) en er word bij elke instelling een duidelijke uitleg gegeven van wat voor een effect het heeft.
De firmware heb ik ook tot de laatste verzie bijgewerkt, gek genoeg lukte dat niet met de automatische firmware bijwerk functie in de interface, ik moest eerst een .img file downloaden en dan vanuit de interface verwijzen naar dit bestand daarna ging het allemaal vanzelf.

compatibiliteit

Nu komt de aap uit de mouw, de driver instalatie van de usb stick loopt keer op keer spaak op het moment dat je de usb ontvanger aan moet sluiten. Dan zoekt hij even en het lampje van de ontvanger gaat knipperen maar dan zegt hij dat de usb ontvanger niet is aangesloten :? .Na een beetje nazoeken op het internet ontdek ik dat mijn besturings systeem (windows 7 64 bit) niet word ondersteunt. Dom van me dat had ik kunnen weten door van te voren wat info op te doen op het internet. Maar gelukkig na wat gezocht te hebben vond ik een driver die werkte(niet van de netgear site wat ik wel slecht vind van netgear). Maar uiteindelijk dus de boel aan de praat, ontvangst wat perfect alleen was er geen verbinding met het internet mogelijk via de netgear. Ook nu moest er weer het enige zoekwerk aan te pas komen en wat blijkt de netgear werkt slecht tot niet samen met de adsl router 8)7 (speedtouch om precies te zijn). Op het internet stond een hele lijst aan handelingen om de netgear zo in te stellen dat hij met de speedtouch zou kunnen samen werken. Ik had daar geen zin in heb gewoon mijn oude router, een sitecom er tussen gehangen. Nu gaat het dus van de speedtouch naar de sitecom en van de sitecom naar de netgear. Dit is verre van ideaal dat weet ik maar ik ben als het op instellen van netwerken nog een leek en zo werkt het tenminste, mijn vader die er wel enig verstand van heeft laat ik binnenkort er een keer naar kijken om de boel goed in te stellen(alleen weet hij dat nog niet;)).
update:
Ik en mijn vader hebben er een paar uurtjes aan besteed maar krijgen het niet aan de praat zoals het volgens deze handleiding zou moeten http://www.netgear.nl/ond...dleidingen/speedtouch.pdf

omgevings omstandigheden
Ik zit hemelsbreed nog geen 5 meter van mijn router vandaan maar er zitten wel 3 muren/vloeren tussen, bij mijn oude router moest ik een extra gevoelige antene monteren voor vol ontvangst. Bij deze router had ik zonder aanpassing (het is ook niet mogelijk om extra antene's te monteren) vol ontvangst. Ik heb ondanks de aanwezigheid van een stuk of tien draadloze zenders geen last van onderlinge storing.

snelheid
De verbinding is merkbaar sneller het laden van een pagina is in de meeste gevallen binnen een tel of twee klaar. Ik heb ook nog even een speed test gedaan
Ik heb geen vergelijkings materiaal ,misschien dat iemand mij een zelfde screenshot van deze test wil mailen(mail staat in mijn profiel) dan zet ik die hier bij.

if you digg it ,rate it

Heb jij ook een Netgear WNB2100?

Interpunctie is het gebruik van leestekens (punten, komma's enz.) in een tekst :)
ahh eindelijk iemand die er een antwoord op heeft ;) , ik zal er eens een x naar kijken
Leuke review, maar doe alsjeblieft iets aan de interpunctie.
ik heb mijn best er op gedaan wat betreft de interpunctie beter als dit gaat het niet worden maar bedankt dat je me er even op hebt gewezen ;)
als je me kunt vertellen wat ''interpunctie'' is doe ik het gelijk.