Specificaties Behuizing, 2 interne bays - Bekijk alle specificaties

Cooler Master MasterBox 5t Review

Foritain 6 maart 2017, laatste update op 25 mei 2017, 662 views

Cooler Master MasterBox 5t

De MasterBox 5t is opvallend, ruim, extreem ruim zelfs wat inbouwgemak betreft, en komt met enkele handige en leuke extra's zoals een fancontroller en LED balkje voorop. Wel zien we een wat spartaanse afwerking binnenin (geen grommets, veel gaten) en extreem veel concurrentie rond zijn prijspunt.

Pluspunten

• Prima bouw, afwerking klopt voor de prijsklasse.
  • Fancontroller (2-staps), LED verlichting voorop, PSU cover; al met al prima modern
  • Genoeg ruimte en flexibiliteit voor lange GPU's, dikke luchtkoelers, waterkoeling of juist veel opslag (met optionele HDD brackets)
  • E-ATX support
  • Zee aan kabelmanagement ruimte maakt hem toegankelijk voor beginners.

Minpunten

• Veel sterke concurrentie rond en iets onder zijn huidige prijspunt; mag van mij wat in prijs zakken, of CM had kunnen kiezen voor tempered glass om meer value te bieden.
  • Interieur op enkele fronten wat spartaans; geen grommets, veel zichtbare gaten.
  • Front mesh zou wat fijner kunnen tegen stof intake

Review: Cooler Master MasterBox 5t

- Inleiding
- Specificaties
- De buitenkant
- De binnenkant
- Inbouwen
- Conclusie

Het was even wachten nadat Cooler Master na het uiteenzetten van hun ‘alles Master’ concept met hun eerste case nieuwe stijl op de proppen kwam. Maar de MasterMachine inmiddels in volle gang, de nieuwe MasterCase Pro 6 staat inmiddels ook al afgebouwd op tafel, heeft Cooler Master de laatste tijd toch aardig wat nieuwe kastjes naar de markt gebracht. Één daarvan is de MasterBox 5t waar we in deze review naar gaan kijken. Waar de MasterCase het hogere segment moet bedienen richt de MasterBox serie op een iets lager segment met behuizingen tussen de 40 en 90 euro met de ‘5t’ variant als één van de luxere binnen die club met een straatprijs vanaf ca 83 euro.

De features en specificaties van de Cooler Master productpagina:

Opvallend genoeg geeft Cooler Master aan dat de MasterBox 5t een ‘ATX’ kast is, met uiteraard wel support voor Micro ATX en Mini ITX moederborden, terwijl ze op de productpagina zelf aangeven dat er wel degelijk support is voor E-ATX moederborden. Dat laatste is niet onbelangrijk, zeker gezien het aantal E-ATX cases onder de 100 euro al vrij beperkt is. Wat afmetingen betreft is het echter een vrij typische ‘gaming’ ATX tower met o.a. 7 expansie sloten en een constructie van staal en plastic.

Wat koeling betreft zien we aardig wat mogelijkheden voor een behuizing die toch in het redelijk betaalbare segment meespeelt, inclusief ruimte voor een 280mm of 360mm radiator voorin. Standaard koeling komt in de vorm van twee 120mm ventilatoren. Inbouwruimte voor GPU (410mm), processorkoeler (167mm) en voeding (180mm) mag niet als beperking gelden.

Verder valt de fancontroller op als extra feature.

De Cooler Master MasterBox 5t krijgt wat gezelschap van nieuwe koelers: twee vliegen in één klap (nou ja.. 3 dus). Waar bekende concurrenten zich met hun meer betaalbare modellen hebben gericht op ‘minder design’ heeft Cooler Master met deze 5t uitvoering duidelijk een andere lijn gekozen: opvallend, een combinatie van glans en mat, en verder wel een duidelijke kleurstelling. De glossy zwarte voorzijde geeft duidelijk je reflectie wat af en toe een doekje wel een verplichting zal maken, maar hij kon in elk geval de visuele goedkeurig van de dame krijgen; dan weet ik genoeg.

Bouwkwaliteit is aardig in orde, niet denderend, maar gezien de prijs geen mispunt. Afwerking van de panelen en randen ook niets mis mee wat we ook niet zouden verwachten van Cooler Master. Opvallend is wel dat de ‘5t’ bij de MasterCase voor ‘tempered glass’ stond, terwijl de MasterBox toch echt van een acryl zijpaneel is voorzien. Vanaf de zijkant zien we ook dat de MasterBox 5t een opvallende verhoging heeft aan de voor-/bovenzijde van de case.

Daar bovenop treffen we twee USB 3.0 poorten en een twee-staps fancontroller aan, en ‘die verhoging’ doet ook dienst als handsvat. Een compleet systeem kan eraan hangen, althans de build die je ziet is nog geheel in leven, al zal ik toch aanraden altijd twee handjes te gebruiken. Bovenop treffen we ook een flink rood stoffilter aan welke magnetisch is, hoewel het filter zelf wellicht doet vermoeden dat je er een 180mm ventilator kwijt kan (maakt iemand die nog?) passen enkel 120mm en 140mm modellen

Onderop stevige poten en een filter voor de voeding. De case staat hoog genoeg om tapijtgebruik geen probleem te maken. Opvallender is de LED balk voorop welke je weg kan draaien om de verlichting ‘uit’ (buiten zicht in elk geval) te zetten.

Intern zien we zwarte kabels, een aardige afwerking van de twee 3.5” HDD bays, een deels afgesloten voeding compartiment en vooral een flinke gatenkaas wat extra installatieopties betreft. Cooler Master kiest bewust om tal van verschillende indelingen mogelijk te maken, en dat is ook zeker het geval, maar bij gebrek aan hardware om die ruimte in te vullen is het wel wat minder strak dan ik zelf zou hopen. Rubberen grommets hadden wellicht kunnen helpen. Interne bouwkwaliteit is wel netjes, en een detail zoals het aangeven welke stand-offs je moet gebruiken voor welk type moederborden. Aan de andere kant ligt ATX wel bijzonder voor de hand met deze indeling.

Achterop weinig opvallende zaken, anders dan de werkelijk mega ruimte; 35mm kan je vrijwel klakkeloos kabels tegenaan gooien en het paneel dan nog dicht krijgen, wel zo prettig. De hoeveelheid gaten geven echter al een indicatie dat het echt mooi wegwerken achter de resterende rode delen wel enige aandacht vereist; je wit tenslotte niet overal de kabels zien lopen.

Inbouwen levert zoals verwacht weinig problemen op, de zee van ruimte zowel in het primaire compartiment als achterop maakt het een prettige case om te bezitten. In dit geval zetten wij de Cooler Master MasterLiquid 240 (Niet-Pro) wat natuurlijk prima past, en gecombineerd met het ASUS ROG Maximus Code moederbord ook een mooie combinatie maakt. Voor de opslag liefhebbers verkoopt Cooler Master losse HDD cages die je eventueel voorin kan zetten. Nu is de standaard één 2.5” SSD en twee 3.5” HDD’s (of eventueel een extra SSD daar) niet extreem, maar gezien de ‘gaming’ aard van het beestje zal de doelgroep er wel voldoende aan moeten hebben.

Nog wat plaatjes!

En even patsen met de gouden Henk natuurlijk!

Op gebied van prestaties valt er weinig inhoudelijk spannends toe te voegen; koelprestaties zijn in orde wanneer een i7-7700K en GTX 1070 met de stock ventilatoren op lage toeren keurig binnen perken blijven, extra koeling is dus niet direct noodzakelijk, en zoals je kan verwachten bij een behuizing met redelijk ademruimte voorop is de geluidsdemping minimaal. Dat laatste is geen probleem met het overschot aan zeer stille onderdelen op de markt, al is deze betaalbare MasterLiquid niet de aller stilste en doet de behuizing dan ook weinig om dat wat verder op te vangen. De Gigabyte GTX 1070 G1 Gaming, ook niet de aller stilste, en MasterLiquid samen in actie liggen op een meter rond de 37-38dBA; dat is best rustig, zeker voor mensen met een pc van enkele jaren oud, maar wint ook geen prijzen voor stilte freaks.

De Cooler Master MasterBox 5t is best een leuke behuizing. De opvallende design keuzes, denk aan de opvallende rode elementen, de glossy voorzijde en de forse constructie bovenop zullen je mening vermoedelijk al genoeg hebben gevormd dat inhoudelijke punten daar weinig aan zullen veranderen. Het is in elk geval een opvallende combinatie die zich visueel onderscheid van de rest van de markt. Sec bekeken is er ook weinig echt mis met deze behuizing; enkel de mesh filters voorop zouden wat fijner mogen om meer stof tegen te gaan, en ze zouden het binnenwerk nog wat strakker kunnen maken ten koste van wat flexibiliteit die m.i. veelal onbenut zal blijven, maar als dit design je aanspreekt kan je de keuze met een gerust hart maken. Verder is de bouwkwaliteit en afwerking in orde, zien we wat verlichting wat ongetwijfeld gewaardeerd zal worden, is de aanwezigheid van een eenvoudige fancontroller ook prettig, en zien we een zee van ruimte achterop wat het bouwen wel lekker eenvoudig maakt.

Er is eigenlijk maar één echt ‘probleem’ voor onze Nederlands-Taiwanese vrienden, en dat is dat Cooler Master in deze prijsklasse niet de enige speler is. Een blik op populaire ATX cases, specifiek modellen met venster en in grofweg deze prijsklasse toont ons flinke concurrentie: Ten opzichte van een NZXT S340 biedt Cooler Master een fancontroller en wat verlichting maar is hij wel 20 euro duurder, een acryl venster Phanteks P400S is goedkoper terwijl de inhoudelijke verschillen ver te zoeken zijn of die is voor dezelfde prijs leverbaar met aantrekkelijker tempered glass, en Fractal Design’s Define C en Corsair’s 400C kosten nauwelijks een euro meer terwijl die kwalitatief net een stapje hoger liggen. En dat terwijl het binnenwerk van al deze modellen vrij structureel net even wat schoner is. Nu is de MasterBox 5t pas net uit en zien we Cooler Master in de praktijk vrijwel altijd nog wat in prijs zakken, maar dat zal m.i. ook nodig zijn om deze behuizing ook echt objectief tot een sterke en interessante keuze te maken in plaats van enkel voor die mensen die dit design helemaal het einde vinden vergeleken met de huidige generatie die vooral de 'less is more' route lijken te bewandelen..

tweakers - nomineer voor review van de maand

Enkele hogere res foto’s voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:

Terug naar boven

Heb jij ook een Cooler Master MasterBox 5t?

Leuk kastje, ik weet alleen niet wat ik van al dat "gemaster" moet vinden.

En uitstekende review weer!
Cheers :D

Dat gemaster is vooral om ons bezig te houden met het onthouden van namen volgens mij. Ik mis de structuur ook een beetje. MasterCase Maker 5 vs Maker 5t bracht tempered glass, dus ik dacht de Box 5t = glas, maar niet dus. Anderzijds lopen sommige namen m.i. beter dan anderen: MasterCase prima. Maar "Cooler Master MasterWatt Maker" uit proberen te spreken staat inmiddels naast hart en vaatziekten in doodsoorzaken geloof ik.

Soms vind ik het wel logisch en klopt het lite / <niets> / pro / maker ook wel overigens, daar niet van, maar of het makkelijker geworden is betwijfel ik. Maar ach joh, gelukkig kan ik mij gewoon op het product zelf richten :D
Tsja en bij "Mastergel" denk ik eerder aan Durex dan aan koelpasta :D

Maar inderdaad, als het beest maar een naam heeft. De werking doet er niks aan onder.
Weten we ook hoe jouw hoofd werkt, ik dacht meer aan haargel :P
Haha, diep van binnen blijf ik een kleuter :)

[Reactie gewijzigd door mission op 8 maart 2017 13:02]

Zeer gave review wederom :) +3 Enne de gouden Henk heb je verdiend natuurlijk _/-\o_
Cheers Reprtje :D En dat hoop ik maar idd, we gaan iig niet rusten tot er nog één staat :D