Epson EcoTank ET-4550 Review

Jochemd13 12 maart 2017, laatste update op 5 juli 2017, 836 views

Epson EcoTank ET-4550 (Product deels gesponsord)

Met de EcoTank serie wilt Epson de welbekende inktpatronen gaan vervangen, de printers hebben vanaf nu een inkt-tank die je door middel van inktflessen kan bijvullen waardoor je volgens Epson veel geld bespaart. Maar is dit ook zo? Zal je er wel mee besparen? Is die het geld wel waard?

Pluspunten

• Deze Epson heeft heel veel handige functies en is daarom erg compleet. Hij is daarom ook beter te gebruiken binnen een zakelijke omgeving, voor privé zijn de meeste functies vrij overbodig.
  • Papierlade is zo gemaakt dat er heel veel verschillende grootte's aan papier in passen en dat je ook aan de lade zelf kan zien hoe je hem moet instellen.
  • Printen en scannen gaat gewoon lekker snel, je hoeft niet te lang meer te wachten op een enkel A4'tje.
  • Niet 1 maar 2 sets met inktflessen bijgevoegd zodat je niet snel hoeft te denken aan nieuwe inkt bestellen.
  • Goede connectiviteit: Google Cloudprint, Apple Airprint, Wifi, printen via email en meer
  • Zwart 'weergave' is erg diep en ik vind het wel mooi overkomen, in ieder geval beter dan een gemiddelde printer.

Minpunten

• De prijs blijft toch een lastig onderdeel, hij heeft bijvoorbeeld geen hogere printresolutie dan mijn oude printer van Brother die dan maar ¤100,- was, je betaald echt voor de vernieuwde inkttechnologie en de bijbehorende besparing, daarvoor moet je wel genoeg printen.
  • In kleur printen is niet zijn sterkste punt, dat zeker niet. Echter kan hij veel beter met zwart overweg maar toch zijn de kleuren gewoon slecht vergeleken met een veel goedkopere printer. Voor de prijs mag je meer verwachten.
  • Gebruikte materialen niet meer dan voldoende, ik vind het goedkope plastic niet echt aantrekkelijk.

Scansnelheid Score: 5
Scankwaliteit Score: 4
Afdruksnelheid Score: 5
Afdrukkwaliteit Score: 4
Drivers en stabiliteit Score: 4
Inktverbruik Score: 5

Epson EcoTank ET-4550 Review

Printen, iedereen doet het wel, maar toch zijn er zo veel verschillende printers verkrijgbaar en dan denk je: Wat zou nou het verschil zijn tussen een van ¤80,- en een van ¤500,-? Zelf print ik eigenlijk steeds minder en wanneer ik dat doe is dat voor schoolopdrachten of als ik bepaalde documenten echt moet printen. In een wereld waar we namelijk papier- en inktverspilling tegen willen gaan is het eigenlijk raar dat we nog zoveel papier en inktcartridges verspillen aan deze bezigheden. Voor papier is er al een redelijke oplossing, namelijk dat het grootste deel wordt gerecycled, en de gemiddelde nieuwe printer kan wel dubbelzijdig printen. Maar inkt? Dat wordt nog steeds in de welbekende cartridges geleverd die meer uit plastic omhuizing bestaan dan inkt. Dan vraag ik mij af, gaat geen enkel groot bedrijf hier iets aan doen? Nou toch wel, Epson heeft namelijk zijn nieuwste generatie EcoTank printers die niet met cartridges werken maar met hervulbare 'tanks' die je met inktflessen kan bijvullen die je maar eens om de periode moet gebruiken, hoe makkelijk kan het?

Mijn oude printer, een Brother DCP-J315W, heeft de laatste tijd steeds meer last van allerlei problemen. Wanneer ik bijvoorbeeld één bladzijde verstuur komen er ongeveer 10 uit waarvan er 8 mislukt zijn en op 1 was helemaal niks geprint. Ook is deze heel erg traag en gewoon onhandig in gebruik, het was dus echt wel tijd voor een nieuwe printer. En ik had wel wat eisen: app bedienbaar, dubbelzijdig printen, meerdere formaten printen (envelop & A4) en nog een aantal dingen die ik zelf belangrijk vond. Uiteindelijk kwam ik op 2 printers uit. De Epson ET-4500 en de ET-4550, van beiden heb ik een review.

Omdat ik nog niet heel veel ervaring heb met het reviewen, en helemaal geen ervaring met een enkele categorie zal dit meer een 'algemene beoordeling' zijn dan echt een goede review. Ik hoop daarom dat mijn ervaring kan voldoen om je te overtuigen om misschien wel deze printer te kopen. Waarschijnlijk sla ik in mijn enthousiasme ook dingen per ongeluk over en daarvoor alvast mijn excuses. Ik hoop daarom dat het verhaal een beetje te volgen is, veel leesplezier!

De Epson ET-4550 is natuurlijk niet zomaar een printer, aangezien je voor het bedrag van ¤500 wel wat leuke dingen kan verwachten, en die verwachtingen werden bij mij waargemaakt. De specificaties zijn namelijk erg veelbelovend, de ET-4550 is dan wel een stuk duurder dan de ET-4500, maar om zelf te ontdekken of het verschil het waard is kijk dan ook eens bij mijn andere review over de ET-4500. Verder over deze printer, als je zo kijkt kan je wel wat verwachten van al deze mooie nieuwe functies.

Afdrukmethode, sproeikopconfiguratie en minimaal druppelformaat geloof ik allemaal wel, waar het om gaat is de printresolutie, en deze is met 4800 x 1200 dpi vergelijkbaar met bijna alle moderne printers. En net als alle andere printers kan hij afdrukken, scannen en kopiëren. Fax is ook meegeleverd en misschien leuk om op kantoor te gebruiken, voor thuis is dit vrij nutteloos naar mijn idee.

Afdruksnelheid ziet er zo prima uit en komt ook overeen met wat ik zelf gemeten heb. Waar mijn oude printer bij een nieuwe printopdracht altijd vrij lang 'aan het verwerken' was begint deze Epson gelijk met afdrukken en op deze manier komen er per minuut 33 monochrome bladzijdes of 20 kleurenbladen uit de printer. Je hebt ook functies met het printen op fotopapier, echter heb ik fotoprinten overgeslagen voor deze keer. Al lijken die snelheden ook gewoon prima te zijn voor gemiddeld gebruik.

Scankwaliteit is gemiddeld naar mijn idee, niet hoog maar ook niet heel laag. Wanneer ik een afbeelding kopieer komt deze er wel overduidelijk met veel mindere kwaliteit uit het apparaat, maar als je foto's inscant ziet het er op je monitor wel beter uit, ergens gaat er dus iets fout tussen de scanner en het print-gedeelte. Resultaten hiervan staan verder in de review.

Een fax-functie zie je deze dagen steeds minder, en waarschijnlijk gezien mijn leeftijd vind ik het bijzonder dat dit nog toegepast wordt in de nieuwste printers. Volgens de Pricewatch klopt het dat maar een klein deel van de moderne printers deze functie heeft, maar ongeveer 8% namelijk. Toch ben ik wel benieuwd naar hoe deze functie werkt, gelukkig dat ik zowel de Epson ET-4500 als de ET-4550 review, dan kan ik de functie onderling goed bekijken. Toch gezien deze functie amper gebruikt wordt zal ik hier niet te veel op ingaan.

In tegenstelling tot de Epson ET-4500 heeft de ET-4550 wel een papierlade waar heel erg veel formaten papier inpassen, en omdat deze papierlade goed doordacht is kan je makkelijk de verschillende formaten gebruiken, meer hierover bij de 'algemene indruk'. Wat hier ook opvalt is dat hij dubbelzijdig kan printen wat voor mij echt een pluspunt is om papierverspilling te voorkomen.

Prima energieverbruik naar mijn idee, redelijk zwaar gewicht, geluidsniveau gemiddeld (naar mijn idee toch iets te hard!), veel software en draadloze mogelijkheden en maar liefst 2(!) inktsets. Verder is hier niet veel bijzonders te zien, het ziet er gewoon prima uit.

Wat wel vreemd is bij het rendement-gedeelte is dat de ET-4550 een veel hoger rendement heeft aangezien deze met dezelfde hoeveelheid inkt als bij de ET-4500 met zwart 7000(!) pagina's meer en met kleur 4500 pagina's meer kan printen. Misschien heeft Epson hier een fout gemaakt met het invullen van de gegevens, maar dit verschil vind ik wel erg opmerkelijk, als je bijvoorbeeld alleen maar in zwart print zou je met de ET-4500 3x meer inkt verbruiken dan met de ET-4550, vreemd. Bij navraag bleek dat dit gewoon is omdat de tank van de ET-4550 gewoon een stuk groter is dan die van de ET-4500, vooral de zwarte tank kan behoorlijk veel in.

Verder heeft de ET-4550 één jaar garantie, wat ik persoonlijk redelijk weinig vind, en je krijgt hierbij ook nog garantie op 50.000 pagina's (waar je bij de ET-4550 20.000 pagina's minder krijgt). Ook heeft hij een zwart-wit display van ongeveer 2,2" wat gewoon een prima grootte is. Het scherm heeft voor mij gewoon een goede indruk en hij is ook overzichtelijk.

Eenmaal aangekomen zie je een relatief grote maar toch niet te zware doos, er staat wat leuke informatie op zoals hoeveel pagina's je kan printen met de meegeleverde inkt en nog wat leuke features die over het algemeen niet al te bijzonder zijn. Verder gewoon een duidelijke verpakking met niet te veel onzin en gewoon duidelijk wat voor product er in de doos zit. Wel leuk

Eenmaal open zie je wat er allemaal in zit, ik had zelf iets bijbetaald voor extra printpapier zodat ik dat ook niet extra hoefde te bestellen, dit zit er dan standaard ook niet bij. Je hebt er ook gelijk 2 sets met inktflessen bij zitten die normaal ongeveer ¤8,- per stuk kosten van Epson zelf, de huismerk inkt ongeveer ¤6,- per stuk, prima prijzen als je kijkt naar hoeveel je hiermee kan printen. Verder zit er ook nog een handleiding, een stroomkabel en een handschoen om de inkt mee te vullen, en die ga je nodig hebben.

Ik moet zeggen dat het (ondanks de mindere kwaliteit foto's) toch een erg net apparaat is qua buitenkant en met niet te veel gekke 'design features'. Gewoon eenvoudig met een enkel bedieningspaneel zonder te veel knoppen, en ook het beeldscherm is niet te groot of te klein. Ondanks dat ik niet echt fan ben van zwart plastic ziet het bedieningspaneel er wel beter uit door het streeppatroon.

Wat makkelijk is dat deze printer een papierlade heeft waar heel veel verschillende grootte's qua papier in passen, zo zie je al: LTR, A4, 8x10", B5, A5, 5x7", A6, 4x6", 5x5" en meer. Ook is er heel erg goed aangegeven hoe je hem bij deze grootte's moet instellen en dat maakt het gebruik van deze soorten papier erg eenvoudig.

Qua inkt werkt dit allemaal erg handig, de tank is makkelijk bij te vullen en ik had het vrij snel al gedaan. Het is wel zeker aan te raden om er een stuk karton onder te leggen wanneer je de inkt gaat bijvullen aangezien je wel eens wat kan lekken. Ik had een handschoen gebruikt maar alsnog had ik een week lang blauwe vingers, dus pas zeker op als je niet echt van vingerverven houd.

Hierna kon ik hem opstarten en begon hij vrijwel gelijk met het initialiseren van de inkt na het instellen van de taal. Waar het overigens wel even zoeken was naar de taal Nederlands aangezien deze tussen Hongaars en Grieks stond. Hierna duurde het installeren ongeveer 20 minuten en daarna kan je pas echt gebruiken. Wel moet je eerst nog de wifi instellen maar dat is de moeite niet, want dit kan ook gewoon via een ethernetkabel mocht je wifi niet snel of stabiel genoeg zijn. Anders kan ik de verbinding via wifi altijd aanraden. Je krijgt overigens hierna gewoon een menu met kopiëren scannen en nog veel meer.

In principe ben je nu dus klaar om hem helemaal te gebruiken. Wat ook nog kan is het instellen van de fax door middel van een telefoonkabel, dit vond ik zelf niet zo zeer nodig. Over het algemeen is de installatie dus vrij simpel en eenvoudig te doen. Hierna heb ik zelf nog een hele hoop aan drivers op de computer geïnstalleerd wat ik overigens wel aan kan raden want hier zitten een aantal zeer nuttige functies bij meegeleverd zoals een tool voor eenvoudig scannen en de cd heeft ook een hele begeleiding voor het installeren van de printer zelf, mocht je de papieren handleiding niet willen gebruiken

Epson is zeer veelbelovend als je zo leest wat ze op hun website allemaal vertellen over deze printer, om maar gelijk te noemen komt dit allemaal ook overeen met wat ik zelf heb ondervonden.

Epson ET-4550
Behalve dat de printer probleemloos is, zonder verrassingen, en de afdrukkosten gemiddeld met 74% verlaagt, biedt deze EcoTank-printer een hoog rendement tegen uitzonderlijk lage kosten dankzij de inkttanks met extra hoge capaciteit. De ET-4550 is een 4-in-1 inkjet met functies voor afdrukken, kopiëren, scannen en faxen. Deze voordelige printer is bovendien eenvoudiger in onderhoud dan ooit, dankzij meegeleverde inkt voor het afdrukken van 11.000 pagina´s in zwart-wit en kleur - dat betekent inclusief twee complete sets inktflessen.

Inktpatronen behoren tot het verleden
Het top kenmerk van de ET-4550 is het nieuw ontworpen geïntegreerde inkttanksysteem met extra hoge capaciteit, waardoor de behoefte aan inktpatronen volledig overbodig is geworden. Vergeleken met andere inkjetprinters betekent dit minder gedoe en meer afdrukken voordat navullen van inkt nodig is. Behalve dat het gebruik van inktpatronen is afgeschaft, wordt de ET-4550 geleverd met zes flessen van 70 ml met originele Epson-kleureninkt en twee flessen zwarte inkt van 140 ml, die eenvoudig en snel in gebruik zijn.

Uitzonderlijk lage kosten
Met de ET-4550 bespaart u gemiddeld 74% op de afdrukkosten. De bijgeleverde twee complete inktsets bieden een afdrukcapaciteit van maximaal 11.000 pagina´s in zwart-wit en kleur voor slechts een fractie van een eurocent per pagina. Om hetzelfde rendement te bereiken zou een klant gemiddeld zelfs 72 inktpatronen moeten kopen.

Wi-Fi en Ethernet-connectiviteit
De ET-4550 wordt geleverd met Wi-Fi en Wi-Fi Direct en kan daarom profiteren van alle Epson Connect-functies. Druk snel en eenvoudig af via Wi-Fi vanaf een smartphone met de gratis Epson iPrint-app; druk extern af of stuur een afdruktaak naar de ET-4550 via e-mail.

U blijft afdrukken: Met genoeg inkt voor 11.000 pagina's1
Afdrukken tegen uitzonderlijk lage kosten: Bespaar 74% op afdrukkosten
Bespaart papier: Dubbelzijdig afdrukken
Wi-Fi en apps: Afdrukken vanaf mobiele apparaten
4-in-1: Afdrukken, kopiëren, scannen en faxen

Leuke functies met vooral Google Cloudprint als een van de hoogtepunten, wat ik voor nu al erg makkelijk vind om vanaf school printopdrachten naar het thuisfront te verzenden

Ja de algemene indruk, die is kortom gezegd prima, alle mogelijkheden komen naar mijn idee allemaal waar dus dat gaf al een goede indruk. Meer over mijn indruk in de rest van dit onderdeel maar ik ben er gewoon goed over te spreken. Aangezien ik nu toch bijna alles weet van deze printer sta ik helemaal open voor vragen omdat ik niet zo makkelijk alles in één verhaal kan zetten ;)
Voor nu wat foto's buiten op mijn 'balkon' waar die overigens ook wel goed staat. Toch blijf ik het zwarte plastic niet heel mooi vinden, maar een printer is nou eenmaal niet een kunstwerk wat prominent in je huis aanwezig is, dus kan het ermee door.

Printkwaliteit

Het onderdeel printkwaliteit, de bovenste foto is een testafbeelding die goed vond om eens te kijken hoe deze foto met zeer excentrieke kleuren uit de printer zou komen, en ergens ben ik niet positief verrast, de kleuren komen echt totaal niet overeen zoals je hieronder kan zien. Misschien verwachtte ik wel te veel maar ik vind het niet echt zo mooi. De scherpte is wel goed en het zwart is erg diep, deze afbeelding kwam er trouwens binnen 15 seconden uit wat ik redelijk snel vind voor een full-colour pagina, waar de Brother printer na 2 uur de printopdracht nog niet had herkent en er daar dus nog niks uit kwam. Op dit onderdeel heeft de Epson als enige de pluspunten maar dit betekend voor mij niet meer dan 3 sterren.

Links de ET-4500 en rechts de ET-4550 (foto lijkt wazig, maar dit is echt hoe het toont)

Om maar gelijk een andere foto te proberen heb ik deze wat minder heftige testpagina meerdere keren geprint. Wat de Brother hier bezielde vraag ik mij serieus af, want zo kwam het er uit:

Wat mij vooral opvalt is dat de kleuren nu iets beter lijken bij zowel de ET-4500 als bij de ET-4550, maar toch is het niet verbazingwekkend goed. Hier scoort voor mij de ET-4550 wel wat punten omdat die betere kleurovergangen heeft dan de ET-4500 en bij zwart presteert hij gewoon veel beter met dieper zwart.

Scankwaliteit

Wanneer ik de afbeelding weer terugscan krijg je het volgende resultaat, scannen gaat dus veel beter want dat komt veel meer overeen met de foto van wat er geprint was. Scannen is blijkbaar wat meer zijn sterke punt. Hierbij verdwijnen overigens ook de witte randen zodat het meer een aansluitende afbeelding is. Mijn scanervaring is dan ook goed met de ET-4550. De kleuren zijn naar mijn idee net zo levendig als op wat er geprint is dus dat is zeker een positief punt.

Als we vervolgens inzoomen blijft de kwaliteit wel prima voor af en toe scannen met thuisgebruik, of als je foto's wilt inscannen voor een fotoboek. Professioneel scannen kan je niet echt verwachten in dit geval. Ik kon er zelf goed mee overweg voor wanneer ik het nodig had. Scannen is deze dagen toch meestal voor het inscannen van oudere documenten op papier en meer niet, dan moet het op een halve meter afstand nog leesbaar zijn en dat is het in dit geval dan ook. Het lijkt hier van dichtbij wel alsof de kleuren in elkaar vervagen, ik ga er maar niet van uit.

Verdere algemene indruk

De printer verder heeft allerlei ingangen en kleppen die open kunnen. Niet zo bijzonder, maar toch leuk om te kijken wat je nieuwe aanwinst allemaal kan. Ik begrijp trouwens niet helemaal waarom al die kleppen open kunnen want wat moet je daar doen? Zelf denk ik dat het is om vastgelopen papier / overigen te kunnen verwijderen, ik ga er verder niet op in.

Om hiermee de algemene indruk af te sluiten, heeft de Epson op mij een goede indruk gegeven over het algemeen met dagelijks gebruik, en ook erg eenvoudig in gebruik. Zo eenvoudig in gebruik dat ik er gewoon niks over hoef op te merken, het sluit gewoon goed aan op je telefoon/pc/macbook/overige apparaten en ik heb nog geen enkel probleem ondervonden. Ik ben daarom ook erg tevreden.

Toch maar weer het laatste onderdeel van deze review van de Epson EcoTank ET-4550, namelijk de conclusie waarin mijn hele beoordeling van deze printer nogmaals als samenvatting verschijnt. Aangezien ik afgezien van de prijs toch erg tevreden ben over deze printer zal ik tevreden spreken.

Een aantal punten zijn dan ook:
Deze Epson heel veel handige functies heeft en hij is daarom erg compleet. Hij is daarom ook beter te gebruiken binnen een zakelijke omgeving, voor privé zijn de meeste functies vrij overbodig maar toch wel handig. De papierlade is zo gemaakt dat er heel veel verschillende grootte's aan papier in passen en dat je ook aan de lade zelf kan zien hoe je hem moet instellen. Printen en scannen gaat gewoon lekker snel, je hoeft niet te lang meer te wachten op een enkel A4'tje. Niet 1 maar 2 sets met inktflessen bijgevoegd zodat je niet snel hoeft te denken aan nieuwe inkt bestellen en een goede connectiviteit: Google Cloudprint, Apple Airprint, Wifi, printen via email en meer.
Wat ik iets minder aan deze printer vind is toch de prijs. Die blijft toch een lastig onderdeel, hij heeft bijvoorbeeld geen hogere printresolutie dan mijn oude printer die dan maar ¤100,- was, je betaald echt voor de vernieuwde inkttechnologie en de bijbehorende besparing, daarvoor moet je wel genoeg printen. Ook In kleur printen is niet zijn sterkste punt, dat zeker niet. Echter kan hij veel beter met zwart overweg maar toch zijn de kleuren gewoon slecht vergeleken met een veel goedkopere printer. Voor de prijs mag je meer verwachten, dit leek trouwens later beter te worden, maar out-of-the-box moet dit gewoon gelijk goed zijn. Als laatste minpunt heb ik toch dat de gebruikte materialen niet meer dan voldoende zijn, ik vind het goedkope plastic niet echt aantrekkelijk.

Hoewel dit niet echt grote minpunten zijn moet ik zeggen dat de voordelen voor mij belangrijker zijn dan de nadelen en dat ik daarom deze printer wil beoordelen met 4 sterren, wat voor mij betekend dat het gewoon een goede koop is, maar dat er toch iets is wat ik net wat minder vind. Toch blijf ik dan bovenal positief omdat de rest dan gewoon goed is en voldoet aan mijn verwachtingen.

Als je dan zou moeten kiezen tussen de ET-4500 en de ET-4550 zou ik zelf voor de ET-4550 gaan, en waarom? Zelf ben ik erg fan van de praktische papierlade die de ET-4550 wel heeft en de ET-4500 niet, ook kan de 4550 wel dubbelzijdig printen terwijl de 4500 dit niet kan. Toch een gemiste kans, hoewel ze de duurdere ET-4550 wel interessanter houden op deze manier. Als je een iets kleiner budget hebt en lagere eisen dan is de ET-4500 wel perfect aangezien deze vrijwel identiek is aan de ET-4550, op wat kleine dingen na die hierboven genoemd zijn.

Uiteindelijk moet ik zeggen dat ik een goede keuze heb gemaakt met het kopen van een nieuwe printer want de Epson EcoTank ET-4550 is een erg net apparaat met veel handige functies en een erg gunstig inktverbruik, weliswaar betaal je hier ook voor maar toch vind ik zelf dat hij het wel waard is, zolang je maar genoeg print om het rendabel te houden. Gewoon een prima printer die ik zeker aan kan raden. En kom op, cartridges behoren toch echt tot het verleden.

Heb jij ook een Epson EcoTank ET-4550?

Goede review! Een +3 voor jou. d:)b

Apart gezicht om een printer op een stuk asfalt te zien staan. ;)
Dankje! ;)

Nee dat is geen asfalt, dat is het dak van onze aanbouw die volgens mij uit bitumen en lood bestaat :P
Wat de Brother hier bezielde vraag ik mij serieus af, want zo kwam het er uit:
Zo te zien doet cyan/blauw het niet meer. Groen wordt geel, bij puur blauw is het wit....
Maar daarom was het ook tijd om het te vervangen, niet waar?

Lekker uitgebreid verhaal, mooi!
Papier bakken zijn bij (semi)-professioneel vaak uitvoerig te verstellen.
Ben benieuwd: heeft hij nog een 2e "hand"bak?

Die 1 jaar garantie is inderdaad zwak. Mijn HP (Officejet Pro X476dw MFP) heeft dat ook.
Ik vind het een teken van zwakte, als je als fabrikant zo weinig vertrouwen in je producten hebt.

De betere inktjets zijn echt aan een opmars bezig. Prima alternatief voor een laserprinter.
Inderdaad zoals je schrijft, is zwart goed donker, ze zijn snel, minder storingsgevoelige onderdelen en net iets minder matig als het om foto's gaat.
Tja met de Brother is het elke keer weer wat, toen we hem kochten 4 jaar geleden zei de verkoper nog: Ja Brother, het enige merk waarmee we nog nooit problemen gehad hebben. Ja haha, vorige maand is die winkel failliet verklaard. Maar elke keer heeft die printer wel wat, soms ontvangt hij een printopdracht pas na een week en dan komt het er ook 5x te veel uit :?

Dankje!
Hoe bedoel je een 2e hand bak?

Ja inderdaad, maar waarschijnlijk is hij bij 'heftig' gebruik iets slijtage gevoeliger? Ik weet niet wat voor excuus ze ervoor zullen geven, maar ik verwacht geen sterke argumenten van ze.

En hier kan ik het ook helemaal met je eens zijn ;)
Gewoon betere printers dan vroeger en vrijwel geen problemen, nu ik er aan denk realiseer ik mij pas dat onze vorige printers ook allemaal veel problemen hadden tussen normaal gebruik door. De nieuwe Epson lijkt wel compleet probleemloos te werken.
Mooie review! Zelf heb ik ook nog een printer te reviewen, en ik herken de issues om begrippen als "scankwaliteit" en "printkwaliteit" te reviewen. Reviewen is hierbij een ding, het communiceren van de resultaten is een tweede. Met nog niet veel reviews op je naam ben je met die kwestie aan de gang gegaan. Alles kan altijd beter, maar je bent een lange weg gegaan. Credits hiervoor :). Een +3 van mij.

En ik ben in ieder geval wat meer te weten gekomen over dat EcoTank principe ;) .
Dankje!
Ja bij mij gaat het ergens fout tussen het zelf ondervinden van dingen en het typen van de review, in de enthousiasme sla ik dingen per ongeluk over :P

Maar ja, EcoTank is zeker wel een leuk principe en ik hoop dat ze in de toekomst meer printers gaan uitbrengen met eens iets betere prijs zodat het voor normaal thuisgebruik ook nog prima te doen is.

[Reactie gewijzigd door Jochemd13 op 15 maart 2017 19:36]

Vat mijn opmerking ook niet persoonlijk op hoor, zo was ze niet bedoeld. Bij het reviewen van een printer is het vastpinnen van print- en scankwaliteit voor iedere reviewer een uitdaging. Het meten van processorperformance is eenvoudiger (nu krijg ik gepikeerde processorreviewers over mij heen vrees ik ;) ).

Dat EcoTank principe is best wel aanlokkelijk, al heb je ook best wel wat weg te printen als ik zie hoe groot die tanks zijn. Voor een veelprinter kan het wel een uitkomst zijn.
Kan deze printer ook dubbelzijdig scannen ? Ikzelf heb een Epson BX635FWD en die kan dubbelzijdig scannen en printen. echter vind ik het inktverbruik van mijn Epson printer nogal aan de hoge kant.
Ik weet het niet zeker, ik heb de printer namelijk niet meer. Wel kan hij dubbelzijdig kopiëren vanwege de papieringang aan de bovenkant.
Bedankt voor je nieuwe review.

Wellicht nog één punt van aandacht is; dat de 4550 gebruik maakt van pigment inkt en de 4500 daarentegen van zgn dye inkt. Pigment inkt is in de praktijk beter, dus ook dat is een bijkomend voordeel voor dit type 4550.

De verschillen tussen pigment inkt en dye inkt, worden in de navolgende link uitgelegd;