Epson EcoTank ET-4500 Review

Jochemd13 27 april 2017, laatste update op 5 juli 2017, 755 views

Epson EcoTank ET-4500 (Product deels gesponsord)

Met de EcoTank serie wilt Epson de welbekende inktpatronen gaan vervangen, de printers hebben vanaf nu een inkt-tank die je door middel van inktflessen kan bijvullen waardoor je volgens Epson veel geld bespaart. Maar is dit ook zo? Zal je er wel mee besparen? Is die het geld wel waard?

Pluspunten

• Deze Epson heeft heel veel handige functies en is daarom erg compleet. Hij is daarom ook beter te gebruiken binnen een zakelijke omgeving, voor privé zijn de meeste functies vrij overbodig, alhoewel nog steeds handig.
  • Printen en scannen gaat gewoon lekker snel, je hoeft niet te lang meer te wachten op een enkel A4'tje.
  • Genoeg inkt meegeleverd voor heel veel bladzijdes, het moet zeker een lange tijd meegaan.
  • Goede connectiviteit: Google Cloudprint, Apple Airprint, Wifi, printen via email en meer.
  • Prijs is ter aanzien van de duurdere ET-4550 veel beter in balans met de kwaliteit en dat maakt deze printer een betere keuze mocht je dubbelzijdig printen niet belangrijk vinden.

Minpunten

• De prijs blijft toch een lastig onderdeel, hij heeft bijvoorbeeld geen hogere printresolutie dan mijn oude printer van Brother die dan maar ¤100,- was, je betaald echt voor de vernieuwde inkttechnologie en de bijbehorende besparing, daarvoor moet je wel genoeg printen.
  • In kleur printen is niet zijn sterkste punt, dat zeker niet. Vergeleken met een veel goedkopere printer presteert hij vrijwel gelijk
  • Geen echte papierlade maar een ingang aan de achterkant, dit is slechts voor een beperkte hoeveelheid bladzijdes en daarbij komt deze printer toch echt tekort.
  • Deze printer kan in tegenstelling tot de ET-4550 niet automatisch dubbelzijdig printen

Scansnelheid Score: 5
Scankwaliteit Score: 4
Afdruksnelheid Score: 5
Afdrukkwaliteit Score: 3
Drivers en stabiliteit Score: 4
Inktverbruik Score: 5

Epson EcoTank ET-4500 Review

Printen, iedereen doet het wel, maar toch zijn er zo veel verschillende printers verkrijgbaar en dan denk je: Wat zou nou het verschil zijn tussen een van ¤80,- en een van ¤500,-? Zelf print ik eigenlijk steeds minder en wanneer ik dat doe is dat voor schoolopdrachten of als ik bepaalde documenten echt moet printen. In een wereld waar we namelijk papier- en inktverspilling tegen willen gaan is het eigenlijk raar dat we nog zoveel papier en inktcartridges verspillen aan deze bezigheden. Voor papier is er al een redelijke oplossing, namelijk dat het grootste deel wordt gerecycled, en de gemiddelde nieuwe printer kan wel dubbelzijdig printen. Maar inkt? Dat wordt nog steeds in de welbekende cartridges geleverd die meer uit plastic omhuizing bestaan dan inkt. Dan vraag ik mij af, gaat geen enkel groot bedrijf hier iets aan doen? Nou toch wel, Epson heeft namelijk zijn nieuwste generatie EcoTank printers die niet met cartridges werken maar met hervulbare 'tanks' die je met inktflessen kan bijvullen die je maar eens om de periode moet gebruiken, hoe makkelijk kan het?

Mijn oude printer, een Brother DCP-J315W, heeft de laatste tijd steeds meer last van allerlei problemen. Wanneer ik bijvoorbeeld één bladzijde verstuur komen er ongeveer 10 uit waarvan er 8 mislukt zijn en op 1 was helemaal niks geprint. Ook is deze heel erg traag en gewoon onhandig in gebruik, het was dus echt wel tijd voor een nieuwe printer. En ik had wel wat eisen: app bedienbaar, dubbelzijdig printen, meerdere formaten printen (envelop & A4) en nog een aantal dingen die ik zelf belangrijk vond. Uiteindelijk kwam ik op 2 printers uit. De Epson ET-4500 en de ET-4550, van beiden heb ik een review.

Omdat ik nog niet heel veel ervaring heb met het reviewen, en helemaal geen ervaring met een enkele categorie zal dit meer een 'algemene beoordeling' zijn dan echt een goede review. Ik hoop daarom dat mijn ervaring kan voldoen om je te overtuigen om misschien wel deze printer te kopen. Waarschijnlijk sla ik in mijn enthousiasme ook dingen per ongeluk over en daarvoor alvast mijn excuses. Ik hoop daarom dat het verhaal een beetje te volgen is, veel leesplezier!

Voor een gemiddelde prijs rond de ¤350 kan je wel wat verwachten van de ET-4500, hij is een stuk minder duur dan de grotere ET-4550, maar zijn er dan ook grote verschillen te merken? Mocht je meer willen weten over de ET-4550 zie mijn andere review. Maar nu verder over deze printer, de specificaties zijn namelijk over het algemeen redelijk veelbelovend en ik ben dus ook benieuwd hoe goed alles is uitgevoerd, je zal er snel achter komen.

Afdrukmethode, sproeikopconfiguratie en minimaal druppelformaat geloof ik allemaal wel, waar het om gaat is de printresolutie, en deze is met 5760 x 1440 dpi hoger dan bijna alle moderne printers, wat best vreemd is als je bedenkt dat de duurdere ET-4550 een lagere resolutie heeft. Verder kan hij net als alle andere printers afdrukken, scannen en kopiëren. Fax is ook meegeleverd en misschien leuk om op kantoor te gebruiken, voor thuis is dit vrij nutteloos naar mijn idee.

Afdruksnelheid ziet er zo prima uit en komt ook overeen met wat ik zelf gemeten heb. Waar mijn oude printer bij een nieuwe printopdracht altijd vrij lang 'aan het verwerken' was begint deze Epson gelijk met afdrukken en op deze manier komen er per minuut 33 monochrome bladzijdes of 15 kleurenbladen uit de printer. Je hebt ook functies met het printen op fotopapier, echter heb ik fotoprinten overgeslagen voor deze keer. Al lijken die snelheden ook gewoon prima te zijn voor gemiddeld gebruik.

Scankwaliteit is gemiddeld naar mijn idee, niet hoog maar ook niet heel laag. Wanneer ik een afbeelding kopieer komt deze er wel overduidelijk met veel mindere kwaliteit uit het apparaat, maar als je foto's inscant ziet het er op je monitor wel beter uit, ergens gaat er dus iets fout tussen de scanner en het print-gedeelte. Resultaten hiervan staan verder in de review. Verder hebben de ET-4500 en de ET-4550 dezelfde scankwaliteit.

Een fax-functie zie je deze dagen steeds minder, en waarschijnlijk gezien mijn leeftijd vind ik het bijzonder dat dit nog toegepast wordt in de nieuwste printers. Volgens de Pricewatch klopt het dat maar een klein deel van de moderne printers deze functie heeft, maar ongeveer 8% namelijk. Toch ben ik wel benieuwd naar hoe deze functie werkt, gelukkig dat ik zowel de Epson ET-4500 als de ET-4550 review, dan kan ik de functie onderling goed bekijken. Ik ben benieuwd!

In tegenstelling tot de Epson ET-4550 heeft de ET-4500 geen papierlade die ingebouwd is. In plaats daarvan heb je een onpraktische klep aan de achterkant waar je tot 100 bladzijdes kan plaatsen, ik had toch liever een lade hier gezien aangezien je op die manier minder ruimte verbruikt in de hoogte van het apparaat. Ook ontbreek bij de ET-4500 de dubbelzijdig printen functie wat toch jammer is voor de prijs die je ervoor betaald.

Prima energieverbruik naar mijn idee, redelijk zwaar gewicht, geluidsniveau gemiddeld (naar mijn idee toch iets te hard in het echt!), veel software en draadloze mogelijkheden en een complete inktset. Verder is hier niet veel bijzonders te zien, het ziet er gewoon prima uit.

Wat wel vreemd is bij het rendement-gedeelte is dat de ET-4550 een veel hoger rendement heeft aangezien deze met dezelfde hoeveelheid inkt als bij de ET-4500 met zwart 7000(!) pagina's meer en met kleur 4500 pagina's meer kan printen. Misschien heeft Epson hier een fout gemaakt met het invullen van de gegevens, maar dit verschil vind ik wel erg opmerkelijk, als je bijvoorbeeld alleen maar in zwart print zou je met de ET-4500 3x meer inkt verbruiken dan met de ET-4550, vreemd.

Verder heeft de ET-4500 één jaar garantie, wat ik persoonlijk redelijk weinig vind, en je krijgt hierbij ook nog garantie op 30.000 pagina's (waar je bij de ET-4550 20.000 pagina's meer krijgt). Ook heeft hij een zwart-wit display van ongeveer 2,2" wat gewoon een prima grootte is.

Eenmaal aangekomen zie je een relatief grote maar toch niet te zware doos, er staat wat leuke informatie op zoals hoeveel pagina's je kan printen met de meegeleverde inkt en nog wat leuke features die over het algemeen niet al te bijzonder zijn. Verder gewoon een duidelijke verpakking met niet te veel onzin en gewoon duidelijk wat voor product er in de doos zit. Wat wil je nog meer?

En dan open zie je wat er allemaal in zit, ik had zelf iets bijbetaald voor extra printpapier zodat ik dat ook niet extra hoefde te bestellen, dit zit er dan standaard ook niet bij. Je hebt er ook gelijk een set met inktflessen bij zitten die normaal ongeveer ¤8,- per stuk kosten van Epson zelf, de huismerk inkt ongeveer ¤6,- per stuk, prima prijzen als je kijkt naar hoeveel je hiermee kan printen. Verder zit er ook nog een handleiding, een stroomkabel en een handschoen om de inkt mee te vullen, en die ga je nodig hebben.

Ik moet zeggen dat het (ondanks de mindere kwaliteit foto's) toch een erg net apparaat is qua buitenkant en met niet te veel gekke 'design features'. Gewoon eenvoudig met een enkel bedieningspaneel zonder te veel knoppen, en ook het beeldscherm is niet te groot of te klein. Ondanks dat ik niet echt fan ben van zwart plastic ziet het bedieningspaneel er prima uit voor een printer.

De inkt 'tanks' zitten allemaal achter een klep aan de zijkant waardoor ze normaal goed verborgen blijven, wel kan je nog zien hoe vol de tanks zitten aangezien de printer dat zelf niet altijd bij wilt houden en hij bij een laag inktvolume snel beschadigd kan raken, let er dus goed op!

Qua inkt werkt dit allemaal erg handig, de tank is makkelijk bij te vullen en ik had het vrij snel al gedaan. Het is wel zeker aan te raden om er een stuk karton onder te leggen wanneer je de inkt gaat bijvullen aangezien je wel eens wat kan lekken. Ik had een handschoen gebruikt maar alsnog had ik een week lang blauwe vingers omdat ik nogal uitschoot, dus pas zeker op als je niet echt van gekleurde vlekken op je vloer en/of meubels houd.

Hierna kon ik hem opstarten en begon hij vrijwel gelijk met het initialiseren van de inkt na het instellen van de taal. Waar het overigens wel even zoeken was naar de taal Nederlands aangezien deze tussen Hongaars en Grieks stond. Hierna duurde het installeren ongeveer 20 minuten en daarna kan je pas echt gebruiken. Wel moet je eerst nog de wifi instellen maar dat is de moeite niet, want dit kan ook gewoon via een ethernetkabel mocht je wifi niet snel of stabiel genoeg zijn. Anders kan ik de verbinding via wifi altijd aanraden. Je krijgt overigens hierna gewoon een menu met kopiëren scannen en nog veel meer.

In principe ben je nu dus klaar om hem helemaal te gebruiken. Wat ook nog kan is het instellen van de fax door middel van een telefoonkabel, dit vond ik zelf niet zo zeer nodig. Over het algemeen is de installatie dus vrij simpel en eenvoudig te doen. Hierna heb ik zelf nog een hele hoop aan drivers op de computer geïnstalleerd wat ik overigens wel aan kan raden want hier zitten een aantal zeer nuttige functies bij meegeleverd zoals een tool voor eenvoudig scannen en de cd heeft ook een hele begeleiding voor het installeren van de printer zelf, mocht je de papieren handleiding niet willen gebruiken

De website van Epson geeft een goed verhaal over deze printer, ook wel de 'uitzonderlijke features' die allemaal heel erg overtuigend klinken en in dit geval kan ik ook zeggen dat de ET-4500 deze dingen allemaal waarmaakt, meer daarover later.

Epson ET-4500
Omdat ze probleemloos zijn, zonder verrassingen, en de afdrukkosten gemiddeld met 74% verlagen, is deze EcoTank-printer de perfecte keuze voor elk thuiskantoor dat op zoek is naar de meest zuinige printer. De ET-4500 is een 4-in-1 inkjet met functies voor afdrukken, kopiëren, scannen, faxen en automatische documentinvoer. Deze voordelige printer is bovendien eenvoudiger in onderhoud dan ooit dankzij de meegeleverde inkt die genoeg is voor twee jaar afdrukken.

Inktpatronen behoren tot het verleden
Het top kenmerk van de ET-4500 is het nieuw ontworpen geïntegreerde inkttanksysteem met extra hoge capaciteit, waardoor de behoefte aan inktpatronen volledig overbodig is geworden. Vergeleken met andere inkjetprinters betekent dit minder gedoe en meer afdrukken voordat navullen van inkt nodig is.

Inkt voor twee jaar
Bedenk eens hoe het zal zijn om u twee jaar lang geen zorgen te hoeven maken over inkt. Behalve dat het gebruik van inktpatronen is afgeschaft, wordt de ET-4500 geleverd met vier flessen van 70 ml met originele Epson-kleureninkt, waardoor het vullen van de inkttanks een eenvoudige en snelle klus is geworden.

Uitzonderlijk lage kosten
Met de ET-4500 bespaart u gemiddeld 74% op de afdrukkosten. De printer biedt buitengewoon lage kosten per pagina en is goed voor maximaal 4.500 pagina´s in zwart-wit en 7.500 pagina´s in kleur voor slechts een fractie van een eurocent per pagina.

Wi-Fi en Ethernet-connectiviteit
De ET-4500 wordt geleverd met Wi-Fi en Wi-Fi Direct en kan daarom profiteren van alle Epson Connect-functies. Druk snel en eenvoudig af via Wi-Fi vanaf een smartphone met de gratis Epson iPrint-app; druk extern af of stuur een afdruktaak naar de ET-4500 via e-mail.

Snelle, hoogwaardige resultaten
De ET-4500 wordt geleverd met de Micro Piezo-printkoptechnologie van Epson waardoor hoogwaardige afdrukken zijn gegarandeerd. Afdrukken in zwart-wit worden geleverd met een snelheid van 9,2 pagina´s per minuut en in kleur met een snelheid van 4,5 pagina´s per minuut. Automatische documentinvoer (ADF) van 30 pagina´s verhoogt de productiviteit.

Een erg handige functie is in dit geval ook Google Cloudprint, hiermee kan je overal via internet printopdrachten naar je printer sturen via elk device. Erg handig om onderweg iets te printen zodat het klaarligt zodra te thuiskomt.

Ja de algemene indruk, die is kortom gezegd prima, alle mogelijkheden komen naar mijn idee allemaal waar dus dat gaf al een goede indruk. Meer over mijn indruk in de rest van dit onderdeel maar ik ben er gewoon goed over te spreken. Aangezien ik nu toch bijna alles weet van deze printer sta ik helemaal open voor vragen omdat ik niet zo makkelijk alles in één verhaal kan zetten :)
Voor nu wat foto's buiten op mijn 'balkon' waar die overigens ook wel goed staat. Toch blijf ik het zwarte plastic niet heel mooi vinden, maar een printer is nou eenmaal niet een kunstwerk wat prominent in je huis aanwezig is, dus kan het ermee door. Overigens mijn excuses voor de iets stoffige printer.

Printkwaliteit

Het onderdeel printkwaliteit, de bovenste foto is een testafbeelding die goed vond om eens te kijken hoe deze foto met zeer excentrieke kleuren uit de printer zou komen, en ergens ben ik niet positief verrast, de kleuren komen echt totaal niet overeen zoals je hieronder kan zien. Misschien verwachtte ik wel te veel maar ik vind het niet echt zo mooi. De scherpte is wel goed en het zwart is erg diep, deze afbeelding kwam er trouwens binnen 15 seconden uit wat ik redelijk snel vind voor een full-colour pagina, waar de Brother printer na 2 uur de printopdracht nog niet had herkent en er daar dus nog niks uit kwam. Op dit onderdeel heeft de Epson als enige de pluspunten maar dit betekend voor mij niet meer dan 3 sterren.

Links de ET-4500 en rechts de ET-4550 (foto lijkt wazig, maar dit is echt hoe het toont)

Om maar gelijk een andere foto te proberen heb ik deze wat minder heftige testpagina meerdere keren geprint. Wat de Brother hier bezielde vraag ik mij serieus af, want zo kwam het er uit:

Wat mij vooral opvalt is dat de kleuren nu iets beter lijken bij zowel de ET-4500 als bij de ET-4550, maar toch is het niet verbazingwekkend goed. Hier scoort voor mij de ET-4550 wel wat punten omdat die betere kleurovergangen heeft dan de ET-4500 en bij zwart presteert de ET-4500 gewoon veel beter met dieper zwart.

Scankwaliteit

Wanneer ik de afbeelding weer terugscan krijg je het volgende resultaat, scannen gaat dus veel beter want dat komt veel meer overeen met de foto van wat er geprint was. Scannen is blijkbaar wat meer zijn sterke punt. Hierbij verdwijnen overigens ook de witte randen zodat het meer een aansluitende afbeelding is. Mijn scanervaring is dan ook goed met de ET-4500. De kleuren zijn naar mijn idee net zo levendig als op wat er geprint is dus dat is zeker een positief punt.

Als we vervolgens inzoomen blijft de kwaliteit wel prima voor af en toe scannen met thuisgebruik, of als je foto's wilt inscannen voor een fotoboek. Professioneel scannen kan je niet echt verwachten in dit geval. Ik kon er zelf goed mee overweg voor wanneer ik het nodig had. Scannen is deze dagen toch meestal voor het inscannen van oudere documenten op papier en meer niet, dan moet het op een halve meter afstand nog leesbaar zijn en dat is het in dit geval dan ook. Het lijkt hier van dichtbij wel alsof de kleuren in elkaar vervagen, ik ga er maar niet van uit.

Verder algemene indruk

Toen ik deze printer eens wat beter bekeek zag ik allemaal dingen die op het eerste gezicht niet opvielen, zo zijn er veel onderdelen die je open kan maken en daardoor eenvoudig te bereiken zijn. Toen ik een keer probeerde dubbelzijdig te printen via Word ging er wat fout aangezien ik na een paar seconden een hoop gekreuk en gescheur hoorde, wat er uit kwam was niet helemaal wat ik hoopte te krijgen want het was gewoon een gekreukte hoop papier. Gelukkig kon ik deze makkelijk via deze openingen er uit halen waarbij ik gelijk ontdekte dat er nog een stuk tape dwarszat, probleem dus ook weer opgelost! Hierna verliep het printen gelijk weer 100% goed.

Om hiermee de algemene indruk af te sluiten, heeft de Epson op mij een goede indruk gegeven over het algemeen met dagelijks gebruik, en ook is hij erg eenvoudig in gebruik. Zo eenvoudig dat ik er gewoon niks over hoef op te merken, het geheel sluit gewoon goed aan op je telefoon/pc/macbook/overige apparaten en ik heb nog geen enkel probleem ondervonden. Dat is natuurlijk ook belangrijk voor een printer. Verder geeft deze printer gewoon een rustige uitstraling en op een mooie plek zal hij nooit in de weg staan.

Toch maar weer het laatste onderdeel van deze review van de Epson EcoTank ET-4500, namelijk de conclusie waarin mijn hele beoordeling van deze printer nogmaals als samenvatting verschijnt. Aangezien ik afgezien van de prijs toch erg tevreden ben over deze printer zal ik goed erover spreken.

Mijn positieve punten zijn dan ook dat deze Epson heel veel handige functies heeft en is daarom erg compleet. Hij is daarom ook beter te gebruiken binnen een zakelijke omgeving, voor privé zijn de meeste functies vrij overbodig, alhoewel nog steeds handig om te hebben. Ook gaat printen en scannen gaat gewoon lekker snel, je hoeft niet te lang meer te wachten op een enkel A4'tje. Daarbij is er ook genoeg inkt meegeleverd voor heel veel bladzijdes, het moet zeker een lange tijd meegaan. Goede connectiviteit: Google Cloudprint, Apple Airprint, Wifi, printen via email en meer is allemaal binnen handbereik en ook de prijs is ter aanzien van de duurdere ET-4550 veel beter in balans met de kwaliteit en dat maakt deze printer een betere keuze.
Wat ik minder vind is toch de prijs die toch een lastig onderdeel blijft, hij heeft bijvoorbeeld geen hogere printresolutie dan mijn oude printer die dan maar ¤100,- was, je betaald echt voor de vernieuwde inkttechnologie en de bijbehorende besparing, daarvoor moet je wel genoeg printen. Daarbij is In kleur printen is niet zijn sterkste punt, dat zeker niet. Echter kan hij iets beter met zwart overweg maar toch zijn de kleuren gewoon slecht vergeleken met een veel goedkopere printer. En wat vooral jammer is dat hij geen een echte papierlade maar een ingang aan de achterkant heeft, dit is slechts voor een beperkte hoeveelheid bladzijdes en daarbij komt deze printer toch echt tekort.

Hoewel dit niet echt grote minpunten zijn moet ik zeggen dat de voordelen voor mij belangrijker zijn dan de nadelen en dat ik daarom deze printer wil beoordelen met 4 sterren, wat voor mij betekend dat het gewoon een goede koop is, maar dat er toch iets is wat ik net wat minder vind. Toch blijf ik dan bovenal positief omdat de rest dan gewoon goed is en voldoet aan mijn verwachtingen.

Als je dan zou moeten kiezen tussen de ET-4500 en de ET-4550 zou ik zelf voor de ET-4550 gaan, en waarom? Zelf ben ik erg fan van de praktische papierlade die de ET-4550 wel heeft en de ET-4500 niet, ook kan de 4550 wel dubbelzijdig printen terwijl de 4500 dit niet kan. Toch een gemiste kans, hoewel ze de duurdere ET-4550 wel interessanter houden op deze manier. Als je een iets kleiner budget hebt en lagere eisen dan is de ET-4500 wel perfect aangezien deze vrijwel identiek is aan de ET-4550, op wat kleine dingen na die hierboven genoemd zijn.

Om alles toch te concluderen moet ik zeggen dat ik een verstandige keuze heb gemaakt met het kopen van een nieuwe printer want de Epson EcoTank ET-4500 is een erg goed functionerend apparaat met veel handige functies en een erg gunstig inktverbruik, weliswaar betaal je hier ook voor maar toch vind ik zelf dat hij het wel waard is, zolang je maar genoeg print om het rendabel te houden. Gewoon een prima printer die ik zeker aan kan raden. En kom op, cartridges behoren toch echt tot het verleden.

Heb jij ook een Epson EcoTank ET-4500?

Ik lees dat je 2 EcoTank printers hebt gekochte en gereviewd, maar welke printer is de oude, is dat de Brother of de Epson?
Wat ik iets minder aan deze printer vind is toch de prijs. Die blijft toch een lastig onderdeel, hij heeft bijvoorbeeld geen hogere printresolutie dan mijn oude printer die dan maar ¤100,- was, je betaald echt voor de vernieuwde inkttechnologie en de bijbehorende besparing, daarvoor moet je wel genoeg printen.
Welke van de 2 vind jij eigenlijk de beste, welke zou je aanraden? Wellicht wel mooi om dat in de review erbij te plaatsen:
productreview: Epson EcoTank ET-4550 review door Jochemd13
productreview: Epson EcoTank ET-4500 review door Jochemd13

p.s. +3, want een printer reviewen is niet zomaar even gedaan!

[Reactie gewijzigd door Kiswum op 27 april 2017 19:37]

Bedankt voor de tips! Heb het gelijk aangepast en een nieuw stuk gemaakt bij de conclusie ;)

En bedankt voor je +3 natuurlijk, binnenkort komt er weer een EcoTank review en deze keer over de ET-2600.
Goed bezig! Volgens mij hebben we hier te maken met een nieuwe printer expert! Alvast veel plezier met je volgende review.
Wij hebben de EPSON ET-4550. We hebben een hoop gedonder gehad met de de bovenlader. 2 keer opgestuurd naar het service punt voor eigen kosten, 30 EUro. De derde keer op kosten van Epson. 3 weken niet kunnen printen. Omdat we de printer geen dag kunnen missen hebben we een goedkope HP printer gekocht. Het euvel was de deksel laad scanner. Een samenraapsel van tandwieltjes die niet goed met elkaar overweg konden en zelfs het geluid van een oude versnellingsbak van een LADA produceerden. De eerste keer dat we hem terug kregen was er helemaal niets aan veranderd, nog steeds kapot. De 2e keer vond ik het set tandwieltjes los in de deksel. Na de 3e keer hebben we dit onderdeel maar opgegeven. Als je graag scant via de deksel invoer dan zou ik deze printer niet aanbevelen. De teksten worden via de plaat goed gescand en duidelijk geprint. Het is geen snelle printer en dit komt door dat inkt langzamer droogt. Als je naar de gekleurde vakken van de prints kijkt die bij de review zitten zie je dat bij grote vakken het papier vervormd omdat het papier te nat word. Een klein logo is geen probleem. We doen het voorlopig maar mee tot de meegeleverde inkt op is anders is er teveel geld over de balk gesmeten.