Specificaties 13,3" (1366x768), 320GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Toshiba Satellite T130-10V Review

BillSpaarbank 15 november 2010, 4.911 views

Toshiba Satellite T130-10V

Pluspunten

• Gewicht
  • Accu
  • Beeldscherm
  • Erg stil bij gebruik

Minpunten

• Geluid uit de speakers is erg zacht, wel helder
  • Muisknoppen werken niet prettig
  • Performance zal niet voor iedereen voldoende zijn

Belangrijke mededeling voor eigenaren van deze notebook:
Zie: http://nl.computers.toshi...130-series-product-update

De Laptop kan bij gebruik van de voeding te warm worden waardoor de behuizing kan smelten. Een BIOS-update verhelpt dit probleem.

Aangezien mijn vorige notebook inmiddels 2,5 jaar oud was en niet meer geheel voldeed aan mijn wensen, was het tijd om mijn huidige wensen en verwachtingen voor mezelf eens op een rijtje te zetten.

De grootste nadelen van mijn huidige notebook waren voor mij de accuduur (ongeveer 1 uur) en het gewicht (3,2 kilogram). Doordat ik tegenwoordig wat vaker op reis ben en de notebook steeds vaker buiten de deur gebruik was ik op zoek naar een geschikte ultraportable.

Ik gebruik mijn notebook voornamelijk voor basistaken, zoals Office, Programmeren, Internet, Mail, Foto's en Video's kijken en downloaden.

Mijn keuze is uiteindelijk gevallen op de Toshiba T130-10V.

Performance
De T130 is een ultraportable met een CULV-processor. Deze versie is uitgerust met een Intel Pentium SU2700 en draait op 1300Mhz. Verder wordt de T130 geleverd met 4 GB aan DDR3-geheugen (800Mhz) en een harddisk van 320 GB (5.400 rpm). Het OS is Windows 7 Home Premium 64-bit. Verder is de T130 voorzien van een Intel GMA 4500M.

De notebook wordt geleverd in een niet al te stevige doos en de inhoud van de doos in karig. De doos bevat:

- De T130, met de accu al gemonteerd
- Oplader
- Boekjes

Eerste gebruik
Dan is het zover, klaar voor het eerste gebruik. In tegenstelling tot mijn eerdere notebooks duurde de installatieprocedure ongeveer 20 minuten. Ik vond dit persoonlijk aan de korte kant. Ik kan me Acer systemen herinneren die hier ongeveer 2 uur voor nodig hadden. De T130 schotelt je een aantal keuzeopties voor en is daarna klaar voor gebruik. Nou ja, klaar? De hoeveelheid bloatware zit in dezelfde categorie als de Sony Vaio's, maar Ik moet zeggen dat het deïnstalleren van de overbodige software vrij vlot en soepel verloopt.
De prestaties met de default setup vallen lichtelijk tegen. De opstarttijd is vrij lang en zelfs de muisbewegingen voelen laggy aan.

Na het verwijderen van de geleverde virusscanner loopt het systeem al een stuk vlotter. Verder zit er een hoop (naar mijn mening) overbodige Toshiba software op en vervolgens kan ik 20 van dit soort zogenaamde handigheidjes verwijderen.

De Windows 7 prestatie-index geeft een 3,1 weer. Deze laagste score wordt veroorzaakt door de processor. De hoogste score uit het rijtje is degene voor het geheugen, een 5,6.

Het installeren van nieuwe software verloopt goed. Het enige punt waarbij ik een constante CPU-belasting van 100% weet te bereiken is bij het vullen van mijn iTunes bibliotheek en de installatie van Microsoft Office 2007 Enterprise edition. Het systeem voelt tijdens de installaties zeker trager aan, maar is in geen geval onwerkbaar. Mijn energieprofiel stond op "Energiebesparing", misschien dat "hoge prestaties" dit nog iets zou verbeteren.

Het beeldscherm
Over het scherm ben ik zeer tevreden. Dit was ook een van de selectiecriteria. Ik wilde een hogere resolutie dan een 1280x800 scherm. De T130 heeft een resolutie van 1366x768. Ik heb het scherm gecontroleerd op dode of luie pixels, maar heb er geen kunnen vinden. Het scherm wordt verlicht door LED-verlichting en dit resulteert in een flinke lichtbak bij de hoogste instelling. Ik heb het scherm nog niet kunnen testen in fel zonlicht, maar het beeld is helder en zeer scherp en doet absoluut niet onder voor mijn Sony Vaio scherm. Een dikke plus!

Bouwkwaliteit
De notebook voelt degelijk aan en ziet er naar mijn mening zeer goed uit. Als het scherm opengeklapt is staat het scherm stevig op de behuizing en zal niet snel kantelen of zakken. Als het scherm gesloten is voelt dit echter wat anders aan. Het lijkt of er aan de linkerkant wat meer ruimte is als aan de rechterkant en de deksel voelt dan wat slap aan. Tevens plakken de rubbertjes aan de behuizing, wat een raar geluid oplevert als je hem openklapt. Dit klinkt alsof je ergens plakband vanaf trekt. Om dit nou als minpunt te noteren gaat te ver, maar de notebook is zeer dun en dat zal ongetwijfeld de reden zijn voor deze flexibiliteit in de schermbehuizing. De scharnieren zien er overigens goed uit en wekken niet de indruk op termijn te gaan scheuren.

Verder is de behuizing voorzien van een soort carbonlook. Ik denk dat hier geldt, you love it or you hate it. Hetzelfde geldt voor de chromen rand die langs de behuizing loopt. De behuizing is wel erg gevoelig voor vingerafdrukken.

Ergonomie
Op dit onderdeel valt helaas wel iets aan te merken. Ik had in een eerdere review al gelezen over de muisknoppen die niet prettig zouden werken. Ik kan dit volledig beamen. De muisknoppen bestaan uit één balk waarvan eigenlijk alleen de laatste 2 cm's van zijn in te drukken. Kijkend naar je beeldscherm druk je dus regelmatig teveel in het midden van de muisknop, waardoor de knop erg zwaar aanvoelt.

Het touchpad voelt wel goed aan. Het oppervlak is ruw gemaakt, waardoor het minder vingerafdruk gevoelig is. Dit klinkt vervelend, maar werkt zeer prettig en nauwkeurig. Het touchpad is voorzien van multitouch zoals we dat op een iPod/iPhone kennen.

Het toetsenbord is krap, maar het is zeer comfortabel om erop te werken. Alleen de entertoets heeft een wat ongelukkige vorm, waardoor je vaak een "/" geeft i.p.v. "enter".

Warmte- en geluidsproductie
Ik zou de T130 willen classificeren als zeer stil. Bij normaal, niet intensief gebruik zul je hem niet horen. Op het moment dat je hem wat zwaarder bellast slaat de fan aan. Het geluidsniveau hiervan is echter ook zeer laag. De behuizing van de T130 blijft te allen tijde koel aanvoelen.

Accuduur en mobiliteit
Dit was voor mij een van de belangrijkste redenen om voor een ultraportable te kiezen. Toshiba geeft zelf een batterijtijd op van zo'n 9 uur. Volgens de benchmark houdt de T130 het 7 uur en 23 minuten vol op één lading. Dit zal geen record zijn voor deze categorie notebooks, maar als je ongeveer een uur batterijtijd gewend bent is het een verademing. En met een gewicht van 1,7 kilogram is hij zeer goed te mee te nemen.

Qua prijs zit deze notebook een stuk boven de netbooks, maar er zijn veel duurdere ultraportables te krijgen die vergelijkbaar presteren.

Windows 7 draait uitstekend op de T130. Aero draait probleemloos en HD-content is prima te bekijken. Ik adviseer een ieder wel om rekening te houden met de single-core SU2700, deze is snel plat te krijgen bij zwaarder gebruik. Voor basistaken is hij uitstekend te gebruiken. Het systeem blijft snel en soepel aanvoelen. Verder is het raadzaam om alle bloatware te verwijderen om zo de performance een beetje op te schroeven.

Al met al, ben ik zeer blij met mijn keuze en denk ik dat de T130 perfect bij mijn computergebruik past. Dit zal echter niet voor iedereen gelden. De processor is naar mijn mening de bottleneck.

Ik zal proberen op korte termijn nog wat foto's toe te voegen.

Heb jij ook een Toshiba Satellite T130-10V?

Sinds 3 dagen bezitter van deze notebook, mede vanwege de prijs die ik bij Computerland mocht betalen (€ 499,-).
Ik ben vooralsnog zeer tevreden over accuduur (gewoon echt goed; hele dag te gebruiken (uiteraard met wat tussenpozen) en 's nachts even opladen).
Beeldscherm: prima
Toetsenbord: prima
Prestaties onder Windows 7: geen snelheidsduivel, maar prima te doen
De muisknoppen balk vind ik zelf niet echt hinderlijk, maar ik heb er al wel een notebook muisje bij aangeschaft.

Kortom: goede review en ook ik ben tevreden.

Bob
Bob,

Kan je er ook een beetje op photoshopen / lightroom of dat niet?
Ziet er leuk uit. De nieuwe Asus 1201N is wel veel intressanter op dit moment :)
Kan je er ook een beetje op photoshopen / lightroom of dat niet

Op elke willekeurige pc of laptop met een ram van zo'n 4Gb en andere eigenschappen die vergelijkbaar zijn met die van deze laptop kun je photoshop gewoon gebruiken. Ter vergelijking; ik gebruikte photoshop cs3 op een 512Mb systeem en het liep gewoon feilloos. Daarbij mag vermeld worden dat ik photoshop gebruik voor de meer dan doorsnee aanpassingen op foto's. daarbij is het soms wat traag, maar over het algemeen loopt alles perfect. Zelfs afsluiten van de hele handel verloopt na een uurtje of twee intensief fotobewerken probleemloos. kortom, hoe maak ik een kort verhaal lang...