Specificaties 14" (1920x1080 IPS), 128GB (ssd) - Bekijk alle specificaties

Asus ZenBook UX410UA-GV010T Review

Weinans96 23 februari 2017, 3.497 views

Asus ZenBook UX410UA-GV010T

Prima multitasker, gemakkelijk mee te nemen onderweg. Laadt snel op. Films kijken op een mooi FHD scherm onder het genot van mooie H&K speakers. Gamen is er echter niet bij.

Pluspunten

• Licht (1.5 kg)
  • Verlicht toetsenbord
  • Genoeg poorten aanwezig
  • Perfect voor studenten
  • Super snel opstarten
  • Super geluid (H&K)
  • Full HD scherm

Minpunten

• Bloat ware van Asus
  • Niet opladen via usb-c
  • Model slechts verkrijgbaar met 4gb ram
  • Speakers naar beneden gericht
  • Camera is gewoon weg slecht
  • Aan/uit -knop op de delete-knop plek

De prijs kwaliteit verhouding van deze laptop is dikke prima. Hoewel de hoeveelheid geheugen en ram iets aan de magere kant zijn, is dit zeker niet te weinig om met de zenbook snel te kunnen multitasken en aardig wat documenten/multimedia er op kwijt te kunnen.

Het design van de zenbook is erg mooi en strak afgewerkt. verder is het scherm erg prettig om naar te kijken en is typen erg lekker. Het toetsenbord voelt dan ook zeker nuet goedkoop aan. De touchpad werkt erg soepel. De touchpad kan op 3 manieren gebruikt worden; doormiddel van het klik systeem wat Apple ook gebruikt, De oldskool manier (met linker/rechter muisknop onderin) of door gewoon te tikken.

De zenbook word niet tot nauwelijks warm. Daar staat dan weer tegenover dat af en toe wanneer je gewoon wat aan het browser + op word aan het typen bent, de hoorbare fans aan gaan.

Wat gamen betreft is dit het absoluut niet waard. voor de "grap" wat spellen getest; minecraft en CS:GO waren prima te spelen, Maar een spel als cities: skylines (geheel kaal) was al op 720p met lage settings niet fatsoenlijk te spelen

Heb jij ook een Asus ZenBook UX410UA-GV010T?

Korte review, maar je vermeldt wel de belangrijke punten.

Ik overweeg deze laptop ook te kopen, je geeft zelf al aan dat de fans vrij makkelijk aanslaan.
Hoe storend zou je de fans omschrijven? Te horen op werkafstand als je er recht voor zit of ook gewoon echt aanwezig als je er niet direct voor zit maar wel in dezelfde kamer?
Dat klopt, ben geen ster-reviewer maar wilde er toch even meer dan de 50 woorden aan kwijt.

De fans vind ik persoonlijk storendat omdat het telkens aan/ uit gaat. Als je er recht voor zit hoor je ze wel, ga je een paar meter verderop staan, hoor je ze niet. Om een voorbeeld te noemen, tijdens colleges merk ik er niks van.

Hoop dat je er wat aan hebt!
Ik heb deze Asus laptop ook sinds 2 weken. Als je er op googelt kom je vrijwel alleen op Franse websites terecht dus het lijkt mij een Franse laptop die tot nu toe in Nederland alleen door de Media Markt wordt verkocht. Ik wacht nog op een uitgebreidere test.

Hij bevalt mij prima tot nu toe en het is een genot om mee te werken. Het geheugen heb ik inmiddels uitgebreid naar 12 GB. 10 Torx boutjes maat 4 en 2 kruiskopschroefjes ONDER de bovenste rubber voetjes (belangrijk!) dienen verwijderd te worden om de aluminium onderplaat van deze ultrabook te kunnen verwijderen.

Ook heb ik vandaag een 500 GB NVMe SSD van Samsung besteld. Weet iemand of er geprofiteerd wordt van de extra hoge lees en schrijfsnelheden van NVMe? 8-) 8-) .

[Reactie gewijzigd door Bass45 op 24 februari 2017 00:18]

Misschien dat jij ook antwoord kan geven op mijn batterijduur vraag?
Waarschijnlijk is het merkbaar, maar niet een enorm verschil.
Toevallig stond gister hier een vergelijking tussen een aantal laptoppen. Duidelijk is te zien dat de Asus Zenbook 3 met een enorm snelle SSD slechts een 'iets boven gemiddeld' resultaat haalt in de praktijk. Zo'n NVMe SSD plaatsen heeft alleen zin als ook de videokaart en werkgeheugen en processor dit bij kunnen houden. Tja, deze laptop is gewoonweg niet bedoelt/geschikt voor games of video bewerken....
Als je goed in deze test kijkt zie je juist dat deze Samsung NVMe SSD wel echt een factor 2 a 3 sneller is (en anders kan ik hem nog binnen 14 dagen na ontvangst terugsturen :9~ :9~).Ik krijg het S.2 reepje vandaag thuis als het goed is!

[Reactie gewijzigd door Bass45 op 24 februari 2017 12:34]

Goed een test bekijken is inderdaad een vak.
De factor 2a3 sneller die je noemt geldt voor de theoretische doorvoersnelheid.
De praktijk is een heel ander verhaal. Deze UX410UA laptop heeft bijvoorbeeld een Intel Core i5-7200U met ingebouwde GPU, die 'gaat 0 beter zijn best doen' met een betere SSD.
De Benchmarks uit de genoemde test geven duidelijk aan dat de verschillen minimaal zijn. Vaak heeft een processor of het werkgeheugen zelfs meer impact dan de al of niet snelle SSD. Nogmaals, je merkt ongetwijfeld iets van een verschil, maar echt geen 2x laat staan 3x sneller.
Ik heb dezelfde laptop gekocht en bevalt goed! Wil nu het geheugen uitbreiden. Welke heb jij gekocht? Ben er zelf niet zo in thuis, thanks.
Een 8GB DDR4 SO-DIMM 2133 MHz; deze kost je ongeveer 65 - 70,-. Totaal heb je dan 12GB, ik denk dat je hier niet snel te weinig aan hebt :).

Je kan er ook16GB geheugen bijprikken, totaal 20 GB, maar die zijn nog erg duur. Sowieso stijgen de prijzen van DDR 4 geheugen op dit moment erg hard!

Het uitbreiden van geheugen en/of harde schijf (dit kan zowel een SSD als een standaard 2,5 inch HDD zijn) is wel een lastig klusje. Dit kan je beter laten doen zolang de laptop nog binnen garantie is of je moet er echt ervaring mee hebben en het benodigde fijn gereedschap. 10 Heel kleine torxjes en 2 kruiskopschroeven onder erg sterk verlijmde rubber voetjes.

[Reactie gewijzigd door Bass45 op 3 maart 2017 00:21]

Ik heb er wel degelijk wat aan, ik ga de laptop voornamelijk in dezelfde situaties gebruiken. Een ding wat ik wel mis in de review is de batterijduur van de laptop. Hoelang houdt ie het vol?
Afhankelijk van het gebruik een uur of 5 a 8.
Ik haal met deze laptop tot nu toe eerder 8 dan 5 uur :) . Het is een verademing vergeleken met mijn vorige laptop (ook Asus).
Ik overweeg deze laptop maar ik zal er meteen meer RAM inzetten, dus ik vraag me af: krijg ik die rubberenvoetjes een beetje netjes terug?
Ook vraag ik me af of er iemand Linux op heeft gezet (maakt nu uit welke distro) en hoe dat werkte? Op zich werken eerdere modellen wel aardig als ik het goed begrijp maar ik zou het toch jammer vinden als de keyboard back light bijvoorbeeld niet werkt.

Ik vind het wel een middelvinger naar de consument trouwens om er een lege 2.5 bay en een leeg RAM slot in te hangen maar deze vervolgens zo moeilijk toegankelijk te maken. Een groot deel binnenin is dus lucht als je niet een beetje handig bent. Die attitude van Asus staat me erg tegen. Ook jammer dat je niet via USB-C kunt laden, ok, eerlijk is eerlijk dat soort features komen pas bij laptops die bijna 2x zo duur zijn.

Maar goed verder is het een aantrekkelijke kwaliteit voor de prijs als ik het zo zie. Ik vind het aluminium erg mooi en een glazen touchpad is erg chique natuurlijk vergeleken met zo'n plastic exemplaar wat een vale plek krijgt na een jaar gebruik. Ik lever graag wat hardware eisen in voor een kwaliteitsbehuizing en een full-hd IPS scherm. Ik denk dat ik er maar eens op ga rammen in de mediamarkt :) Misschien mag ik wel even booten van een Ubuntu usb stickie...

Ik wacht wel op de 8GB RAM/ 265 GB SSD versie, weet iemand wanneer die uitkomt? Bij 4Launch staat hij al in het systeem met een levertijd van 7-12 dagen ofzo... En volgens mij is het precies deze: https://tweakers.net/pric...nbook-bx410ua-gv123t.html die Informatique dus al levert...

Edit: Zojuist deze besteld: https://tweakers.net/pric...nbook-bx410ua-gv123t.html bij Informatique. Ik ben erg benieuwd, jammer dat ik niet Windows weg kan laten (en wat geld besparen) en er Linux op kan zetten. Maar goed, ik maak wel een image voor als ik hem ooit nog verkoop :p 8 GB RAM kan wel voorlopig, we zullen zien hoe het zich houd voor de dingen die ik wil. De fan snelheid kan je meestal wel goed regelen in Linux.

[Reactie gewijzigd door teek2 op 3 mei 2017 10:23]

Leuke review. Deze wil ik graag hebben, maar dan wel met betere specs.
Ik wacht nog even tot een hoger model uitkomt met o.a. een i7 en 8/16GB RAM.
Verder erg leuk laptopje.
Een versie met de I7 zal er vast wel komen en als je het geheugen uitbreidt met 16 GB zit er in totaal 20 GB in (wel een erg duur reepje hoor, reken op 150-175).

Ik heb mijn geheugen nu uitgebreid met 8GB en er zit totaal 12 GB in, wat meer dan genoeg is voor mij.
Ik heb deze laptop ook aangeschaft bij MediaMarkt. Maar nu zag ik op internet bij mensen die hem ook hadden dat zij een laptop sleeve erbij kregen en een Ethernet adapter. Hebben jullie deze ook gekregen? Heb het zelf namelijk niet erbij.

[Reactie gewijzigd door MIT400 op 16 maart 2017 18:40]

Nee dit heb ik er ook niet bij gekregen, maar heb inderdaad op YouTube e.d. gezien dat mensen dit er ook bij kregen.
Wellicht alleen voor de duurdere modellen..
Klopt, de Fan maakt aardig wat lawaai vindt ik. Deze blijft constant draaien soms zacht en de andere keer harder. Maar hij zal nooit helemaal stil zijn.
Jammer van die fan (Las t ook in de review van de andere Tweaker). Ik had deze op t oog, maar als er n ding is waar ik me mateloos aan kan storen is een fan die tevaak 'aanslaat'. Jammer, En nu op zoek naar een andere 14"...
Je kan in de bios de temperatuur waarop de fan aanslaat veranderen, en andere handige dingetjes die te maken hebben met je apu. Ik zou niet voor dit software probleempje wijken naar een andere laptop; vooral omdat er weinig even goede alternatieven zijn.
Thanx. Ik was ondertussen -na enkele alternatieven bekeken te hebben- tch weer op deze uitgekomen. Nog twee zaken waar ik mee zat: 4GB RAM en 128 GB SSD: Die had ik beiden graag verdubbeld gezien. Ja, ik weet dat je zelf kan upgraden, maar daar heb ik geen trek in. Vorige week met Asus NL zitten mailen, Van hen begreep ik dat over ca. 2 weken de UX410UA-GV028T in Nederland uitkomt. Da's in wezen de UX410UA-GV010T, maar dan met 8GB RAM/256GB SSD. Klinkt goed.

[Reactie gewijzigd door Omer op 14 april 2017 08:48]

Hoi, weet je ook hoeveel die ongeveer zou kosten?
Nee, niet precies. Maar toen ik zei 'Ik gok minimaal 100 euro mr dan de UX410UA-GV010T', was de reactie van Asus dat ik er niet ver naast zat.

Overigens is ie in Poolse webshops verkrijgbaar zag ik. Voor omgerekend ca. 850 euro als ik me goed herinner.

[Reactie gewijzigd door Omer op 17 april 2017 00:13]

Dit is denk ik wat je zoekt, nu alleen nog maar bij Informatique maar bij 4Launch staat bijvoorbeeld 6-10 dagen: https://tweakers.net/pric...nbook-bx410ua-gv123t.html
Ik wilde twee dingen vragen: is de usb-c poort thunderbolt 3 of niet? En tweede dingetje: op notebookcheck staat dat deze laptop ddr3l gebruikt i.p.v. het aangegeven ddr4l op tweakers en mediamarkt, weet je er iets meer over?
Volgens ASUS https://https://www.asus....k-UX410UA/specifications/ , is de RAM DDR4 en ook CPU-Z zegt dit. Dus ga er maar van uit dat het DDR4 RAM is :)

Zowel op de webpage van ASUS als in de handleiding staat niks over thunderbolt, dus ga er maar van uit dat dit er niet op zit!
Na ongeveer 2 maand nog steeds erg blij met deze laptop. Van de "beperkte" hoeveelheid ram heb ik persoonlijk geen last, gezien ik totaal geen RAM intensieve progamma's gebruik voor mijn opleiding. Alleen da fans slaan dus nogal snel aan. Maar dit is eigenlijk alleen 's nachts/ in een stille ruimte hoorbaar. Niet echt storend dus :)
He Weinans96, ik vroeg me af, gisteren kwam mijn BX410 (met 8GB RAM en 256 GB SSD). Meteen toen ik hem uit de verpakking haalde viel mij en mijn vrouw op dat de laptop paarsig/roze was. Het is meer een gloed dan echt paars/roze maar ik vind het echt niet mooi. daarom gaat hij terug en ga ik nog even in de media markt kijken of de kleur echt zo hoort of er iets vreemds aan de hand was. Ter verduidelijking, het lijkt een beetje alsof de twee laptops van deze pagina een kindje hebben gekregen qua kleur: https://www.asus.com/nl/Notebooks/ASUS-ZenBook-UX410UA/.
Hier zie je een beetje wat ik bedoel: https://cloud.hmrt.nl/index.php/s/XtZt7ldjn52opAA.
Hoe ziet die van jou eruit? Is het wel echt aluminium kleurig?

Verder: Ik heb even snel Ubuntu van eens stickie geboot (alles werkte, daar ben ik erg blij mee overigens!), mooi scherm, mooie laptop. Maar die Fan, hoe die zich gedraag is belachelijk. Hij slaat heel snel aan en dan gelijk voluit (bijna 3000 rpm!). De laptop is compleet stil, je opent een programma, hij blaast keihard en stopt dan weer na een paar seconden. De lucht is ook echt niet warm die eruit komt dus het is echt een firmware ding. Volgens mij kan de fan veel minder of zelfs niet storend zijn als die goed geregeld zou zijn. daarom wil ik de laptop nog wel een kans geven en met software proberen de fan beter te regelen. Ter vergelijking, mijn 2011 MBP kan ook wel herrie maken maar alleen als hij hard werkt en dan blaast hij ook echt wel warme lucht weg. Bij deze Asus lijkt de fan arbitrair, of hard te blazen of uit te staan.

[Reactie gewijzigd door teek2 op 5 mei 2017 09:58]

Hoi! Mijn laptop zie er precies zo uit. in het ene licht iets van heel licht roze en in ander licht lijkt het gewoon aluminium. inderdaad anders dan op de verpakking staat, maar onpersoonlijk vind ik het wel mooi.

over de fan; die gaat inderdaad nutteloos sporadisch aan. Als hier een firmware update van zou komen zou ik dit inderdaad mooi vinden. Persoonlijk gebruik ik de laptop alleen in de trein/ in college, dus last heb ik er niet van, want die omgeving is veel luider.
Ik heb hem toch gehouden, het hangt nogal van het licht af, mijn collega's vinden het meer brons dan roze haha.

Erg fijn ding, en zoals ik als zij alles werkt out of the box met Linux, heerlijk. Maar die fan draait dus af en toe al voluit als de cpu 33 graden is :'(

Ik zal zelf ook nog een review schrijven, bedankt voor je reactie en review iig, was erg nuttig.

[Reactie gewijzigd door teek2 op 12 mei 2017 09:10]