Samsung HT-BD2E Review

Timewa 27 november 2009, 1.685 views

Samsung HT-BD2E

Pluspunten

• Goede waar voor je geld
  • Snel en goed te bedienen
  • Prachtige BluRay kwaliteit via HDMI

Minpunten

• Centerspeaker lijkt iets onder de maat
  • Design moet je van houden: Love it or hate it

Geluidskwaliteit Score: 3
Een heel korte review van de Samsung BD2E

Ik wilde na aanschaf van een Kuro FullHD plasma ook graag een BluRay speler om het uiterste uit de Pioneer te kunnen halen. Ik kon deze Samsung set voordelig aanschaffen tegelijk met de Pioneer en ben ervoor gegaan.

Uiterlijk
Het apparaat zelf is een vrij grote, lompe kast met een hoogglans zwarte afwerking. Het design is best fraai maar wel erg krasgevoelig en bovendien lijkt het geheel een beetje op een pick-up speler (positief of negatief?). Het apparaat komt degelijk over.
De speakers zijn zwaar en maken ook een kwalitatief hoogwaardige eerste indruk. Wederom zwart hoogglans, of dit mooi is of juist niet is een persoonlijke voorkeur.
De subwoofer is vrij eenvoudig en niet zo fraai qua uiterlijk, maar zal in de praktijk natuurlijk ook niet in het zocht geplaatst worden.

Set-up
Aansluiten is zeer eenvoudig. Speakerkabels en HDMI kabel worden meegeleverd. De speakerkabels zijn erg dun. Speakers zijn kleurgecodeerd, kan niet fout gaan.

Gebruik
Eerste keer opstarten: Wat een mooi 1080 beeld zeg! Oogstrelende user interface, dat belooft veel goeds. Meteen maar testen met de Blu-Ray "Earth". Wat opvalt is dat de disc snel geladen is, in tegenstelling tot veel oudere BluRay spelers. Het apparaat reageert sowieso goed en snel.
Dan begint de film. Wow! Ik sloeg echt helemaal achterover, wat een briljante beeldkwaliteit. Wel vaker BluRays gezien, meestal op LCD TVs, maar de combinatie van deze Samsung en de Kuro is toch wel echt heel erg veel mooier. Adembenemend! Ik kan me niet voorstellen wat je nog meer zou kunnen wensen qua beeld. Ik betwijfel serieus of een 3x zo dure BluRay speler nog een merkbare verbetering zou geven qua beeldkwaliteit.

Het geluid is ook goed, maar daar wel enkele kanttekeningen. Bij films is het geluid over het algemeen behoorlijk goed voor een "middenklasse" apparaat. Surroundspeakers en subwoofer werken goed samen en lijken goed op elkaar afgestemd. Wat wel opvalt is dat de centerspeaker duidelijk minder lijkt dan de overige speakers, alsof er slechts 1 breedbandspeakertje in zit (terwijl er toch echt 1 tweeter en 2 middentoners in zitten). Jammer.

Ook bij gebruik als versterker, gebruik makende van de AUX ingang, ben ik nog niet helemaal overtuigd van de geluidskwaliteit. Misschien stel ik ook wel iets te hoge eisen aan dit toch vrij schappelijk geprijsde setje.

Geluidskwaliteit samengevat: Prima geschikt voor filmeffecten, zeker meer beleving dan slechts 2 normale speakers, met een kanttekening bij de centerspeaker (ik ga nog proberen wat te tunen met de instellingen).

Connectivity is prima. Veel ingangen, veel features, veel functies snel direct te bedienen met de a.b.
Netwerkaansluiting zit er ook op, maar is alleen voor updates, dus geen streaming video ofzo. USB schittert ook door afwezigheid. Maar verder is het een compleet en doordacht apparaat.

Laatste opmerking: Het apparaat heeft een alfanumeriek display. Op zich fraai en handig, echter het staat naar boven gekanteld en is dus onleesbaar als je op een afstandje van het apparaat zit. Jammer!

Ik vind het een set met goede prijs/prestatieverhouding, maar ga denk ik toch op zoek naar iets beters dat beter matcht met de Kuro.

Heb jij ook een Samsung HT-BD2E?

Ik heb inderdaad voornamelijk blurays gedraaid, die snel waren t.o.v. andere bluray spelers die ik ken (maar zeker nog voor verbetering vatbaar).

Gebrande DVDs nog niet geprobeerd. Wel een paar normale DVD films en die deden het prima, het is me niet opgevallen dat hij langzamer is dan andere DVD spelers die ik bezit.

Herken je mijn verhaal van de center speaker?

Wat het lawaaiige betreft: Ik heb hem in een kastje staan en daardoor is het niet storend, maar je kunt de fan inderdaad wel horen als je dichtbij staat. Het apparaat heeft ook geen enkele "natuurlijke" koeling, is helemaal afgesloten verder, geen luchtroosters.

De HDMI link werkt bij mij nog niet helemaal zoals ik zou willen: Pioneer HDMI CEC en Samsung Anynet hebben blijkbaar toch net iets verschillende interpretaties. Er wordt gecommuniceerd, en ik kan met de Pioneer a.b. bijvoorbeeld wel het volume v/d Samsung veranderen, maar daar houdt het ongeveer mee op.

mvg,
Tim
Nou, hij is eigenlijk van m'n vader en het staat sowieso niet goed opgesteld, hij heeft alles bij elkaar gepropt, het staat niet in 5.1 zeg maar en de center speaker ligt helemaal weggewerkt onder de TV meubel. Maar idd, hij is wat zwakjes t.o.v. de andere speakers maar je kan het vaak oplossen met effecten (MODE ofzo op de afstandsbediening).

Over Anynet+ en andere merken kan ik helaas niets zeggen, we hebben een Samsung TV, maarja zo spectaculair is het ook weer niet. Nadeel is dat ie dan op HDMI1 blijft staan en onze UPC media box staat op HDMI2 dus als je klaar bent met een film kijken en je zet alles uit met Anynet en je wilt TV kijken, moet je alsnog source kiezen op de afstandsbediening om naar HDMI2 te gaan want standaard staat ie dan op HDMI1 (vanwege de film).
Ik heb deze ook en ik vind hem super traag vergeleken met m'n oude goedkope Medion set van de ALDI. Vooral bij gebrande DVD's duurt het echt lang voordat ie ze eindelijk start. Geluid is verder prima, het hele huis trilt als ik het volume hoog zet. Wat wel mooi is, is Anynet+. Ik heb een Samsung 6-serie TV en via Anynet+ gaat automatisch de TV aan zodra je er een DVD of Blu-ray in stopt en je kan dan met 1 afstandsbediening alles bedienen. Als je dan de TV uitzet, gaat de set ook automatisch uit. Het is alleen irritant als je er een muziek CD in doet, want dan gaat je TV ook aan.

Er is ook een nieuwe firmware update maar ik kreeg het niet voor mekaar met de CD, misschien maar eens via het netwerk aansluiten en proberen, ik heb gewoon de aanwijzingen gevolgd maar het lukte niet. Het schijnt dat dit een Blu-ray 1.0 speler is maar met die update moet je ook Blu-ray 2.0 films kunnen afspelen. Tot nu toe werkten alle Blu-rays gehuurd van de videotheek, alleen klopt de verhouding soms niet waardoor je toch zwarte balken krijgt.

Al met al een prima set voor die prijs, zit alles op wat je nodig hebt, hij is alleen een beetje langzaam en lawaaierig.
Ik heb sinds kort HD TV van UPC
Op de mediabox hier van zitten de volgende aansluitingen,

* Digtial audio out
* HDMI 1x
* LAN (ethernet)
* Video out
* 2 maal scart
* RF in
* RF out
* USB

Ik heb zelf een LG 42PG100R HD ready plasma TV.
Aansluitingen:

* HDMI 1x
* RGB (PC) RS-232C IN
* Video out
* (RGB/DVI) AUDIO COMPONENT IN
* Antenna in
* 2 maal scart

Ik heb ook een Blu Ray home cinema set van Samsung HT-BD2E.
Aansluitingen:

* component out
* Lan
* radio antenne
* Speakers out

Hoe krijg ik het geluid van HDTV van UPC over mijn home cinema set. En hoe sluit ik dit precies aan.

Heb ik hiervoor aparte splitters nodig of specifieke kabels?
Kan iemand mij uit de brand helpen?

Als iemand ook weet wat ik er nog bij nodig heb, plak er dan even links bij van de bekabeling danwel splitters of dergelijke.

Alvast bedankt,

Mvg,

Ralph
HDTV: digital audio out <-> digital audio in: Home cinema set
Benodigdheden: 1 digitale audiokabel

Lijkt mij..