Acer Aspire Timeline 4810T-944G32MN Review

blaap_ofc 26 november 2010, 2.076 views

Acer Aspire Timeline 4810T-944G32MN

Pluspunten

• Juiste grote (14")
  • Mooi uiterlijk
  • Solide
  • Koel
  • Zuinig

Minpunten

• Vertikale resolutie scherm laag
  • Utilities voor Touchpad en Wireless profiel selectie ontbreken
  • Spiegelend scherm
  • Geen CAPS-lock of NUM-lock leds :-(

Tjee wat is het toch moeilijk een nieuwe laptop te kiezen. Na veel wikken en wegen op deze 14" van Acer terecht gekomen, een compromis. Belangrijk is de resolutie. Deze is verticaal eigenlijk te laag (1366x765) en lager dan ik gewend was (1280x800). Ook de warmte ontwikkeling voor op schoot wil ik laag hebben, vandaar een exemplaar dat zuinig is. Een lange batterijduur is een fijne bijkomstigheid, maar eigenlijk minder belangrijk. De eerste "ontlading" heeft zeker 6 uur geduurd, ik heb het niet precies bijgehouden.
Ik was gewend aan een 15.4" scherm, dus een iets kleinere, 14" was uitproberen. En ik kan inmiddels zeggen dat 14" ook prima bevalt. Het is voor mij echter wel de ondergrens. 13" wordt te vermoeiend om te lezen.
Uiterlijk
De behuizing oogt als brushed aluminium, maar het is volgens mij plastic. Vette vingers zijn er er niet op te zien (hoera), met uitzondering van de "cicklet" toetsen. Met volledig licht erop was het eerste uur duidelijk te zien met welke toetsen mijn wachtwoord was getypt :+ . Het toetsenbord heeft van die vlakke toetsen wat ik als een nadeel zag, maar ik ben er aan gewend en het typt erg lekker. Inmiddels zijn de toetsen door een week gebruik egaal vet, en stoort het niet meer ;) Het toetsenbord maakt aan de linkeronderkant bij de shift.control toets af en toe een klikkend geluid alsof er iets onder plakt. [update: een jaar later komt dit niet meer voor]
Verder zijn de aanraak toetsen voor wireless en energie besparen mooi, maar werken ze niet lekker. Je mist de feedback van een echte schakelaar. Dus is wireless nu uit of aan?
Tijdens het openklappen van het scherm schuurt het midden van het scherm (bij het acer logo) soms iets tegen de batterij. Opnieuw plaatsen en stevig aandrukken van de batterij lijkt dit verholpen te hebben.
Ook vermeldenswaardig is FN-F6. Dit zet het scherm uit!
Mooi is de grote blauwe of oranje indicatie led die de lader/batterij status aangeeft. Helaas is met gesloten klep niet te zien of de laptop uit of in de slaapstand staat. Deze indicatie zit op de aan-uit knop (wit licht bij actief, knipperend oranje in standby). Helaas is er geen indicatie voor caps lock, zodat je altijd en letter moet typen om te ontdekken dat CAPS-LOCK blijkbaar actief is.
Vista
Na installatie (Vista vanaf de schijf) meteen de partitie verkleind wat niet erg wou lukken omdat de verse installatie van Vista (ntfs partitie) niet kleiner dan 176G gemaakt kan worden. Maar ach, voorlopig gaf dat voldoende ruimte om Ubuntu 9.10 erop te zetten. Het werkt allemaal en eigenlijk best wel erg vlot. Wel een hele klus om al die 50 spelletjes er af te halen, zelfs met een crapware verwijder tool 8)7
Ik mis een utility om de touchpad te kunnen instellen, die lijkt niet meegeleverd. Ook een wireless utility die profielen kan schakelen naar gelang te plaats waar je bent, zit er niet bij. Dit zijn toch zaken die ik wel handig vond bij m'n gesneuvelde Toshiba.
Gelijk de gratis Windows7 update voor 15E besteld. Voor die prijs wil ik het wel eens uitproberen. Voorkeur gaat echter uit naar Linux.
Ubuntu
Ik was begonnen met kubuntu voor de verandering omdat ik dat op m'n werk ook gewend ben. KDE is prachtig maar uiteindelijk ben ik er vanaf gestapt. Ik had nogal wat problemen om alles werkend te krijgen. Zo werkte de helderheid instelling niet. Ook is het plaatsten van de taakbalk aan de linkerkant (ja om pixels te sparen) niet mooi te krijgen met KDE. De batterij applet was het ook niet helemaal. Uiteindelijk maar weer terug gegaan naar gnome. Dat was een verademing. Alles werkt, ook de helderheid, suspend to disk/ram. Voor de helderheid regeling was het wel nodig om het bios bij te werken.
Ook komt er een prachtige terugkoppeling op het scherm bij het gebruikt van de volume en helderheid toetsen. Dit werkt net even mooier allemaal dan onder Vista. Er blijft slechts 1 minpuntje over en dat is de microfoon. Deze werkt dus gewoon nog niet, maar dat wordt hopelijk nog wel een keertje met een driver update opgelost. Webcam (lijkt me toch een stuk moeilijker) werkt gewoon prima.
En wat is opstarten snel! Het maakt bijna niet meer zoveel uit suspend2disk kost bijna net zoveel tijd als afsluiten en opstarten. Dit geld niet voor Vista overigens, alleen Ubuntu met ext4 is zo snel (30-40 seconden).

Heb jij ook een Acer Aspire Timeline 4810T-944G32MN?

Ik kan nog wel even aangeven waarom andere kandidaten voor mij zijn afgevallen. De 13" leek mij bij dezelfde resolutie gewoon te klein. Dit is natuurlijk erg persoonlijk. Ik heb nog even een leen laptop gehad van 15.4" met een resolutie van 1920x1200. Dat is haarscherp mits met de leesbril op. Daar was het voor mij nodig om het DPI van de display te verlagen om zo toch wat grotere letters te krijgen.
Een andere kandidaat was de MSI-X400. Echter bij uitproberen in de winkel viel het toetsenbord mij echt erg tegen. Wel las ik dat MSI een beter toetsenbord uitbrengt bij de nieuwste modellen. Ik ga dat echter niet uitproberen.
De HP dv3650ed is ook een heel mooie optie. Deze is afgevallen door het slechte contrast toetsenbord (zie review) en de 13.3". Wat wel heel leuk is bij deze laptop is de afstandbediening. Vooral omdat je dan de laptop van de bank kunt bedienen terwijl je een film via HDMI afspeelt op de TV (of een foto show).
Sommige laptops zijn afgevallen op uiterlijk. Pianolak ziet er misschien leuk uit voor de buitenkant van een piano maar niet voor een apparaat dat je steeds moet beet pakken. Deze Acer heeft een rappe processor (al kan ik het niet vergelijken met met anderen) maar mijn minimum eis was een dual core omdat je het verschil met een single core wel merkt. Ik ben het met je eens dat 8% cpu verschil niet zal uitmaken.
De grafische snelheid is geen issue (speel nooit spelletjes), vandaar dat ik daar geen extra geld voor over had.
DVD aan boord is niet strikt noodzakelijk. Toch is het wel handig om eens een CD te kunnen gebruiken zoals bij nieuwe software installatie (of de upgrade naar Windows 7) Inderdaad is een externe DVD daar ook een prima oplossing voor.
Dan de UL30A van ASUS (deze zul je wel overwegen). Ik heb die in de winkel gezien en zoals een reviewer dat ook opmerkt "Alles glimt behalve de toetsen, dus je laat veel sporen achter". Dan is het (naast het iets te kleine scherm) voor mij een duidelijke nee. Overigens is het met de Acer dus precies andersom. Niets glimt, behalve de toetsen ;)

Afgelopen vrijdag de DVD van Windows 7 binnengekregen. Installatie duurde denk ik een uurtje of twee. Wel weer sneu dat de upgrade geen enkele rekening houdt met andere installaties, dus de bootsector en de dual-boot wordt gewoon vrolijk overschreven :(
Het zit er schitterend uit, maar ik ben teveel een Linux gebruiker zodat ik niet denk dat ik het ga gebruiken (de upgrade gedaan omdat het maar 15E kost en je weet maar nooit). Ik heb ook nog XP draaien onder Virtualbox voor die gevallen dat een site Internet Explorer vereist 8)7
Benchmarken heb ik niet gedraaid, behalve de tijd meten die voor het opstarten nodig is (toch niets ander te doen). Het voelt allemaal lekker rap aan. Wel zou je kunnen overwegen een laptop te kiezen met een 7200 rpm schijf, of nog beter een SSD.

Ik heb deze review (ik weet het is beperkt) overigens geschreven om mijn eigen ervaringen te delen met anderen, omdat ik toch ook veel heb gehad aan de reacties en overwegingen van anderen. Ook wil ik voor andere Linux gebruikers aangeven dat deze laptop prima werkt met Ubuntu.

[Reactie gewijzigd door blaap_ofc op 29 november 2009 20:24]

Bedankt voor je uitgebreide antwoord, hier kan ik wat mee!

Ik denk dat je me om hebt richting de Acer i.p.v. de Asus, je hebt nl. een paar argumenten die hout snijden.

Ik blijf toch nog met een enkele vraag zitten:
Je geeft de bouwkwaliteit (een toch niet onbelangrijk iets voor een portable) slechts 3 sterren (voldoende). Voldoende lijkt genoeg, maar 3 sterren wordt toch als minder ervaren. Komt dit door het schuren van het logo, of zijn er nog andere zaken die daaraan ten grondslag liggen.

De accuduur geeft je uitstekend (5 sterren). T.o.v. normale laptops is dit zeker het geval, maar volgens de specs blijft hij toch nog wel wat achter bij de Asus. Heb jij het tegen de normale laptops afgezet, of zijn de specs van Asus wat aan de erg optimistische kant.

Merk je na het opstarten ook nog snelheidswinst bij Ubuntu t.o.v. Vista/Win7. Of zit die winst enkel in het opstarten (wat op zich natuurlijk ook al een erg belangrijk gegeven is).

Op mijn laptop heb ik ik Vista Buss. 64 bits draaien. Op mijn school werken ze nog met Vista 32 bits, met als gevolg dat ik de printerdrivers niet kan installeren (hebben ze gewoon niet in voorzien 8)7, en bij Ricoh kan ik de drivers niet vinden. Je kan niet even de printer aan je laptop hangen zodat Windows het wel uitzoekt.....). Als ik nu Ubunta installeer, loop ik dan ook tegen dat soort problemen op, want die netwerken op scholen zijn toch allemaal Windows georiŰnteerd. Ik hoorde van mijn dochter dat ze persÚ geen Apple wilt, omdat de Apples bij haar op school allemaal problemen hebben.....

Ik ben een absolute leek op Linux gebied, vandaar mijn (misschien domme) vraag. Pakketten als MS Office zijn die op Ubuntu te installeren. Ik heb een tijd met Open Office gewerkt, maar ik vind het toch net niet het lekkere (volledig compatible) pakket. MS Office loopt net allemaal wat soepeler, ziet er beter uit, enz.
Wat is jouw ervaring?

Ja wat die schijven betreft heb je gelijk. In mijn HP zit een 7200 rpm-schijf en daar haal ik nog maar net 60 MBps mee op zijn max. Ik ben een review aan het voorbereiden, de snapshots heb ik al klaar staan: gallery: Pjerry . In ieder geval werd ik niet heel gelukkig van de resultaten, maar voor een kleine 2,5" drive valt het blijkbaar nog allemaal wel mee. Iig is het de bottleneck in mijn laptop ( http://tweakers.net/ext/f/SXvrvlseiNHAbJjE6kM83VPD/full.jpg ), terwijl er al een langzame grafische kaart in zit.

Ja, 1900x1200 is wat overdreven op een 15,4" (Ik wou oorspronkelijk voor de Lenovo 500W gaan, met 1900x1200). Ik ben echter blij met mijn 1680x1050 (best of both worlds). Dit is een mooie middenweg en af en toe zelfs nog te klein. Maar normaliter geeft het zoveel overzicht dat het toch wel heerlijk werken is!

Nogmaals bedankt. Als ik nog meer vragen heb stuur ik wel een PM als dat is toegestaan.

[Reactie gewijzigd door Pjerry op 30 november 2009 11:51]

Bouwkwaliteit is nogal subjectief maar het komt door de twee dingen die ik heb beschreven. Het schuren van de klep tegen de behuizing bij sluiten is zo goed als verdwenen nadat ik de batterij opnieuw geplaatst heb en extra aangedrukt. Het toetsenbord probleem(pje) is er nog steeds. Het stoort niet voldoende om de laptop retour te sturen en misschien dat ik het zelf ooit nog eens ga proberen op te lossen.

Accuduur vergelijking kun je beter van een andere review halen waar ze het echt meten, maar ten opzicht met een gemiddelde laptop doet deze Acer het zeer goed dat merk ik zelf ook wel. En hij is erg stil, had ik nog niet vemeld?

Opstarten is vanaf het moment dat het boot menu toont en Ubuntu of Vista/7 gekozen is.

Wat de printers betreft, ik heb zelf een printer via een netwerk (een gedeelde Brother DCP135C die op een Windows-XP zit aangesloten). Omdat ik de printer niet via de USB had aangesloten heb ik de driver eerst even via pakket beheer ge´nstalleerd (DCP-135 in het zoekveld intypen, en voila gevonden en ge´nstalleerd)

Mocht je ook Ubuntu willen proberen, dan raad ik je aan eerst via een LiveCD te proberen zonder te installeren. Mocht het bevallen dan kun je alsnog installeren naast Windows zodat je daar altijd op kunt terugvallen.

Ik gebruik zowel thuis al op m'n werk alleen OpenOffice. Het kwam vroeger voort uit zuinigheid, maar inmiddels ben ik er net zo aan gewend als de meeste anderen aan MS Office. De writer (word) is een complete goede vervanging en mist niets. calc (excel) is echter minder uitgebreid en is soms niet in staat om zeer complexe spreadsheet of grafieken goed weer te geven. Het is dus vooral een interoperabiliteits probleem. MS Office onder Linux gaat niet echt. Er is een wel een Wine schil waarmee je Office kunt installeren, maar dat werkt niet 100%, ik raad het niet aan, zeker niet als je toch al Windows bij deze laptop krijgt.

Begrijp ik het nou goed dat je de laptop voor je dochter zoekt Die wil toch gewoon dat het goed werkt (printer idd) maar dat het er ook mooi uitziet? Dan kun je bij Dell ook goed terecht met zo'n Vostro met "Deep Cherry Red" deksel 8-) Voordeel dat je daar een scherm met anti reflectie coating kunt bestellen (noemen ze zakelijk, maar het is gewoon zeer praktisch al je ook wel eens op een terras werkt). Zo heb je er weer een dilemma bij :+

[Reactie gewijzigd door blaap_ofc op 30 november 2009 20:22]

De 2 grootste boosts die je een laptop kan geven zijn:

- Zelf een nieuwe OS erop (zonder die voorgeinstalleerde meuk), voorkeur Win 7 (x64)
- HD vervangen voor een SSD

Verder kiest windows update in win 7 zelf goede drivers uit, die ook nog eens voor minder energieverbruik zorgen. Zoals bij die realtek software, vraagt veel meer processor load dan de standaard microsoft drivers en die doen het net zo goed.

Verder kan ik me wel vinden in je pos/neg punten.

Ik gebruik zelf de 13,3" en ik vind het een verademing om mee te werken in de trein, thuis en hij is zo lekker licht. Wat gewoon ideaal is aan deze laptops is het lage verbruik en lange accuduur (ik doe 5:15 uur met een volle accu EN gebruik van wifi en maximale schermhelderheid, zet je wifi uit haalt ie makkelijk 7 uur!)
Bedankt voor je review.

Ik ben nu ook al een tijdje aan het kijken naar die ULV-machientjes. Mijn dochter moet een laptop mee naar school nemen en het gewicht van deze ultraportables is daarbij ideaal. Temeer omdat ze in een wat groter scherm leverbaar zijn dan netbools en ze qua performance de netbooks ook alleen maar de achterlichten laat zien.

Je beschrijft (terecht m.i.) dat het een hele klus is om een nieuwe laptop te kiezen. Na veel wikken en wegen kom je uiteindelijk op deze Acer terecht (met alle nadelen vandien zoals die gigantische berg (flauwe kul) bloatware die Acer bij levert; de Acer netbook van mijn vrouw is twee keer zo snel geworden nadat in Win7 Ultimate had ge´nstalleerd, zelfs nu het nog met Aero aan draait....). Maar jammer genoeg beschrijf je verder niets over het feit wat nou uiteindelijk de doorslag heeft gegeven voor deze Acer.

Voor hetzelfde geld koop je een Asus, die normaliter toch wat solidener gebouwd is dan een Acer. Ja, je komt dan wel op 13,3 of 15,6" uit, maar over de resolutie van die 13" hoor ik toch eigenlijk weinig negatieve berichten. waarover hieronder meer. Deze heeft dan wel een iets snellere CPU, maar de snelheid van de machine wordt toch maar deels bepaald door de CPU. Daarnaast vraag ik me af of je echt veel verschil merkt tussen een SU7300 en SU9400 (theoretich wel zo'n 8% sneller, maar toch....). Daarnaast heeft de kleine Asus ook geen DVD aan boord, maar dat hoef je dan ook niet mee te sjouwen dus. Sinds ik een extrene DVD-player heb aangeschaft, is dat ook eigenlijk geen probleem meer, want hoe vaak heb je hem nou eigenlijk tegenwoordig buitenshuis nodig?

Ik smacht dus naar je overwegingen. Ook zou ik graag wat metingen willen zien. Je beschrijft over Windows nauwelijks wat, en over Ubunta heb je het alleen over het feit of je een bepaald onderdeel wel dan niet aan de praat hebt gekregen., wat tegenwoordig noog maar nauwelijks een item is in zijn algemeenheid.

Schermgrootte/resolutie.
Ik ben sinds enkele weken de trotse bezitter van een HP 8530p. Dat ding heeft op zijn scherm van 15,4" een resolutie van 1680x1050. Een resoltutie die ik oook op mijn 20" Dell 2007FP heb. Normaliter werkt het heerlijk. Lekker veel overzicht, maar ik moet toegeven dat het net allemaal wat makkelijker leesbaar is op mijn Dell... Maar zoals ik al zeg normaliter prima. Waar het niet voldoet wordt even ingezoomd en is het probleem ook uit de wereld. M.a.w. op een (scherp) 13,3"scherm met een resolutie van 1366x768 lijk je mij een heel werkbare omgeving te hebben met (net aan) voldoende resolutie.

Vooalsnog ben ik niet overtuigd om voor deze Acer te gaan i.p.v. een Asus, tenzij je met mooie overwegingen komt waaraan ik niet gedacht heb. Ik stel die overwegingen en jouw mening dan ook erg op prijs en ik hoop dat je die nog toevoegt, naast enkele benchmarks en gebruikerservaringen.

Veel succes met je nieuwe laptop.
Ik heb precies dezelfde als jou.

Nadat hij de eerste keer was opgeladen heb ik als eerste meteen windows 7 erop gezet. ik gebruikte dit al op mijn desktop en was erg tevreden over windows 7. windows vista prestaties weet ik dus niet.

Wel de prestaties in Windows 7. Deze acer is verbazingwekkend snel eigenlijk. mede te danken aan de Centrino 2. Ook al is deze maar 1.4Ghz hij heeft toch flink wat power, Oke het is geen snelheidsbeest om video decoding op te doen maar voor dagelijks gebruik meer dan genoeg. Onder dagelijks gebruik versta ik office / internet / msn / packet tracer (cisco) En niet te vergeten het kijken van films in de trein. ik ga bijna elk weekend naar mijn vriendin in de buurt van Utrecht, dit is ongeveer 3 uur met de trein. Ik kan voordat ik daarheen ga op school nog 2-3 uur werken en dan in de trein nog film kijken. Echt een verademing in vergelijking met mijn Asus F5.

Ik heb geen volledige benchmarks en dergelijke maar als er animo is wil ik best een revieuw schrijven over deze laptop.

begint op een revieuw te lijken. Hier laat ik het bij. mocht er animo zijn voor een revieuw hoor ik het wel.