Specificaties 13,3" (1366x768), 320GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Asus UL30A-QX057X Review

HGijs 20 november 2009, laatste update op 20 november 2009, 5.921 views

Asus UL30A-QX057X

Pluspunten

• Totaal balans tussen
  • draagbaarheid
  • snelheid
  • accuduur
  • Bouwkwaliteit

Minpunten

• Alles glimt behalve de toetsen, dus je laat veel sporen achter

Ik heb mijn UL30a half november besteld bij 4launch. Was na een ruime week in huis. Ik vergelijk deze notebook vooral met mijn IBM Thinkpad T42 die ik drie jaar geleden tweedehands heb gekocht. Ik zocht voor mijzelf een lichte en draagbare notebook waar ik toch een hele dag op zou kunnen werken als dat zo uitkomt. Verder wilde ik geen netbook omdat ik Windows 7 wil kunnen draaien. Verder leek een scherm van 10 inch me veel te klein. 15 inch en groter vind ik niet meer leuk meenemen in de trein of een fietstas.

Algemene indruk: mooie laptop, stevig in elkaargezet (ook de onderkant is heel mooi afgewerkt, niet zo snel haken dus als je hem in je tas propt), super balans tussen prestaties, accucapaciteit en mobiliteit.

Featureset: uitgebreid. Zelfs Bluetooth zit erop (tenminste, ik kan het aan en uitzetten, ik heb nog niet geprobeerd er verbinding mee te maken). Wifi, voldoende USB poorten, flash kaartlezer, grote harde schijf, veel geheugen. Het scherm is natuurlijk niet erg groot (13.3 inch), maar dat is een bewuste keuze van de koper. De resolutie van het scherm is wel weer OK (1300 zoveel bij 768), waardoor kleinere letters goed leesbaar blijven, zeker samen met windows cleartype (bevalt me nu wel, itt tot een eerdere ervaring, waar ik het vooral een vager beeld vond opleveren). Kleine hoogte van het scherm is wel wennen. Als ik mocht kiezen, had ASUS van mij voor een tientje extra die laatste 0.7 inch in de hoogte mogen stoppen.

Geen DVD speler, heb ik extern erbij gekocht. Is natuurlijk ook zot om altijd mee te sjouwen als je dat onderweg toch niet gebruikt.

Helderheid van het scherm kan mooi hoog. Het scherm spiegelt wel, maar ik vind het niet storend (terwijl ik het niet gewend was). Buiten werken heb ik nog even niet geprobeerd, maar gaat vast niet slechter dan met mijn T42 (daarmee gaat het in ieder geval niet).

Het toetsenbord is OK. Als je erop let is een Thinkpad toetsenbord natuurlijk beter, maar dat is dan ook traditionele IBM top. Voordeel van een 13 inch systeem is het volledige toetsenbord, een voorwaarde voor lekker werken als je een rapport moet maken.

De processor is duidelijk voldoende snel om netjes Windows 7 op te kunnen draaien. Net even geprobeerd: word 2007 start in drie seconden. Alle aero functies kunnen gewoon aan.

Ik vind de bouwkwaliteit erg goed, beter dan die van mijn vergelijk, een T42. Je ziet nauwelijks naden, alles sluit heel mooi op elkaar aan. Je voelt ook geen zwakke plekken ofzo. Scherm gaat niet te zwaar, blijft netjes staan. Heel mooi: het scherm gaat de laatste cm op een weerstand heen waardoor hij heel mooi dichtklapt en dichtblijft zonder vergrendeling (misschien een gek vergelijk, maar het voelt een beetje zoals een keukenla dichtdoen, met een mooie demping om niet te hard dicht te klappen).

Er zitten te veel stickers op en het glimmende uiterlijk is niet geweldig als je niet van vingervet houd.

De accuduur is niet overdreven door de fabrikant. Als je net als iedereen toch niet 8 uur per dag kunt werken, dus af en toe gewoon naar je scherm staart of koffie gaat halen, kun je echt lang op een batterijlading doen, zeker 10 uur.

Oh ja, Expressgate is een goed idee, maar zoals het nu is uitgevoerd lijkt het wel een grap van ASUS. Het beeld wordt namelijk uitgerekt op het scherm: dus vaag beeld omdat resolutie niet past op beeldscherm en brede mannen en vrouwen op je fotos. Wachten op een update. Om snel de weg op te zoeken of iets dergelijks overigens helemaal geschikt.

Heb jij ook een Asus UL30A-QX057X?

Wow super review!! HGijs +1

Dit heeft me zeker wel extra overtuiging gegeven ook voor deze laptop te gaan. :)
Kun je toch een keer buiten proberen als het een beetje zonnig is? Voor mij is het wel belangrijk namelijk. Probeer ook kopjes in je reviews te maken, leest en stuk gemakkelijker.
Mooie review. Ik neem aan dat hier gewoon een 2.5" HD inzit? ik vind de su7300 laptops namelijk wel tof, maar wel met een SSD.