Sony Xperia X Performance Wit Review

Nonkel pleuris 20 februari 2017, 333 views

Sony Xperia X Performance Wit

Snelle smartphone, niet te groot, mooi scherm, uitbreidbaar geheugen en nog meer goede zaken. De batterij is niet de beste kant, maar dat hangt natuurlijk af van het gebruik.

Pluspunten

• Snelheid
  • FullHD 5" scherm
  • Micro USB (met OTG)
  • Mircacast
  • Hoge kwaliteit

Minpunten

• Batterij niet super
  • Geen MHL meer
  • Dure accesoires

Na heel wat jaren was mijn sony Xperia T aan vervanging toe. Deze werd traag en ik was van plan om dit jaar uit te kijken naar een nieuw toestel. Heb enkele keren gehad dat hij zo traag was dat het niet mogelijk was om op te nemen omdat het toestel zo traag was dat die taak te zwaar was. Dus wat rapper dan gepland voor dit toestel gekozen.

Waarom dit toestel?

Mijn oude Sony heeft altijd goed gewerkt, maar bij de keuze naar een nieuw toestel speelde het merk niet mee. Voor mij moest het toestel deze eisen voldoen:
  • Uitbreidbaar geheugen
  • 3.5MM jack
  • Max 5.2" (liever wat kleiner)
  • FullHD scherm
  • Micro USB
Hierdoor bleven er maar en paar toestellen over. Van deze en de andere opgelijst wat de goede en mindere punten waren van die toestellen en de keuze was gemaakt. De bestelling gemaakt bij belsimpel.nl en een dag later stond de pakjesmeneer aan mijn deur met de telefoon.

Eerste indruk

De vorige telefoon was 4.5", maar het verschil is amper te merken. Zowel van afmetingen als gewicht. Maar het is wel een zeer glad toestel. Het toestel voelt degelijk aan, maar door de aluminium achter en zijkant had ik soms het idee dat wel heel makkelijk uit mijn handen zou vallen. Nu ben ik wel iemand die steeds een hoesje rond zijn telefoon heeft, dus dat is geen nadeel.

Ingebruikname

De nanosim en een geheugekaart aan de zijkant erin steken op het toestel opzetten, meer is het niet. Het is android, kwestie van in te loggen met een account en het een paar updates downloaden. Dat ging allemaal vrij snel. Ook het invoeren van vingerafdrukken was allemaal zeer snel geregeld. Wel min of meer jammer dat er maar 5 vingerafdrukken kunnen worden opgeslagen.

Connectiemogelijkheden
Zowel de 2.4 als de 5gHz band werken met een goede ontvangst. Bluetooth werkt ook zonder problemen in de auto en enkele bluetooth speakers werken direct.
De 3.5MM jack doet ook wat het zou moeten. Het volume gaat vrij hard, geen ruis als geen geluid is.
Miracast werkt. Verbinding maken gaat snel. Maar de techniek is niet feilloos. Niet dat ik het vaak gebruik maar als het echt nodig is voor meer dan en foto of een kort filmpje gebruik ik een MHL kabel, maar daar kan deze telefoon niets mee. De OTG werkt wel zonder problemen om een USB stick aan te sluiten via de micro USB.

Scherm
Het fullHD scherm is een plezier voor het oog. Alles is scherp en er is geen pixeltje op te merken met het blote oog. Zowel in zeer heldere als donkere ruimtes past de helderheid zich aan zodat het duidelijk is wat er op het scherm staat. Zonder ofwel oogverblindend te zijn als te donker.

Algemene indruk

Ondertussen heb ik het toestel 2 weken. Aan de snelheid wen je snel. Je drukt er op en het staat er. Niet meer zoals bij de vorige seconden wachten eer bv skype begint op te starten en dan nog wat eer je kan beginnen typen, om er dan achter te komen dat je te snel bezig bent er er nog niets staat. Het inloggen met een vingerafdruk verloopt vlot. Als je de vinger niet goed over de lezer schuift dan kan het toestel er niets aan doen. Op 10 pogingen gaat het 9 keer direct. Momenteel steekt het in de sony SCR56 beschermhoes. Deze heeft een doorzichtige voorkant. Het staat nu ingesteld dat het scherm aan gaat als de hoes open gaat en aanblijft als ze terug dicht gaat.

Er zijn heel wat redenen waarom ik dit een goede telefoon vind. Er zijn reviews waarin deze telefoon niet zo hoog scoort. Dat komt voor een groot stuk door de hoge prijs die het toestel had toen die werd gelanceerd. Ik heb er ongeveer 450 voor betaald. Dat is niet weinig, maar dat is deze telefoon zeker waard.

Heb jij ook een Sony Xperia X Performance Wit?