Specificaties 11,6" (1366x768), 160GB - Bekijk alle specificaties

Acer Aspire Timeline 1810TZ-412G16N Review

Peetke 28 december 2009, laatste update op 28 december 2009, 8.666 views

Acer Aspire Timeline 1810TZ-412G16N

Pluspunten

• Erg lange accutijd
  • Snel
  • Klein en lichtgewicht

Minpunten

• geen 3G modem
  • 3D zwak

Krachtig
Chipsettype: Mobile Intel GS45 Express
De CPU is voor mobiele toepassingen erg krachtig en heeft de volgende specs:
Processor: Intel Pentium SU4100, 1.3 GHz Dual Core, 64-bit, Launch Date Q3'09, 800 MHz FSB, L2 Cache 2 MB, 45 nm, max 10W TDP
Geheugenspecs:

Grafisch Aero 3.1
Grafisch 3D 3.2
Hardeschijf 5.4

OS
Ik draai op de Laptop een clean install van Windows 7 Pro en Kubuntu 9.10, beiden zijn 64bits besturingssystemen. Aangezien ik geen fan ben van de standaard installatie met allemaal voorge´nstalleerde software, was het beginnen met schone lei een vereiste. De Acer image van Windows 7 Home Premium is niet erg snel, en staat op een losse partitie. Je krijgt geen installatie-media.

Scherm
Display-type: 11.6" TFT 1366 x 768 ( WXGA )
Kleurondersteuning: 24-bit (16,7 miljoen kleuren)
Functies: LED-backlit, Cine Crystal
Ik ben kleinere netbooks gewend die een 1024x600 scherm hadden. Dit was voor mij echt te klein. Je moet dan alles scrollen en een leuke 720p serie kijken zit er dan ook niet fijn in. De resolutie en helderheid zijn prima op peil bij deze laptop. De inkijkhoek is net erg super. Je buurman/vrouw heeft wel een veel donkerder scherm.

Video
Voor video is deze laptop uitermate geschikt:
Grafische processor: Intel GMA 4500MHD Dynamic Video Memory Technology 5.0
HDMI - 19-pens HDMI type A
VGA - 15-pens HD D-Sub (HD-15)
Hij kan prima HD video aan. Output naar HDMI geeft op je HDTV mooi beeld. 1080p video is soms wel wat zwaar, als is dat per 1080p weer anders (manier van encoding iets anders?)

Draagbaarheid
De laptop is prima met 1 hand te dragen. Je kunt gemakkelijk een hele dag op de laptop werken, zonder in het stopcontact te zitten. 8 uur (!!) werken is zeker te halen als je het scherm niet op de aller helderste stand zet.
Verdere specificaties:
Breedte: 28.5 cm, Diepte: 20.4 cm, Hoogte: 3 cm
Gewicht: 1.4 kg
Batterij: 6-cels Lithiumion
Capaciteit: 5600 mAh

IO
5 in 1 kaartlezer
Draadloos NIC: Intel Wifi Link 5100 op papier Heb ik er niet in zitten namelijk. Ik heb een Intel 1000 (wel gewoon met wifi N)
Gigabit Ethernet, IEEE 802.11n (draft)
Interfaces: 3 x Hi-Speed USB - 4-PIN USB type A

Upgrades:
Ik heb de laptop voorzien van nieuw geheugen. Een dual channel kit van OZ:
Windows Prestatie-index heeft de categorie RAM nu geen RAM 4.7 maar een RAM 4.8.
De 4GB geheugen draait netjes op 800Mhz in Dual Channel mode, met timings van 5-5-5-18.

Heb jij ook een Acer Aspire Timeline 1810TZ-412G16N?

voor de liefhebbers is hier een leuke 1810tz tweaks pagina:
Kun je trouwens wel de key van Win 7 gebruiken voor de installatie van een schone versie?
Als je eenzelfde versie pakt wel. Volgens mij doet MS niet meer moeilijk over Engels/NL tegenwoordig. Maar pak wel de Home Premium, anders gaat het niet werken.

De Win7 Pro die ik draai is met een andere licentie, dus ik gebruik mijn sticker nu niet.
Deze lijkt mij echt ideaaal...heb nu een 15.4 inch omdat ik eerst altijd game. Nu niet meer, gebruik hem enkel voor school dus open office en download af en toe een hd-film ( 720p ) dus die hdmi is ook super aangezien ik alles op mijn lcd kijk.

Maar wat ik me afvraag is hoe snel de processor nu precies is, heb nu een Asus F3-Ka - AMD Turion 64 X2 TL-62 @ 2,1 Ghz. Ga ik me mateloos irriteren aan de traagheid, of is die ulv @ 1.3 Ghz gewoon heel anders ?

Lijkt me een ideaal reismaatje in de trein/bus/school/vakantie. Zeker omdat ie ook lang meegaat, want wil geen twee uur meer en ook geen Atom.
Ik merk aan niets dat deze langzamer is dan mijn Q9550 (4x2,83Mhz), maar het is maar net wat je draait aan software. Er staat bij mij weinig actief te draaien.

Ik had laatst met een 1080p film wel dat de accu na 2,5uur echt leeg was (en de film was net iets langer :S)
Update 3:
Ik heb vandaag de review bijgewerkt. Ik heb de laptop nu een maand en heb mijn eerdere beoordelingen nog eens goed bekeken. Tevens heb ik een geheugen-upgrade uitgevoerd en de info daarvan toegevoegd.
Waarom geef je de ergonomie een voldoende en geen goed?
De touchpad is er goed. Het toetsenbord is alleen erg plat, en is voornamelijk wennen. Het is wel een normaal formaat, dus je zet er niet erg bekrompen achter. Ik zit alleen achter meerdere computers en laptops en moet iedere keer weer wennen aan deze platte toetsen. Het is niet verkeerd, maar wel anders.
Is er ook een verschil in de score qua "grafisch 3D" in windows met de geheugen upgrade?
Met dualchannel zou de grafische chipset immers ook sneller moeten werken.

En merk je op zich veel van deze upgrade?
Ik merk er niet veel van, want het systeem is echt al overal lekker vlot. De Grafisch 3D score is niet omhoog gegaan. Qua 3D draai ik er eigenlijk niets op, alleen Compiz op linux en die draait helemaal soepel, inclusief Wobly-effecten.
Zou je wat kunnen zeggen over de degelijkheid van deze laptop? Hoe reisbestendig je denkt dat 'ie is? Ik vind deze laptop een mooi combinatie van vermogen en portabiliteit en wil 'em zakelijk gaan gebruiken.
Ik kan hier wel iets over zeggen. Neem mijn 3810T bijna elke dag in een neopreen sleeve mee in mijn rugzakje, en hij heeft hier nog geen beschadigingen, beperkingen in het gebruik of andere mankementen aan over gehouden.

Ik zou dus zeker willen zeggen dat hij zeer degelijk en reisbestendig is! :)
ik heb sinds afgelopen zondag de 1810tz, en tot nu toe elke dag meegenomen in de trein. Zonder sleeve/hoes, in een vrij kleine messenger bag.
Wat degelijkheid betreft, dat is natuurlijk niet te zeggen na 3 dagen, maar de eerste indruk is goed (het is uiteraard geen thinkpad-niveau).

Ik denk dat als je er normaal mee omgaat, de reisbestendigheid van deze laptop prima is. Gecombineerd met het gewicht, de accu, en iPhone tethering _/-\o_ natuurlijk perfect om overal mee te nemen

[Reactie gewijzigd door g3 op 25 november 2009 17:19]

Bedankt g3 en Jradman!

Ik zit te denken aan een combo van de 1810tz met een intel ssd, lijkt me erg fijn :P

Heb in een andere laptop waar ik regelmatig mee werk ook al een ssd zitten en dat bevalt prima! Zeker i.c.m. kubuntu.
Ik zit ook te denken aan een memory en SSD upgrade. Het systeem is alleen al zo fijn dat het niet eens echt nodig is.

Ik heb hem nu een paar weken thuis en neem hem vaak mee naar mijn werk. Daar moet ik ook mee op pad en neem ik hem ook mee. Ik had een Dell Inspiron 1700, die 4kg woog, dus het is een verademing.

De zwarte glanscover is wel erg besmettelijk voor vettigheid/vegen, maar ik ben gestopt die te poetsen (onbegonnen werk).

Boottijden:
BIOS 7 seconden
Win 7 (tot login): 22 seconden
Win 7 hele desktop env: 40 seconden
Linux hele env: 43 seconden
De 1810tz zou voor mij aantrekkelijk zijn als hij in eenzelfde soort chassis als de grotere broertjes uit de timeline serie 4810 en 5810 zat. Deze zijn van geborsteld aluminium. De 1810 zit in feite in een netbook chassis en heeft dus ook de plastic glossy look die daarbij hoort. Jammer, voor de rest zeker een leuk apparaat.
Er zit wel een soort geborsteld aluminium naast de touchpad, alleen niet op de achterkant van het scherm.
Bespaar nog eens 40 euro door Linux te gebruiken en geen Windows 7.

Je kan 40 euro besparen op je 1810TZ door Windows 7 niet te aanvaarden. Moet je de laptop wil naar het servicecenter van Acer Den Bosch brengen/sturen.

Halen zij Windows eraf en krijg je 40 euro retour.

Ubuntu schijnt perfect te werken, alleen de multi-touch op de trackpad nog niet helemaal.
Het kost mij meer dan 40 euro als ik daar fysiek langs moet gaan. Ik gebruik de installatie en licentie sticker echt niet, maar kan ook niet zoeveel moeite voor 40 euro :(
Mooie review, heeft me ook geholpen bij de keuze voor dit apparaatje. Ben er over het algemeen tevreden mee.

Enkele ervaringen die ik ermee heb:

- Een nadeel vind ik dat het maximale geluidsniveau tamelijk zacht is, eigenlijk alleen bruikbaar als je er voor zit, niet als je bijvoorbeeld even opstaat en verder wilt luisteren naar een lopend filmpje of radio.

- Het gaat net qua beeldscherm formaat voor mij, de volgende keer neem ik een maatje groter. Had ik van te voren kunnen weten natuurlijk, maar dit is mijn eerste laptop, en het is wellicht iets waar je pas na een poosje gebruiken achter komt.

- Inzoomen met de multitouch waar nodig werkt wel weer handig. Multitouch bediening in het algemeen heeft bij mij wel een leercurve, vind het soms wat gepriegel op het kleine touchpad. Maar ook daarmee ben ik een beginner.

- Hij is lekker licht en makkelijk om mee te nemen of even snel op de bank in handen te nemen om iets op te zoeken. Start vlot op. Ik denk dat voor de portabiliteit het gewicht van doorslaggevend belang is, daarna platheid en tenslotte pas de "footprint": mits die maar in een rugtas past. Voor mij dus prima de plastic behuizing, ook al doet dat misschien iets goedkoper aan. De Acer ziet er evengoed chique uit met de alu afwerking rond het toetsenbord. Ik heb ook serieus de net zo lichte plastic MSI XSlim 340 (13.4" scherm) overwogen, maar gekozen voor dit systeem vanwege de snellere processor.

[Reactie gewijzigd door Ferdie op 21 maart 2010 17:55]