Specificaties Stereo Bluetoothspeaker met oplaadbare accu - Bekijk alle specificaties

JBL Flip 3 Zwart Review

Awesomehobo 17 februari 2017, laatste update op 17 februari 2017, 913 views

JBL Flip 3 Zwart

Mooie, handzame (bluetooth) speaker, welkeeen mooi, helder en tevens krachtig geluid produceert. Met een geschatte accuduur van 10u en een "spatwaterdicht-rating" is dit een zeer aantrekkelijke speaker.

Pluspunten

• Handzaam formaat
  • Krachtig en helder geluid
  • Circa 10u accuduur (3000mAh)
  • "Spatwaterdicht"
  • Mooi design

Minpunten

• Geen plat deel voor de speaker om goed stevig stil te staan
  • "Spatwaterdicht" enkel met goed gesloten klepje voor de Aux en USB poorten

Mid- en hoogweergave Score: 4
Basweergave Score: 4
Film/gameweergave Score: 4
Muziekweergave Score: 5
Via een vriend die deze speaker heeft aangeschaft de vraag gekregen of ik deze zou willen reviewen, waar ik natuurlijk geen nee tegen kon zeggen. (Thanks, Rico!)
Bij deze dus een review van de JBL Flip 3, en een vergelijking hiervan met mijn JBL Charge 2+.https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1CEIKrqH37nfO2b.jpeg

De Flip 3 is een portable bluetooth speaker van JBL, welke je dus gemakkelijk mee kan nemen naar een feestje, het strand of gewoon je achtertuin.
De speaker heeft een vrij handzaam formaat; je kan deze gemakkelijk in je hand vasthouden, en is met 450 gram dan ook zeker niet zwaar.
Volgens JBL is de Flip 3 "Spatwaterdicht", maar ik kan nergens een gecertificeerde IP rating vinden, welke wl te vinden is bij de recent uitgekomen Flip 4, welke een rating heeft van IPX7.
(Meer informatie over de Flip 4: http://www.jbl.nl/draadlo...html?ref=hpbannerNPIFlip4)

In deze review ga ik de Flip 3 vergelijken met een ander product van JBL, namelijk de Charge 2 +. Hier heb ik anderhalf jaar geleden een (minder uitgebreide) review van geschreven, welke je eventueel hier kan vinden: productreview: JBL Charge2+ Zwart review door Awesomehobo

Het design

De Flip 3 heeft een mooi, elegant maar toch simpel design.
Het product is grotendeels voorzien van een stoffen-mesh laag, en aan de zijkanten en achterkant is deze voorzien van rubber, waarschijnlijk om stoten e.d. op te kunnen vangen.
Flip 3 van de voorkant
Flip 3 staand

Aan de achterkant* vind je alle knoppen;
Aan/uit knop
JBL Connect knop**
Bluetooth knop (op het mesh)
Volume knoppen (op het mesh)
Antwoord-Telefoon knop (op het mesh)

Tevens vindt je hier ook de Aux en Micro USB oplaadpoort, onder een klepje:

* De Flip 3 heeft geen plat gedeelte om goed stabiel te kunnen staan, dus leunt deze naar achter, waar de knoppen zitten. De zijkanten lopen dan ook tevens lichtelijk af naar achter.

**JBL Connect laat je meerdere Flip 3 of andere JBL speakers met JBL Connect aan elkaar koppelen, zo kan je dezelfde muziek op meerdere speakers tegelijkertijd afspelen. Volgens JBL kan je tot 100+ speakers koppelen.

Specificaties

De Flip 3 heeft 2 drivers (ofwel speakers), van elk 8 Watt, wat dus een totaal vermogen levert van 16 Watt. Dit is dan ook zeer vergelijkbaar met de (wat oudere) Charge 2+, welke een vermogen levert van 15 Watt.

Zoals eerder vermeld vindt ik de Flip 3 erg handzaam. Wellicht komt dit omdat ik de Charge 2+ gewent ben, welke wat groter en zwaarder is.
De Flip 3 heeft een gewicht van 450 gram, een hoogte van 169mm, en een breedte van 64mm.
Bij de Charge 2+ is dit een respectievelijke 600 gram, 185mm H en 79mm B.

Flip 3 voor, Charge 2+ achter
Flip 3 links, Charge 2+ rechts
Flip 3 links, Charge 2+ rechts

De Flip 3 beschikt over Bluetooth 4.1 (Versus Bluetooth 3.0 bij de Charge 2+), een Aux poort en een Micro USB poort om op te laden.
Waar de Flip 3 een accu van 3000 mAh heeft, is dit bij de Charge 2+ echter 6000 mAh, wat grotendeels komt door de mogelijkheid om je telefoon via de Charge 2+ te kunnen opladen (Vandaar de naam Charge). Dit zorgt dus ook voor de grotere omvang en het zwaardere gewicht van de Charge 2+.

Het geluid

Het geluid van deze speaker is enorm goed. Zeker voor het formaat van het geheel.
Naar mijn mening is het geluid vrijwel identiek aan de wat grotere Charge 2+.
Sterke bass, heldere hoge tonen en een krachtig algehele geluids-output.

Ik heb een filmpje gemaakt, en op Youtube geplaatst om dit te vergelijken, let er echter wel op dat dit is opgenomen met mijn camera, en dus de daarbij ingebouwde microfoon.
Geluidskwaliteit in het filmpje is dus uiteraard wat minder als in het echt, maar het zou een goede indicatie moeten geven:

Edit: Wegens copyright was het helaas niet mogelijk om dit te voorzien.
Ik zal proberen dit via een andere weg te uploaden.

Bij deze een poging via een andere weg, helaas met verlaagde kwaliteit:

Video: https://vid.me/j12W

De JBL Flip 3 is een enorm leuke speaker om mee te nemen naar.. waar dan ook eigenlijk! Het formaat laat je hem makkelijk mee nemen in een rugtas, handtas, of in veel gevallen zelfs in je jaszak.

Het geluid is naar mijn mening zeer goed voor het formaat, en heb daar dan ook verder geen opmerkingen over.

Naar mijn mening is het enige nadelige het klepje voor de aux en micro usb poorten, welke na veelvoudig gebruik wellicht niet goed meer zal sluiten, maar dat is een aanname.

Verder had een plat gedeelte aan de onderkant geen overbodige luxe zijn geweest (gewoon nog een laagje rubber), nu ligt de speaker namelijk niet altijd even stabiel, en kan bij een wiebelige ondergrond makkelijk omrollen. Natuurlijk kan je dit verhelpen door de speaker rechtop te zetten.

Al met al een zeer goede speaker, en ik raad deze dan ook zeker aan.
Wellicht gaat de prijs hiervan binnenkort zakken, wanneer de Flip 4, die bij de website van JBL al beschikbaar is, ook bij andere (web) winkels in de schappen komt te liggen.

Bedankt voor het lezen! Vragen kunnen gesteld worden in de comments, ik probeer altijd snel te antwoorden :)

Heb jij ook een JBL Flip 3 Zwart?

Bedankt voor de Review!

Zelf heb ik de Flip 3 gekocht voor een aanbieding bij de Media Markt voor 75 euro.

Groet Rico! :)
Wie kan mij helpen met het koppelen van van JBL Charge 3 ik heb er totaal 3 stuks 2 heb ik kunnen koppelen maar de derde lukt maar niet! heel vervelend, help zie ver speodig een bericht