Specificaties Stereo Bluetoothspeaker met oplaadbare accu - Bekijk alle specificaties

JBL Charge2+ Zwart Review

Awesomehobo 6 juli 2015, laatste update op 15 juli 2015, 8.109 views

JBL Charge2+ Zwart

Goed geluid, mooi design, lang meegaande accu.

Pluspunten

• Design
  • Accu
  • Geluid
  • Water resistant
  • Prijs/kwaliteit

Minpunten

• Geluidskwaliteit verschilt per genre

Mid- en hoogweergave Score: 5
Basweergave Score: 5
Muziekweergave Score: 5
Bij deze mijn allereerste review op tweakers.

Ik schrijf deze review omdat ik geen uitgebreide reviews kon vinden over dit product, wat ik jammer vind.
Ik heb zelf reeds de zwarte versie van deze speaker aangeschaft, bij de Mediamarkt.
Prijzen liggen gemiddeld rond de 170,-

De JBL Charge 2+ :

De JBL Charge 2+ is de opvolger van de voorgaande JBL Charge 2.
De Charge 2+ is reeds uitgekomen, einde juni / begin juli, terwijl zijn voortganger in de schappen ligt sinds begin september 2014.

Ten opzichte van zijn voortganger zijn er een paar verbeterpunten, en een paar punten die gelijk zijn gebleven.

Verbeterpunten:
In plaats van zijn voorganger, de Charge 2, heeft de + variant 2x zoveel vermogen.
De Charge 2 heeft een output van 7.5W rms, de Charge2+ eindigt op 15W rms.
k is de Charge 2+ waterbestendig(*), in mijn ogen een groot verbeterpunt.
(* JBL geeft aan dat de speaker waterafstotend is, en dus tegen bijv. regen kan, echter zijn er verschillende testen geweest die laten zien dat de speaker ook een bepaalde tijd onderwater gehouden kan worden. Dit raad ik echter niet aan.)

Het design van de speaker, de accucapiciteit, het gewicht, de afmetingen en ook het aantal in/en uitgangen van de speaker zijn hetzelfde gebleven.

Volledige lijst met specificaties (Charge 2+):
- 15W rms uitgangsvermogen
- 6.000Mah accu (Gaat circa 12uur mee, zonder opladen van een device)
- Waterresistant / waterproof*
- Audio in; Jack 3.5mm, bluetooth(3.0), Group Play*
- Power in; Micro USB
- Power out; USB
- Kan gebruikt worden als externe speaker/microfoon bij telefoongesprekken
(* Group Play is een functie waarbij meerdere mensen tegelijk kunnen verbinden met het apparaat, waardoor men ten alle tijde een ander nummer kunnen afspelen, zonder op iemand anders zijn telefoon/tablet/etc. naar een nummer te zoeken)

In de doos:
In de doos van de Charge 2+ vindt je de speaker zelf (opgeladen), een USB-Micro USB kabel (in mijn geval in de kleur van JBL, Oranje), en een USB powerbrick met standaard een Amerikaanse aansluiting, waarop je de meegeleverde Europese of Engelse adapter kunt aansluiten.

Mijn ervaring:
Mijn ervaring met de speaker is zeer goed.
Ten opzichte van zijn voortganger heeft hij een lagere bass, en klinkt hij minder schel bij de hoge tonen.
Uitgangsvolume/kwaliteit varieert echter met de verschillende genre's;
Top-40 nummers, 80's, 90's, e.d. klinken over het algemeen prima (afhangend van de kwaliteit van het nummer), echter kan je ervaren dat met genre's zoals dubstep, drum&bass, en andere nummers waar je normaal (zeer) veel bass verwacht, dat de bass iets tegenvalt.

Mijn ervaring is dat je hier niet zo veel van zult merken, afhangend van het volume waar je op luistert.
Ik heb deze speaker meegenomen met het varen op een bootje, waarbij de speaker het geluid van de 5PK motor nog steeds overstemde, zonder verlies van kwaliteit.

Beide binnen en buiten is dit een zeer goede speaker, zeker voor de geadviseerde prijs.

Ik hoop dat jullie nuttige info uit deze review hebben kunnen halen :)
tips, commentaar e.d. waardeer ik allemaal, en zal altijd* naar verbetering leiden.

(Zie foto's voor het product, en het product in vergelijking met een Harman Kardon Go Play Micro)

Heb jij ook een JBL Charge2+ Zwart?

Ik heb deze speaker sinds gisteren en het valt me opdat er alleen geluid komt uit de voorkant. Klopt dat en zit het speakerrooster aan de achterkant er puur voor de sier?
Dat klopt inderdaad.
Hier kwam ik ook achter toen ik hem aan het testen was.

Naar mijn mening is dit niet zo'n groot probleem, afhangend van waar je hem neerzet.
Als je hem plaatst in een holle ruimte, creer je eigenlijk een grotere klankkast voor de speaker.
Denk hierbij bijvoorbeeld onder een bureau, in een (open) kast, of zelfs in een (open) kartonnen doos.

Natuurlijk is dit geen permanente oplossing, en is het 'jammer' dat er geen geluid uit de achterkant komt.
Echter is dit wel op de website van JBL, en meerdere webwinkels vermeld.

Het speakerrooster is over het algemeen inderdaad alleen voor de sier, het voegt niet veel toe qua functionaliteit en/of waterdichtheid, aangezien ze ook de achterkant van een ander materiaal hadden kunnen voorzien.
Echter vind ik zelf de textuur van het rooster zeer prettig, en de speaker houd naar mijn mening hierdoor beter vast.
Ok, ik was even bang dat de speaker aan een kant kapot was, maar ik hoef me dus geen zorgen te maken. Bedankt voor het snelle reageren. :)
Geen probleem :)
Hopelijk heb je nog veel plezier van de speaker ;)
Welke andere speakers waren ook een optie voor jou en waarom heb je deze gekozen? Daar ben ik wel benieuwd naar en dat zou een mooie toevoeging van de review zijn :)
Aha!
Dat is inderdaad een goed punt.
Ik heb zelf gekeken naar een aantal speakers;
- JBL Charge 2+
- Sony SRS-X3
- Sony SRS-X5
- Beats Pill (Klein)
- UE Boom

Al snel had ik mijn keuze 'verminderd', en was ik de Charge2+, de SRS-X5, en de Beats Pill aan het vergelijken.

Ondanks dat de SRS-X5 en de Pill beide zeer goede speakers zijn, beide met een hoger aantal wattage als de Charge 2+, wegen ze beide (ruim) twee keer zo veel als de Charge 2+

k is de accuduur van de Charge 2+ een stuk beter.
Voeg hier de optie om een mobile device op te laden aan toe, plus het feit dat deze waterafstotend is, en de keuze is voor mij snel gemaakt.

Ik moet toegeven; de Beats Pill kan een hoger volume aan, zonder al te veel verlies van kwaliteit, maar de opties van de Charge 2+ waren voor mij de doorbreker.

De SRS-X5, met 20W RMS, heeft helaas wat kwaliteitsverlies bij hogere volumes.
(SRS-X5 is trouwens voorzien van NFC, imo een zeer handige optie om snel te verbinden)

Hoop dat dit is wat je zocht :)

*edit*
De UE boom viel trouwens af voor dezelfde reden;
Hoewel het gewicht van de Boom vrij laag is (Circa 0.5Kg), vergelijkbaar met dat van de Charge 2+, was de optie om mobile devices op te laden voor mij de doorslag.
De normale accuduur van de Boom ligt echter hoger dan die van de Charge 2+, de Boom met 15 uur, de 2+ met 12.

[Reactie gewijzigd door Awesomehobo op 7 juli 2015 09:02]

Hoi,

Ik heb de speaker ook aangeschaft mede door deze review. Inderdaad geweldig geluid.
Ook bij hele zachte volumes klinkt ie wat mij betreft zeer overtuigend.

Enige storende zijn de (te) harde geluiden bij aanzetten en koppelen. Voor zover ik weet zijn deze niet uit te schakelen.

Ik gebruik hem 's avonds/'s nacht nog wel eens. Maar dan worden de kinderen wakker door de harde pong geluiden (aanzetten en koppelen).
Hm, goed punt.
Ik heb inderdaad gemerkt dat het volume van het aan/uit zetten, en het koppelen van de speaker, beide een onaanpasbaar volume hebben.

Echter heb ik hier niet bij stilgestaan tijdens het schrijven van deze review, grotendeels omdat mijn persoonlijke gebruik vaak buiten en/of overdag was.

Excuses dat ik dit niet in de review had vermeld. Ik zal hier bij een eventuele volgende review beter op letten.

Ik hoop echter dat je nog steeds tevreden bent met je aankoop, en ben blij dat mijn review en mening je hebben geholpen bij je aankoop :)
Leuke review, je zegt dat de Charge2+ 2x zoveel vermogen heeft als de Charge 2. Dat is niet zo. Beide speakers hebben een uitgangsvermogen van 2x 7,5W Bi-amped (15W RMS)

Het enige echte verschil tussen de Charge 2 en de 2+ is de waterbestendigheid. Qua geluid is er geen verschil.

[Reactie gewijzigd door rlsikosek op 18 juli 2015 09:28]

Die bass valt inderdaad soms een beetje weg. Ik denk vooral bij de echt lage frequenties. Ik gebruik de Charge 2+ veel op mijn boot en wat ik daar merkte is dat de bass vooral weg valt als de speaker in de open lucht zet. (in dit geval, op een tafeltje) Als ik de speaker op de grond zet, dus in de kuip, krijg je opeens een veel voller geluid te horen met veel meer bass. Ik vermoed dat de kuip dan als klankkast werkt. Dit werkt ook binnen als je de speaker in een hoek zet bijvoorbeeld. Misschien heb je daar wat aan. :)
Dank voor de review, ik ben er ook blij mee, doch de bass is iets te veel, kan dit ingesteld worden?
Naar mijn weten is dit niet in te stellen op de speaker zelf, echter kan dit wel via de telefoon.
(indien verbonden via telefoon)

Voor Android is dit veelal te doen via de ingebouwde equalizer. Uit mijn hoofd is die te vinden onder; Instellingen > Geluid > Geluidsinstellingen > Effecten > Equalizer.
Kan wellicht ook ergens anders onder staan, onder geluidsinstellingen.

Voor iPhone weet ik dit zo even niet :9