Linksys WMP600N Review

MauvL 28 december 2009, 6.461 views

Linksys WMP600N

Pluspunten

• goede compatibiliteit
  • dual band (2,4 en 5 GHz)
  • constante verbinding
  • goede handleiding voor starters

Minpunten

• Geen betrouwbare combi met windows 8

Geen uitputtend gedetailleerde review, alleen in het kort mijn ervaring.
Gebruikt in combinatie met
Dell Inspiron 4600 MT
Windows Vista
WRT160N 2.0.03 build 7
Netgear WNDR3700

Installatie.
De installatie is goed te doen. Ik kijk meestal eerst waar de drivers op de cd staan om dan eerst de hardware erin te zetten en vervolgens alleen die drivers te installerren, maar dit keer heb ik 's keurig de instructies gevolgd: next - next - PC uitzetten, kaart inbouwen.
Daarna ging het even mis, want volgens de handleiding zou het na opnieuw starten van de pc vanzelf verder gaan.... wat dus niet gebeurde.
Toen maar handmatig de setup weer gestart en vervolgens vloog het door naar de installatie van software en het verbinden met mijn routertje.
Daar herkende de software dat de router van hetzelfde merk is en vroeg me om daar op knopjes te drukken (i.v.m. de setup wizard van de WRT160N), maar die heb ik overgeslagen. De router is ook handmatig geconfigureerd.
Kortom: het werkt.

Verbinding.
De dual-band kaart met 2 antennes doen hun werk veel en veel beter dan mijn oude Sweex-kaartje. Die had soms maar 40% verbinding (meestal 70) en de Linksyskaart doet het consequent op 100% (ik denk dat dat wel afgerond naar boven is). De indicator zowel de software van Linksys als van Vista geven ook vol vermogen. Oftewel: verbinding uitstekend.
Afstand tot router is ca. 9 meter, 1 betonnen muur, 1 metalen deurpost.

Software.
Stelt niet veel voor. Behalve de extra indicator op het systeemvak kan de software alleen verbindingen maken of verbreken met zichtbare (en hidden) netwerken.
Wat mij betreft hoeft meer ook niet. Andere zaken zoals powersaving, radio on/off etc. kunnen gewoon in systeem / hardware worden aangepast.
Wel heb ik direct de nieuwste drivers van de site afgehaald. Versie 2.1.2 zat in de doos en op de site staat alweer 2.3.3. Wel een goeie want de release behelst o.a.:
- High Throughput (HT) Mode is disabled for WEP and TKIP encryption modes
- Enhanced endurance in noisy environments

De reden van aanschaf van deze kaart is de verbeterde interactie met de router, plus natuurlijk de N-factor, om straks betere performance te halen op een NAS die vanaf de router moet zorgen voor onder andere draadloos bestanden delen van pc en laptop.

edit:
De Linksys na lang zoeken vervangen door een Netgear dual band router. De snelheid is hierdoor in elk geval verbeterd en testresultaten worden bij de review van de router behandeld. Wordt (aldaar) vervolgd.

Edit 2:
Inmiddels over op windows 8. Deze linksys kent daar nog steeds geen drivers voor, helaas. Dat is te merken want hij ziet af en toe geen wifi netwerken meer. Herstel met windows probleemoplosser werkt, maar voor mij heeft dit kaartje afgedaan.

Heb jij ook een Linksys WMP600N?

Waarom een dual-band adapter als je geen dual-band router hebt?
omdat dat nog in de planning zit, je moet ergens beginnen.
ben sowieso niet 100% tevreden over de 160N, hoewel de laatste US-firmware veel heeft verbeterd. ik denk nog na over de 610N.

voor zover ik uit fora begreep is de beperking op de 160N meer een kwestie van de aanwezige firmware dan wat de hardware aan kan. ik hoopte eigenlijk op dd wrt, maar die is nog steeds in ontwikkeling.
Heb je met deze adapter geen last van lag in online games? Ik heb namelijk eenzelfde adapter en heb tijdens het gamen niets anders dan lag.. Zit al vanaf juni dit jaar aan te klooien met dit ding! Heb er nu eens simpele Sitecom USB adapter in zitten en gewoon geen lag meer..

Vandaag de Linksys helpdesk gebeld en na 10 minuten a €0,20 niets wijzer geworden.. Alleen de in-hold-muziek gehoord!
Ik game niet, maar heb met wat tests (o.a. streamen van muziek) nog niets gemerkt van een lag.
Hier al gekeken?
werkt deze met win 7
jazeker, ik gebruik 'm nog steeds en ben al behoorlijk lang geleden overgestapt op win 7