Edifier R1700BT (Bruin)

€ 132,90
Specificaties 2.0-set met een totaal vermogen van 66 Watt RMS - Bekijk alle specificaties

Edifier R1700BT (Bruin) Review

deDorus 9 februari 2017, 5.596 views

Edifier R1700BT (Bruin)

Terwijl ik nog aan het twijfelen was tussen topkwaliteit en een klein budget, kwam bij iBood deze R1700BT voorbij voor 99,95 euro. Na ze nu een maand in gebruik te hebben kan ik alleen maar concluderen dat de reviewers gelijk hadden. Betere prijs/kwaliteit verhouding zal moeilijk te vinden zijn.

Pluspunten

• Geluidskwaliteit
  • Afwerking
  • Uitstekend voor de woonkamer
  • Compact

Minpunten

• Bluetooth is onbeveiligd en blijft aan staan als de RCA ingang gebruikt wordt

Muziekweergave Score: 5
Basweergave Score: 5
Mid- en hoogweergave Score: 5
Terwijl ik nog aan het twijfelen was tussen (weer) veel geld investeren in een topkwaliteit versterker + speakers en het voorlopig houden bij een klein budget, kwam bij iBood deze Edifier R1700BT voorbij voor 99,95 euro (in de zwarte versie).
Ik had nog nooit van het merk gehoord, maar als grootverbruiker van Spotify leek mij zo'n standalone set met bluetooth ideaal. Dus na het lezen van zeer positieve reviews hier op tweakers en op ander sites heb ik het setje besteld.

Ik gebruik de speakers voor luisteren van muziek in de woonkamer. Door de compacte vorm zijn ze gemakkelijk ergens te plaatsen. In mijn geval op de vensterbank.
Aanvankelijk streamde ik via Bluetooth. Dat werkt uitstekend, maar om minder afhankelijk te zijn van het zendbereik, ben ik overgegaan naar een Chromecast Audio. Potentieel probleem daarbij is dat de (onbeveiligde) BT radio aanblijft staan als de RCA-ingang gebruikt wordt en je speakers door 'iedereen' zijn te kapen.

Het geluid is prachtig, ook bij akoestische opnames. De bas is rijk en breed in bereik en geeft geen opgepompt gedreun zoals bij veel andere goedkope systemen. Het middengebied is vol en in balans; nog zo'n punt waar het met kop en schouders boven andere (budget) systemen uit steekt. Daarnaast zijn trebble en bass nog naar smaak in te stellen.
Tip: Vergeet niet om in de Google Home app 'Volledig dynamisch bereik' in te schakelen, anders blijft het volume ook in de hoogste stand laag. Echt hard kan de set sowieso niet, verwacht dus niet dat je jezelf even lekker kunt wegblazen.

PS: Wat handig handig zou zijn is een USB aansluiting voor de voeding van de Chromecast, dan zou die mee in- en uitgeschakeld worden. Maar goed, je moet wat te wensen overhouden. Wellicht knutsel ik die er zelf nog eens in.

Heb jij ook een Edifier R1700BT (Bruin)?

Heb deze set ook een aantal maanden en ben het met je eens dat het een prima set is. Als je trouwens toch alleen maar de Chromecast gebruikt kan je de Bluetooth functie dacht ik uitschakelen door de volume knop ingedrukt te houden voor een aantal seconden :)
Dank voor de tip. Dat werkt inderdaad; zolang de set aanstaat. Hij onthoudt dit niet bij het uitschakelen en moet je iedere keer na het inschakelen opnieuw de BT uitschakelen.