Specificaties Tower, 4 interne bays - Bekijk alle specificaties

Cooltek TG-01 Review

BLACKfm 7 februari 2017, laatste update op 7 februari 2017, 632 views

Cooltek TG-01

Mooie kast voor weinig geld. Standaard 4 120mm fans voor de koeling waarvan 3 met RGB leds.

Pluspunten

• 4, stille, fans
  • Side windows volledig doorzichtig
  • Veel ruimte voor kabelmanagment

Minpunten

• Ruimte achter voeding
  • locatie diverse 2.5" mounts
  • Geen 5,25" bays

Ik was voor een oud project nog op zoek naar een nieuwe behuizing... of eigenlijk kwam deze behuizing op het juiste moment voorbij. En met een prijs van circa 50 euro en wat je er vervolgens allemaal voor krijgt was de keuze snel gemaakt.

Ik moest er helaas lang op wachten en ook nu blijkt het lastig te zijn er aan te komen.

Zelf besteld bij MAX ICT (de eerste die deze kast kon leveren) maar intussen met redelijke levertijd enkel nog te krijgen bij Afuture, Azerty en Megekko (aldus pricewatch)

Ik heb de behuizing vervolgens gevuld met een Asus P6T WS, i7 920 en een AMD 290X met Accelero Extreme IV en deze past er zonder problemen in.
Al is het door het gewicht wel ondersteund met een ghetto tiewrap oplossing :+

Door het gebrek aan 5,25" bays, evenals het verborgen deel voor de 3,5" bays, is er in het moederbord compartiment een zee aan ruimte.

In een tijdperk waar 5,25" drives zoals optische drives of 'headunits' van bijvoorbeeld een geluidskaart nauwelijks meer aan de orde zijn is het geen gemis.
Een nadeel kan dan wel zijn dat er creatief moet worden omgegaan met bijvoorbeeld een waterreservoir voor custom waterkoeling.

Voor waterkoeling zou overigens ook niet veel ruimte zijn. Anders dan een 120mm fan aan de achterzijde is er niet veel ruimte over. Bij een minder extreme CPU koeler als in mijn setup is er aan de bovenkant van de kast ook nog een 120mm grill welke aan de buitenkant is voorzien van een magnetisch kunststof stoffilter.
Met wat creativiteit is er wel een 240mm radiator in te plaatsen, of zelfs 360mm als je de warmte richting de voeding wilt blazen.

https://ic.tweakimg.net/images/member/234x176/1CBbXg25xu7ZAWL.jpeg https://ic.tweakimg.net/images/member/234x176/1CBbXg1cOjy9fEx.jpeg https://ic.tweakimg.net/images/member/234x176/1CBbXg24RIqXMzU.jpeg

Wat betreft het 'verborgen' deel is de voeding en het compartiment voor de 3,5" HDD/SSD schrijven gescheiden van het moederbord deel. Met enkele gaten voor cablemanagement kun je er eigenlijk niet in komen vanaf de linker zijkant (het glazen paneel).

[center]https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1CBbXg2VvUqtzSl.jpeg

De ruimte voor de voeding is beperkt. Zeker als je een niet-modulaire voeding hebt kan het soms wat lastig zijn de overgebleven kabels weg te werken.

Aan de onderkant van de voeding, welke rust op rubber/zachte voetjes, zit wel een intake, dus kwa koeling zit het daar wel goed. Let daar wel op bij het monteren van de voeding dat je de fan niet aan de bovenkant plaatst, gezien de airflow daar behoorlijk... afwezig is.

Zoals is te zien op de overzichtsfoto is mijn SSD gemonteerd achter het moederbord. Een designfout? Of gewoon slim gebruik maken van de ruimte?

Als het zijpaneel is bevestigd is met geen mogelijkheid meer te zien dat er een SSD is gemonteerd. Enig nadeel van deze positie is dat bij vervanging wel het moederbord moet worden verwijderd.

Er zijn nog 2 plaatsen waar je een 2.5" schijf kunt plaatsen, en deze zijn ook enkel aan 'deze zijde' te plaatsen. Aan de zichtkant van het moederbord zitten de fans aan de voorkant in de weg voor een reguliere 'dikke' SSD/HDD.
Een 7mm variant zou hier mogelijk net onder glijden.

Enig nadeel wat ik ondervond was bij het plaatsen aan de zelfde kant als de huidige SSD dat de gaten voor het cablemanagement niet mooi uitlijnen met de aansluiting van de SATA en poweraansluiting. Een haakse verbinding op de schijf is lastig, naar binnen in de kast is niet mogelijk en naar buiten toe zit je al snel tegen de zijkant van de kast aan als deze dicht zit.
Alleen met een rechte aansluiting is het geen probleem, maar je moet dan mogelijk wel snel 'de bocht om' om de kabel wel op het moederbord aan te sluiten via de gaten.

Dit is ook een reden voor mij geweest om de enige SSD die ik gebruik te monteren achter het moederbord waardoor de SATA kabel mooi weggewerkt kon worden.

Achter de voeding zit dan vervolgens nog het 3.5" SSD/HDD deel.
Met 2 sledes genoeg ruimte voor uitbreiding, maar houd er wel rekening mee dat het een bende wordt om de kabels goed weg te werken, zeker met stugge kabels.

De LEDS aan de aan de voorkant hebben vele kleuren, helaas zijn alleen de standaard rood, groen, blauw en wit 'vast' in te stellen. Er zijn meer kleuren mogelijk zoals geel of paars, maar deze zijn alleen te zien in de 'roterende' kleur modes waarbij in een rap tempo de kleuren voorbij komen, het langzaam vloeiend overgaat in de kleur of als een soort 'ademhaling' per kleur oplicht en weer dooft.

Bekijk hiervoor de plaatsjes hieronder voor de kleureffecten.

En tot zover mijn review, omdat ik er zin in had maar niet zozeer veel moeite in wou steken :P.

Heb jij ook een Cooltek TG-01?

Leuke review, mooie foto's.

Hoe is de geluids 'productie'?
De fans die er in zitten zijn redelijk stil. Ik heb de fan aan de achterkant vervangen omdat deze niet met een standaard aansluiting kwam die je op het moederbord kunt prikken maar met een ouderwetse molex die ook niet makkelijk weg te werken was.

Als ik in de bios het fan profiel van de CPU en outtake (achterkant) op stil zet dan is de computer aanwezig, maar niet storend (voor mij dan). Op een bureau (waar het eigenlijk thuis hoort) is het geen straf om naast te zitten, maar in absolute stilte zit je niet.

De 3 RGB fans aan de voorkant zijn aangesloten op een soort controller (linksbovenin op de 7e foto), maar ik heb daar geen snelheidregelaar op gezien. Mogelijk als die worden aangesloten op 5V dat ze nog stiller worden, maar dan werken de leds wss niet meer.
Hallo,
Ik heb een vraag over de RGB kleuren. :)
U heeft het over een optie waarbij de kleuren veranderen. Is er een mogelijkheid om één vaste kleur te houden (als paars) door middel van software of wat dan ook ? :)

Ik zoek namelijk een case met paarse verlichting! En aangezien dit een goede case is en niet de allerduurste, leek me dit wel een goede optie.

Gr,
Hallo,

Zoals gezegd zijn enkele kleuren vast te zetten (rood, groen, blauw en wit).
Op de 7e foto uit het totaaloverzicht (onder aan het artikel) zie je linksbovenin de fancontroller, welke ook de kleuren zal moeten regelen. Mogelijk dat hardwarematig het één en ander te modden is.

Voor de creatieveling zou het met de huidige RGB moederborden (met een header om zulke leds aan te sluiten) ook wel mogelijk moeten zijn.

Hoe dan ook is er geen softwarematige verbinding met het systeem (zoals USB).
Ik heb een vraag,

Heeft deze kast aan de bovenkant de mogelijkheid om een waterkoeling in te bouwen?
Ik neem aan dat je dan een radiator bedoelt?

Anders dan aan de bovenkant (t.p.v. de CPU), waar een rooster zit, lijkt me geen normale mogelijkheid om waterkoeling te monteren aan de bovenkant van de kast.

Aan de voorkant (Waar de 3 fans zitten) zou wel minimaal een 240 blok geplaatst kunnen worden, maar met het wegwerken van een reservoir moet je dan wel creatief worden.

Aan de achterkant van de kast (t.p.v. de CPU) kun je ook nog een 120mm radiator kwijt.
En als ik het dan aan de achterkant zet wordt de airflow dan niet slechter
Zolang je de lucht de kast uit blaast is er niks aan de hand. En met de 3 fans aan de voorkant is airflow sowieso geen issue lijkt me.
bedankt voor de info :)
Hoe zit het eigenlijk met het kabelmanagement van deze behuizing ? Vind het nogal raar dat je CPU powerkabel over het moederbord loopt, ipv de achterkant van de kast.
Je kunt de kabel waarschijnlijk wel achter het moederbord wegwerken (er zijn openingen achter het moederbord zichtbaar op de foto's) maar er is aan de bovenkant niet veel ruimte of een opening om een kabel door te voeren.
Dus beter deze kabel reeds door de opening leggen alvorens het moederbord te plaatsen. Gelukkig is de kabel van mijn PSU plat :)
Dat is mogelijk inderdaad.

Ik heb de kast nog even open gehad, en als de kabel lang genoeg is zou het zelfs mogelijk moeten zijn de kabel door de rechterbovenhoek (net naast het I/O shield) langs het moederbord te werken. Maar ook dan zou je eerst de kabel en dan pas het moederbord moeten bevestigen.

Deze doorgang is in het overzicht op foto 7 ook te zien rechtsbovenin (rechtsboven van de CPU backplate)

[Reactie gewijzigd door BLACKfm op 8 juni 2017 20:06]

Kabel is lang genoeg. Is nu via de achterkant bevestigd op het moederbord in een Corsair Carbide 300R case. Tijd voor een nieuwe kast, want deze die ik nu heb is echt een stof verzamelaar.
Heb ondertussen deze behuizing ook. Laten we zeggen dat door de foutjes bij ontwerp en eindcontrole een goede planning en een beetje creativiteit nodig is. Maar als men zijn tijd er in steekt is dit een pracht behuizing die in zijn prijsklasse geen gelijke heeft.
Er zullen genoeg 'problemen' zijn waar je tegenaan kunt lopen met diverse merken/soorten hardware.
Maar creativiteit heb je inderdaad wel nodig.
Ik ervoer ook genoeg imperfecties :)
Zoals, indien het punten zijn waar ik moet op letten. Heb wel, door creativiteit, in machte geweest om mijn 2 SSD's in het moederbord compartiment kunnen installeren.

[Reactie gewijzigd door Reddorki op 19 juni 2017 22:58]