Tweakers zegt: 8,5

Specificaties 15,6" (3840x2160 UWVA), 1TB (ssd) - Bekijk alle specificaties

HP Spectre x360 15-bl020nd Review

Stiggy 7 februari 2017, laatste update op 8 februari 2017, 4.978 views

HP Spectre x360 15-bl020nd

Dunne laptop met een mooie en stevige body. Niet al te zwaar goede accuduur, grote SSD en prima prestaties, Redelijk geluid en een fantastisch Ultra-HD scherm dat helaas wel wat teveel spiegelt. Je kunt het scherm omklappen en hem in tablet mode gebruiken. Je krijgt er zelfs een pen bij.

Pluspunten

• Mooi design, metalen body
  • 4k scherm met tablet mode
  • Snel en stil

Minpunten

• Scherm glanst wel erg
  • Touchpad nog altijd niet op Apple niveau

Motivatie aanschaf

Die staat al hier: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1750087
Leuk feitje: Hij is nog helemaal niet te koop! Eind februari 2017 komt hij op de markt, maar wat schetste mijn verbazing? Hij stond gewoon op de Nederlandse HP store site. Navraag leerde dat ze er enkele binnengekregen hadden om te peilen hoe de reactie in de markt was. Ze zijn al op, ik zal dus een van de eerste zijn die er een heeft. Ik kon ook nog nergens een review vinden toen ik hem kocht, nu wel. Er zal wel een embargo tot gisteren geweest zijn want ineens zijn er meerdere revews te vinden.

Eerste indruk

Goed, een laptop waarbij het design belangrijk is dus. Dat zie je terug in het promotiemateriaal van HP met o.a. een filmpje met een Jonathan Ive voice kloon die exact op de Apple manier vertelt hoe moeilijk en uitdagend het was deze laptop te ontwerpen. Really HP? Maar goed, aan alles lijkt wel de nodige aandacht geschonken, zo zie ik het graag. De laptop arriveert in een aardige doos, en als je die open maakt dan zit daar een sleeve in en een nog mooier doosje met alleen "Spectre" erop. Nice.
https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1CBcpl2P2kYjakx.jpeg https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1CBcplY4FauyyPC.jpeg

Behuizing

De behuizing voelt behoorlijk solide, veel beter dan van de Asus N56 die ik hiervoor had. Volledig aluminium en plat! Wat een verschil. Stuk lichter ook, net iets boven de 2kg en dat is heel netjes.

Scherm

Een UWVA WLED-backlit Ultra HD touchscreen. Ik heb niet 's werelds beste ogen meer, dus ik ging er vanuit dat full HD op een 15,6" scherp genoeg was en dat Utra HD niet zo veel extra zou bieden. Wrong! Wat een genot is het om te lezen op dit scherm. Tekst is zo veel mooier en het leest echt veel fijner. Als minpunten merk je wel dat het aansturen van al die pixels meer kost, het lijkt bijna alsof je ziet dat de grafische kaart moet zwoegen. Het is wel snappy, maar net iets minder dan bij een full HD scherm. En als grootste minpunt: het scherm spiegelt wel heel erg. Ik zat onlangs op een kantoor met een raam met luxaflex achter me en moest die helemaal dicht draaien omdat ik anders sommige stukken van het scherm gewoon niet zag. Mezelf zag ik des te beter in de spiegeling! Nog een klein nadeeltje: Windows 10 schaalt nog steeds niet overal lekker. Ik heb de scaling op 200% staan en soms zie je nog steeds rare dingen zoals een te klein tooltipje, buttons in de media player die heel klein zijn of de mouse pointer die ineens klein wordt.

Geluid

Best oké. Bovengemiddeld voor een laptop, maar minder dan de Asus N56 met subwoofer die ik hiervoor had. Die klonk dan ook uitzonderlijk goed.

Prestaties

Een Intel® Core i7-7500U (Kaby Lake, zevende generatie), 16 GB DDR4-2133 en een PCIe NVMe SSD van maar liefst 1TB, dat zijn stevige specs. Maar let op, de 7500U is slechts een dual code, low power CPU. Ik zocht een 'power' machine en twijfelde even over de CPU. Mijn Asus had een Quad Core 3630QM en uit diverse benchmarks bleken ze ongeveer vergelijkbaar, voor zover je een quad met een dual core can vergelijken natuurlijk. Single core is de 7500U in ieder geval een stuk sneller. Mijn hoop was dat de snelle SDD de eventueel tragere CPU zou compenseren en dat blijkt zeker het geval. Ik heb wat testjes gedaan met compilen in Visual Studio en deze laptop compileert en grote solution iets sneller dan mijn oude Asus of de Toshiba Tecra Quad Core i5 van mijn werk. Tevreden dus!

Accuduur

Tot 12 uur en 45 minuten belooft de specs. Maar dat geloof je natuurlijk zelf niet? Ik heb het nog niet volledig bijgehouden maar Windows geeft toch regelmatig > 10 uur resterend aan zonder dat ik rare besparende maatregelen neem. Bluetooth en WiFi blijven altijd aan en het scherm in de buurt van maximum. Nice! De grote 79,2Wh accu i.c.m. de zuinige CPU lijkt wel zijn vruchten af te werpen. Ik zal eens kijken of ik een goed tooltje kan vinden dat betrouwbare metingen doet. Saillaint detail: HP heeft een bios optie opgenomen om te blokkeren dat Windows de resterende accuduur in tijd weergeeft en deze setting staat standaard aan. Net zoals Apple laatst doorvoerde op MacOS na klachten over accuduur ja. Not cool.

2 in 1 / tablet mode

Ik heb hem tot nu toe voornamelijk als normale laptop gebruikt. Je kunt het scherm ook volledig omklappen en het als oversized tablet gebruiken. Best leuk! Ik ben benieuwd of dit me gaat verleiden mijn iPad af ten toe te laten liggen als ik op de bank zit. En je krijgt er een "HP Pen" bij: een mooie stylus (met 2 instelbare knoppen) zodat je ook lekker kunt schetsen. De stylus ondersteund 2,048 drukniveaus en Windows Ink.

Overig

Poorten: Prima! 2x USB C met ondersteuning voor USB 3.1 en Thunderbolt 3, 1 USB-A en SD card reader (eat that Apple!), HDMI, geen VGA meer. Ik kom er net pas achter dat er geen UTP meer op zit, nog niet gemist dus.
Het trackpad is oke: lekker breed en redelijk goed, maar nog steeds niet zo goed als op een MacBook Pro. De fan gaat zelden aan, 95% van de tijd werk je dus op een volledig stille laptop. Wat een genot! De cam ondersteund Windows Hello (inloggen dmv gezichtsherkenning).

Daar is het nog wat te vroeg voor. Maar tot nu toe heel erg tevreden. Ik zal proberen de review regelmatig te updaten met mijn verdere ervaringen.

De eerste reviews die ik nu online vind zijn erg positief. Laptopmag.com schrijft bijvoorbeeld "However, if you want the best 15-inch 2-in-1 on the market, the Spectre x360 is the runaway favorite." Blij dat de gok om de reviews niet af te wachten goed uitpakt. :)

Heb jij ook een HP Spectre x360 15-bl020nd?

(SSD) zie beneden.

[Reactie gewijzigd door Stiggy op 10 februari 2017 10:53]

Grrrr, mooie review maar ik baal zo van dit stukje

''Nog een klein nadeeltje: Windows 10 schaalt nog steeds niet overal lekker. Ik heb de scaling op 200% staan en soms zie je nog steeds rare dingen zoals een te klein tooltipje, buttons in de media player die heel klein zijn of de mouse pointer die ineens klein wordt.''

''En als grootste minpunt: het scherm spiegelt wel heel erg. Ik zat onlangs op een kantoor met een raam met luxaflex achter me en moest die helemaal dicht draaien omdat ik anders sommige stukken van het scherm gewoon niet zag''

:-( Zo zonde ... het is echt moeilijk een laptop kiezen, elke laptop heeft wel weer een nadeel. Zou de XPS 15 wel willen hebben, maar die is dan net te duur voor me.

Bedankt voor de review in ieder geval!
Die schaling is jammer, maar geen echte deal breaker vind ik. Wel belachelijk natuurlijk dat Microsofts eigen app's het ook niet altijd goed doen (media player bv). Knap amateuristisch maar er valt mee te werken.

Het spiegelende scherm.. Ja dat is zonde.

Een XPS 15 is toch ongeveer dezelfde prijs?
De XPS 15 4K is 2100 euro en deze HP kan ik via werk goedkoper krijgen ...Maar het liefst wil ik rond de 1600 uitgeven voor een 4K laptop, maar er is niet veel keus. (heb de Yoga 910 gehad maar dat was een ramp)
Die XPS heb ik lang als optie gehad. Uiteindelijk was ik nieuwsgierig naar de 2 in 1 functionaliteit en vond ik de hp mooier. Maar als je hem echt als powerhouse wilt gebruiken dan zou ik voor de xps gaan. Dat is ook een quad core, dit een dual core.
Oke, ja ik zit nu echt enorm in twijfel tussen deze 2. Enige wat me nu weerhoudt van deze HP is het scherm waar je het over had. Ik ga er niet mee buiten zitten maar zit er wel vaak mee in de trein ook, is het echt zo erg dat glanzend scherm of is dit wel redelijk te doen in de trein?

ps: je weet zeker niet toevallig of er een versie komtmet mat scherm?

Alvast bedankt weer!
Versie met een mat scherm heb ik niks over gehoord. Ik denk het niet.

Ik ga nooit met de trein, dus daar kan ik niks over zeggen. Ik zit wel op verschillende plekken op kantoor. Op 1 plek moest de luxaflex van het raam (recht) achter me echt dicht om fijn te kunnen werken. Op de andere plek ging het wel met de zonwering open en het scherm op full brightness. Een collega had er een Macbook Pro van de vorige generatie langs staan en die was iets beter ontspiegeld, maar superveel scheelde het ook niet.

Ik kom zelf van een mat scherm en de monitoren die overal op het werk.staan zijn ook mat, daarom valt het mij misschien ook nog extra op.

Als het niet te licht is in de ruimte dan is het wel een enorm mooi scherm verder!
Ja ik werk zelf ook op mat, mmm het blijft moeilijk kiezen voor me haha. In ieder geval bedankt voor je informatie. Ik ga er nog eens goed over nadenken!
Mooi apparaat, het lijkt wel of deze alles kan :)
Ik vroeg me af of deze goed uit te breiden is naderhand.
Kan je b.v. makkelijk zelf geheugen omwisselen/toevoegen?
En een tweede harde schijf /ssd erinzitten?
Er zit al 16 GB in. Zou je nog meer willen? Volgens de specs is het DDR4-2133 SDRAM (2 x 8 GB) en volgens de tweakers productpagina is 16 ook de max. Ik denk niet dat je het uit kan breiden. Een 2e harde schijf weet ik niet, maar lijkt me ook niet Het is een platte, CNC gemaakte aluminum body met weinig ruimte. Als je iets uitbreidbaars zoekt lijkt me dit niet de juiste machine. Ik heb er zelf ook geen behoefte aan eigenlijk.
Mooi scores van deze SSD! Wat voor merk en type SSD zit erin?
Een Samsung MZVLW1T0HMLH. http://www.samsung.com/se...t-ssd/MZVLW1T0HMLH?ia=831
Sequential Read: Up to 3000MB/s :o :)
Thanks voor de info. En 16gb klinkt meer dan genoeg :) Maar altijd wel benieuwd naar de tweakbaarheid van machines.
Bij deze form factor wordt dat natuurlijk alleen al om praktische redenen enorm gelimiteerd. In de praktijk is geheugen in ultrabooks vrijwel altijd gesoldeerd (bij deze ook), en de SSD oftewel onbereikbaar oftewel vastgesoldeerd.
Inmiddels een paar maanden verder en ik zit ook erg hard te twijfelen tussen deze en de Surface Book van Microsoft. Laatstgenoemde gaat het voor mij denk ik niet worden omdat 1) verouderde specs voor een veel te hoge prijs en 2) de Book 2 komt er al aan (slecht excuus, maar hoge prijs en over een half jaar een modernere variant = dealbreaker).

Hoe bevalt deze Spectre je? Ik lees veel reviews de glare op het scherm, nu zijn er prima anti-glare folies te bestellen, die het scherm ook goed beschermen. Ik zoek een laptop/tablet (75% / 25%) om werk op te doen, maar de tablet om te tekenen en aantekeningen te maken van ebooks (studie). Ik had een Surface 3 en die beviel me prima.
Hij bevalt nog steeds prima. Heerlijk laptopje! Alle reviews die ik gelezen en gezien heb zijn ook behoorlijk positief, vaak best in class e.d.

Wat betreft het gebruik dat jij beschrijft: Spiegeling van het scherm: zie review. Als je hem puur als laptop gebruikt merk ik soms dat het scherm ook wat wiebelt als je aan een bureau zit met meerdere mensen. En als tablet: hou er rekening mee dat 15" dan eigenlijk te groot en te zwaar is. Ook de 16:9 beeldverhouding is verre van ideaal voor een tablet. Het toetsenbord omklappen en hem dan zo op tafel kwakken doe ik ook niet, je bent toch bang dat het krast. Wat dat betreft is een 2 in 1 een compromis en geen pure tablet.
Thanks voor je reactie, stomtoevallig heeft Tweakers vandaag ook een review neergezet: reviews: HP Spectre x360 15": de top in convertibles

Gebruik je hem wel eens in presentatiemodus, want dat ben ik namelijk ook van plan als ik ideeën wil voorleggen?
Nee, de presentatiemodus gebruik ik eigenlijk nooit. Ook omdat het voor mij geen use case is die vaak voor komt, maar ook omdat ik het wat gezocht vind. Als je laptop al open is dan draai je hem eerder zo naar de ander toe dan dat je hem op pakt, verder open klapt en omgekeerd neerzet. En er dan net achter komt dat je toch nog even het toetsenbord nodig hebt. |:(
Heb je misschien ook een foto van de adapter? Hoeveel Watt is die?
Nee foto heb ik zo niet. Hij is 90W en ondersteund fast charge.
Is het deze ongeveer?
en krijg je die verloopjes er ook bij?
Ja die is het! En de verloopjes: helaas, die krijg je er niet bij.
Ben erg benieuwd naar de Linux compatibiliteit van deze laptop. Heb jij - of iemand die dit leest - wel eens Ubuntu 17 of een andere recente Linux versie vanaf USB gestart op dit apparaat?