Specificaties Tower/desktop met Ci7-6700 en 8GB ram - Bekijk alle specificaties

MSI Trident 014EU Review

Rooieduvel 6 februari 2017, laatste update op 12 februari 2017, 1.943 views

MSI Trident 014EU

De MSI Trident is wellicht de kleinste Gaming PC van dit moment. Hij is echter wel groots qua prestaties, want hij gedraagt zich als een desktop pc. Spellen op Full HD zijn geen probleem en zelfs 1440p is mogelijk. De machine is duurder dan een zelfbouw computer, maar ook kleiner.

Pluspunten

• Compact
  • Stil
  • Kan zowel staand als liggend geplaatst worden
  • Kan prima games op 1080p draaien en zelfs 1440p gaat nog redelijk
  • Licht
  • Solide

Minpunten

• Prijziger dan zelfbouw
  • Bij volle belasting van CPU en GPU samen kunnen de kloksnelheden iets terug vallen
  • USB 3.1 Gen1 aanwezig in plaats van Gen2

Features Score: 5

Gaming systemen bestaan al een hele tijd. Dit zijn meestal grote machines, die voorzien zijn van zware voedingen en dikke videokaarten. Als je dan een keer naar een LAN party gaat, moet dat logge ding op een of andere manier meegenomen worden. Tegenwoordig heb je helemaal geen grote behuizing meer nodig om een systeem samen te stellen. Steeds meer fabrikanten brengen mini-itx moederborden op de markt die dat probleem verhelpen. Ook videokaarten hoeven niet perse meer zo groot te zijn.

MSI heeft al een aantal compacte desktop systemen op de markt gebracht. Daar is nu een volgende serie bij gekomen: de Trident. Dit systeem is het kleinste systeem wat ze op dit moment voeren: de inhoud bedraagt maar liefst 4,72 liter. De Trident wordt zelfs de "console killer" genoemd. Maar kan je wel gamen op een systeem van deze afmeting? Dat gaan we ontdekken in deze review.

Op het moment van schrijven heeft deze Trident-014EU, die nog voorzien is van een Skylake processor, een vanaf prijs van 1199,-. Er zal binnenkort ook een Kaby Lake variant verschijnen onder de naam Trident 3.

We kijken eerst naar de specificaties van de Trident:

Deze specs zijn ook terug te vinden op de pagina van MSI

Sommige dingen zijn helaas niet zo duidelijk vermeld. Dat komt, omdat per land gekozen kan worden voor verschillende configuraties. Zo kan een machine die in Nederland verkocht wordt 8 GB geheugen bevatten, terwijl in Italie dezelfde machine verkocht wordt met 16 GB geheugen. Ook staat de opslag niet ingevuld, omdat ook dit kan verschillen. Gelukkig is alles later nog aan te passen, omdat de Trident in Amerika ook verkocht wordt als barebone computer.

Om de specificaties van deze Trident compleet te maken: hij bevat een Core i7 6700 processor, 8 GB geheugen, een 256GB M.2 SSD en een 1TB harde schijf voor je opslag.

We gaan het product er bij pakken. De Trident zit verpakt in een stevige doos met een handvat, zodat hij makkelijk mee te nemen is. Dit is vooral handig als je de computer vaak mee wilt nemen naar vrienden.

Op de voorkant van de doos staat de Trident afgebeeld, samen met het logo van MSI, de naam van het product en een aantal features die aanwezig zijn.

Op de onderkant vinden we het logo terug en op de zijkanten alleen de productnaam.

Verder vinden we op de achterkant nog een foto van de machine, samen met nog meer features die de Trident bevat. Hier wordt gesproken over de optimalisatie voor games, het compacte formaat en het koelsysteem, wat door MSI gedoopt is tot Silent Storm Cooling 2. Bij de foto laat MSI ook nog het stukje verlichting zien, wat bekend staat als Mystic Light.

Gaan we de doos open maken, dan zien we als eerste een aantal accessoires die meegeleverd worden.

Wat meteen goed te zien is, is de adapter van de Trident. Zo wordt de Trident voorzien van spanning. Er zit dus geen voeding in het systeem zelf, maar deze wordt extern gehouden. Ook zit er een stroomsnoer bij om de adapter aan te sluiten op het lichtnet. Het snoer van de adapter naar de Trident is vrij lang, zodat je de adapter goed weg kan werken. Ook het stroomsnoer is vrij lang. De output van de adapter is 20 Volt bij 11.8 Ampere, zodat er maximaal 236 Watt geleverd kan worden.

Verder zit er onder het schuim een voet voor de Trident. Deze voet is gemaakt van hard plastic met aan de zijkanten rubber strips, zodat de Trident niet weg kan glijden. Door gebruik te maken van de voet kan je de machine rechtop zetten, zoals verderop in de review te zien is.

Als laatste zit er ook een doorlus kabel bij, waarmee je de HDMI aansluiting van de videokaart door kan lussen naar de voorkant van de machine. Je hoeft dan niet achterop de machine te zijn als je je VR kit aan wilt sluiten. Een handige toevoeging, ook al is het aandeel in VR nog niet zo hoog.

Als je bovenste laag schuim op tilt, zie je een hoes met het MSI embleem erop. Door deze hoes wordt de Trident beschermd tegen vuil en krassen. Ook zit de Trident goed geklemd in het schuim zodat hij geen kant uit kan.

Eenmaal uitgepakt zien we de Trident in volle glorie.

Gaan we de Trident wat beter bekijken, dan lijkt deze meer op een spelcomputer of een multimedia apparaat dan op een computer. Het is toch echt een volwaardig systeem. Dit komt vooral door de hoogte van 7 centimeter en de zwarte look.

1 van de dingen die meteen op valt, is het rooster aan de bovenkant van de Trident. Achter het rooster zit de ventilator van de videokaart. Op die manier kan de kaart lucht van buiten aanzuigen, waardoor de videokaart gekoeld wordt.

Ook is een badge met het logo aan deze kant te vinden.

Kijken we naar de voorkant van de Trident, dan zijn daar diverse aansluitingen en een lampje te vinden.

Van links naar rechts zijn dit de volgende:
  • HDD lampje
  • Hoofdtelefoon aansluiting
  • Microfoon aansluiting
  • USB 3.1 Gen 1 Type-C poort
  • 2 x USB 3.1 Gen 1 Type-A poort
  • HDMI VR poort
1 van de USB Type A poorten bevat tevens de Super Charger 2 functionaliteit, waarbij er een hoger amperage beschikbaar komt voor het opladen van een tablet of telefoon. Zo kan je je mobiele apparaat sneller opladen. De VR poort werkt standaard niet, tot je de HDMI poort van je videokaart door lust met de bijbehorende kabel.

Aan de linkerkant vinden we nog een ventilatierooster, wat verlichting en de aan- en uitknop. In de knop zit ook verlichting, die op dezelfde manier aangestuurd wordt als de RGB strip die in de buurt zit.

Kijken we naar de achterkant van de machine, dan zien we daar weer een ventilatierooster zitten. Deze is bedoeld om de warmte van de processor koeler af te voeren. Daaronder zitten de aansluitingen van het moederbord.

Dat zijn de volgende:
  • RJ45 netwerk poort
  • Microfoon poort
  • Line-in poort
  • Line-out poort
Tevens zit er een kensington beveiliging aan de bovenkant, waar je een kensington slot op kan aansluiten. Zo kan de Trident niet zomaar meegenomen worden.

De stekker van de adapter kan op 1 manier in de Trident gestoken worden. Deze connector schiet zeker niet snel los. Dat is ook iets wat niet mag gebeuren, omdat dan de hele computer uit valt.

De HDMI poort die we achterop zien, is van de on-board videokaart. Deze zal waarschijnlijk niet veel gebruikt gaan worden, omdat de machine voorzien is van een aparte videokaart.

De aansluitingen van die videokaart vinden we helemaal aan de linkerkant van de kast. Dit zijn een Displaypoort 1.4 aansluiting, een HDMI 2.0 aansluiting en een DVI-D aansluiting.

Aan de andere zijkant zien we nog een rooster om warmte af te voeren.

Zoals bij de unboxing al vermeld werd: er wordt ook een voet meegeleverd. Zo kan je de Trident ook laten staan als je niet veel ruimte hebt om de pc plat te leggen. Zet je hem op deze manier neer, dan is de totale hoogte van de machine 35 centimeter. Dit is nog steeds lager dan een gewone pc.

De machine staat behoorlijk stevig, maar het is en blijft uiteraard uitkijken dat de machine niet om valt. Ik vind dat de computer op deze manier niet misstaat. De aansluitingen zijn nog steeds goed bereikbaar en je kan de bekabeling nog steeds goed weg werken.

De aan- en uitknop is op deze manier makkelijk te benaderen: deze zit namelijk aan de bovenkant. De verlichting is op deze manier nog steeds goed te zien.

Tevens kan je zo ook de "onderkant" (of achterkant) van de Trident te zien. Hier zitten een paar stickers en nog een rooster om warmte af te voeren.

De buitenkant ziet er netjes uit, maar wat zit er eigenlijk allemaal in deze machine? Op het eerste gezicht lijkt het er op dat de Trident helemaal niet geopend kan worden.

Echter zit er, als je de Trident van voren bekijkt, aan de rechterkant een plastic kap. Deze kan je lostrekken. Je hoeft niet bang te zijn dat je iets kapot trekt, je hebt wel wat kracht nodig.

Achter dit kapje zitten 4 schroeven verstopt: 2 aan de bovenkant en 2 aan de onderkant. Deze zitten netjes weggewerkt, maar toch heb je makkelijk toegang tot de binnenkant. Er zit een garantie zegel op de schroef links boven, maar in Nederland mag je dit zegel verbreken. Daarbij behoud je gewoon je garantie.

Zijn de bovenste schroeven eenmaal los, dan kan je de bovenplaat naar rechts schuiven. Vervolgens til je de plaat makkelijk van de Trident af.

Het eerste wat op valt, is de videokaart aan de linkerzijde van de machine. Dit is een kleinere videokaart dan standaard verkocht wordt in de winkels.

Dit is de MSI GeForce GTX 1060 3G OCV1, een variant die (nog) niet te koop is in Nederland. Deze videokaart is slechts 18.8 centimeter lang, wat ideaal is voor een kast zoals deze.

De kaart wordt op zijn plek gehouden door een simpele, maar effectieve oplossing: een plastic steuntje. Op die manier kan de kaart niet los schieten of buigen wanneer je deze Trident mee neemt.

De PCIe poort is haaks geplaatst, zodat de videokaart liggend geplaatst kan worden. Daardoor kan de kast laag blijven, maar toch een aparte videokaart behuizen.

Voor de voedingskabel van de videokaart is een mooie oplossing gevonden. De kabel kan precies onder de videokaart door. Deze kan aan de ene kant op het moederbord geprikt worden en aan de andere kant op de videokaart. De kabel heeft ook de juiste lengte, zodat je niet met een kabelbrei zit.

Verder zien we de tweede ventilator in deze machine. Dit is de processor koeler. Deze koeler is makkelijk te verwijderen door het los draaien van 4 schroeven. Ik heb dat hier niet gedaan, aangezien deze Trident als 1 geheel geleverd wordt. Uiteraard is het wel mogelijk om de processor te wisselen voor een andere, mocht je dat willen.

Ook zien we het geheugen zitten. Het betreft hier 1 x 8GB DDR4 SO-DIMM geheugen met een snelheid van 2133 MHz. Je kan later een module erbij plaatsen. Je kan ook besluiten om de bestaande module te wisselen voor 2 x 16GB geheugen, want deze machine ondersteunt maximaal 32 GB aan werkgeheugen.

Verder vinden we op het moederbord nog een M.2 Wifi kaart terug. Dit is de Intel Dual Band Wireless-AC3168 kaart. Er zijn op de Trident geen antennes te vinden, want deze zitten in de behuizing verwerkt. Daardoor heb je geen uitstekende delen. De snelheden vielen mij niet tegen. Het downloaden van programma's en games ging lekker vlot.

Wat we nog niet hebben gezien is de opslag. Dit zit verstopt aan de andere zijde van de Trident. Om dit te bereiken, moeten er nog 5 schroefjes losgedraaid worden. 2 daarvan zitten aan de zijkant, waar al eerder 2 schoefjes los zijn gedraaid.

2 andere schroeven zitten aan de voorkant van de Trident. Deze houden het frame op zijn plaats.

De laatste schroef is niet makkelijk te vinden. Deze vonden we, na lang zoeken, vlak bij de Wifi module.

Vervolgens moet je niet vergeten om nog een stekkertje los te maken. Deze is bedoeld om de verlichting aan te sturen.

Daarna kan je de 2 frames van elkaar los trekken. (het kan zijn dat je wat kracht moet zetten). Zo komen de voorkant en de onderkant vrij van elkaar te liggen.

Draai je vervolgens het moederbord om, dan zie je daar de opslag zitten.

De belangrijkste opslag van de Trident is een M.2 SATA SSD van Kingston met een capaciteit van 256 GB. Voor het besturingssysteem en een paar programma's is dit voldoende. Omdat het een SATA SSD is, wordt de leessnelheid beperkt door de SATA standaard, die op 6,0 Gb/s ligt.

Ook zit er een bracket op de achterkant, waar een 2.5 inch schijf in gemonteerd is. Dit is een 1TB variant uit de stal van HGST. Hier kunnen spellen, muziek, video's en andere zaken op gezet worden. Deze kan, op een later tijdstip nog vervangen worden voor een grotere of een SS(H)D.

Het demonteren en monteren van de Trident gaat vrij gemakkelijk. Over deze constructie is wel nagedacht. Je hebt overal snel toegang toe.

Voordat we de software in Windows gaan bekijken, gaan we eerst een kijkje nemen in de Uefi van de Trident. MSI blijft de term Bios gebruiken, ook al is het toch echt Uefi wat aanwezig is.

Je komt terecht in de "Advanced Mode" van de Uefi, waar we welkom geheten worden door een scherm met Lucky in het midden. Verder zie je specificaties van de machine, de Bios versie en de temperaturen van zowel de processor als van het moederbord. Links en rechts van Lucky zie je de verschillende opties van de Uefi.

We beginnen bij de optie Settings. Hier zul je de instelmogelijkheden terug vinden van de Trident.

Onder het kopje System Status kan je de status van de machine bekijken, je kunt hier de taal van de Uefi instellen en het is mogelijk om de datum en tijd aan te passen.

Onder Advanced vinden we de volgende onderdelen terug:
  • Integrated Peripherals
  • Power Management Setup
  • Windows OS Configuration
  • Wake Up Event Setup
  • Intel(R) Ethernet Connection

In Integrated Peripherals vinden we de opties terug met betrekking tot de Lan controller en de Audio Controller. Hier kan je verschillende opties uitschakelen, zoals PXE of de audio controller. De SATA mode is wel zo te zien aan te passen, maar met maar 1 optie beschikbaar is het jammer dat ze dit niet weggelaten hebben.

Bij Power Management kan je bepalen wat er gebeurt als de stroom uitgevallen is. Wil je de machine uit laten of moet de machine aan springen?

Bij Windows OS Configuration kan je aangeven of je Windows 8.1 of Windows 10 ondersteuning wilt voor je stuurprogramma's. Ook kan je hier Fast Boot inschakelen, waarmee Windows sneller op start door USB poorten bij het opstarten niet te controleren.

Bij het onderdeel Wake Up Event Setup kan je instellen door wie de computer aangezet kan worden en of hij dit moet doen om een bepaald tijdstip.

Ten slotte kan je bij de Intel(R) Ethernet Connection instellingen aanpassen die betrekking hebben tot de netwerk adapter. Denk hier bijvoorbeeld aan de ledjes achterop de machine of de snelheid van de netwerk poort.

Bij het kop Boot zien we de diverse opstart mogelijkheden van de Trident. Denk hierbij aan het MSI logo, de numlock status en de volgende van apparaten waarmee je op wilt starten. Overigens kan je dit bovenin het scherm ook instellen door de verschillende icoontjes te slepen.

Bij de Hardware Monitor kan je de temperaturen van de CPU en het systeem zien. Ook kan je met Fan Control de CPU fan curve zien en instellen. Onderin het scherm zie je ook de verschillende voltages, zoals de CPU Core voltage, de 12V lijn en de 5V lijn.

Gaan we kijken bij System Explorer, dan zien we 2 afbeeldingen van de Trident: 1 van de voorkant en 1 van de achterkant. Er staan op elke afbeelding 1 uitroepteken.

Ga je met de muis over het uitroepteken links, dan krijg je de verschillende aansluitingen op de achterkant van de Trident te zien. Ga je vervolgens met de muis over een aansluiting, dan zie je precies welk apparaat er op aangesloten zit.

Hetzelfde is het geval met het uitroepteken bij de voorkant van de Trident. Ga met de muis over het uitroepteken en je ziet alle aansluitingen die zich daar bevinden. Ga vervolgens met de muis over een aansluiting en je ziet wat erop zit.

Je kan de Uefi ook bekijken in de "EZ Mode". Dit is een versimpelde versie, waarin alles op 1 scherm staat afgebeeld. In het beginscherm zie je de verschillende eigenschappen van de Trident, zoals temperaturen, opstart volgorde, snelheden en opties die aan of uit staan. Aan de linkerkant staan 5 opties om te selecteren. Daaronder staan nog 2 knoppen: Favorites en Hardware Monitor.

Bij de optie CPU zie je nogmaals de snelheid van de processor. Ook staan daar de eigenschappen van de processor vermeld. Onder de kop Memory krijg je de geheugensnelheid te zien. Ook zie je welke banken bezet zijn en welk geheugen er waar zit. Bij Storage zie je de verschillende schijven zitten en als laatste zie je bij Fan Info nog informatie over de ventilatoren die op het moederbord aangesloten kunnen worden. Aangezien er maar 1 ventilator aangesloten zit, is dat ook de enige waar informatie over getoond wordt.

Tijd om een kijkje te nemen in Windows. Standaard wordt de Trident geleverd met Windows 10. Wanneer de computer voor het eerst ingeschakeld wordt, krijg je vanuit Windows verschillende vragen voorgelegd die betrekking hebben op de installatie. Na het beantwoorden van deze vragen, beland je vanzelf in de Windows omgeving.

Een programma wat je na het opstarten te zien krijgt, is MSI BurnRecovery. Met dit programma kan je een back-up maken van je systeem. Zo kan je de computer op een later tijdstip herstellen naar een vorige installatie. Dit kan je overslaan door aan te geven dat de back-up al voltooid is.

Wat ook meteen te zien is, is een registratie scherm om de Trident te registreren. Deze valt ook over te slaan als je geen interesse hebt in de berichten vanuit MSI.

Daarnaast worden er nog 3 programma's vanuit MSI meegeleverd: Dragon Eye, de MSI Gaming App en MSI Gaming Center.

Daarbij heeft het Gaming Center de grootste rol. Met dit programma kan je verschillende onderdelen van de Trident aansturen. In het eerste scherm kan je kiezen of je de Trident in Werkmodus of Gaming Modus wilt zetten. Dit zorgt ervoor dat bijvoorbeeld Nahimic ingeschakeld wordt en dat Scenamax in de Gaming stand gezet wordt.

Bij Utiliteit (Utility) zie je 3 programma's die gestart kunnen worden vanuit het Gaming Center.

Bij Scenamax kan je een instelling kiezen, waarmee het contrast aangepast wordt. Zet je deze in de Gaming stand, dan zal het dynamisch contrast verhoogd worden. Daardoor zou je een betere ervaring moeten hebben tijdens het spelen van spellen. Met Oogbescherming komt er minder blauw licht op het scherm te staan, zodat je ogen meer rust zouden krijgen.

Mystic Light is een oude bekende binnen de stallen van MSI. Hiermee kan je de verlichting van de Trident aanpassen. Tevens kan je het licht laten knipperen, van kleur laten veranderen of zelf laten aanpassen aan de muziek. Dit werkt best goed en de kleuren worden netjes weergegeven.

Bij Instellingen kan je het volume van de hoofdtrelefoon en microfoon aanpassen. Ook kan je hier de Wifi inschakelen, de HDD led aan of uit zetten en de Supercharger optie inschakelen.

Bij Systeem monitor kan je de Trident in de gaten houden. Zaken zoals processor-, geheugen- en schijfgebruik worden hier getoond.

Bij de Gaming App kan je de kloksnelheid van de videokaart zien. Als je zou willen, kan je de instelling van de videokaart aanpassen van Gaming Mode naar Silent Mode. Daarmee verlaag je de maximale kloksnelheid van de GTX 1060. OC Mode is niet beschikbaar op deze kaart. Dat komt, omdat deze kaart niet over te klokken is.

Voor de rest wordt de Trident geleverd met OEM software zoals Microsoft Office, Norton Security en Xsplit Gamecaster. Deze kan je naar eigen inzicht verwijderen of behouden. Dit zijn over het algemeen testversies. Wil je meer opties of wil je het programma langer gebruiken, dan zul je er voor moeten betalen.

De belangrijkste vraag is toch: hoe presteert de Trident? Hiervoor heb ik een aantal benchmarks uitgevoerd op zowel de CPU, de harde schijven als de videokaart.

Eerst nog even de specificaties zoals uitgelezen door CPU-Z.

We beginnen met de processor. In Cinebench R15 wordt er een score behaald van 808 punten. Dit is geen slechte score. Mijn eigen systeem, een Core i7 6700K met 16 GB geheugen, haalt een score van 892. Dit komt omdat de snelheid van mijn processor hoger is (4.0 GHz vs 3.4 GHz) en er dubbel zoveel geheugen in mijn computer zit, dat ook nog eens in dual channel staat.

We laten vervolgens CrystalDiskMark los op de SSD om te zien of deze voldoet aan de verwachtingen. Met een leessnelheid van 561 MB/s en een schrijfsnelheid van 336 MB/s voldoet de SSD aan de verwachtingen.

De HDD ondergaat dezelfde test als de SSD. Voor een 2.5 inch harde schijf doet de HSGT het zeker niet slecht. Zowel de lees- als de schrijfsnelheid liggen boven de 130 MB/s. Ter vergelijking: mijn eigen 2TB 3.5 inch schijf haalt iets hogere snelheden. Erg netjes dus voor een schijf van dit formaat.

Tijd om de videokaart op de pijnbank te leggen. Voor deze tests maken we gebruik van driverversie 376.33. Als monitor wordt de IIyama GB2888UHSU-B1 gebruikt, wat een 4K monitor is.

In 3D Mark worden scores behaald, die ongeveer 10% lager liggen dan een GTX 1060 6 GB OC van MSI. Laatstgenoemde kaart heeft iets hogere kloksnelheden, maar is ook een stuk groter dan deze videokaart. Het resultaat is dus zeker niet slecht.

Gaan we kijken naar Unigine Valley, dan zien we een vergelijkbaar resultaat als bij 3D Mark. De scores van de kleine kaart liggen ongeveer 10 tot 12% lager dan de scores van zijn grote broer. Op 1440p wordt het wat lastiger voor de Trident, terwijl 4K niet draait.

Pakken we Deus Ex: Mankind Divided als eerste spel er bij, dan valt op te maken dat het spel wel goed te spelen is op Full HD met de instellingen op High. Als je naar Ultra gaat, krijgt de Trident het al iets lastiger. Hoger moet je niet gaan, want dan loopt het spel niet echt soepel. Ook op 1440p loopt het spel niet soepel.

Gaan we kijken naar Metro Last Light, dan zien we dat het spel prima te spelen is op Full HD. Wellicht omdat het ook een wat ouder spel is. Je kan het zelfs in 1440p spelen. Spelen 4K wordt een stuk lastiger.

Wil je aan de slag met The Division, dan is ook dat geen probleem met deze machine. Op Full HD haal je een gemiddelde van 58,7 fps, terwijl je op 1440p ook nog uit de voeten kan met 43,9 fps.

Tijd om het oerwoud in te duiken met Far Cry Primal. Op zowel Normal als Ultra kan je prima aan de slag op 1080p. 1440p gaat ook nog goed, maar op Ultra komt de score onder de 40 fps. Dit spel spelen op 4K is niet aan te raden.

Hitman Absolution is de volgende in de lijst. Wederom zijn er geen problemen wanneer je dit spel speelt op Full HD. 1440p kan nog net, maar 4K is gewoon niet mogelijk.

Kijken we nog naar Rise of the Tomb Raider, dan zien we dat dit spel het spel goed draait op zowel Full HD als 1440p. 4K is wederom te hoog gegrepen.

Een van de eerste benchmarks die DX12 ondersteunde, was die van Ashes of the Singularity. Op standard is elke resolutie behoorlijk speelbaar. Schroeven we de instellingen op naar Crazy, dan kom je op zijn best op 33 fps uit. Niet gewenst.

Stroomverbruik/temperatuur/geluid

Als laatste kijken we nog het stroomverbruik en de temperaturen van de Trident. Het verbruik wordt aan het stopcontact gemeten door de Voltcraft Energy Check 3000. Op het moment van testen is er een draadloos toetsenbord/muis dongel aangesloten. Voor de rest zitten er geen externe apparaten op.

Als de Trident niets aan het doen is, wordt er een verbruik gemeten van 28,4 Watt. Hierbij wordt de processor niet warmer dan 31 graden en de videokaart niet warmer dan 25 graden. Als de Trident horizontaal staat, is de processor temperatuur niet hoger dan 29 graden. De temperatuur van de videokaart komt uit op 24 graden.

Gaan we de processor belasten met de CPU-Z CPU stress test, dan wordt er een verbruik gemeten van 72,8 Watt. De temperatuur van de processor bedraagt dan 78 graden. Staat de machine horizontaal, dan wordt er zelfs maar 69 graden gemeten als temperatuur.

Doen we hetzelfde met alleen de videokaart, waarbij deze volledig belast wordt door Furmark, dan wordt er een algeheel verbruik gemeten van 174 Watt. De temperatuur van de videokaart komt uit op 74 graden. Daarbij maakt het niet uit of je de Trident rechtop laat staan of laat liggen.

Gaan we zowel de CPU als de GPU tegelijk belasten, komen we tegen het maximum aan wat de adapter kan leveren. Daardoor kan het voor komen, dat de kloksnelheden iets terug geschroefd worden. Dit zal in de praktijk echter nauwelijks gebeuren.

Daarbij blijft de Trident erg stil. De ventilatoren zijn alleen heel lichtjes te horen wanneer je de computer naast je hebt staan. In de praktijk zal dit nauwelijks voor komen.

De MSI Trident-014EU is een indrukwekkende machine.Hij is klein van formaat, maar weet nette prestaties neer te zetten. Dankzij zijn formaat wordt hij ook wel de console killer genoemd. En hert formaat is zeker een van zijn krachten. Je kan hem overal neerzetten waar je wilt, zonder dat de computer echt op valt. Hij kan zelfs rechtop staan als je dat wilt, dankzij de meegeleverde voet.

Met de Trident krijg je een computer die voorzien is van een volwaardige Intel Core i7 6700 processor. Ook bevat de Trident een Nvidia GeForce GTX 1060 3GB videokaart, uitgevoerd in mini-itx formaat. Omdat deze kaart parallel ligt aan het moederbord, kan de behuizing plat blijven. Tevens is er 8 GB werkgeheugen, een M.2 SSD, een gewone harde schijf en wifi aanwezig. Dit alles is allemaal netjes weggewerkt in de behuizing.

Omdat de machine voorzien is volwaardige onderdelen, is het prima mogelijk om op Full HD te gamen. Zelfs 1440p is mogelijk, al zal je soms 1 of 2 instellingen moeten verlagen om het spel vloeiend te laten verlopen. De vraag of het mogelijk is om met zo'n kleine pc te kunnen gamen, kan hierbij met ja beantwoord worden.

Ondanks dat de Trident zo klein is, wordt de machine nooit te warm. In het slechtste geval wordt de processor 78 graden. Daarbij blijft de Trident wel stil. Je hoort de ventilatoren van de Trident nooit hard blazen. Hooguit is er wat gezoem te horen, maar alleen als je dichtbij luistert.

Het is zelfs mogelijk om in de toekomst verschillende onderdelen te vervangen. Let hierbij wel op het formaat of op het verbruik. Deze zijn wel gelimiteerd. Alles is makkelijk toegankelijk.

Nadelen zijn er ook aan deze machine. Ten eerste is hij zo'n 270 duurder dan een zelfbouw machine. Het is een behoorlijke meerprijs die je betaald om een computer in een kleine behuizing te krijgen. Echter heb ik zelf niet eerder zo'n kleine behuizing gezien. Verder kan het gebeuren dat de machine iets moet terug klokken als hij teveel stroom vraagt. Wellicht dat de adapter net een beetje te licht is voor de performance van de Trident. Ook is USB 3.1 Gen1 aanwezig, terwijl Gen2 al een tijdje uit is. Het gaat hier dus om de 5 Gb/s variant in plaats van de 10 Gb/s. Het gebruik van de 2 standaarden blijft verwarrend.

De MSI Trident is een interessante optie voor mensen die weinig ruimte hebben en niet zelf een computer in elkaar kunnen zetten. Het is ook een goede oplossing als je vaak een computer mee wilt nemen naar een LAN party en en volwaardig systeem tot je beschikking wilt hebben.

Mocht je op- en/of aanmerkingen hebben of iets te vragen, dan hoor ik het uiteraard graag. Mocht je dit een leuke review vinden, dan hoor ik het dit natuurlijk ook graag. :) Het motiveert mij om nog meer reviews te maken.

plaats deze banner onder je eigen reviewtweakers - nomineer voor review van de maand

Heb jij ook een MSI Trident 014EU?

Complimenten voor de uitgebreide review, zeer netjes omschreven.
Wat een mooie review Tomf1! En je hebt het product ook echt onderzocht, mijn complimenten! Veel mensen zullen nieuwsgierig zijn hoe MSI het woekeren met de ruimte heeft opgelost. Jouw review geeft hierover een heel goed beeld. Je moet aan deze review veel werk hebben gehad.

Wat mij trouwens vooral opvalt is hoe verzorgt de BIOS en software bij deze computer op mij overkomt. Misschien zijn de mogelijkheden wat beperkter dan van een full blown PC, maar goed, zo is dit product ook niet gepositioneerd. De toegankelijkheid van de instellingen die wel worden aangeboden maakt wat mij betreft veel goed.
Dank u, dank u.

Klopt, heeft veel tijd gekost. Maar wil een review nu eenmaal goed in elkaar zetten. Dan heb je het er wel voor over. :)
Bedankt voor de uitgebreide review, goed geschreven en duidelijke foto's.
Zijn er andere gaming desktops die bij wel prijs zijn? of ben je altijd goedkoper af door er zelf eentje te bouwen? greetz
Het ligt er een beetje aan wat je zoekt. Denk dat je met zelfbouw altijd wel iets goedkoper uit bent, maar dan mis je, zoals bij de Trident, het voordeel van het kleine formaat.
Mooie en zeer complete review!
Ik heb de Trident deze week aangeschaft na twijfel over zelfbouw.
Toch heb ik de extra knaken er wel voor over gehad omdat het zo'n klein compact machientje is die helemaal af is.
In de vergelijkingen dat zelfbouw duurder is wordt daar ook rekening gehouden dat er bij de MSI ook een game controller bijgeleverd is en een OS?
Dank je voor het compliment.
In de vergelijking heb ik Windows 10 Home meegerekend.
De controller lijkt een actie te zijn van MSI. Deze zit er volgens mij normaal niet bij. Dan nog zou ik met zelfbouw iets goedkoper uit zijn, maar zoals aangegeven: je hebt dan niet de voordelen van het formaat.