Specificaties 5GHz WiFi + router, 4x 1Gbps switch - Bekijk alle specificaties

Netgear WNDR3700 Review

Andrew van der Plas 20 december 2009, laatste update op 26 januari 2012, 10.154 views

Netgear WNDR3700

Pluspunten

• Prima wizard die je ook daadwerkelijk het internet op helpt.
  • Mogelijkheid van het aansluiten van een USB-schijf.
  • Mogelijkheid van dedicated N op 5GHz.

Minpunten

• SSID benoemen met .?/@-etc vind ik jammer. Ik had bijvoorbeeld het 2.4GHz-netwerk zo willen noemen, maar dat accepteert hij niet.
  • Het Wifi-gedeelte is niet via een schedule uit te zetten.
  • Af en toe valt draadloos uit.

Beheerbaarheid Score: 5
WLAN-bereik Score: 4
Nadat ik mijn Linksys WRT150N had opgeblazen middels een tweak in DD-WRT, was ik genoodzaakt een nieuwe router aan te schaffen. Ik had het uitzendvermogen zo hoog staan, dat het draadloze deel na een aantal maanden het begaf. Vooruitlopend op mijn glasvezel in het voorjaar, ben ik maar gelijk voor een router gegaan met goede specs.

Aangezien ik nu via Telfort bel d.m.v. een Zyxel-modem, had ik héél veel problemen met het configureren van de WRT150N. Beiden moesten namelijk op DHCP staan, anders kon ik niet meer bellen. Via tussenkomst van een vriend is dit uiteindelijk gelukt.

Mijn vrees dat ik dezelfde problemen zou hebben met de Netgear WNDR3700, bleken totaal ongegrond. Ik heb de handleiding gevolgd en binnen 5 minuten was ik online. Ik kon het bijna niet geloven dat ik middels een wizard, die dan ook werkelijk werkte, niets meer hoefde te doen.

Het enige wat ik nog heb gedaan via de instellingen, is een USB-schijf gekoppeld en de netwerknaam aangepast.

Overigens werd de firmware direct geupdate, waarbij kennelijke problemen met o.a. de usb-schijf die in verschillende review worden gemeld, opgelost. Prima dus!

Via een utility is het mogelijk alle computers in het netwerk te laten lezen en schrijven van een USB-schijf, die rechtstreeks gekoppeld is aan de router. Voorheen had ik een Freecom-schijf, waarbij slechts 1 persoon in het netwerk lees/schrijfrechten had en de rest alleen maar leesrechten. Dit is echt een supermogelijkheid. Voor heel weinig geld heb je dus eigenlijk een netwerkschijf erbij gekocht.

Mijn ervaringen met draadloos waren goed. Mijn ene laptop met N-draft draait op de 5 GHz-zender en heeft 300Mbps, terwijl de andere laptop op de 2.4 GHz draait. De router staat in de meterkast in de gang en de G-laptop had boven op zolder een "zeer goede"-verbinding, terwijl de N-laptop op zolder "matig" had en zelfs later uitviel. Ik schrok hier een beetje van, maar dat schijnt te liggen aan de specificaties van de 5GHz dus heeft niets te maken met de WNDR3700. Na teruggeschakeld te hebben met de N-laptop naar 2.4GHz had ik weer "uitstekend" als verbinding.

Op dit moment draait alles als een zonnetje. De netwerkprinter werkt op alle computers, ik heb geen uitval met internet en de kinderen spelen Modern Warfare 2 zonder enig probleem.

De USB-schijf wordt door iedereen herkend en men kan lezen en schrijven op deze schijf.

Al met al ben ik zeer tevreden en ben ik blij dat ik iets meer heb uitgegeven aan een router, die probleemloos werkt, dan aan een goedkopere, waar je urenlang aan het pielen bent om het voor elkaar te krijgen. De router heb ik besteld via Komplett (¤127 inclusief transport) en werd een dag later al afgeleverd op zaterdag.

Even een update:

Dit staat op de site van Tweakers over de WNDR 3700: "Om energie te besparen beschikt de router over een aan/uit-knop en met een tweede knop kan de wifi-functionaliteit uitgeschakeld worden. Het is ook mogelijk om wifi via de schedule-functie bijvoorbeeld 's nachts uit te schakelen."

Het is dus niet mogelijk het Wifi-gedeelte uit te schakelen middels een schedule. Dit is mis-informatie.

Ik heb Netgear dit gemeld en zij zouden Tweakers verzoeken deze tekst aan te passen, maar dat is tot op heden dus niet gebeurt. Ik hoop wel dat Netgear dit in een volgende firmware-update wil toevoegen.

Ook de papieren-advertenties suggeren dit, maar laat je dus niet hierdoor neppen. Foute zaak van Netgear en Tweakers.

• HP1312nfi
  • La Cie USB-schijf
  • Netwerkschijf (Ximeat)
  • Acer 5920 laptop
  • Asus X51R laptop
  • Popcornhour 110
  • Diverse mobieltjes

Heb jij ook een Netgear WNDR3700?

Meer advertenties

Hoe snel is de overdracht van/naar de aangesloten USB hardeschijf via de Netgear WNDR3700? Op de SNB website stond alleen maar dat 't 'langzaam' is, maar niet hoe langzaam.

Klopt het trouwens dat er geen modem/router variant van de Netgear WNDR3700 is? Als ik de Netgear website mag geloven hebben ze alleen maar Wireless G modem/routers???
naar usb via het netwerk gaat idd niet erg snel, iig niet snel genoeg om een hd film te streamen.

Wat betreft modem variant: heb zelf de DGND3300, heeft zelfde funties, maar alleen 100 mbit ipv 1gbit poorten, doet hier al 1,5 jaar zn werk prima ;)
Heb dit ding inmiddels een week draaien. Ben een n00b op het gebied van netwerken (ja, mijn eerste router.. :o ) maar wat werkte de installatie toch heerlijk simpel.
5 minuten een duidelijke nl wizard volgen (met animatie !) en voila, mijn vrouw kon met de nieuwe laptop op de bank mailtjes sturen via ons nieuwe netwerk (we gebruikte al 4 weken een onbeveiligde van een buur.. ;) ).
Maar je opmerking over de verbinding komt mij bekend voor: zelfs naast de router heb ik nog redelijke N-verbinding. Hoe heb jij teruggeschakeld?
Ik heb de twee netwerken (2.4GHz en 5 GHz) beide een naam gegeven. Wanneer de 5GHz niet optimaal bereik had, schakelde ik hem uit en logde ik in op de 2.4GHz.
Oke, ga eens kijken hoe het zit.

Voor de liefhebbers als aanvulling de review van de WNDR3700 door de kleinenetwerkknutselaars .
Snelheid van USB schijf is grofweg 5mB/s

Niet echt zo heel veel toepassingen dus maar toch bruikbaar.
Ik zie alleen maar positieve reacties op deze router en wil toch een vraag stellen zwoelie.
Ik had gelezen dat je provider ook telfort is en ook een zyxel modem hebt.
Nu ben ik heel erg ontevreden over mijn modem en wilde eigenlijk een ander kopen omdat hij ook de poorten niet goed doorlaat maar als u zegt dat als ik deze router op m'n modem aansluit en dat hij me poorten goed doorlaat dan wil ik hem misschien wel gaan halen....
Sorry, las je vraag net pas. Ik heb Ziggo alles in 1 met een motorola modem. ... :+
de kinderen spelen Modern Warfare 2 zonder enig probleem.
8)7
Papieren advertenties??
Wie leest die nog? 8)7
Dat deze review niet de mogelijkheid heeft om per schema het wifi aan- óf uit te laten schakelen was al 'n tijdje bekend hoor.
Review van Smallnetbuilder eerst grondig doorlezen. ;)
Netgear heeft überhaupt die mogelijkheid nog nooit op consurouters geboden..
Is deze nog werkend? Ik had hem op een ander land ingesteld en na een half jaar branden er 3 antennes door.