Epson Stylus Office BX600FW Review

tvdleur 15 april 2010, laatste update op 6 juli 2010, 4.440 views

Epson Stylus Office BX600FW

Pluspunten

• goedkoop
  • snel
  • 4 losse cardridges ipv een combi kleurencardridge
  • wireless + bedraad netwerk
  • uitgebreide scan en print functies
  • kleuren display
  • auto feeder van 30 pagina's op de scanner

Minpunten

• lawaai bij laden papier, dat gaat niet zachtzinnig

Scansnelheid Score: 4
Scankwaliteit Score: 5
Afdruksnelheid Score: 5
Afdrukkwaliteit Score: 5
Drivers en stabiliteit Score: 5
Inktverbruik Score: 4
Aangezien mijn studeerkamer ontruimd is en een kinderkamer is geworden was de tijd gekomen om een vervanging te zoeken voor mijn losse fotoprinter en scanner ivm ruimte. Mijn basiskeus werd door de ruimte bepaald: een all in one.
Verder moest hij voorzien in:

- auto invoer scannen voor meedere pagina's
- kaartlezer
- Wifi
- zeer goede foto kwaliteit (aangezien de zw/w hier door een laserjet worden afgehandeld)

Na mij ingelezen te hebben op de materie kwam ik uit op een hp officejet en deze BX600FW. Voornamelijk door de prijs, 4 losse cardridges en de document feeder die je op geen enkele andere multifunctional tegen komt van 100 euro werd de BX600FW de uiteindelijke keuze.

De doos is stevig, de printer best zwaar om 5 km op het stuur van een fiets te vervoeren. Alles is zeer goed ingepakt, ben 10 min bezig geweest met uitpakken en plakkers te verwijderen. Je krijgt een install cd, een admin install cd en software: presto pagemanager 8. De software van epson bestaat uit Epson easy photo print en epson scan. Verder zit er een netwerkkabel van een meter bij, een netsnoer, een telefoonlijn, aangezien het ook een fax is, en 5!! verschillende telefoonstekkers, NL BE, LUX iets japans en een chinese... Tsja.

De eerste indruk is mooi. Zwart met glanzende "piano" accenten. Er zit op de klep een handig draai klepje, draai je deze een halve slag, dan komt de autolader voor de scanner tevoorschijn. In dichte stand beschermt deze tegen stof, en is de afwerking van de bovenkant strak. Goed over nagedacht!
Verder gebruik van populaire blauwe leds en een kleuren display! Ook nog niet zo gebruikelijk in deze prijsklasse. De toetsen voelen degelijk, ze zijn te vergelijken met de toetsjes op een mobiele telefoon qua indrukken. Het bedieningspaneel is kantelbaar.

Installatie

De installatie wijst zichzelf, de gebruikelijke land datum en tijd instellen op het display en klaar. De installatie van de cardridges gaat makkelijk. de klep waarin ook de scanner zit verwerkt scharniert omhoog en voelt alsof er luchtdempers gebruikt worden om hem omhoog te houden. Klepje naar voren waar de cardridges onder geplaatst worden en geen druk nodig, ze klikken makkelijk op de plaats.
Deze printer maakt gebruik van de nieuwe epson cardridges, dus het verbruik moet uitkomen volgens hun vergelijkbaar met een laserjet: 4 cent per print, maar volgens epson zelf kunnen de oude er ook nog in... Ik ben benieuwd.

De pc installatie verloopt vlekkeloos, je kan zelf kiezen welke software je wil. Ook word een administrator cd bijgeleverd welke alleen in de drivers voorziet zonder extra onzin. Zal wel omdat het een office machine is. Iig zeer fijn! Na de installatie doorlopen te hebben gaat hij verder met de install van de netwerkkant. Eerst krijg je de keuze of het een extra pc betreft die met de printer in contact moet komen of een eerste keer installatie voor de printer. Ik kies voor de 2e. Hierbij vereist epson wel dat de printer de eerste keer aan een netwerkkabel moet hangen, ondanks de keuze of je voor wifi kiest of niet. Na duidelijke en heldere keuzes, je wordt echt aan het handje genomen, heb ik gekozen voor wifi en een static IP. Alle draadloze netwerken in de buurt worden simpel gevonden en na het invoeren van mijn WPA2 AES sleutel verbind hij moeiteloos. Je kan dit allemaal daarnaast ook instellen op de printer zelf via het display als je alleen voor de admin cd kiest.

Dan een testprint. Alles werkt zoals je verwacht bij direct aan de pc aangesloten apparatuur. Overzichtjes, printopties, aan niets merk je dat je met een netwerkprinter van doen hebt en in vergelijk met mn 4 jaar oude hp fotoprinter print hij spreekwoordelijk "retesnel".

Ik heb een foto direct uitgeprint vanuit de kaartlezer. Op het display schiet hij dan meteen in foto modus. Hierbij krijg je de wereld aan opties zoals door de fotos scrollen en die aanvinken welke je wilt printen, hoe je ze wilt printen. Je kan zelfs op de printer zelf een kaart maken zonder tussenkomst pc. Hier print hij dan eerst een sjabloon uit waarop je vakjes moet inkleuren voor hoeveelheid, soort tekst e.d. Erg geinig.

Scannen idem, aan niets merk je dat je met een netwerkapparaat bezig bent. de presto pagemanager heeft mijn voorkeur boven de epson eigen software omdat deze voorziet in een knoppendock voor alle basisfuncties van de scanner.

Kortom: Voor 100 euro heb je een heel leuke all in one met uitgebreide functies wireless aan het netwerk hangen.

AANVULLING 14 april

na +- 90 afdrukken van 3x 10x15 formaat en enkele A4 volledig beginnen geel en magenta op te raken. Nieuwe complete set kostte mij bij de lokale fotoboer 26 euro. Kan me bij de HP herinneren dat dat behoorlijk duurder was.

Verder heb ik geen mac in huis, dus dat soort vragen kan ik geen antwoord op geven...

Heb jij ook een Epson Stylus Office BX600FW?

Leuke review, ik had niet verwacht dat ze voor dit geld tegenwoordig al zulke uitgebreide printers kunnen afleveren.

Je beschrijft heel mooi je aankoop, uitpakken, enz. maar waar het toch eigenlijk over gaat is hoe zien de scans en prints eruit. Zou je daar niet wat fotootjes van bij kunnen voegen.

Wat erg belangrijk is bij een fotoprinter is de kleur. In hoeverre komen die overeen met hetgeen je op je scherm ziet, is het überhaupt mogelijk andere kleurprofielen in je printer in te laden. Spider maakt één van die apparaten waarmee een printer gecalibreerd kan worden, maar ja die is al duurder dan de printer zelf... :P .

Dat picbridge heb ik nooit zoveel verwachtingen van gehad. Het mooie van het digitaal fotograferen is nou net dat je de foto's nog kunt bewerken (highlights, schaduwpartijen, maar ook "nieuwe" composisties maken, enz.). Dit gooi je met picbridge allemaal overboord, wat is jouw mening in deze?

Een nog wat uitgebreidere installatiebeschrijving (screenshots e.d.) zou wat mij betreft ook welkom zijn (ben ik natuurlijk te laat mee....). Maar begrijp ik het nou goed dat iedere computer in het netwerk deze printer zonder problemen vindt? Ik gebruik een printserver en dan moet ik de printer achter de printserver in eerste instantie altijd eerst lokaal installeren voordat ik van mijn WiFi gebruik kan maken. Voor een laptop is dat niet zo een probleem, maar het sjouwen met de desktops, of de printer door het huis vind ik wat minder.

Zit er naast de automatische invoer voor het scannen ook nog een mogelijkheid in omdat op een platte plaat te doen? Ik kan het niet goed zien op de foto, maar het lijkt er wel erg sterk op. Dat zou nl. ideaal zijn.

Graag zie ik ook nog een update van je verschijnen als je wat meer over het verbruik weet. Ik heb jaren gelden inktjets afgezworen, omdat het verbruik van die dingen imo absoluut onverantwoord is.

Nog een laatste vraagje over het inkt. Als je daar foto's mee print, wil je absoluut onberispelijke kwaliteit (banding is uit den boze), maar ook de inktkwaliteit is van groot belang: hoe zit het met verkleuringen, gevoeligheid voor vingerafdrukken, gevoeligheid voor water, enz.

Ik wacht in spanning je antwoorden af. Nogmaals bedankt voor je review.
Was gisteren al vrij laat... Kleur kan ik kort over zijn, foto's komen eruit zoals je behoort te verwachten. Iets lichter dan mn HP, maar ik heb nog geen tijd gehad om aan de instellingen te klooien. Sowieso op de printer zelf kan je vanalles instellen, maar ook via de driver. Hier ben ik dus nog niet mee bezig geweest, maar de fabrieksinstellingen zijn zeker voor de meeste gebruikers al voldoende.
Vingerafdrukken e.d. ligt ook heel erg aan de kwaliteit van je papier die je gebruikt. Hier durf ik wat dat betreft niet zoveel over te zeggen. Op hp premium glossy niet iig.
Over de inkt en het verbruik kan ik je op dit moment nog niets zeggen. Hiervoor moet ik hem wat langer gebruiken, maar dat vul ik tzt wel aan. Evenals foto's e.d.

Pictbridge heb ik ook nooit veel verwachtingen van gehad, maar werkt naar verbazing best fijn om even snel een foto af te drukken. Natuurlijk geen vervanging voor wat jij aangeeft, maar voor de snelle dingen is het erg handig aangezien je deze waarschijnlijk compleet ergens anders neerzet dan waar je pc of laptop staat. (bij mij wel iig, daarom was wireless ook een must).

De kaartlezer kan gedeeld worden bij de eerste printerinstallatie: alleen lezen, lezen en schrijven of geen toegang. Deze wordt gedeeld als Z: op de pc's waar je de printer op geinstalleerd hebt. Hier hoef je verder niets voor te doen.

Bij het installeren van de driver vind elke pc de printer moeiteloos over het wifi netwerk. Dus geen gesjouw of kabels. Dit hoeft alleen de eerste keer als je de printer zelf moet instellen.

De scanner is ook een flatbed. de klep bevat de document feeder.

Tja, voor 100 euro heb je echt verbazingwekkend veel. En natuurlijk zal hij uiteindelijk niet te vergelijken zijn met een vergelijkbaar product van 300 of meer euro. Maar in deze prijsklasse ben ik om en zeer positief verrast.

[Reactie gewijzigd door tvdleur op 20 november 2009 09:48]

Ik zie dat je (heel begrijpelijk) niet direct tot een oordeel bent gekomen over het inktverbruik, kun je daar nu (twee maanden later) wat meer over zeggen?
Valt mij reuze mee. De inktcardridges zitten nog bijna half vol na zeker een stuk of 50 10x15 foto's te hebben afgedrukt (3 per A4).

Uiteraard telt het hard mee dat alle tekst afdrukken en dergelijke door de hier aanwezige laserjet worden afgehandeld...

Nog een aanvulling op mijn bovenstaande reactie van 26 dec: met win 7 X64 werkt de printer vlekkeloos.

[Reactie gewijzigd door tvdleur op 4 februari 2010 13:52]

Hi T vd Leur,

na het lezen van jouw review ook de Epson aangeschaft. Een prima printer en kopieer mogelijkheden. Echter krijg ik het scannen niet aan de praat vanaf de printer via het netwerk naar de pc, in mijn geval Imac. Scannen vanaf de Imac met epson scan werkt perfect. Echter scannen vanaf de printer naar de Imac of andere pc in het netwerk wil niet. In het menu scan op de printer en dan de optie scan to pc, blijft het menu hangen en gebeurt er niks.
Zie ik iets over het hoofd? Ik hoor graag wat van jouw ervaring.

gr. r.
Hoi, fijn om te horen dat mijn review zin heeft gehad. Helaas heb ik geen mac om je probleem hier zelf eens te proberen, dus kan je helaas met die niet helpen. Ik zal tzt wel mijn bevindingen wb het scannen naar een windows pc hier neerzetten. Gok er in eerste instantie zo op dat het een rechtenkwestie (op de pc) is waar je last van hebt.
Nog een vraag:
Het is me niet helemaal duidelijk geworden, maar kan ik aannemen dat ik hierbij elk willekeurig formaat papier (onder het maximum formaat uiteraard) in de printer kan gebruiken om daarmee de foto's af te drukken?
Ja, elk formaat papier kan je gebruiken. Je kan aangeven in welk formaat je de foto wil printen.
Die netwerksoftware die Epson levert is dat wat en kun je er wat mee?
Ja, daar kan je wat mee... maar wat is precies je vraag? Heb je het over de bijgeleverde eigen software of de presto pagemanager?
1. schijnt te moeten kunnen... maar ben er nog niet achter. Makkelijk iig niet. Ik leg tot nu toe de stapel er in, laat hem scannen vanaf de laptop en deel de scans dan op in verschillende bestanden. Net zo makkelijk aangezien de papieren toch uiteindelijk in de mappen gaan die in dezelfde ruimte staan als dit apparaat.

2. ja, heb nu een laptop met win 7 64 bit en het werkt vlekkeloos.

[Reactie gewijzigd door tvdleur op 6 juli 2010 00:37]

2 vragen, als het mag.

1. Hoe scant deze machine: over het netwerk of alleen via de usb-verbinding? En scant hij rechtstreeks als PDF?

2. Wordt de printer ondersteunt door Linux/Ubuntu? En Windows 7?

Verder een goede review.
1: over het netwerk en ja, of tiff of jpg

2: windows 7 wel, linux geen idee... misschien iets op internet op te vinden? Ik heb het een beetje druk met hogere prio's: huis, vrouw en kinderen ;)

[Reactie gewijzigd door tvdleur op 26 december 2009 21:36]

een kleine maar best belangrijke correctie "Na mij ingelezen te hebben op de materie kwam ik uit op een hp officejet en deze canon BX600FW. ".
Canon?
je hebt toch een Epson gekocht :) !
Ik heb een ander probleem, na installatie via netwerkkabel, (vaag genoeg moet de laptop ook via netwerk kabel aangesloten worden, anders vindt deze de printer niet) kan ik daarna niet draadloos printen. Terwijl in het netwerkoverzicht van windows 7 deze printer wel wordt gevonden. Iemand oplossing?