Creative X-Fi Titanium Review

Sunbeam-tech 9 december 2012, laatste update op 9 december 2012, 5.182 views

Creative X-Fi Titanium

Pluspunten

• Goed geluid ook onder Windows 7.
  • Dolby Digital Live en DTS Connect.
  • Frontpaneel connector.
  • SPDIF in en uit.

Minpunten

• Geen volume beheer voor de SPDIF.
  • Geen COAX SPDIF aansluiting.

Aansluitingen Score: 4
Drivers en support Score: 4
CPU-belasting Score: 4
Dan nu mijn eerste ervaring met de X-Fi Titanium onder Windows 7 x64.
Ik heb de kaart gister in mijn computer ingebouwd dus heb nog niet heel veel ervaring.
Maar wat ik weet dat zal ik jullie vertellen. ;)

Ik heb deze kaart gekocht omdat mijn 5 jaar oude Audigy 2 toch niet echt lekker meer werkte onder Windows 7 x64.
Deze had last van kraken en storing ook met de nieuwe drivers van Creative en die van Daniel_K die eigen drivers ontwikkeld voor Windows 7.
Dus toen was het tijd om voor een andere kaart te gaan kijken.

Waar heb ik op gelet bij de aankoop.

Ten eerste moest de kaart EAX en Dolby Digital Live voor meerkanaals audio via je SPDIF ondersteunen.
Ten tweede moest het een PCI-e kaart zijn met het oog op de toekomst waarbij de gewone PCI sloten steeds minder te vinden zijn op high end moederborden.

Featureset:

Met deze kaart zijn er zeer veel opties en mogelijkheden die je kunt instellen naar wens.
Zoals:

- Luidspreker instellen voor 2.1, 4.1, 5.1 en 7.1 kanaals.

- Bas instellingen voor crossover frequentie en subwoofer volume.

- Per kanaal het volume instellen in de Audioconsole.

- Kanaal/ruistest en fase test om te kijken of de luidsprekers en subwoofer correct aangesloten zijn m.b.t. de polariteit.

- Luidspreker positie is in te stellen in aantal graden t.o.v. 0 graden recht voor je uit (center speaker).

- EAX effecten menu met de gebruikelijke ruimte effecten (woonkamer, concertzaal, theater e.d).

- CMSS-3D voor het upmixen van je stereogeluid naar al je surroundluidsprekers.
Hier heb je dan de keuze uit stereo uitbreiding en stereo surround.
De uitbreiding is zo gemaakt dat je ook echt verschillende instrumenten door verschillende luidsprekers hoort. Zoals de vocals door de center en strijk instrumenten door de voor en achter luidsprekers.
Stereo surround is gewoon stereo geluid voor en achter zonder het echt scheiden van de kanalen.

- X-Fi Crystalizer om de dynamiek te verbeteren zodat het wat warmer en voller klinkt.

- Automatisch volume beheer voor het aanpassen van het volume zodat het altijd even hard klinkt en er geen onverwachte volume schommelingen in de muziek zijn te horen. (gebruik ik zelf niet en het kan ook uit)

- 10 kanaals equalizer met eventuele presets.

- Dan een belangrijke feature namelijk de Encoder.
Deze zorgt dat je altijd meerkanaals geluid over de SPDIF hebt in de vorm van Dolby Digital Live of DTS Connect.
Dit werkt dan ook in games zodat je dan ook surround geluid hebt via de in dit geval optische SPDIF aansluiting.
Met kaarten zonder Live heb je gewoon stereo geluid in games ook als je de optie 5.1 in de game aanzet via je SPDIF.

- Verder heb je nog 3 mogelijke presets voor: Entertainment, Audio Creatie of Game modus.
Hiermee kun je naar gelang je huidige activiteit een instelling maken.

Aansluit mogelijkheden:

Op de kaart zitten aansluitingen voor analoge luidsprekers (max 7.1) dus voor, zij, achter en sub/center luidsprekers en een microfoon aansluiting.
Verder een optische SPDIF (Toslink) in en uitgang.
Op de achterkant van de kaart, dus in de systeemkast zit nog een aansluiting voor een HD audio frontpaneel met mic en headphone connector die vaak op systeemkast zitten.
De kabel daarvoor word niet meegeleverd maar zit ook altijd aan je systeemkast vast als je deze koopt.
Er zit dus geen Coaxiale mogelijkheid op de kaart dus je bent aangewezen op de optische Toslink connectoren.
Vandaar dat er een goed en niet zeer goed bij de beoordeling staat.

Weergave kwaliteit:

Ik heb de kaart getest met de laatste Winamp en 2 audio CD's (Lounge en Trance) en het is echt een prachtig geluid.
Dit is natuurlijk niet zomaar even op te schrijven van, ja zo klinkt het maar hier op de Logitech Z5400 is er geen enkel kraakje of wat dan ook hoorbaar.
Zowel via de analoge als SPDIF aansluitingen.
Het geluid klinkt naar mijn idee wel net even wat helderder via de SPDIF dan via analoog.
Ook het upmix effect van de stereo CD naar 5.1 gaat echt perfect en klink erg goed met uitbreidings modus zoals het bedoelt is.
Het geluid wordt goed opgesplitst met de vocals naar de center speaker.
Dit geld trouwens ook voor Winamp internet radio wat ook prima klinkt met de uitbreidings modus.
De Game modus is ook goed te noemen samen met de Creative Alchemy driver voor de EAX effecten onder Windows Vista/7.

Opname kwaliteit:

Hier heb ik verder nog geen ervaring mee behalve dan dat de microfoon het prima doet op zowel het frontpanel als op de geluidskaart zelf. ;)

Processor belasting:

De CPU (bij mij een Core 2 Quad Q9650) is er bij het afspelen van een audio CD met Winamp niks bijzonders te zien.
2 tot 4 % slaat hij uit bij het spelen en dat is net zoveel als bij mijn vorige kaart (Audigy 2).

Drivers en ondersteuning:

Jaja nu komt het beroemde (of meer beruchte :P) Creative driver support om de hoek kijken.
En wat verbaast mij? geen problemen tot nog toe met de nieuwste drivers en Audio console!
Misschien dat ze toch nog eens wakker worden bij Creative en bij het nieuwe OS Windows 7 toch maar eens wat behoorlijke drivers gemaakt hebben.
Mijn kaart zit in een PCI-e 16x slot en mijn videokaarten in SLI dus ook.
Met het spelen van een game (Call of Duty 4) is er toch aardig wat bandbreedte in gebruik door de 2 8800 GTSen (512MB versies) maar de kaart heeft er geen last van en kan prima mee komen met het geluid in de game :)

Prijs:

De prijs was met z'n 63,00 ¤ prima te doen, zeker voor wat de featureset betreft.
Je hebt deze kaart in 3 smaken.
Namelijk de duurste met een losse 5,25" front connector en volume knop in de Fatal1ty serie. klik
Dan één zonder het front panel maar nog steeds met het onboard X-Ram ook in de Fatal1ty series. klik
En uiteindelijk de gewone Titanium die ik nu dus heb zonder X-Ram.

Het schijnt trouwens dat maar een paar games die functie ondersteunen dus vond ik dat zonde om daar 122,00 ¤ voor neer te leggen.

Heb jij ook een Creative X-Fi Titanium?

Ik heb sinds 5 december de X-Fi Titanium. Mijn vorige geluidskaart was een Audigy Platinum. Het geluid van deze kaart is uitstekend maar toch ben ik zeer ontevreden! Als ik onder Teamspeak de microfoon gebruik ben ik met een soort stotterend geluid te horen, terwijl de meldingen van TS normaal klinken. Ik heb via Google al gezocht naar het probleem, "x-fi mircophone stutter" en het is een bekend probleem waar veel gamers last van hebben. Niet alleen de Titanium versie heeft daar last van maar ook de andere versies zoals de Fatal1ty.
Ik gebruik de laatste versie van de driver software (stuurprogrammaversie 6.0.1.1347).
Dat Creative hier geen oplossing voor heeft, nadat deze klachten al vele maanden beschreven zijn op allerlij forums, is op z'n zachts gezegt nogal vreemd...
Het komt overigens niet bij iedereen voor, mijn zoon heeft de zelfde kaart maar een ander moederbord, cpu en videokaart en hij heeft geen problemen. Dat neemt niet weg dat een geluidskaart van 80 euro toch goed moet werken!
Hmm, ik heb zelf nog geen Teamspeak geprobeerd maar wel met MSN en Skype.
Daar mee heb ik geen probleem met praten en hoort iedereen me gewoon goed.
Kan ook een Teamspeak bug zijn die niet goed samen werkt met de kaart.
Neen helaas niet, als je de forums na leest zul je zien dat er veel meer mensen zijn die de zelfde problemen hebben maar dat met Skype of MSN. Wij hebben het nu tijdelijk opgelost door de onboard geluidskaart, een Realtek HD te activeren en daar alleen de microfoon invoer van te gebruiken voor Teamspeak. Dat werkt prima, we hoefden niet eens een driver te installeren. Maar ik blijf van mening dat dit van zo'n bedrijf als Creative niet zou mogen.
Het is overigens volgens de forums niet het enige probleem met deze geluidskaart, stotterend geluid bij films en muziek komt regelmatig voor. Jammer, want de geluidskwaliteit is werkelijk erg goed!
Zou de driverpack van DanielK downloaden voor de X-fi kaarten, deze zijn onnoficïeel, en het is onaanvaardbaar dat creative zulke prutsdrivers uitgeeft, maar ze werken 10 keer beter en een heleboel features die creative niet werkend krijgt doet Daniel's pack zonder problemen!

Ze staan op de X-Fi/Soundblaster forums van creative, als je zoekt op DanielK als user kom je z'n packs snel genoeg tegen, maar ik zal ze toch even linken; http://forums.creative.co...-0-05-15-2009/td-p/527485

Ik geniet er met volle teugen van sindsdien, zal niet meer omkijken naar die brakke meuk van creative.

Succes ermee!
Maar deze driver is veel ouder als de nieuwste Creative driver en toch denk je dat deze beter werkt?
Moet ik eerst alle Creative software/driver de-installeren en zitten er in dat Daniel K. pack ook de overige software zoals de Opstart Console, Soundfont bank manager enz.?

Alle meelezers fijne dagen gewenst! :)
Vriendelijke groet, Mailtrain.