Olympus E-520 + ZUIKO DIGITAL ED 14-42mm + ZUIKO DIGITAL ED 40-150mm Zwart Review

roy-t 18 november 2009, laatste update op 18 november 2009, 1.360 views

Olympus E-520 + ZUIKO DIGITAL ED 14-42mm + ZUIKO DIGITAL ED 40-150mm Zwart

Pluspunten

• Erg solide body
  • Relatief klein en licht
  • Warme kleuren (goede automatische witbalans)
  • Goed accu
  • IS werkt erg goed zelfs met lange sluitertijden geen onscherpe foto's gemaakt.

Minpunten

• Geen SD kaarten
  • Menu's op het eerste gezicht wat onduidelijk. (Vandaar lage ergonomie score)
  • Autofocus soms erg traag bij 40-150mm lens

Snelheid en automatiek Score: 3
Uitbreidbaarheid Score: 4
Batterijduur Score: 5
Overzicht
Ik heb deze camera nu een paar dagen in bezit en ben flink aan het testen geweest. Mijn algemene indruk van de camera is erg goed. Hij is vooral geschikt als instap DSLR met dan net even meer. Alles is manueel in te stellen. En de fourthirds lens aansluiting zorgt er voor dat er veel lenzen te krijgen zijn. Hoewel de twee lenzen die meegeleverd worden heel adequaat zijn.

Omdat dit mijn eerste digitale spiegelreflexcamera is, (ik kom van een analoge slr, de Pentax K1000 )kan ik nog niet de diepte in gaan maar wel kan ik de volgende dingen vertellen.

Algemene indruk
De camera voelt erg solide aan, de body is niet zwaar en is lekker compact gehouden, toch heb je het idee dat je de camera goed en stabiel kunt vasthouden. De camera vind wat mij betreft perfect de balans tussen portabiliteit en ergonomie.

Menu's
De menu structuren zijn ietwat onlogisch, oa wordt het formaat waar foto's mee opgeslagen worden aangegeven met een soort driehoekje, hier kon ik zelf niets in zien en pas na het boekje doorlezen vond ik dus hoe je aan kon geven op welke manier foto's worden opgeslagen.

Opslag
De camera kan 3.5 beelden per seconden schieten. Ik dacht zelf dat dit niet voor langere tijd goed kon gaan maar icm met een 30MB/s CF kaartje van Sandisk (de 4GB versie is 26,- bij de media markt) kan ik 'onbeperkt' repeterend foto's blijven schieten omdat de doorvoer naar het kaartje groter is dan de aanvoer van nieuwe foto's. (De foto's zijn gemiddeld zo'n 5MB per stuk op hoogste JPEG kwaliteit, zorg dus dat je minimaal een CF of XD kaartje hebt met een doorvoer van ruim meer dan (3.5x5)MB/s (minimaal 20MB/s dus).

Wat ik zelf wel een klein nadeel van deze camera vond zijn de opslagkaarten. XD kaarten zijn lastig te krijgen en van deze kaartjes kon ik geen snelheden vinden, CF kaarten zijn er nog wel, maar ook deze zijn niet al te talrijk, wel zijn snelle CF kaarten in verhouding tot andere kaarten erg goedkoop.

Scherp stellen
Het viel mij op dat van vrij dichtbij en in donkere ruimtes de grote lens nogal moeite had om scherp te stellen. Volgens de specificaties zou deze van 50cm scherp moeten kunnen stellen maar dit ging niet altijd rap en goed. De kleine lens die vanaf 25cm scherp te stellen is deed het juist weer beter dan verwacht en kon in macro stand van nog dichterbij goed scherp gesteld worden. Fijn om te weten is, is dat ook de ingebouwde flitser nog goed bruikbaar is bij macro fotografie. Mocht je problemen hebben met scherp stellen dan kan het soms goed zijn om even de camera met maar 1 punt te laten meten, dit gaat meestal sneller.

Batterij
De accu die meegeleverd wordt is prima voor een dag foto's maken. Na 80 foto's met flitser zat de accu nog helemaal vol en ik denk dat je zo'n 300 tot 500 foto's kunt maken op een accu. Opladen duurt ongeveer 3.5 uur (volgens sommigen 5 uur).

Prijs-Kwaliteit
Ik heb zelf de camera op 14-11-2009 besteld bij Azerty. Deze kit was op dat moment daar 285,-. Alle andere winkels begonnen pas bij 450,- dus daarom heb ik de camera bij Azerty besteld. Op het moment van schrijven van deze review is de camera weer 640,- bij Azerty. Ik neem aan dat ik geluk heb gehad met de prijs, dit betekend wel dat ik de camera review met in mijn achterhoofd die lage prijs van 285,- en voor die prijs kan ik niets anders zeggen dan dat dit een top product is! Alleen de body is in mijn ogen deze prijs al waard en voor dit geld kreeg ik er ook nog 2 goede compacte lenzen bij. Deze kan ik helaas lastig beoordelen omdat ik hier nog niet genoeg van weet. Daarom appart daar over meer in het volgende kopje.

De lenzen
Er zaten 2 lenzen bij deze kit een 14-42mm en een 40-150mm lens. Over het scherpstellen met de lenzen heb ik al iets verteld. Verder kan ik een algemeen beeld geven over de bouwkwaliteit van de lenzen. Deze was zeer goed te noemen. Voorop de lenzen zit een draaibare ring die geen directe invloed uitoefent op de lens maar volgens mij is voor manueel scherpstellen, dit heb ik in deze korte tijd nog niet kunnen testen. Iets minder naar voren zit gewoon het zoem gedeelte, dit werkt goed maar vond ik bij beide lenzen erg zwaar, een tikje stroef zelfs, maar niet zo dat dit hinderlijk of stotterend ging.

De 14-42mm lens lijkt een lichte groothoek te vertonen als deze volledig is uitgezoomed. Verder dan dit rijkt mijn kennis helaas niet wat betreft lenzen. Als ik hier meer over leer zal ik deze review zo nodig nog uitbreiden.

Fotos: de foto's gemaakt met deze camera vond ik erg mooi en warm, zodra ik wat fatsoenlijkere foto's heb zal ik deze review updaten met een paar foto's.

(Note: over de CF kaart die gelinkt staat, ik heb zelf deze versie alleen dan de 200x variant gebruikt, maar in de pw staat alleen de 266x variant, de 200x variant is bij de mediamarkt 26,- en meer dan snel genoeg voor deze camera).

Heb jij ook een Olympus E-520 + ZUIKO DIGITAL ED 14-42mm + ZUIKO DIGITAL ED 40-150mm Zwart?

Zeker geen slechte review. De info die je geeft is niet altijd juist, zal wat bedoel je met 'De 14-42mm lens lijkt een lichte groothoek te vertonen als deze volledig is uitgezoomed'? Ik snap het niet helemaal. Uitgezoomd is op 42mm neem ik aan? Groothoek is ook een brandpuntsklasse dus rond de 14mm. Dus bedoel je niet eerder dat er vervorming is op 14mm? Dat lijnen niet helemaal recht lijken te lopen?
(3 sterren van mij ;))
Ai, daar moet ik dan nog even goed naar kijken. Ik zal proberen wat foto's te nemen van stijgers en dergelijke met verschillende zoom niveau's. Misschien dat ik dan wat duidelijker kan zijn.

Edit:

Ik heb het nog even gecontroleerd maar de 14-42mm lens is gewoon echt een (lichte) groothoek lens, ik snap dus niet precies wat je bedoelt

[Reactie gewijzigd door roy-t op 20 november 2009 22:33]

De menu's zijn inderdaad wat onlogisch opgezet maar als je het 1 keer goed insteld dan hoef je het maar zelden te veranderen. De camera's instellingen menu is daarentegen heel logisch en makkelijk ingedeeld dat vind ik echt een pluspunt vergeleken met andere merken in dezelfde prijsklasse. Autowitbalans vind ik juist vaak net iets te warm, die stel ik dan ook meestal handmatig in. Verder heb je echt geluk gehad met zo'n lage prijs :D !
Het "super menu" zoals ze het in de handleiding noemen is wel erg goed inderdaad. Gewoon logische vlakjes, met logische namen en direct toegang tot al je instellingen.
Damn! You are lucky, deze camera voor 285 euro kopen is echt een super gift! ;)

[Reactie gewijzigd door tek2reality op 7 januari 2010 23:38]