Specificaties HTPC, 5 interne + 1 externe bays - Bekijk alle specificaties

Streacom F1C Evo Zwart Review

Piedojng 25 januari 2017, laatste update op 28 januari 2017, 2.195 views

Streacom F1C Evo Zwart

De ideale kleine case voor een HTPC. Ziet er door de matte afwerking heel mooi uit, kan perfect naast de TV staan (in plaats van in een hoekje ergens in een kast). Kwalitatief, stil en ook koel maar wel met een stevige prijs :) Tóch ruimer dan je zou denken!

Pluspunten

• Solide gemaakt en top afgewerkt
  • Klein, héél klein - Ideale HTPC
  • Slot DVD is eigenlijk wel cool!
  • Met kwalitatieve fans koel/stil
  • Fun en uitdagend om te maken

Minpunten

• Kwaliteit mét een prijs
  • Externe stroomblok hoort erbij
  • Klein dus inbouwen is een uitdaging

Voorwoord

Voor alles wat mee in de doos zit en de technische details, verwijs ik graag naar de uitgebreide review van Warkow https://tweakers.net/prod...eacom-f1c-evo-zilver.html
Dat heeft hij uitstekend gedaan, doe daarom net zoals ik en geef hem maar +3 ;)

Mij is het er vooral om te doen om mijn ervaring met dit kastje te delen. Het motief voor mijn keuze voor de F1C EVO is waarom de meeste mensen een HTPC willen bouwen: Compact.
Naar mijn mening is het ook de mooiste maar smaak is natuurlijk altijd persoonlijk :) De afwerking is ook van hoge kwaliteit. Matzwart lakwerk binnen en buiten, geen enkel scherp kantje en geproduceerd uit 3.5mm dik aluminium in één stuk.

Aangezien het in de huiskamer naast de TV staat wilde ik ook graag dat ik het ding niet kon horen. En daarin zat nu juist de uitdaging.
Volgens Streacom past er een CPU koeler in met een maximale hoogte van 36mm wanneer je een DVD drive installeert. Voor een stille werking wilde ik een Noctua NH-L9i monteren met een hoogte van 37mm.
Dit in combinatie met een DVD drive én ook nog een SSD, wat door de compacte vormgeving niet zo evident is maar niet onmogelijk...

Voorbereiding

Eerst alles wat op voorhand moet gebeuren doe je uiteraard best eerst :) Er zijn genoeg mensen die de backplate nog zien glimlachen als alles al gemonteerd is :+

Bij dit kastje is dat montage van het (optionele) koelertje aan de zijkant van de kast. Dit is vast te maken met één schroefje, maar dit is zeker stevig genoeg. De bevestiging zit aan de onderkant van het kastje.

Voor de front-panel aansluitingen zijn er maar twee kabeltjes. De power-button en voor de stroom of voor HDD activiteit. Ikzelf heb voor optie twee gekozen, zo is er niet de hele tijd een brandend lichtje want het is wel vrij helder.

Voor de DVD drive heeft Streacom een eenvoudig maar doeltreffend systeem, knip en plak een klein rubbertje waar het knopje zit van de drive. Zo duwt de knop van het kastje via een ijzeren plaatje door op de eject knop.

Bij het monteren van een koeler zoals deze, houd je er best rekening mee dat deze nogal ruim komt in de breedte. Als je geheugen wil gebruiken met een heatspreader zal dit waarschijnlijk niet gaan. Low-Profile is ook wel aan te raden, voor de airflow en ook door de beperkte hoogte!

Monteren

Bij het monteren van het moederbord in de case kwam het aan het licht dat de afstandssteuntjes minder hoog zijn dan je anders vaak tegenkomt. Met als gevolg dat, heel beperkt, het moederbordje wat boven de steuntjes staat door de schroeven van de Noctua koeler. Bij het vastschroeven gaf dit geen problemen en voor de werking tot dusver ook niet.

Het kleine koelertje dat optioneel te monteren is is maar met één schroefje vast te zetten. Dit lukt perfect en alles zit stevig vast.

Aangezien ik de DVD tray niet kon gebruiken voor schijven moest ik ergens anders een SSD zien in te passen. Er is plaats naast de plek voor de optionele ventilator.
Dit past echt wel nipt want de kabeltjes van de PicoPSU duwden bij mij wat tegen.

Voor het terug vastzetten van de DVD tray is het ook belangrijk dat je alle SATA en voedingskabels klaarlegt. Want veel plaats om dit nadien te doen is er namelijk niet.
Let wel goed op dat je zeker een gepaste kabel hebt voor de DVD, dit is namelijk zoals in een laptop met een smalle SATA aansluiting!
De PicoPSU heeft ook slechts één SATA en één molex aansluiting, denk dus op voorhand aan eventuele verloopstukjes.

Slot/Conclusie

Mijn klein computertje heb ik nu een half jaar in gebruik en ik moet eerlijk toegeven dat het perfect zijn ding doet!
Ik gebruik het vooral om te streamen vanaf mijn NAS, Dvd's te bekijken, wat te surfen en occasioneel een spelletje te spelen (vooral RTS van een tiental jaar geleden, gezien de bescheiden GPU).

Bij intensief gebruik is de hoogste temperatuur tot nu toe binnen de perken gebleven: 49°. Op die momenten ben ik blij dat ik niet bespaard heb op de kwaliteit van de koeling want ik hoor weinig tot niets van geluid. De afstand tussen zetel <-> HTPC is een dikke drie meter.
Als ik gewoon iets bekijk bijvoorbeeld schommelt die tussen de 30° en 35° wat ik verrassend vind doordat alles héél compact is.
Een processor met een TDP dat hoger is dan de 54W van mijn CPU zou ik afraden (of bijvoorbeeld de 51W van een i3 6100/7100). Daarvoor is het allemaal niet gemaakt, dan kies je beter een iets grotere case met meer koelmogelijkheden.

Ben je dus op zoek naar een kwalitatief kastje voor een ITX-build? Zoek niet verder dan is dit wat je moet/wil hebben. Dat het evenveel of meer kost dan een grote kast ben je snel vergeten :)

Heb jij ook een Streacom F1C Evo Zwart?

Nette review. Prettig leesbaar :)
Dankjewel om hem te lezen :) Het heeft even geduurd om te maken, half jaar in gebruik al het computertje O-) Maar leuk om te doen, het was een hele tijd geleden sinds mijn vorige (tien jaar ongeveer :z)
Blijven mooie cases, die Streacom.

Ik heb zelf de Streacom F5 fanless voor mijn HTPC
Ze zijn inderdaad mooi, vind ik ook! Hun fanless design is ook slim uitgedacht, welke cpu heb je erin?
Een AMD A-serie, weet even niet welke. A4 of A6.
Even opgezocht: AMD A6-3500
mooie review, wat ik jammer vind is dat die slot-loading DVD drives zo duur zijn, en al helemaal als het een blu ray drive is.
Thanks! Ja is idd wel waar, het is een prijzig onderdeel. Die van mij is enkel Dvd en heb ik tweedehands voor tien euro kunnen kopen, dus dat viel wel goed mee :)
Nu ik kijk in de pricewatch, bluray is wel héél duur! Je bent dan mss beter af met eentje via usb :)
Leuk om deze case weer terug te zien! Ik heb hem ook een tijdje als htpc gebruikt. Het was inderdaad een beetje passen en meten, maar het was goed spul en erg mooi. Ik herken dan ook de punten in je review :)
Het is een heel leuk ding ook! Ik ben blij dat je mooie nostalgische herinneringen had hierdoor ;)
Maf dat na 7 jaar de MacMini 2010 nog steeds de benchmark is:
Ingebouwde voeding
+/- 80 W TDP voor GPU+CPU
Er passen er 2 in dit kastje.
Ja hé, is inderdaad wel zo :) Wel een stevig prijskaartje naar mijn mening die toestelletjes, maar daarover valt natuurlijk te discussiëren ;)