Specificaties HTPC, 5 interne + 1 externe bays - Bekijk alle specificaties

Streacom F1C Evo Zilver Review

warcow 8 mei 2013, laatste update op 19 juli 2015, 9.768 views

Streacom F1C Evo Zilver

Op enkele kleine puntjes na ben ik enorm tevreden met de F1C. De geluidsproductie is na de 7Volt aanpassing van de case fan en de instelling van het bios op silent voor de processor koeling ideaal. Ook de temperaturen vallen mij heel erg mee. Het ontwerp is erg mooi.

Pluspunten

• Kleine ITX kast
  • Veel inbouwmogelijkheden voor hdd/ssd en optische drive
  • Koeling vrij goed te realiseren met fans
  • Uiterlijk erg mooi (vooral met slot loading drive)

Minpunten

• Standaard geen IR meegeleverd
  • Voor wat je krijgt een beetje aan de dure kant
  • Plaatsing van de ssd/hdd's is niet helemaal optimaal.
  • Case fan van 50 mm is niet met >1 schroef te bevestigen

1 – F1C EVO

19-07-2015 update: Er is ondertussen een nieuwe versie beschikbaar die de optische drive slot weg heeft gelaten en in plaats daarvan ruimte heeft voor een 3,5" harde schijf.

Introductie:

Mijn amd phenom x4 systeem begon irritaties op te wekken in combinatie met xbmc, voornamelijk vanwege de amd videokaart die niet helemaal lekker met meerdere hdmi outputs om ging. Ook wilde ik wel eens met Apple’s osx proberen te werken en dat gaat makkelijker met een intel gebaseerd systeem. De gebruikte componenten (moederbord, cpu) zijn dan ook uit de aanbevelingen van “tonymacx86.com” voor een hackintosh systeem.
Gezien de mogelijkheid er was een super compact itx systeem te maken heb ik hier direct ook gebruik van gemaakt. Na lang zoeken kwam ik op de Streacom F1C Evo itx kast. Deze kast is een van de kleinere kasten die beschikbaar zijn in Nederland. Het voordeel van een dergelijk kleine kast is dat deze weinig ruimte in neemt op mijn bureau en daarnaast makkelijk mee is te nemen naar school, werk of familie. Daarnaast ben ik waarschijnlijk vanaf september een half jaar in het buitenland (Japan) en dan is het handig als ik mijn computer mee kan nemen naast een laptop.
Ten opzichte van de F1C (non-evo) kast zijn de belangrijkste vernieuwingen:
• Extra 2,5” drive
• Grotere case fan mogelijk
• Universal eject button voor optische drives (voorheen moest de ejectknop links zitten)
• Top plate (deksel) zit niet meer met magneten vast maar met 2 schroeven van onder
Deze vernieuwingen zullen verder naar voren komen in de review.

De volgende basiscomponenten zijn gebruikt in combinatie met de f1c evo kast:

2 - Componenten

Wat hierbij ontbreekt is een optische drive, er past een slot-loading slim-line disc drive in. Gezien de hoge prijzen hiervan (icm bluray) is dit een aanschaf voor later. De i3 3225 komt met een hd4000 igpu en 2 snelle cores (met hyperthreading).

Unboxing:

Altijd spannend wanneer de postbode met een pakket komt. Hoewel ik mij goed heb ingelezen over de F1C Evo kast was ik benieuwd naar hoe de kast er daadwerkelijk uit ziet. Te beginnen met de doos:

3 - Doos

De doos is handig mee te nemen en niet (veel) groter dan nodig, voor de doos liggen enkele fans die ik er direct bij heb besteld omdat ik niet zeker wist welke fan het beste zou zijn. Meer hierover later.
De kast is goed verpakt in piepschuim en een stoffen zak, hierdoor is de kans op beschadigingen bij transport erg laag.

4 - Verpakking

Er zijn veel accesoires meegeleverd. Zo zitten er genoeg schroeven bij (netjes verpakt ook), zit er een beugel voor de casefan bij, zit er een “sticker” bij voor het passend maken van de odd (optical disc drive) en zitten er rubbertjes bij voor het dempen van eventueel harde schijven. Bij ssd’s zijn deze rubbertjes niet nodig.

5 - Accessoires

En zo ziet de kast zelf er uit:

6 – F1C kast

De afwerking van de buitenkant is erg goed en de kast voelt goed stevig aan. Ik zag een hele kleine oneffenheid in de lak aan de zijkant maar die is eigenlijk te klein om op de foto te kunnen zetten. In mijn ogen een nette prestatie van Streacom.
Er is een handleiding meegeleverd voor de assemblage van het systeem:

7 – F1C handleiding 1

8 – F1C handleiding 2

Op de website van Streacom is ook een beschrijving geplaatst waarin beschreven staat welke componenten wel en niet goed samenwerken met hun kasten. Aanrader om door te lezen als je een Streacom kast overweegt.

Ontwerp en afwerking van de kast:

Wat mij opviel aan de binnenkant van de kast is dat de afwerking hier iets minder mooi is. Zo zijn er bij de top plate, de deksel, enkele ruwe randjes bij de bevestiging hiervan:

9 – Top plate

De schroefbussen in de afbeelding hierboven worden vanaf onderen met lange schroeven vastgedraaid om de deksel te bevestigen. Dit gebeurt met 2 schroeven, er zitten dus 2 van de 4 hoeken vast. Dit is voldoende om stevig genoeg te zijn.
De binnenkant van de kast voelt een beetje stroef aan terwijl de buitenkant van de kast wel mooi glad is. In de kast zit een odd/hdd cage waarin de optische drive past en daarnaast 1 tot 3 harde schijven:

10 – Binnenwerk

11 – Binnenwerk zonder cage

De odd/hdd cage zit mooi bevestigd en heeft voldoende schroefgaten voor alle hdd’s en de optische drive. Er kan aan de zijkant 1 harde schijf worden bevestigd die in de hoogte van de kast komt te vallen (wordt later duidelijk gemaakt) en daarnaast kunnen er 1 of 2 harde schijven onder de odd/hdd cage worden geschroefd. Die komen dan wel vrij dicht bij het moederbord en de processor koeling.
De backplate past vrij ruim in de hiervoor beschikbare opening:

12 – Backplate passing

De backplate heeft wat speling maar wordt uiteindelijk door het moederbord netjes op zijn plaats gehouden. De afwerking van deze opening is prima, zonder scherpe randen zoals je bij sommige kasten ziet.
Wat ik persoonlijk erg jammer vind aan de kast is dat er wel een heel mooi oogje voor een IR ontvanger in zit, maar dat de hardware hiervoor vervolgens nog los wordt verkocht. Voor de prijs van deze kast en gezien het niet echt mogelijk is een eigen ontvanger hierin te plaatsen zou de IR ontvanger er standaard bij moeten worden geleverd. Ik was hiervan op de hoogte voor de aankoop maar desalniettemin een minpunt.
De aanknop is degelijk en er is een blauwe led aanwezig die kan worden aangesloten op de hdd-led of power-led van het moederbord.

13 – Aanknop en IR

Assemblage van het systeem:

Met de stock processor koeler die bij de Intel I3 3225 zat is het niet mogelijk de odd/hdd cage te plaatsen:

14 – ODD cage met stock koeler

Het is wat lastig te zien op de bovenstaande foto maar de odd/hdd cage steekt in combinatie met de stock processor koelereen stukje boven de kast uit. Dit terwijl de stock koeler bij de i3 al erg laag is.
De stock processor koeler kon er dus af:

15 – Verwijderen stock koeler

En de Gelid Slim Silence i-Plus kon er op:

16 – Plaatsen Gelid processor koeler

17 – Gelid Processor koeler

Met de Gelid processor koeler past alles netjes in de kast en is het zelfs mogelijk om de 2 ssd’s onder de odd/hdd cage te plaatsen. Dit maakt het geheel echter wel krap waardoor het beter zou zijn om er 1 te plaatsen aan de zijkant (wat bij mij niet pastte, zoals later zal blijken) en 1 onder de odd/hdd cage aan de andere kant dan de processor koeling.
Ik las op het internet dat het vaak lastig is om een case fan goed passend te krijgen in de F1C (evo) en Streacom zegt zelf in hun handleiding dat een 60mm fan past tot een dikte van 10 mm. Een fan van 60mm met 10 mm dikte kon ik niet zo goed vinden dus ik heb verschillende fans gekocht:

18 – Case fans

Hierbij zit de BlackSilentFan XM1 40mm CM1 fan, de Scythe Mini Kaze 50mm fan en als laatste de Gelid FN-SX06-38 60mm fan. Deze laatste heeft helaas een dikte van 15 mm en zoals Streacom zelf al aangeeft past dit niet:

19 – 60mm case fan

De odd/hdd cage past niet meer door de dikte van de 60 mm fan. Ook komt deze fan een beetje krap te zitten met de sata aansluitingen van het gigabyte moederbord. De case fan beugel heeft helaas alleen plaats voor een 40mm of een 60mm fan. Voor 50 mm fan zitten geen schroefgaten. Dit is een vreemde keuze en is “op te lossen” door de 5mm fan met 1 schroef vast te zetten in 1 van de gaten voor de 60mm fan. Dit lijkt een slechte oplossing maar de gebruikte fan zit enorm vast met maar 1 schroef en zal daarom niet voor problemen zorgen verwacht ik:

20 – 50mm fan in beugel

De 50mm fan werkt op 12 volt en dit geeft een oorverdovend lawaai. Door de +12V van de fan op de +12V van de voeding te zetten en de GND van de fan op de +5V lijn krijgt de fan effectief 7 volt. Dit zorgt voor een hele stille werking van de fan waarbij alsnog voldoende (zo blijkt later) lucht wordt verplaatst. Er zijn weinig (geen?) fans te krijgen van 40-60mm die een 4 pins aansluiting hebben dus het is aan de systeembouwer om de fan langzamer te laten draaien door middel van een weerstand, 7 volt oplossing of anders.
Waar ik ook bang voor was, en wat helaas ook zo bleek is dat de ssd die aan de zijkant van de kast kan worden geplaatst niet ging passen in combinatie met het gigabyte moederbord en een picopsu. Dit komt omdat de picopsu uitsteekt:

21 – 50mm fan in beugel

Op de foto is ook al de 50 mm fan te zien. De beugel waar deze fan in zit is zowel op de odd/hdd cage als de kast zelf te schroeven. Hier heb ik hem alvast op de kast geschroefd, hij kan dan bij plaatsing van de odd/hdd cage ook daaraan worden geschroefd. Deze volgorde werkt handig.
De volgende foto maakt duidelijk hoe de ssd zou komen te zitten en waarom deze nu niet meer past:

22 – Picopsu en ssd

Dit is erg jammer aangezien de positie ideaal was voor de airflow van de kast. Als Gigabyte de ATX voedingstekker net een paar mm naar binnen had geplaatst of de voedingstekker 180 graden gedraait, dan was het geen probleem geweest. Dit is Streacom niet te wijten, het is ontzettend moeilijk om een kast te ontwerpen die compatibel is met veel hardware en toch zo klein mogelijk is.
Doordat ik geen gebruik maak van een optische drive leek het mij zonde om de ssd’s (2 stuks, 1 voor windows en 1 voor osx) te plaatsen onder de odd/hdd cage. Door het ontwerp van de odd/hdd cage is het niet mogelijk ze naast elkaar bovenop de odd/hdd cage te plaatsen. Er zou wel 1 in het midden passen bovenop de odd/hdd cage. Mijn oplossing hiervoor was om de ssd’s aan elkaar te plakken en vervolgens in het midden bovenop de odd/hdd cage te plaatsen. Dit zou net moeten passen zonder uit te steken boven de kast. Niet geheel netjes, maar ik heb de ssd’s met plakband aan elkaar geplakt:

23 – 2 ssd’s op elkaar

Vervolgens heb ik de onderste ssd aan de odd/hdd cage geschroefd:

24 – Plaatsing van ssd’s

Aan het ontwerp van de odd/hdd cage is het duidelijk dat dit standaard niet de bedoeling is. Van mij mag Streacom het ontwerp wel aanpassen zodat het standaard ook mogelijk is om 2 ssd’s aan de bovenkant te schroeven in plaats van de onderkant wanneer er geen optische drive wordt gebruikt.
Alternatief hierop kunnen ze ook met een kast komen vergelijkbaar aan de F1C evo maar dan zonder plaats voor een optische drive. Ik denk dat de markt hiervoor wel aanwezig is.
En zo ziet het systeem er uit nu alles er in zit:

25 – Volledige assemblage

De F1C evo kast heeft een gaatje aan de achterkant boven de backplate waar de stekkeraansluiting van de Picopsu kan worden geplaatst. Dit is mooi afgewerkt, wel zit de voedingstekker nu wat hoog, als deze lager was geplaatst zou het voedingsnoer meer uit het zicht zijn.
Als adapter (de Picopsu werkt op 12v) heb ik een oude xbox 360 adapter gebruikt. Deze levert meer dan genoeg vermogen op 12V en had ik nog liggen.

F1C in bedrijf:

Het assembleren van de kast viel mij nog redelijk mee, de meeste dingen passen netjes op wat kleine puntjes na zoals het uitsteken van de picopsu (op de positie waar een ssd zou moeten passen).
Zo staat de F1C er bij mij thuis bij:

26 – F1C Evo in gebruik

Het ziet er een stuk beter uit dan een full size atx kast en is nog net klein genoeg om ook zo nu en dan eens mee te nemen naar een andere locatie.
Idle verbruikt het geheel nu zo’n 25 Watt (gemeten met een Cresta) en onder full load van zowel gpu als cpu zit ik tegen de 80 Watt aan. In mijn ogen hele nette waarden. Het geluidsniveau is bij normaal gebruik erg laag en de cpu fan gaat (door een silent instelling van het bios) pas aan bij hoge temperaturen die voorkomen bij een full load belasting na 5 minuten. Dan is het geluidsniveau een stuk hoger maar dit komt normaal pas voor bij hele zware belasting zoals gamen. Bij films kijken met xbmc zal dit niet voorkomen. Zodra de cpu fan omhoog gaat in toeren koelt de processor (die dan tussen de 70 en 80 graden zit) ook weer wat af dus ik verwacht niet dat dit problemen zal geven.
Onder een lichte load zijn de temperaturen als volgt:

27 – Temperaturen onder lichte load

Temp3 is een niet correcte uitlezing van Speedfan, deze waarde is altijd 127C. De cores zitten hier op zo’n 45 graden. Dit is bij een load waarbij de computer wordt gebruikt voor browsen, youtube en microsoft word tegelijk. De computer wordt niet vaak voor veel zwaardere taken gebruikt en het verbruik in energie vanuit het stopcontact zit hierbij op zo’n 30-35 Watt.

Alternatieven:

Echt veel alternatieven voor de F1C zijn er niet. Wat voor mij het meest in de buurt kwam waren de andere kasten van Streacom zelf. Zo hebben ze ook enkele relatief kleine passieve kasten in het assortiment. Hierbij wordt zelfs de cpu passief gekoeld.
Wel kwam ik nog enkele kasten van het bedrijf Viako tegen die aan mijn eisen zouden kunnen voldoen. Deze kasten zijn in europa lastig te verkrijgen dus ik heb de fabrikant gemaild met de vraag of ik direct via hun zo’n kast kan bemachtigen. Ze gingen hier wel op dus ik zal proberen 2 kasten te bemachtigen, de Viako ML55DK en de ML80DK. De 80 lijkt heel erg op de Streacom F1C evo en de ML55 is een nog kleinere variant waarbij er geen mogelijkheid is voor een optische drive. Mocht ik deze kastjes daadwerkelijk in handen krijgen zal ik ook hier een (vergelijkende) review over schrijven. Misschien wel als een blog want voor een concrete vergelijking is zo’n review ook niet ideaal.

28 – Voorbeeld van de Viako ML80DK

Vervolg:
Ook loop ik wat te spelen met het idee voor een itx kast met daarin een discrete gpu. Door gebruik te maken van een PCI-E 16x ribbon cable (te kopen via dealextreme) zou het mogelijk zijn een amd 7770 videokaart te plaatsen in een kleine kast. Dit zal echter wel wat extra’s eisen van de voeding. De Picopsu 160xt die ik hier heb gebruikt zal dit niet trekken. Ook zal de koeling hier wat extra aandacht eisen. Wordt mogelijk vervolgd in een blog of met een CIP op het forum...

Conclusie:
Op enkele kleine puntjes na ben ik enorm tevreden met de F1C. De geluidsproductie is na de 7Volt aanpassing van de case fan en de instelling van het bios op silent voor de processor koeling ideaal. Ook de temperaturen vallen mij heel erg mee, naar verwachting zijn deze zelfs met gebruik van een optische drive nog steeds acceptabel. Er is weinig concurrentie op het gebied van kleine ITX kasten maar met zo’n goed afgewerkt product wordt het eventuele concurrentie lastig gemaakt. Op het ontwerp valt niet heel veel te verbeteren, op de prijs misschien wel.
Ben ik nog dingen vergeten of heb ik ergens fouten gemaakt? Ik lees het graag in de comments hieronder. :)

Heb jij ook een Streacom F1C Evo Zilver?

Duidelijke review met veel informatie. Ik krijg ook wel zin om zoiets inelkaar zetten. Het kastje lijkt wel heel erg op de oude Mac Mini van Apple, maar dat lijkt me geen probleem aangezien Mac OS X op het systeem gezet wordt. ^_^

[Reactie gewijzigd door Togusa op 12 mei 2013 19:15]

Het kastje lijkt inderdaad wat op de mac mini, alleen in vergelijking daarmee is hij wel een stuk hoger. (Ik hoop echt dat ze met een versie komen zonder de optische drive)
Viako maakt dus ook kasten die hier op lijken en wat ik er van begrijp beschuldigen zij Streacom ervan dat die hun kasten namaken. (Wat niet illegaal is omdat hun patent niet in het westen geldt)

Zoals het nu lijkt krijg ik niet de Viako kasten binnen, de verzending hiervan zou meer kosten dan de kasten zelf. Als ik ze ooit voor een wat realistischer bedrag kan kopen zal ik dit doen. Vooral die ML55 van hun lijkt mij heel geschikt als itx kastje.

OSX draait overigens heel vloeiend op deze computer, ik heb ondertussen bijna alles goed werkende. De wifi van het moederbord werkt standaard niet en geluid over hdmi krijg ik niet voor elkaar, dit zijn dingen die ik niet echt mis.
In de loop van de komende week krijg ik als het goed is nog de apple wireless keyboard en de magic mouse binnen. :)
De computerwinkel waar ik geinformeerd heb naar de case en voeding adviseert mij de Nano PSU van Streacom zelf, deze is 150watt. Ik vraag me echter af of dit voldoende is om het systeem te voeden wat ik voor ogen heb (Intel i5, 2x hd, 1x slim line dvd drive, 2x ddr3). Heeft iemand daar een idee over?
Waarom adviseren ze de psu van streacom zelf, is dit toevallig omdat ze deze zelf ook leveren?
Als je die psu voor een leuke prijs kan krijgen is dat geen slechte optie, maar gezien de 160xt van picopsu minder dan 40 euro kost zou ik die ook zeker overwegen.

Zolang je cpu een tdp van onder de 100 Watt heeft verwacht ik dat het wel goed komt. Overclocken met een cpu die een tdp van ~100 Watt heeft zal er echter niet inzitten.
Ik denk dat ze deze adviseren omdat ik expliciet vroeg of er een externe adapter werd geleverd, dat was bij de PicoPSU namelijk niet het geval en bij de PSU van Streacom wel.
Dat zou goed mogelijk moeten zijn. Ik denk dat je dan zo'n 1,5 cm meer ruimte hebt.
Je zegt in je review (waarvoor dank!) dat wanneer je de Gelid Slim Silence i-Plus koeler gebruikt, je wel nog de 2 HDD's/SSD's onder de bracket kan plaatsen. Specs op tweakers geeft aan dat deze 28mm hoog is, echter heb ik ergens gelezen (weet alleen helaas niet meer waar...) dat max. hoogte van de cooler maar 24mm mag zijn... Kan jij (of iemand anders die de build heeft gedaan) hier iets over zeggen??

Mbt de SSD Die je aan de zijkant kan schroeven, maar die clasht met de picoPSU, komt blijkbaar omdat je niet de streacom nanoPSU hebt gebruikt, die schijnbaar een heel stuk kleiner is. Echter lees ik over deze nanoPSU's van streacom dat de kwaliteit bijzonder slecht is... Weet iemand of er andere leveranciers van nanoPSU's zijn die betere kwaliteit leveren?

Ik wil voor mijn build heel graag de optie open houden om een ODD te plaatsen, en wil ook graag 2 HD's (1 x SSD voor OS + 1 x HDD voor storage downloads) kunnen plaatsen. De "clashes" met fan en mini(ipv nano)PSU zouden dit dus heel erg beperken...

Wie o wie heeft er antwoorden op mijn vragen?? Alvast bedankt voor eventuele reacties!
Je zou eventueel een moederbord kunnen kiezen met ingebouwde voeding. Dan hoef je alleen nog een DC-DC adapter aan te sluiten op de achterkant van de pc. Ik heb bewust voor deze voeding gekozen omdat hij genoeg vermogen kan leveren, ook als ik er meer mee wil doen. Als je een moederbord kiest waarbij de voedingstekker anders is geplaatst kun je mogelijk alsnog dezelfde picopsu plaatsen in combinatie met een ssd. Van te voren sowieso erg goed kijken hoe alles komt, niet alle componenten zijn mogelijk.

Hier is te lezen dat iemand dezelfde cpu koeler gebruikt met een ODD:

Volgens mij heb ik van meer mensen gehoord dat ze het hebben gedaan dus zou moeten lukken. (Ben zelf langere tijd niet in de buurt van mijn F1C computer dus kan het niet voor je controleren)

Je kan er ook voor kiezen een mooie kleine externe 2,5" hdd te nemen voor je downloads/storage. Is nauwelijks duurder en kan je die mooi meenemen als je ergens heen gaat. Doe ik zelf ook, heb een 2 TB schijf daarvoor.
Echt zeer nette review voor een behuizing!
Ik snap niet waar dit kastje zijn stroom vandaan haalt? Zit er een voeding in? Of is die extern. Kan het in je review en in de Tweakers specs niet terugvinden.
Er zit geen voeding in de kast, het is bij deze kast de bedoeling om een picopsu of vergelijkbaar product te gebruiken. Een picopsu is een hele kleine dc-dc voeding waar een 12v ac-dc adapter bij moet.(er zijn modellen die met hogere voltages overweg kunnen)

Dit staat ook in mijn review maar ik zal het vanavond iets duidelijker er in zetten.
Als ik het goed begrijp kun je in combinatie met de Gelid Slim Silence i-Plus koeler dus wel twee hard disks kwijt onder de bracket/optical drive?

Het is namelijk vrijwel niet te doen een moederbord te vinden waarbij er aan de zijkant geen stekkertjes zitten (op de plek voor de verticale hd zeg maar).
Zoals ik het kan beoordelen is dit zeker mogelijk. Het gaat wel ten koste van de koeling en het ik raad dan ook aan om goed over de airflow van de kast na te denken. Met een cpu zoals ik die heb gebruikt loopt het niet snel uit de hand maar als je een cpu neemt met hogere tdp dan komt er wel wat meer bij kijken.
Alternatieve plekken voor de hdd kon ik ook niet vinden behalve de genoemde:
*bovenop de cage waar normaal de optische drive zit (mijn oplossing)
*2 onder de cage, dit schijnt met de niet-evo versie standaard niet te kunnen. met de evo dus wel
*1 op de zijkant die niet snel past vanwege de voeding-stekker

Ik weet dat er ook moederbordjes zijn waarbij er geen voeding nodig is, die hebben de voeding al in het moederbord gebouwd. Een vriend van mij heeft zo'n bord van intel, dat bevalt hem geloof ik ook wel redelijk. Voordeel daarvan is dat je meer ruimte hebt (Betere koeling) en de harde schijf op de zijkant ook kwijt kan. De enige reden voor mij om hier niet voor te kiezen was de betere mogelijkheden voor osx met het gekozen gigabyte moederbord.
Als er op diezelfde plaats (waar bij jou de PSU zit) aansluitingen voor de cpu/koeler en sata aansluitingen zitten; zouden die dan ook in de weg zitten voor de verticale hd?
Dit hangt er erg vanaf hoever deze dingen uitsteken. Ik denk dat het zo'n 5 mm over het bord mag uitsteken voordat dit een probleem is. Vandaar dat ik de hoop had dat de picopsu wel zou passen. Deze steekt echter zo'n 10-15 mm uit waardoor het echt niet meer past.
Hebben jullie het over 3.5" hdd's?

Er zijn allemaal slechte reviews over de streacom nanopsu. Maar jij hebt dus een xbox adapter gebruikt, maar ia dat niet een ac adapter?